Pagina 1 van 1

Versnellingsbak-cardanolie

Geplaatst: 08 dec 2017, 21:26
door MaartenGS-R-RT
Goeiedag,
het werkplaatshandboek schrijft voor beide 80W90 voor.
Ik heb echter gezien dat de dealer voor de versnellingsbak 85W140 heeft gebruikt, en wat googelen op internet leert dat wel meer techneuten zweren bij het gebruik van deze olie voor de versnellingsbak.
Welk voordeel heeft die in vergelijking met viscositeit 80W90?

Re: VERSNELLINGSBAKOLIE-CARDANOLIE

Geplaatst: 08 dec 2017, 21:34
door Edward1968
Zelf gebruik ik Castrol 75w140 MTX. De bak schakelt fijner, zowel koud als warm.

Re: VERSNELLINGSBAKOLIE-CARDANOLIE

Geplaatst: 08 dec 2017, 21:37
door Baird
Zoek maar op dit forum, de meest gegeven antwoorden zullen zijn Castrol MTX 75W-140. Daar kunnen we een heel verhaal omheen bouwen maar niet hier en nu. :D

Er is een apart boek over de aandrijving van onze boxers, deze adviseert deze olie ook, er zijn uiteraard ook andere toegestane oliën technisch geschikt.

Re: VERSNELLINGSBAKOLIE-CARDANOLIE

Geplaatst: 09 dec 2017, 20:44
door Kees BMW
MaartenGS-R-RT schreef: 08 dec 2017, 21:26 Goeiedag,
het werkplaatshandboek schrijft voor beide 80W90 voor.
Ik heb echter gezien dat de dealer voor de versnellingsbak 85W140 heeft gebruikt, en wat googelen op internet leert dat wel meer techneuten zweren bij het gebruik van deze olie voor de versnellingsbak.
Welk voordeel heeft die in vergelijking met viscositeit 80W90?
Ik heb nog nooit iets anders gebruikt dan 80W90 nooit problemen gehad schakeld als in boter.
Succes-Kees.

Re: Versnellingsbak-cardanolie

Geplaatst: 05 jan 2018, 23:44
door MaartenGS-R-RT
Ik heb op de GS nu voor het eerst 75W-140 gebruikt (semisynthetisch merk Champion), en ik ben verrast door het merkelijk soepeler schakelen. Had het eerlijk gezegd niet verwacht.
Wat ik me echter afvraag : een bus heeft een inhoud van 1l, en volgens het WPH behoeft de cardan 23cl en de versnellingsbak 80cl, m.a.w. na het verversen van de cardanolie kom in in feite 3cl te kort om ook de versnellingsbakolie correct te verversen. Hoe hard is het nodig om die ontbrekende 3cl bij te vullen?

Re: Versnellingsbak-cardanolie

Geplaatst: 05 jan 2018, 23:53
door Baird
De genoemde volumes zijn indicaties, als je verder kijkt staat er opvullen tot de onderkant van de schroefdraad van de vulplug, het blijven gietstukken dus een beetje variatie in volume kan altijd.

Te weinig is net zo slecht als te veel, als je gewoon een paar flessen koopt kun je altijd vullen tot het juiste nivo, ik koop er 5 tegelijk, kan ik 4 keer wisselen en zit nooit zonder _004

Re: Versnellingsbak-cardanolie

Geplaatst: 07 jan 2018, 10:17
door Edward1968
MaartenGS-R-RT schreef: 05 jan 2018, 23:44 Ik heb op de GS nu voor het eerst 75W-140 gebruikt (semisynthetisch merk Champion), en ik ben verrast door het merkelijk soepeler schakelen. Had het eerlijk gezegd niet verwacht.
Wat ik me echter afvraag : een bus heeft een inhoud van 1l, en volgens het WPH behoeft de cardan 23cc en de versnellingsbak 80cc, m.a.w. na het verversen van de cardanolie kom in in feite 3cl te kort om ook de versnellingsbakolie correct te verversen. Hoe hard is het nodig om die ontbrekende 3cl bij te vullen?
Maarten, volgens mij is er een vergissing in het spel. Ik denk dat je een nul vergeet. Één liter is toch 1000 cc.

Re: Versnellingsbak-cardanolie

Geplaatst: 07 jan 2018, 17:41
door MaartenGS-R-RT
Maarten, volgens mij is er een vergissing in het spel. Ik denk dat je een nul vergeet. Één liter is toch 1000 cc.
Bedoelde uiteraard steeds centiliter (cl). Gecorrigeerd. Dankjewel.