Nieuwe uitdaging
Geplaatst: 13 mar 2018, 00:50
Sinds juli 2017 ben ik in het bezit van een R1200RT-P. Nadat ik op bezoek was geweest bij de verkoper, een proefrit had gemaakt was ik (weer) verkocht. Ik dacht bij mijzelf: ik vertel eerst dat er in de buurt nog een andere R1200RT-P te koop is (was ook echt zo) maar dat ik eigenlijk deze wilde hebben, omdat deze nog redelijk jong is - 2012. De concurrent was uit 2009 ... Nadat ik een proefrit had gemaakt en de gebreken had geconstateerd, heb ik idd het verhaal verteld en werd mij korting aangeboden. Na wat heen en weer gedoe, gekocht en direct meegenomen. Motor reed fantastisch! Veel beter dan ik had verwacht: ik reed daarvoor op een (voor mij te grote) R1200GSA. Deze RT paste veel beter! Direct ingezet voor woon-werk, tussen juli 2017 en december 2017 zo'n 8.000 km erop gezet. Sinds januari 2018 in de garage aan het werk gegaan om allereerst een aantal zaken recht te trekken: bekabeling verwijderen die er niet (meer) in hoort te zitten; een diagnose-tool aanschaffen en kijken of ik alles zelf kan (dit laatste is nog niet bewezen :lol: )
Dus eerst: een boek aanschaffen. Gekozen voor de Haynes manual, een subscriptie om voor 1 jaar de online de manual in te zien met optie voor verlenging :). Dit boek gaf wat handige aanwijzingen en langzamerhand ben ik de motor gaan strippen. Kappen eraf, beugels eraf, benzinetank eraf en voorzichtig begonnen om de kabels te verwijderen. Ik wilde alle HSC kabels eruit hebben en dat is ook gelukt: alleen de originele BMW bekabeling zit er nog in (inclusief alle afgedopte connectoren). Mistlamp verwijderd. Ook de tweede accu eruit gehaald met de nodige randapparatuur eromheen. Het bleek dat de externe plus-aansluiting van de motor rechtstreeks op de accu was aangesloten zonder zekering ertussen: direct weggehaald! Levensgevaarlijk vond ik dat. Maar goed. Verder is de hele motor nu in zonder overbodige bekabeling. Ik las in een andere post dat men iets over had: een RDC (al dan niet in combi met alarm) unit. Bij mij was de RDC unit eruit gehaald - ik vond de melding op het scherm al vervelend worden: het waarschuwings-icoontje voor een zachte band was continue te zien...nu weet ik waarom!
Nu alles weer zo origineel als mogelijk is, ben ik begonnen met mijn andere hobby: kijken of ik op een zo goedkoop mogelijke manier de boordcomputer uit kan lezen. Ik heb daartoe bij AliExpress een OBD2 adapter en een kloon van de originele BMW verloopkabel gekocht. Totaalprijs: 20 euro!. Daarna heb ik op Google Playstore het programma MotoScan (de app) gedownload. Had ik over gelezen op internet als alternatief voor het (veel te dure - vind ik) GS-911 systeem. Ik heb de app eerst op proef geprobeerd om te kijken of hij inderdaad goed werkt. Ik kon met de gratis versie van de app geen service intervallen of fouten opheffen in de boordcomputer... Daarvoor moest je de uitgebreide versie kopen. Die heb ik uiteindelijk gekocht en guess what: het werkt als een tierelier. Ik kon de RDC unit niet vinden: nou dat klopt! De app kon hem ook niet vinden namelijk! Wat kun je dan doen? Een nieuwe RDC unit? Te duur. Een tweedehands RDC unit? Nog niet over nagedacht. Wat ook nog kan: RDC unit uitschakelen. Hij staat namelijk wel actief in mijn boordcomputer. Ik ga hem komende week op non-actief zetten (electronisch). Eens kijken of ik daar de aanschaf van een RDC unit mee kan voorkomen. Ik kijk (voorlopig) zelf wel of de banden nog voldoende op spanning zijn. Daarom bestaan compressors :)
Indien er mensen zijn die meer interesse hebben in het gebruik van MotoScan of indien er nog mensen een RDC unit "over" hebben, dan houdt ik mij aanbevolen. Ik had de GS-911 wel op de verlanglijst staan, maar zelfs met de duurste versie kun je maar maximaal 10 motoren service resetten. Bij MotoScan in de duurst betaalde vorm (50 euro) kun je iedere motor service resetten! Wie weet hoeveel R1200Rt-P's ik nog ga aanschaffen!
Ik heb nog 1 foutmelding in 1 van de systemen, maar ik denk dat dat komt door de afwezigheid van de RDC unit en het door de computer aangegeven actief zijn van de RDC unit die er (bij mij) niet inzit. Komend weekend de garage maar weer eens in!
Daarnaast moet de motor een grote beurt hebben. Ik bestel de spullen op internet en doe het werk zelf. De computer is al gereset, nu de mechanica nog!
Wordt (mogelijk) vervolgd!
Groet,
Willem.
Dus eerst: een boek aanschaffen. Gekozen voor de Haynes manual, een subscriptie om voor 1 jaar de online de manual in te zien met optie voor verlenging :). Dit boek gaf wat handige aanwijzingen en langzamerhand ben ik de motor gaan strippen. Kappen eraf, beugels eraf, benzinetank eraf en voorzichtig begonnen om de kabels te verwijderen. Ik wilde alle HSC kabels eruit hebben en dat is ook gelukt: alleen de originele BMW bekabeling zit er nog in (inclusief alle afgedopte connectoren). Mistlamp verwijderd. Ook de tweede accu eruit gehaald met de nodige randapparatuur eromheen. Het bleek dat de externe plus-aansluiting van de motor rechtstreeks op de accu was aangesloten zonder zekering ertussen: direct weggehaald! Levensgevaarlijk vond ik dat. Maar goed. Verder is de hele motor nu in zonder overbodige bekabeling. Ik las in een andere post dat men iets over had: een RDC (al dan niet in combi met alarm) unit. Bij mij was de RDC unit eruit gehaald - ik vond de melding op het scherm al vervelend worden: het waarschuwings-icoontje voor een zachte band was continue te zien...nu weet ik waarom!
Nu alles weer zo origineel als mogelijk is, ben ik begonnen met mijn andere hobby: kijken of ik op een zo goedkoop mogelijke manier de boordcomputer uit kan lezen. Ik heb daartoe bij AliExpress een OBD2 adapter en een kloon van de originele BMW verloopkabel gekocht. Totaalprijs: 20 euro!. Daarna heb ik op Google Playstore het programma MotoScan (de app) gedownload. Had ik over gelezen op internet als alternatief voor het (veel te dure - vind ik) GS-911 systeem. Ik heb de app eerst op proef geprobeerd om te kijken of hij inderdaad goed werkt. Ik kon met de gratis versie van de app geen service intervallen of fouten opheffen in de boordcomputer... Daarvoor moest je de uitgebreide versie kopen. Die heb ik uiteindelijk gekocht en guess what: het werkt als een tierelier. Ik kon de RDC unit niet vinden: nou dat klopt! De app kon hem ook niet vinden namelijk! Wat kun je dan doen? Een nieuwe RDC unit? Te duur. Een tweedehands RDC unit? Nog niet over nagedacht. Wat ook nog kan: RDC unit uitschakelen. Hij staat namelijk wel actief in mijn boordcomputer. Ik ga hem komende week op non-actief zetten (electronisch). Eens kijken of ik daar de aanschaf van een RDC unit mee kan voorkomen. Ik kijk (voorlopig) zelf wel of de banden nog voldoende op spanning zijn. Daarom bestaan compressors :)
Indien er mensen zijn die meer interesse hebben in het gebruik van MotoScan of indien er nog mensen een RDC unit "over" hebben, dan houdt ik mij aanbevolen. Ik had de GS-911 wel op de verlanglijst staan, maar zelfs met de duurste versie kun je maar maximaal 10 motoren service resetten. Bij MotoScan in de duurst betaalde vorm (50 euro) kun je iedere motor service resetten! Wie weet hoeveel R1200Rt-P's ik nog ga aanschaffen!
Ik heb nog 1 foutmelding in 1 van de systemen, maar ik denk dat dat komt door de afwezigheid van de RDC unit en het door de computer aangegeven actief zijn van de RDC unit die er (bij mij) niet inzit. Komend weekend de garage maar weer eens in!
Daarnaast moet de motor een grote beurt hebben. Ik bestel de spullen op internet en doe het werk zelf. De computer is al gereset, nu de mechanica nog!
Wordt (mogelijk) vervolgd!
Groet,
Willem.