Pagina 1 van 1

remmen ontluchten 1150RT

Geplaatst: 07 nov 2009, 14:12
door brittje
hallo,
weet iemand hoe je de remmen van een 1150 RT uit 2004 moet ontluchten,

Re: remmen ontluchten 1150RT

Geplaatst: 07 nov 2009, 15:45
door vioma
Met een speciaal ontluchting apparaat bij de dealer of specialist . De tank moet er ook af . :O
Ik doe alles zelf aan mijn motor behalve de remvloeistof verversen. Als je hem zonder tank naar de dealer brengt ben je voor een paar tientjes klaar.

Re: remmen ontluchten 1150RT

Geplaatst: 07 nov 2009, 21:01
door Baird
vioma schreef:Met een speciaal ontluchting apparaat bij de dealer of specialist . De tank moet er ook af . :O
Ik doe alles zelf aan mijn motor behalve de remvloeistof verversen. Als je hem zonder tank naar de dealer brengt ben je voor een paar tientjes klaar.
Inderdaad, voor dit type doe ik het ook zo, ik laat dan ook meteen de koppeling doen, gaat in één moeite door! -1150- _004

Re: remmen ontluchten 1150RT

Geplaatst: 07 nov 2009, 23:57
door PaulRS
Hoi.

Was al een tijdje terug vraag naar een verhaaltje over het verversen van de remvloeistof in het i-ABS, dus bij deze. :D

Brommert in kwestie is een GS, maar dat maakt voor deze systemen niet uit.

Eerst de koppeling even gedaan.

Ontluchtertje opzoeken, nippel erin en slangetje eraan.

Afbeelding

Potje net niet leegpompen om geen lucht te happen en een bandje om het hendel, pomp is nu dicht en pakt zo geen lucht.
Met wat keukenpapier de rest opdeppen.

Afbeelding

Opvullen met schone vloeistof en pompen tot er uit de andere kant ook schoon verschijnt.
Nippel dicht en potje op nivo brengen, klaar.

Nu de remmerij;

Onder de tank vind je dit;

Afbeelding

Bedrading en overloopslangen zijn er al af om aan de nippels te komen, 6 stuks, 3 voor het voorremcircuit, 3 voor de achterkant.

Deze loop je per circuit af, 1-2-3 en als laatste de 1e nog een keer, nippeltje open en pompen maar.
Zelfde verhaal als bij de koppeling, geldt hier ook voor de pomp, pompen tot bijna leeg, vastzetten en schoondeppen.

Hier nippel 1 in actie, heb ze allemaal een merkje gegeven, zodat dit duidelijk is.

Afbeelding

Als je deze allemaal gehad hebt, is het aanstuur gebeuren klaar en kan je aan de bekrachtigde kant gaan beginnen.

Bedrading aansluiten.

Remtang loshalen, nippel open en een bandenlichter tussen de blokken om de ouwe vloeistof erachter weg te drukken.

Afbeelding

Dan op het hydrauliek het dopje van het reservoir eraf en het zeefje eruit.

Afbeelding

Contact aan.

De nippel op de remtang openen en rustig op het remhendel duwen tot de pomp gaat lopen, en de olie uit de slang loopt.
Vanzelf zie je nu lucht komen.
Hendel loslaten.

Op het instrumentenpaneel brand nu het ABS paniek lampje om aan te geven dat de vloeistof op is.
Contact uit en bijvullen.
Contact weer aan en weer op het hendel duwen, je zal nu schone vloeistof uit de slang zien komen, zonder bellen.
Hendel weer los en contact af.

Zeef terughangen in het reservoir en bijvullen tot het indicatertje in het zeefje.

Voorkant gaat op dezelfde manier.

Alles afmonteren en evt gemorste vloeistof wegvegen, als je flink hebt lopen knoeien, afspoelen met de tuinslang.

Zorg dat je voldoende vloeistof hebt, ik redde het net met een halve liter en een staartje van de vorige keer.

Groeten, Paul.

Re: remmen ontluchten 1150RT

Geplaatst: 08 nov 2009, 00:17
door walterr
Paul,

een mooi beeldverslag _004 - daar hou ik wel van.

Walter

Re: remmen ontluchten 1150RT

Geplaatst: 08 nov 2009, 07:15
door Paul cr
PPffoeei, inderdaad goed beschreven. Binnenkort moet ik het Ho-water vervangen en met deze beschrijving erbij durf ik het aan om het zelf te doen. Dank !

Re: remmen ontluchten 1150RT

Geplaatst: 08 nov 2009, 07:33
door brittje
Bedankt voor jullie reacties en Paul ook bedankt voor de duidelijke uitleg.
Gr. Cor

Re: remmen ontluchten 1150RT

Geplaatst: 09 nov 2009, 01:50
door Bob The Builder
Ik heb twee linker handen en die jeuken zowaar om zelf eens de mouwen op te rollen... Ik gebruik dan toch maar liever m'n verstand en blijf er met m'n fikken van af! :-) Mooi verslag!!