Pagina 1 van 1

1200 RT valbeugel

Geplaatst: 22 sep 2017, 22:14
door Ericj
Mannen,


Na 5000 km ben ik nog steeds niet gevallen en ben dat ook niet van plan ooit te gaan doen op mijn 1200RT.

Desalniettemin is het op het eerste gezicht misschien toch geen slecht idee om een valbeugel te monteren.

Wat is volgens jullie de beste?

[groet]

Eric-Jan

Re: 1200 RT valbeugel

Geplaatst: 22 sep 2017, 22:43
door EileRT
Ik heb je vraag over de valbeugels even verplaatst naar dit onderwerp.

Er worden door bedrijven zoals Touratech of Hornig valbeugels (OEM) gemaakt voor BMW. Ook kan je kiezen voor valbeugels die van een ex-overheidsmotor afkomstig zijn. Ik kan je niet adviseren welke de beste is. Daarnaast kijken velen van ons ook naar de "looks".

Re: 1200 RT valbeugel

Geplaatst: 23 sep 2017, 00:19
door EileRT
Ericj schreef: 22 sep 2017, 22:14Mannen,
Nog even terzijde: hoewel we op 't forum in de overgrote meerderheid verkeren van mannen, is het belangrijk vooral onze dames niet te vergeten . . . ;)

Re: 1200 RT valbeugel

Geplaatst: 23 sep 2017, 04:14
door Inspector Gadget
De beste is m.i. degene van Touratech, perfecte pasvorm, goede bescherming rondom de cilinder en relatief eenvoudig te demonteren mocht dat nodig zijn.
Blijft bij mij na heel, heel wat jaren, supermooi (is dan ook van echt RVS, en daar is de prijs ook naar).
https://shop.touratech.nl/bmw-r-1200-rt ... -2013.html

Dan is er ook nog degene van Wunderlich (geproduceerd in opdracht door Hepco & Becker);
Matig tot slecht qua pasvorm, je moet ff creatief de bouten vast zetten want met name de steunbeugel onderop het blok past niet echt je-van-het.
Binnen het jaar begon die van mij al te roesten!
De chromen versie zit echt heel erg dun in de chroming.
Er is ook een Poolse alternatief via eBai.
http://www.wunderlich.de/shop/en/bmw-r- ... chutz.html

Dan is er ook nog 1x van National Cycle (oftewel de makers van vStream).
Is ook van volledig RVS, kan je een lamp op monteren, maar qua beschermingsgraad vrij matig, de cilinderkop wordt niet geheel afdekt in mijn optiek;
https://www.mdi-online.nl/valbeugel-zte ... st-gs.html

En als laatste degene van de overheidsfietsen, kan je bij de betere slopeRTs, als je er snel genoeg bij bent, voor een redelijke prijs kopen.
Maar die zijn er meer om jou te beschermen dan de motor zelf, volgens mij.
En je kunt deze ook monteren in combinatie met sommige van hierboven. :-)
https://www.boonstraparts.com/nl/onderd ... B10000F73F
(let op: de overheids-versie bestaat uit 3x delen: links, rechts en een sub-frame)

Re: 1200 RT valbeugel

Geplaatst: 23 sep 2017, 12:02
door Mariecke
EileRT schreef: 23 sep 2017, 00:19
Ericj schreef: 22 sep 2017, 22:14Mannen,
Nog even terzijde: hoewel we op 't forum in de overgrote meerderheid verkeren van mannen, is het belangrijk vooral onze dames niet te vergeten . . . ;)
Puntje van aandacht :lol:

Ik heb mijn eerste set op Ebay gekocht, kwam uit Hongkong, kostte een stuk minder dan de hierboven genoemde merken. Ik geloof dat ik iets van 160 euro betaald heb en ze waren in de kleur die ik wilde (grijs).
Heeft mijn blok prima beschermd toen ik onderuit ging en een week later aangereden werd. :cry:
Na het laatste voorval is hij vervangen voor een wunderlich model maar dat was op kosten van de verzekering :D

Re: 1200 RT valbeugel

Geplaatst: 23 sep 2017, 15:57
door Inspector Gadget
Het RT-forum is wat mij betreft gender-neutraal, Hema-style.
Maar het kan inderdaad geen kwaad om in plaats van mannen (e.d), termen te gebruiken die geen gender duiden.

Re: 1200 RT valbeugel

Geplaatst: 23 sep 2017, 17:11
door kevinpanningen
Als je zoekt bij Ali express nl, vind je de voorste beugels voor ong 160 eu en achterbeugels 110 eu. Kans is klein maar bestaat wel dat je een klein bedrag moet betalen bij de douane ivm import kosten maar aangezien het geen electronica is etc zal het wel mee vallen! Altijd goedkoper als teuerlich 🤙🏽


Hartelijk groeten van iPhone aan alle forumleden

Re: 1200 RT valbeugel

Geplaatst: 23 sep 2017, 19:33
door Inspector Gadget
Het is maar waar je consessies op wilt doen natuurlijk.
Het is gelukkig dat wij een vrije keuze hebben.

Re: 1200 RT valbeugel

Geplaatst: 24 sep 2017, 07:51
door woutervk1991
Iedereen zegt altijd dat het een oude lulle motor is. Moet dit dat ook veranderd worden in een "oude genderneutrale geslachtsdelen motor"?

Hartelijke groeten van SM-G935F aan alle forumleden


Re: 1200 RT valbeugel

Geplaatst: 24 sep 2017, 10:10
door EileRT
Met bovenstaande genderneutrale ;) gaan we weer naar de valbeugels en dus on-topic . . .

Re: 1200 RT valbeugel

Geplaatst: 24 sep 2017, 12:50
door Nico4sen
Ik ben dik tevreden met de overheidsbeugels voor en die van Wunderlich achter. Toen ik de RT van de zomer in La France op z'n zij legde had ik een minimaal krasje op de Wunderlich beugel en de overheidsbeugel een extra kras bezorgd. Daar zijn ze voor. Verder helemaal geen schade aan de motor noch de zijkoffer. Extra voordeel, onze benen kwamen ook niet klem te zitten. :)

Hartelijke groet,

Nico


Re: 1200 RT valbeugel

Geplaatst: 24 sep 2017, 13:49
door Ericj
Mensen, :lol:

RVS vind ik wel het mooist, de touratech lijkt me prima.

https://shop.touratech.nl/bmw-r-1200-rt ... -2013.html

Mijn model is 2017 dus zou ik het model na 2014 moeten hebben: https://shop.touratech.nl/stainless-ste ... -2014.html

Op de motor zijn de LED's en cilinderkappen van BMW gemonteerd, ik ben bang dat dat dan niet helemaal goed gaat?

Groet,

Ej

Re: 1200 RT valbeugel

Geplaatst: 24 sep 2017, 14:01
door Mariecke
Inspector Gadget schreef: 23 sep 2017, 19:33 Het is maar waar je consessies op wilt doen natuurlijk.
Het is gelukkig dat wij een vrije keuze hebben.
Wat voor concessies bedoelt u? Staal is staal en omdat er Wunderlich/Touratech op staat mag ik 100 euro meer betalen? Bij mijn valpartij en aanrijding heeft de beugel zijn werk prima gedaan, precies waar deze voor bedoelt is.

kevinpanningen schreef: 23 sep 2017, 17:11 Als je zoekt bij Ali express nl, vind je de voorste beugels voor ong 160 eu en achterbeugels 110 eu. Kans is klein maar bestaat wel dat je een klein bedrag moet betalen bij de douane ivm import kosten maar aangezien het geen electronica is etc zal het wel mee vallen! Altijd goedkoper als teuerlich 🤙🏽


Hartelijk groeten aan iPhone alle forumleden
Ja, vraag de verzender om er in ieder geval niet "BMW parts" op te zetten zoals in mijn geval, mocht gelijk aan de deur betalen :lol:

Re: 1200 RT valbeugel

Geplaatst: 24 sep 2017, 14:36
door Inspector Gadget
Mariecke schreef: 24 sep 2017, 14:01 Wat voor concessies bedoelt u? Staal is staal en omdat er Wunderlich/Touratech op staat mag ik 100 euro meer betalen? Bij mijn valpartij en aanrijding heeft de beugel zijn werk prima gedaan, precies waar deze voor bedoelt is.
Nee, echt niet.
Staal is een (te) algemene benaming en je hebt wel degelijk verschillen daarin, absoluut.
Voor (goede/professionele) valbeugels worden materialen gebruikt die stabiel zijn (en blijven), de juiste hardheid en toch voldoende veerkracht hebben. Daar zijn zelfs specialistische bedrijven en experts die niets anders doen, don't ask my why I know.
Ik wil hier geen verdere discussie oprakelen, maar de overheidsbeugels van de 1200RT zijn heel erg goed bleek uit diverse testen.
En die van Touratech ook.
Zo ook degene van ZTechnik alleen was de beschermingsgraad wat erg laag.
En die van Wunderlich helaas wat matig.

Let wel, ik praat hier primair over samenstelling, dus of de beugel zelf zal vervormen, afscheuren of helemaal niet vervormd en de krachten doorgeeft aan het frame e.d (het laatste wil je liever niet) en zo een hele reeks aan parameters.
Secundair heb je ook nog meer wat de beschermingsgraad bepaalt, zoals hoeveel afscherming van het gebied wat je wilt beschermen.
Zodat je desondanks een crash toch kunt vervolgen. Of dat je schade-beperking doet van (bijvoorbeeld) kostbare onderdelen.
Het is echt een wereld apart, het is geen "steigerpijp buigen & aan elkaar lassen" wat dat betreft.
(waarmee ik verder ook niets mee wil impliceren over iets of iemand)

Over degene van eBai, Polen et al kan ik niets zeggen, die zijn niet getest noch beoordeeld.
Maar als ze jou bevallen, prima toch?

Ik zou wel adviseren na een val, afhankelijk van de omstandigheden, de lasnaden te laten inspecteren.
(Röntgen & ultrasoon is misschien wat overdreven maar dat is wel wat de professionals doen).

En hou de roest in de gaten, elk teken van roest kán een indicatie zijn dat het materiaal niet stabiel (genoeg) is en dus tijdig volledig vervangen moet worden. Dat bemerk je helaas vaak pas dan bij een crash waarbij de valbeugels niet vervormen maar afbreken en die breek-punten niet afgescheurd zijn maar juist als het ware verpulverd, brokkelige vlakken. Dan is het materiaal bros geworden na verloop van tijd.

Re: 1200 RT valbeugel

Geplaatst: 24 sep 2017, 16:27
door Bert M
De stelling "Staal is staal" is niet helemaal correct. Op het gebied van ronde buizen heb je nogal wat soorten: Gelaste ronde buis in RSt 37-2 (DIN 2394-2), in RSt 35 (DIN 2391-2). Naadloze precisiebuizen (DIN 2391-1), Naadloze verzinkte buizen ST37.4 (DIN2391-2, Gutegrad C), Gelaste constructiebuizen (BS 1387). Dat zijn nog maar de meest gangbare soorten. En in die gangbare soorten, heb je per soort nog diverse wanddiktes bij dezelfde buitendiameter.

Ik kan mij derhalve best voorstellen dat je aan de buitenkant geen verschil ziet, maar dat er een geweldig verschil in materiaaleigenschappen (en dus sterkte) zit tussen goedkoop product "A" en duurder product "B".

Re: 1200 RT valbeugel

Geplaatst: 26 sep 2017, 23:28
door ThomasAC
Beste,

waar jullie ook een kunnen kijken is bij HEED. Deze zijn uit Polen en ik heb daar voor mijn RT een setje gekocht en was dikke tevreden.

Re: 1200 RT valbeugel

Geplaatst: 27 sep 2017, 00:19
door Inspector Gadget
ThomasAC schreef: 26 sep 2017, 23:28 waar jullie ook een kunnen kijken is bij HEED. Deze zijn uit Polen en ik heb daar voor mijn RT een setje gekocht en was dikke tevreden.
Was of is. ;)
Dat was dus die Poolse die ik bedoelde en faalde bij de testen.
Maar ja, wat kan je ook verwachten van 178 euro natuurlijk, het is gepoedercoate staal.
Het faalde op de lasnaden (sommige kwamen los en/of scheurde op de lasnaad) en bij de crash verbogen ze ook dusdanig dat er gevolgschade was.
De ruimte tussen de crashbar en de cilinderkop is wat erg weinig waardoor eigenlijk te weinig ruimte is voor vervorming.
En naar mijn beoordeling moest je ze loshalen bij service- en onderhoud (zoals kleppen-stellen e.d.), hoewel dat in de totaal-score niet zo heel veel uitmaakte qua punten, wel belangrijk was.
Maar alle waarde naar z'n geld.