GEWEEST: 12 december 2009 - TechDag

Archief van evenementen in het verleden. Posten niet mogelijk.

Moderator: RT_Patrick

Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

GEWEEST: 12 december 2009 - TechDag

Ongelezen bericht door Baird »

Er zijn nog een paar plaatsen vrij voor de Techdag op 12-12 in het Limburgse Bergen.

We hebben dan een loods, een kachel, vlaai, een aantal RT-enthousiastelingen, een paar motoren en vast een heleboel vragen.

Opzet:
Het idee is dat we de nodige koudwatervrees wegnemen door aan een paar motoren zaken gaan uitvoeren, dan kan/zal zijn tupperware eraf, kleppen stellen, motor- en gearolie verversen, synchroniseren, vering en demping, remblokken, etc.
Het zal dus voorkomen dat als we met kleppen stellen bezig een ander lid ook eens aan de kleppen van jouw motor zal draaien om wat feeling te krijgen, terwijl jij weer iets aan de motor van een ander doet. Het is te veel gevraagd is om bij alle motoren de kleppen te stellen,te synchroniseren etc. Laten we het goed doen i.p.v. veel. Je moet wel een beetje handig zijn, als je echt 2 linker handen hebt dan gaat het ook vandaag niet lukken!!

Uiteraard is het zo dat ik, en hopelijk andere onderlegden, uitleg zullen geven en een oogje in het zeil houden zodat je in ieder geval weer met een goed rijdende motor naar huis gaat.

Even heel formeel:
Door mee te doen op deze dag vrijwaar je mij en de andere deelnemers van elke aansprakelijkheid in de breedste zin voor zaken die mogelijk verband zouden kunnen houden met werkzaamheden die die dag uitgevoerd zijn.
In gewoon nederlands: Alle werkzaamheden aan je motor gebeuren op je eigen verantwoording.
Ik ben geen bedrijf en doe het omdat ik het leuk vind om mijn kennis en ervaring te delen met anderen die daar behoefte aan hebben.

Zo, dat is eruit!

Hier dan eens wat vragen:
- Welke zaken wil je leren dan wel uitgelegd hebben? (het niveau is op onderhoudsbeurt, niet een versnellingsbak reviseren)
- Als je wilt dat er iets aan je eigen motor gedaan gaat worden laat mij dat weten, kunnen we een schema maken
- Als we iets aan jouw motor gaan doen neem dan zelf de juiste spullen mee: olie, bougies, filters, lampjes, remblokken,etc.

Tot nu toe hebben we 7 man, waarbij
1 R1100RT een gewone onderhoudsbeurt gaan geven
1 R1100RT met KFR probleem en remvloeistof vervangen.
1 R1200XX een gewone beurt gaan geven.

Er kunnen wat mij betreft nog 3 man bij en één fiets waar wat aan kan gebeuren.

De kosten voor deze dag zijn alleen een vergoeding voor het gebruik van de kachel, hoeveel dat is moet nog bepaalt worden.

De eerste 3 die bij mij een serieus pb'tje in de bus doen zijn welkom.

Het geheel uiteraard onder voorbehoud van sneeuw, ijzel en ander serieus ongemak.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Dave

Re: TechDag 12-12-2009 Nog een paar plaatsen vrij!!

Ongelezen bericht door Dave »

Mooi initiatief heren! Lof en hulde!

Jammer genoeg moet ik verstek laten gaan hoewel ik als een van de eersten reageerde dat ik hier interesse in heb. Maar ik moet dat weekend werken... Oia Oia Oia

Ik wens de deelnemers bij deze een warm en hartelijk sleutelfestijn toe... :arrow: _oo_
Stingray

Ongelezen bericht door Stingray »

Ik heb genoten vandaag. Het was leerzaam en voor mij zeker een zetje in de rug om dit meer te gaan doen. (ik heb nog een pekelfiets waar ik nog dingen op kan oefenen).

Ik heb op de korte rit naar huis al wel gemerkt dat het kleppen stellen icm de iridium bougies de motor soepeler laat lopen.

Ik wil iedereen nog een nogmaals bedanken voor de hulp en tips.

Bert bedankt voor de top uitleg.
Peter bedankt voor het gebruik van de locatie.

Ik hou me weer aanbevolen voor de volgende keer. (er zitten nog meer sapjes in die motor die vervangen kunnen worden).

Gr Bas
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Type: Ik heb geen motor (meer)
Woonplaats of omgeving: Amsterdam

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Jos WRSM
Paul cr

Ongelezen bericht door Paul cr »

Mooi man !
Fotoserie ziet er goed uit en geeft ons een kleine indruk van het sleutelen. Een goede ruimte, gereedschap en licht (en verwarming...) en een stel bemoeiallen :D zijn het halve werk.
HansD
Type: R1200RT/LC
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

Hier het verslag dat bij de foto's hoort.

Op zaterdagmorgen gaat om 6:15 de wekker af. Er moet gesleuteld gaan worden in Bergen (Limburg) en we willen een beetje op tijd beginnen. Het is nog pikkedonker als ik van huis weg rijd en het vriest. Als ik om 10 voor acht over de Moerdijkbruggen rijd, komt de rode zon op achter pikzwarte wolken die laag boven de brede rivier hangen. Hmm, toch niet zo erg om vroeg op te staan.
Op de A59 kom ik Bert achterop en volg hem tot Waalwijk. Om 8:20 bij McDonalds in Waalwijk waar Roger en Wim al zijn - die is dicht: geen koffie! Dan maar doorrijden naar het volgende tankstation; en eerlijk gezegd is de koffie daar beter.
Daarna met zijn vieren, Bert voorop, naar Bergen.
We worden in Bergen ontvangen door Peter en Nynke met koffie en vlaai (hoe kan het anders) en dat smaakt prima. De houtkachel staat al aan in de schuur en de geleende heteluchtkachel staat ook al klaar. De schuur is enorm en perfect voor een sleuteldag: volop ruimte, een brug, volop gereedschap, een zithoek en 4 BMW's om te bewonderen.

Als iedereen binnen is (7 man) maakt Bert plan de campagne. Hij legt de principes van een viertaktmotor uit (uiteraard met een animatie op de laptop!) zodat we begrijpen wat we dadelijk gaan doen. Voor bijna iedereen gaat het om het overwinnen van de 'koudwatervrees' en is het doel onder begeleiding zelf een klein beurt te gaan doen.
Na het verwijderen van de 'tupperware' wordt olie afgetapt, het oliefilter vervangen en kunnen daarna de klepdeksels eraf.
Bert demonstreert diverse manieren om het bovenste dooie punt te vinden. Het zoeken van het merkteken op de tandkrans van de koppeling blijkt zo goed als onmogelijk, dus de versnelling in 5 en door het achterwiel te draaien, zoeken naar het tuimelen van de kleppen (uitlaat dicht, inlaat open). Daarna zelf de kleppen stellen, en meten, meten en nog eens meten....

Rond de middag komen Jos, Jenny en Kenny langs. Leuk! Jos heeft belangstelling voor een van de motoren van Peter en Kenny voelt deze aan de tand (de motor, niet Peter).

Als we tevreden zijn met de afstelling van de kleppen en de meegebrachte boterhammen zijn genuttigd, gaan de kleppendeksels er weer op, nieuwe bougies erin, en kan er olie gevuld worden. Daarna naar buiten en met de kwikkolommen van Peter synchroon stellen. Bij mijn motor lukt dat niet en wordt er door bijna iedereen gezocht naar de oorzaak. De gaskabel naar de rechtercilinder staat helemaal strak en dat blijkt de oorzaak. Na wat bijstellen gaat het synchroniseren beter.
Bij de R1200GS van Bas zijn wel de vacuum-aansluitingen aanwezig voor de kwikkolom, maar nergens stelschroeven te vinden (??). Niemand weet hoe je dan synchroniseert, maar gelukkig loopt de GS al heel erg mooi.
We vermoeden dat het stationair afstellen van een R1200 via de computer/canbus gebeurd als een setting ipv van een regelschroef, moeten we eens uitzoeken.
Van de motor van Gijsbertus wordt de vering afgesteld, stond zeer beroerd: vering helemaal hoog en demping bijna dicht.

Rond 5-en zijn alle 3 motoren afgesteld en zit de tupperware er weerop. Het begint al te schemeren, dus hoogste tijd om huiswaarts te gaan. Na uitgebreid bedanken van Peter en Nynke, en de mede-sleutelaars, rijden we gevieren weer richting randstad.
Vol trots rijd ik naar huis met de zelf afgestelde motor (nouja, met hulp van Bert en Roger).

Als we over de Waalbrug bij Nijmegen rijden, zakt de rode zon in het westen in de Waal - een waardige afsluiting van een geweldige dag.

Ik wil Bert bedanken voor de deskundige leiding van de dag - ik heb veel geleerd, en nog meer gedaan.
Ik wil Peter en Nynke bedanken voor de gastvrijheid en de liters koffie. Bas / Stingray, nog bedankt voor de vlaai! en Gijsbertus bedankt voor de versnaperingen. Jos, bedankt voor de foto's. Medesleutelaars en kijkers bedankt voor een nuttige en heel gezellige dag, die voor herhaling vatbaar is.

HAns
han62
Type: R1200RT

Ongelezen bericht door han62 »

Bij de R1200GS van Bas zijn wel de vacuum-aansluitingen aanwezig voor de kwikkolom, maar nergens stelschroeven te vinden (??). Niemand weet hoe je dan synchroniseert, maar gelukkig loopt de GS al heel erg mooi.
We vermoeden dat het stationair afstellen van een R1200 via de computer/canbus gebeurd als een setting ipv van een regelschroef, moeten we eens uitzoeken.

Ik heb pas ook de 1200RT afgesteld met de synchroonmeter en kwam ook tot de ontdekking dat deze niet de stelschroef heeft die een 1100/1150 wel heeft. Ik heb het als volgt gedaan eerst stationair gelijk gesteld dat scheelde een haartje en toen wat gas gegeven waardoor de gaskabel strak staat en de speling die je bij stationair wel hebt er uit is. toen via de stelwartels van de carberateur de beide ik noeum het maar carberateurs gelijk gesteld dat ging perfect.

Er zitten op het stelbusje 2 moertjes 1 een beetje los gedraaid en vervolgens met de andere het draadbusje een beetje verdraaid tot ze gelijk stonden paar keer herhaald/gecontroleerd en na het weer goed vast zetten van het vorgmoertje perfect gelijk.

Het lijkt me dat dit de manier is om het zelf te doen. Je veranderd op deze manier niets aan de luchtmengsel verhouding maar ze staan wel gelijk. als er een andere /betere manier is dan verneem ik dat ook graag.
vioma

Ongelezen bericht door vioma »

HansD schreef:Ik wil Peter en Nynke bedanken voor de gastvrijheid, de vlaaien, koeken en liters koffie.
Niets te danken ,graag gedaan en zeker voor herhaling vatbaar.
Voor de vlaai moet je Bas bedanken , die had hij meegenomen _004
De koeken en chocolaatjes kwamen uit Gerardus zijn kerstpakket _005
vr gr peter
wimmers
Type: R1100RT

Ongelezen bericht door wimmers »

Het is al door meerderen gezegd maar de dag was echt helemaal top!
Ik heb genoten van deze dag en als het kan doe ik de volgende keer zeker weer mee.
Wat een warm ontvangst in Limburg. Was wel nodig want het was wat frisjes op de heenweg.
De dag was gezellig en zeer informatief, zelfs voor een leek als mij.
De kleppen gesteld en de motor gesynchroniseerd. Was niet veel aan te doen de motor liep goed.
We zagen wel dat er een wartel van 1 van de gaskabels niet meer goed zat en dat deze binnenkort vervangen moet worden.
Ik weet niet of ik dit zelf kan of laat doen. Het liefst natuurlijk doe ik het zelf maar wel dan graag met wat hulp.

Nog even vlak voor vertrek de vier pf's in de stal bewonderd en toen weer naar huis.

De motor liep lekker en rustig. Ook de terugweg was toch wel wat frisjes.
Was eigenlijk gewoon mijn eigen schuld. Ik had mijn wintervoering nog niet in mijn jas zitten en ik had mijn zomerbroek nog aan.

Ik ben best trots dat ik dit gedaan heb en wil graag meer zelf doen.

Bedankt voor alles! _004
Wim Immers
HansD

vioma schreef:
HansD schreef:Ik wil Peter en Nynke bedanken voor de gastvrijheid, de vlaaien, koeken en liters koffie.
Niets te danken ,graag gedaan en zeker voor herhaling vatbaar.
Voor de vlaai moet je Bas bedanken , die had hij meegenomen _004
De koeken en chocolaatjes kwamen uit Gerardus zijn kerstpakket _005
vr gr peter
Bas / Stingray, nog bedankt voor de vlaai! en Gerardus bedankt voor de versnaperingen, en natuurlijk de gezelligheid!
Hans
Baird
2024
2024

Re: GEWEEST: TechDag 12-12-2009

Jullie ook bedankt voor het meedoen, als er niemand komt kan ik net zo goed thuis blijven.

Ik heb er altijd plezier om anderen te helpen, kennis en vaardigheden te delen. Ik vond het zeer geslaagd ook vanwege de prettige werkplaats en foerage!

We hebben zachtjes plannen voor een vervolg in het voorjaar, we gaan dan een paar andere aspecten van onze R-RT's eens nader bekijken, _004

wordt vervolgt................

-1150- [groet]
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx

ooit:
HansD

han62 schreef:Ik heb het als volgt gedaan eerst stationair gelijk gesteld dat scheelde een haartje en toen wat gas gegeven waardoor de gaskabel strak staat en de speling die je bij stationair wel hebt er uit is. toen via de stelwartels van de carberateur de beide ik noeum het maar carberateurs gelijk gesteld dat ging perfect.

Er zitten op het stelbusje 2 moertjes 1 een beetje los gedraaid en vervolgens met de andere het draadbusje een beetje verdraaid tot ze gelijk stonden paar keer herhaald/gecontroleerd en na het weer goed vast zetten van het vorgmoertje perfect gelijk.

Het lijkt me dat dit de manier is om het zelf te doen. Je veranderd op deze manier niets aan de luchtmengsel verhouding maar ze staan wel gelijk. als er een andere /betere manier is dan verneem ik dat ook graag.
Ik heb nog eens rondgekeken op het web en iedereen doet het zo.
Hans
gijsbertus

Ongelezen bericht door gijsbertus »

ik vond het een leerzame leuke ervaring
allemaal bedankt voor deze mooie dag
De vering achter is opnieuw afgesteld en is nu veel !!!!! beter
Wat mij betreft mag je over een herhaling gerust harder na denken
ik doe weer graag mee.
groet Gijsbertus
Matti

Ongelezen bericht door Matti »

Baird schreef:Jullie ook bedankt voor het meedoen, als er niemand komt kan ik net zo goed thuis blijven.

Ik heb er altijd plezier om anderen te helpen, kennis en vaardigheden te delen. Ik vond het zeer geslaagd ook vanwege de prettige werkplaats en foerage!

We hebben zachtjes plannen voor een vervolg in het voorjaar, we gaan dan een paar andere aspecten van onze R-RT's eens nader bekijken, _004

wordt vervolgt................

-1150- [groet]
Hoi Bert en andere techneuten van het forum (en ja, hier klinkt afgunst in door),

Omdat ik in september 09 bij mijn laatste werkgever om financiele redenen de laan uit werd gestuurd (leuk zo'n crisis _003 ), heeft mijn 1100rt al enkele duizenden kilometers moeten rijden zonder fatsoenlijk onderhoud (staat inmiddels op 95000).
Het probleem is dat ik op het ogenblik simpelweg niet het geld heb om m weg te brengen naar de dealer, maar m hopelijk straks wel weer nodig heb om dagelijks naar een nieuwe werkgever toe te rijden en verder heb ik uberhaupt geen alternatief vervoer.
De laatste tijd heb ik het forum niet regelmatig bezocht, waardoor ik bovenstaande techdag gemist heb. Nu heb ik helaas wel 2 linker handen (zie eerdere berichten over safetylights en abs mod), maar zie mezelf genoodzaakt om zelf een stukje onderhoud te plegen aan de bmw.
Je voelt de vraag al aan komen: is er iemand die mij daarbij kan helpen? Zoals gewoonlijk heb ik 1 bmw (dit keer met achterstallig onderhoud), 2 linkerhanden en mijn gezellige gezelschap in de aanbieding en ben ik op zoek naar iemand die wel olie kan vervangen zonder dat de motor daarna niet meer werkt.

Groetjes,

Matti.
wimmers
Type: R1100RT

Ongelezen bericht door wimmers »

Beste Matti,

Ook ik ben niet echt handig maar met een klein beetje logisch nadenken kom je een heel eind.
Ten eerste raad ik je aan de manual te downloaden van dit forum.
Daarnaast zou je kunnen overwegen een boek aan te schaffen van het type motor die je hebt.

Electronica is absoluut niet mijn sterke punt (snap er gewoon geen r..t van) maar olie verversen is echt niet moeilijk.
Vroeger (toen alles beter was.....) had je niet meer nodig dan een goede set ring-steeksleutels, schroevendraaier en of een doppenset.
Voor mijn 1100 rt heb ik tot nu toe alleen een oliefilterdop gekocht. Wat ik op deze motorfiets nog niet gedaan heb is mijn remolie vervangen.
Zal waarschijnlijk ook niet zoveel voorstellen maar heb nog niet het lef gehad dit te doen.

Kom op Matti, downloaden die hap (weet je precies welke olie je moet kopen en hoeveel), olie kopen en gaan met die banaan.

Je bent handiger dan je denkt! _004
Wim Immers
Baird
2024
2024

Hoi Matti,

Bij welk bedrijf was dat? Ik sta er zelf ook sinds september 'naast'.

Als je nou doet de goeie tip van Wim volgt, nl de manual voor jouw type downloaden, en eens gaat lezen wat er moet gebeuren bij zo'n beurt, kun je die wel een keer bij- en met mij uitvoeren, kost je de eerste keer een dag maar dan weet je het ook voor de volgende keer wat je moet doen, neem je camera en een kladblok mee en alle spullen die je nodig hebt en het gaat helemaal goed komen. Details komen wel.

Laat maar horen,

[groet] -1150-
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx

ooit:
Matti

Ongelezen bericht door Matti »

Baird schreef:Hoi Matti,

Bij welk bedrijf was dat? Ik sta er zelf ook sinds september 'naast'.

Als je nou doet de goeie tip van Wim volgt, nl de manual voor jouw type downloaden, en eens gaat lezen wat er moet gebeuren bij zo'n beurt, kun je die wel een keer bij- en met mij uitvoeren, kost je de eerste keer een dag maar dan weet je het ook voor de volgende keer wat je moet doen, neem je camera en een kladblok mee en alle spullen die je nodig hebt en het gaat helemaal goed komen. Details komen wel.

Laat maar horen,

[groet] -1150-
Hoi Bert,

Gek genoeg bij een bedrijf dat niet zo heel ver van je woonplaats ligt, namelijk Fourstar in Rijen.
Inmiddels ben ik 6 maanden, een hele hoop brieven, 5 daadwerkelijke sollicitaties bij 5 verschillende instellingen verder, maar heb nog geen baan.
De handleiding van de 1100rt had ik al eerder gedownload, maar ik kom bij het lezen dan niet veel verder dan "huh?".
Sorry, Wim, het niet kunnen sleutelen is in onze familie helaas genetisch bepaald, mijn schoonvader kan er gelukkig heel hard om lachen en heeft bij de laatste klus aan de BMW (safetylights monteren) bijna alles gedaan (het zadel demonteren lukt me goed :D ).
Dus Bert, als je me zou willen helpen, graag.
olie vervangen durf ik wel, maar ondanks de handleiding ben ik er dan niet uit welke olie ik moet hebben, waar ik een onderdeel als het filter (goedkoper) kan kopen anders dan bij de dealer etc.
Ik vind het dan wel prettig dat er iemand bij staat die vaker gesleuteld heeft.

Misschien dat jij datum, plaats en dergelijke per mail wil voorstellen?

Groetjes en bedankt,

Matthieu.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Terug naar “GEWEEST . . . .”