Stekker blok links 850 RT
Moderator: RT_Patrick
- Flying Dutchman
- Type: R850RT
- Bijz: Blauw
Stekker blok links 850 RT
Bij mijn 850RT uit 1998 zit op het dashboard een 12V aansluiting waarop 12V staat ook als het contact uit staat. Aan de linker zijkant, vond ik een stekkerblok waarop ook 12V spanning stond. Bij BMW RT van latere bouwjaren heb ik gezien dat daar ook een 12V aansluiting zit.
Weet een van jullie of dit stekkerblok er standaard op zit en de 12V aansluiting een optie is, en tevens is mijn vraag kan ik via dit stekkerblok mijn accu op spanning houden of zit er een diode oid tussen.
Alvast bedankt voor de reactie,
peter
Weet een van jullie of dit stekkerblok er standaard op zit en de 12V aansluiting een optie is, en tevens is mijn vraag kan ik via dit stekkerblok mijn accu op spanning houden of zit er een diode oid tussen.
Alvast bedankt voor de reactie,
peter
Re: Stekker blok links 850 RT
Op de R1100RT zit volgens mij standaard in het dashboard aan de linkerkant altijd de 12-volt permanent aansluiting.
En volgens mijn informatie zou dat ook het geval zijn bij de R850RT.
Let wel, de R850RT is nog een hele poos langer in productie geweest versus de R1100RT, dus het kan zijn dat BMW in haar wijsheid (lees: kostenbesparing?) zo'n 12-volt aansluiting in het dashboard weer optioneel maakt of zelfs helemaal heeft laten vervallen.
Mijn ervaring is alleen maar met de R1100RT, en daar weet ik het ook niet 100% zeker.
Aan de linker-kant onderaan tussen de zadels was volgens mij wel een optie, maar dat weet ik (ook) niet zeker.
Bij de R1150RT zit deze aansluiting niet (meer?) op het dashboard, maar daarentegen zit er dan wel weer een dubbele 12-volt aansluiting tussen de zadels onderaan, ook weer links, dacht ik.
Voor wat betreft het laden van je accu via die aansluiting in het dashboard;
Het is een gezekerde aansluiting, en ik lees wisselende "adviezen" dat je er wel of geen accu-lader op mag aansluiten.
Ik heb er een druppellader (zonnecel) op aangesloten, en ook wel eens een 7-traps lader, en dat ging altijd prima en perfect.
Mij is vooralsnog geen reden bekend dat het niet kan om met beleid van die aansluiting gebruik te maken om je accu op peil te houden.
Nu zal er over die aansluiting ook geen tientalle amperes lopen voor het laden van je accu, en ik dacht dat het gezekerd was met een 8 ampere zekering.
En volgens mijn informatie zou dat ook het geval zijn bij de R850RT.
Let wel, de R850RT is nog een hele poos langer in productie geweest versus de R1100RT, dus het kan zijn dat BMW in haar wijsheid (lees: kostenbesparing?) zo'n 12-volt aansluiting in het dashboard weer optioneel maakt of zelfs helemaal heeft laten vervallen.
Mijn ervaring is alleen maar met de R1100RT, en daar weet ik het ook niet 100% zeker.
Aan de linker-kant onderaan tussen de zadels was volgens mij wel een optie, maar dat weet ik (ook) niet zeker.
Bij de R1150RT zit deze aansluiting niet (meer?) op het dashboard, maar daarentegen zit er dan wel weer een dubbele 12-volt aansluiting tussen de zadels onderaan, ook weer links, dacht ik.
Voor wat betreft het laden van je accu via die aansluiting in het dashboard;
Het is een gezekerde aansluiting, en ik lees wisselende "adviezen" dat je er wel of geen accu-lader op mag aansluiten.
Ik heb er een druppellader (zonnecel) op aangesloten, en ook wel eens een 7-traps lader, en dat ging altijd prima en perfect.
Mij is vooralsnog geen reden bekend dat het niet kan om met beleid van die aansluiting gebruik te maken om je accu op peil te houden.
Nu zal er over die aansluiting ook geen tientalle amperes lopen voor het laden van je accu, en ik dacht dat het gezekerd was met een 8 ampere zekering.
Op mijn 850RT zit (ook) een stekker links onder het zadel. Hier sluit ik mijn acculader op aan en dat werkt prima!
groet,
Martin(i)
groet,
Martin(i)
Dan ook mijn ervaring van een R1100RT. De 12V in het dashboard is voor de 1100 inderdaad standaard. Het stekkerblokje dat hiervoor achter het dashboard zit als koppeling vind je ook terug aan de linkerkant in de ruimte vlak voor de koffer.

De stekkers achter het dashboard
In de ruimte linksonder bij het koffer worden enkel- of tweevoudige 12V contacten aangesloten. Bij de 1150 zijn dit er standaard 2. Ik heb er een enkele 12V verbinding gemaakt, maar ik heb 'm ook doorgeknutseld naar een 12V auto aansluiting in mijn kontje zodat ik daar mijn telefoonlader kan aansluiten. Die telefoon leg ik dan in mijn topkoffer (het draadje past ruim door de kier als de koffer openstaat).

De 12V plug -vlak voor het koffer- waar ik bijvoorbeeld mijn drupellader in prik
Achter het dashboard heb ik een extra verdeelstekker gekocht van herr BMW en deze verknipt om mijn Garmin van een constante voeding te kunnen voorzien (ook als de motor van contact af is of op stuurslot staat).

In de ruimte linksonder bij het koffer worden enkel- of tweevoudige 12V contacten aangesloten. Bij de 1150 zijn dit er standaard 2. Ik heb er een enkele 12V verbinding gemaakt, maar ik heb 'm ook doorgeknutseld naar een 12V auto aansluiting in mijn kontje zodat ik daar mijn telefoonlader kan aansluiten. Die telefoon leg ik dan in mijn topkoffer (het draadje past ruim door de kier als de koffer openstaat).

De 12V plug -vlak voor het koffer- waar ik bijvoorbeeld mijn drupellader in prik
Achter het dashboard heb ik een extra verdeelstekker gekocht van herr BMW en deze verknipt om mijn Garmin van een constante voeding te kunnen voorzien (ook als de motor van contact af is of op stuurslot staat).

- Flying Dutchman
- Type: R850RT
- Bijz: Blauw
Dave, martin en dutchmediman,
Bedankt voor jullie reactie. Bij een andere R850Rt die veel nieuwer was, 2004, had ik gezien dat er links onder zoals Dave omschreef een dubbel stekkerblok zat, evenals een aansluitblok onder het zadel die als starthulp zou kunnen worden gebruikt. Via dit forum las ik al dat deze laatste een optie was. Ik had niet verwacht dat standaard de kabelboom als voorzien zou zijn voor een stekker om het dubbele stekkerblok op aan te sluiten.
Zal zeker ook eens goed nadenken over wat Dave schreef om de telefoon of het GPS op aan te sluiten, alhoewel ik nog twijfel om dit buiten het contact om aan te sluiten. Dit komt omdat ik de motor niet dagelijks gebruik en ik bang ben dat eventuele lekstromen de accu leegtrekken.
Peter
Bedankt voor jullie reactie. Bij een andere R850Rt die veel nieuwer was, 2004, had ik gezien dat er links onder zoals Dave omschreef een dubbel stekkerblok zat, evenals een aansluitblok onder het zadel die als starthulp zou kunnen worden gebruikt. Via dit forum las ik al dat deze laatste een optie was. Ik had niet verwacht dat standaard de kabelboom als voorzien zou zijn voor een stekker om het dubbele stekkerblok op aan te sluiten.
Zal zeker ook eens goed nadenken over wat Dave schreef om de telefoon of het GPS op aan te sluiten, alhoewel ik nog twijfel om dit buiten het contact om aan te sluiten. Dit komt omdat ik de motor niet dagelijks gebruik en ik bang ben dat eventuele lekstromen de accu leegtrekken.
Peter
- Yobotje
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amersfoort
Enig idee of zo'n stekkerblok ook onder een R1150RT zit?Dave schreef:Dan ook mijn ervaring van een R1100RT. De 12V in het dashboard is voor de 1100 inderdaad standaard. Het stekkerblokje dat hiervoor achter het dashboard zit als koppeling vind je ook terug aan de linkerkant in de ruimte vlak voor de koffer.

Oudoe ééj!
Theo.

Theo.
Volgens mij helaas niet in het dashboard van de R1150RT, en vandaar de dubbele aansluiting onderaan naast het zadel?Yobotje schreef:Enig idee of zo'n stekkerblok ook onder een R1150RT zit?

Wat dat aangaat kan ik geen ervaring delen. Ik heb nog geen 1150 mogen openschroeven _002 . Hopelijk gaat dat binnenkort gebeuren met de inbouw van een Garmin bij een kameraad van me (niet op dit forum overigens, hij wil liever niet op fora rondschuimen). Ik weet niet of je zolang wilt wachten...
waar kan ik zo'n stekkertje vinden wat past op het kabeltje aan de linkerzijde onder het zadel, ik wil er ook graag een extra 12 v aanmaken, in mijn kastje heb ik ook een 12v aansluiting, maar daar staat geen stroom op, ook heb ik er 1 op het dashboard, daar past de druppellader op,
alvast dank voor jullie reacties
alvast dank voor jullie reacties
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 2 Reacties
- 1148 Weergaves
-
Laatste bericht door Scrambler60
-
- 2 Reacties