Complete fuseekogel vervangen of alleen maar het rubber
Geplaatst: 12 okt 2017, 09:53
Een gratis forum voor iedereen die van BMW Motorrad houdt. Hier deel je informatie, ervaringen en ritverhalen met andere BMW Motorrad-liefhebbers. Of je nu rijdt of fan bent, je bent welkom!
https://bmwrtforum.nl/forum/
Bij auto's ligt het iets anders . Daar word een tijd met een kapotte fuseekogel rubber gereden voordat iemand hem daar op gaat afkeuren. Dan zit er zoveel zand en vuil in die kogel dat je hem wel moet vervangen. Maar ik zou ook denken dat de rubbers eerder kapot gaan bij een GS. Als ze gewoon van de ouderdom kapot gaan zou ik altijd meteen de kogel ook vervangen.Bert M schreef: 12 okt 2017, 12:39 Portemonnee zegt "gaaf", maar boerenverstand zegt "als dat rubber naar zijn grootje is, zou die kogel zelf dan echt nog wel goed zijn?"![]()
Onze auto kwam twee jaar geleden niet door de APK keuring bij de dealer met een kapot rubber van de fuseekogel. Er is een nieuwe originele fuseekogel (met rubber) geplaatst (en ja, daar zijn ook verschillen in).Ton1959 schreef: 12 okt 2017, 18:40Bij auto's ligt het iets anders . Daar word een tijd met een kapotte fuseekogel rubber gereden voordat iemand hem daar op gaat afkeuren. Dan zit er zoveel zand en vuil in die kogel dat je hem wel moet vervangen.
Ik denk dat die lijn van afwegingen de enige juiste is.Ton1959 schreef: 12 okt 2017, 23:57 Het hangt ervan af waardoor het rubber kapot ging. Als er niks klem tussen heeft gezeten maar hij is versleten zou ik kiezen voor een nieuwe kogel en rubber. Als het rubber al een tijdje kapot is dan twijfelde ik geen seconde hierover. Als de rubber beschadigd is door een foutje bij het sleutelen en alleen de rubber is geraakt dan kan je alleen een andere rubber monteren als die leverbaar is.
Tja zelf ben ik niet van de zuinigheid als het om onderhoud gaat. bij auto's zag ik vaak die platte fuseekogel hoezen. Dan zie je waar ze plat geworden zijn de droogtescheuren en als je dan nog een tijdje wacht is het over. Dan vernieuw ik het compleet.Bert M schreef: 14 okt 2017, 07:37Ik denk dat die lijn van afwegingen de enige juiste is.Ton1959 schreef: 12 okt 2017, 23:57 Het hangt ervan af waardoor het rubber kapot ging. Als er niks klem tussen heeft gezeten maar hij is versleten zou ik kiezen voor een nieuwe kogel en rubber. Als het rubber al een tijdje kapot is dan twijfelde ik geen seconde hierover. Als de rubber beschadigd is door een foutje bij het sleutelen en alleen de rubber is geraakt dan kan je alleen een andere rubber monteren als die leverbaar is.