Euro 98 met metaalhoudende additieven
Geplaatst: 23 sep 2017, 23:24
Toevallig lees ik bij een tankstation rond het euro 98 etiket 'bevat metaalhoudende additieven'. Omdat ik het in een jerrycan gemikt heb voor mijn RT, zit het nog niet in mijn R1200RT. Vaag kon ik me iets herinneren van de handleiding. Lood is sowieso vergif, echter in de handleiding staat ook : 'Geen loodhoudende brandstof of brandstof met metaalhoudende additieven tanken, bijv. mangaan of ijzer'.
Wat is dit nu? Moeten we de kleine lettertjes lezen in België/Nederland/Duitsland.. mogen we niet lukraak euro 98 tanken?
3 weken heb ik nu mijn eerste BMW, fanatiek 1400 km gereden in avonduren en weekenden, en dus zitten experimenteren met verschillende soorten benzine en merken. Heb op dit forum al vanalles over gelezen, maar niet over het verbod (volgens handleiding) metaalhoudende additieven te tanken.
Overigens zal ik in het vervolg bij de diverse merken nagaan wat bij 98 staat geschreven.
Overigens ik had het het idee dat op Shell V-power de RT niet echt lekker loopt, soms lichte plofjes in uitlaat bij dichtgooien 'gas', met andere benzine dit probleem niet gehad. Ooit met mijn 22 jaar oude Honda NTV ook gehad met een of andere duitse meuk, was wel leuk in tunnels.
Laatste keer euro 95 voor mijn RT getankt, bij een koude motor lijkt dat ook een mindere keus te zijn. Lokale BMW dealer had me sowieso geadviseerd 98 te tanken, echter toen had ik nog geen weet van metaalhoudende benzine.
Hoe zit het nu met die metaalhoudende additieven van 98, zegt dat iemand wat? En moet ik me daar ongerust over maken, of er gewoon instoppen?
Wat is dit nu? Moeten we de kleine lettertjes lezen in België/Nederland/Duitsland.. mogen we niet lukraak euro 98 tanken?
3 weken heb ik nu mijn eerste BMW, fanatiek 1400 km gereden in avonduren en weekenden, en dus zitten experimenteren met verschillende soorten benzine en merken. Heb op dit forum al vanalles over gelezen, maar niet over het verbod (volgens handleiding) metaalhoudende additieven te tanken.
Overigens zal ik in het vervolg bij de diverse merken nagaan wat bij 98 staat geschreven.
Overigens ik had het het idee dat op Shell V-power de RT niet echt lekker loopt, soms lichte plofjes in uitlaat bij dichtgooien 'gas', met andere benzine dit probleem niet gehad. Ooit met mijn 22 jaar oude Honda NTV ook gehad met een of andere duitse meuk, was wel leuk in tunnels.
Laatste keer euro 95 voor mijn RT getankt, bij een koude motor lijkt dat ook een mindere keus te zijn. Lokale BMW dealer had me sowieso geadviseerd 98 te tanken, echter toen had ik nog geen weet van metaalhoudende benzine.
Hoe zit het nu met die metaalhoudende additieven van 98, zegt dat iemand wat? En moet ik me daar ongerust over maken, of er gewoon instoppen?