Nieuw lid
Geplaatst: 06 sep 2017, 14:40
Afgelopen donderdag mijn eerste BMW gekocht, Sondermodell 2013 R1200RT, zwart met groot topkoffer in kleur.
Sondermodell 90 jahre, • Exhaust system, chrome, • Esa, • Safety pack, • Equipment package 5, • Seatheating, • Heated handlebar grips, • Rdc, • Cruise control, • On-board computer, •Alarm system, • Asc, • Plug-in socket
Ik ben 51 jaar oud, en heb met veel plezier 20 jaar op een Honda NTV650 uit 1995 gereden. Dit jaar bijna een heel motorseizoen gezocht naar een tourfiets. Goldwing vond mijn vrouw afschuwelijk, wel heerlijk om mee te rijden (behalve scherpe bochten). K1600GT en GTL: heftige turbulentie op mijn nek, Vstream scherm was ook niet de oplossing, lang getwijfeld over een GT uit 2012, uiteindelijk nee gezegd: het is een raket, er zijn koelingsproblemen, exemplarische versnellingsbakproblemen, en erg veel turbulentie op de autoweg (zelfs duo had er last van). Pan: niet op gereden, geen cruise control (no-go: vrij snel tintelingen in rechterhand ). FJR1300 ook daar had ik turbulentie problemen (nek is mijn probleem: collega zei eens, als je 50 jaar of ouder bent en je hebt niets, dan ben je dood), verder is een FJR een fantastische fiets, wel minder plek voor de duo vergeleken met een RT. GTR kawa niet getest, want:
RT kwam voorbij, onvoorstelbaar weinig kilometers (2500 km DOT week/jaar slijtage banden kloppen/zijn logisch), zag en ziet er mooi en compleet uit, met navi IV, binnentassen en tanktas, via handelaar gekocht en tot en met mei 2018 garantie zonder kilometer beperking.
Binnen een week 500 km op de teller staan (helaas moet ik werken en wordt het snel donker). Ook in aanraking met typische BMW dingetjes gekomen, waarvan ik dacht, mmmmm. De BMW fans om me heen noemen dit karakter, mmmm. Wellicht een te korte proefrit gemaakt, want ook met de RT heb ik wat last van mijn nek, echter niet te vergelijken met de K1600 en in mindere mate de FJR. Het Goldwing windscherm was gestoord: cruise control aan, handen los, gezellig omdraaien en wat kletsen met je vrouw: mijn vrouw vond het een auto met de raampjes open, geen motor beleving.
Bochtenwerk van een BMW is fantastisch, balans is fantastisch. In de ardennen kun je 90% van de tijd in de 3 rijden, volgens mij tot 160 door te trekken, super relaxed rijden.
Echter de eerste versnelling soms vinden (zeker bij koud blok) vanuit neutraal, dacht ik wat is dat? Lukte meerdere keren niet (truuk schijnt te zijn, koppeling iets laten opkomen en in de 1 trappen). Optrekken vanuit eerste versnelling : meerdere keren al afgeslagen, een keer bijna omgevallen, omdat ik vanuit stilstand meteen een bochtje maakte. Honda was koppeling opkomen, gas erop. Nu is het gas wat open zetten en dan koppeling laten opkomen. In de tweede versnelling kun je niet alle bochtjes maken (bij lagere toeren en bergje op), dan moet je terug naar de eerste. Als het blok warm is, is het meer vergevingsgezind.
Deutsche autobahn, vanaf bord A46, vol gas erop: bij schakelen bij hoge toeren, remt de motor tussen het schakelen sterk af. Snel geleerd, direct doorschakelen naar de 6 en dan gas erop. Nooit eerder zo ontspannen 170 op een motor gereden (yep het is een tourmotor!!). Bij 210 km/h (200 op GPS) ESAII toch op sport moeten zetten ipv comfort. Motor leek nog een beetje harder te kunnen, echter verkeer zat niet mee.
Na ritje in Ardennen, eerste keer olie peil gecontroleerd, en zag dat er olie was verbruikt, 1/4 deel van kijkglas gezakt (gelezen dat dit na oliewissel en oliefilter wissel, deels in het oliefilter terecht zou kunnen gekomen, zal het in de gaten houden en nog eens mee teruggaan, ook om aangrijpmoment van koppeling iets eerder te laten komen denk ik). Een verschil in peilen, zie ik ook wanneer ik hem direct op de middenbok zet: 1/2 van kijkglas gezakt, op zijstandaard loopt er blijkbaar toch nog olie (uit oliekoeler?) ergens uit.
Kofferruimte is fantastisch: helmen achterin, jassen in de zijkoffers en lekker in het zonnetje lopen zonder te puffen met de motorjassen. Constructie van de afneembare koffers ziet er degelijk uit, met name die van het topkoffer.
Geluid van Navi IV krijg ik in BMW houder niet over de interne speaker. Zat sowieso te denken aan een intercom systeem.
Dat was het even. Groet John.
Sondermodell 90 jahre, • Exhaust system, chrome, • Esa, • Safety pack, • Equipment package 5, • Seatheating, • Heated handlebar grips, • Rdc, • Cruise control, • On-board computer, •Alarm system, • Asc, • Plug-in socket
Ik ben 51 jaar oud, en heb met veel plezier 20 jaar op een Honda NTV650 uit 1995 gereden. Dit jaar bijna een heel motorseizoen gezocht naar een tourfiets. Goldwing vond mijn vrouw afschuwelijk, wel heerlijk om mee te rijden (behalve scherpe bochten). K1600GT en GTL: heftige turbulentie op mijn nek, Vstream scherm was ook niet de oplossing, lang getwijfeld over een GT uit 2012, uiteindelijk nee gezegd: het is een raket, er zijn koelingsproblemen, exemplarische versnellingsbakproblemen, en erg veel turbulentie op de autoweg (zelfs duo had er last van). Pan: niet op gereden, geen cruise control (no-go: vrij snel tintelingen in rechterhand ). FJR1300 ook daar had ik turbulentie problemen (nek is mijn probleem: collega zei eens, als je 50 jaar of ouder bent en je hebt niets, dan ben je dood), verder is een FJR een fantastische fiets, wel minder plek voor de duo vergeleken met een RT. GTR kawa niet getest, want:
RT kwam voorbij, onvoorstelbaar weinig kilometers (2500 km DOT week/jaar slijtage banden kloppen/zijn logisch), zag en ziet er mooi en compleet uit, met navi IV, binnentassen en tanktas, via handelaar gekocht en tot en met mei 2018 garantie zonder kilometer beperking.
Binnen een week 500 km op de teller staan (helaas moet ik werken en wordt het snel donker). Ook in aanraking met typische BMW dingetjes gekomen, waarvan ik dacht, mmmmm. De BMW fans om me heen noemen dit karakter, mmmm. Wellicht een te korte proefrit gemaakt, want ook met de RT heb ik wat last van mijn nek, echter niet te vergelijken met de K1600 en in mindere mate de FJR. Het Goldwing windscherm was gestoord: cruise control aan, handen los, gezellig omdraaien en wat kletsen met je vrouw: mijn vrouw vond het een auto met de raampjes open, geen motor beleving.
Bochtenwerk van een BMW is fantastisch, balans is fantastisch. In de ardennen kun je 90% van de tijd in de 3 rijden, volgens mij tot 160 door te trekken, super relaxed rijden.
Echter de eerste versnelling soms vinden (zeker bij koud blok) vanuit neutraal, dacht ik wat is dat? Lukte meerdere keren niet (truuk schijnt te zijn, koppeling iets laten opkomen en in de 1 trappen). Optrekken vanuit eerste versnelling : meerdere keren al afgeslagen, een keer bijna omgevallen, omdat ik vanuit stilstand meteen een bochtje maakte. Honda was koppeling opkomen, gas erop. Nu is het gas wat open zetten en dan koppeling laten opkomen. In de tweede versnelling kun je niet alle bochtjes maken (bij lagere toeren en bergje op), dan moet je terug naar de eerste. Als het blok warm is, is het meer vergevingsgezind.
Deutsche autobahn, vanaf bord A46, vol gas erop: bij schakelen bij hoge toeren, remt de motor tussen het schakelen sterk af. Snel geleerd, direct doorschakelen naar de 6 en dan gas erop. Nooit eerder zo ontspannen 170 op een motor gereden (yep het is een tourmotor!!). Bij 210 km/h (200 op GPS) ESAII toch op sport moeten zetten ipv comfort. Motor leek nog een beetje harder te kunnen, echter verkeer zat niet mee.
Na ritje in Ardennen, eerste keer olie peil gecontroleerd, en zag dat er olie was verbruikt, 1/4 deel van kijkglas gezakt (gelezen dat dit na oliewissel en oliefilter wissel, deels in het oliefilter terecht zou kunnen gekomen, zal het in de gaten houden en nog eens mee teruggaan, ook om aangrijpmoment van koppeling iets eerder te laten komen denk ik). Een verschil in peilen, zie ik ook wanneer ik hem direct op de middenbok zet: 1/2 van kijkglas gezakt, op zijstandaard loopt er blijkbaar toch nog olie (uit oliekoeler?) ergens uit.
Kofferruimte is fantastisch: helmen achterin, jassen in de zijkoffers en lekker in het zonnetje lopen zonder te puffen met de motorjassen. Constructie van de afneembare koffers ziet er degelijk uit, met name die van het topkoffer.
Geluid van Navi IV krijg ik in BMW houder niet over de interne speaker. Zat sowieso te denken aan een intercom systeem.
Dat was het even. Groet John.