Achterwiel balans
Moderator: RT_Patrick
-
- Berichten: 113
- Lid geworden op: 06 mar 2015, 21:57
- Type: R1150RT
- Bijz: 0419 Edition. ABS. Twin Spark. TT Rider 400
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Eijsden
Achterwiel balans
Ik dacht het wel te vinden, maar ik zie niets over balanceren van met name onze achterwielen. Die eenzijdige ophanging is vaak de reden dat er al snel gezegd wordt dat je achterwiel niet gebalanceerd hoeft te worden. Is dit gemakzucht, een leugen, of waar ?
"Rubber onder"
-
- Berichten: 527
- Lid geworden op: 30 sep 2011, 22:06
- Type: R1200RT
- Bijz: Model 2011, full option
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Noord Holland
Re: Achterwiel balans
Laatst gewijzigd door Jekihero op 23 mei 2017, 20:30, 1 keer totaal gewijzigd.
- aantzeetje
- Berichten: 543
- Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:56
- Type: R1200RT
- Land: B
- Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke
Re: Achterwiel balans
voorwiel ja maar achterwiel??? Weinig zin. Enkel maken als ze je band monteren dat de rode stip op dezelfde hoogte zit als je ventiel.
-
- Berichten: 113
- Lid geworden op: 06 mar 2015, 21:57
- Type: R1150RT
- Bijz: 0419 Edition. ABS. Twin Spark. TT Rider 400
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Eijsden
Re: Achterwiel balans
Als ik het wist dan vroeg ik het niet.Jekihero schreef:Wat denk je zelf?
Wanneer ik naar de BMW dealer ga dan betaal ik ca. 40 euro meer dan bij de " gewone" dealer, maar....die kan geen enkelzijdige ophanging balanceren en zegt dat balanceren achterop niet hoeft. Helemaal objectief is deze vaststelling dus niet. Vandaar mijn volgens mij heel normale vraag. Ik neem aan dat wij als BMW rijders meester zijn om te oordelen over dit "probleem". Heeft het nut om enkele tientjes meer uit te geven omdat er BMW op de gevel staat maar vooral ook voor de balanceermogelijkheid ?
Alvast bedankt voor de, wel zinnige, reacties. (Aantzeetje)
"Rubber onder"
- EileRT
- Erelid
- Berichten: 4568
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: Achterwiel balans
Dat is inderdaad een logische constatering . . .Copper schreef:Als ik het wist dan vroeg ik het niet.Jekihero schreef:Wat denk je zelf?
Forumlid Jekihero heeft een interessante link gegeven over het balanceren van motorfietswielen. Het lijkt mij zeker zinnig om daar kennis van te nemen.Copper schreef:Alvast bedankt voor de, wel zinnige, reacties. (Aantzeetje)
Ook het balanceren van het achterwiel van de motor is belangrijk. Of je onbalans eerder in het voorwiel zou voelen dan in het achterwiel is van een andere orde.aantzeetje schreef:voorwiel ja maar achterwiel??? Weinig zin.
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Eilert
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
- aantzeetje
- Berichten: 543
- Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:56
- Type: R1200RT
- Land: B
- Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke
Re: Achterwiel balans
is inderdaad een interessant artikel maar ook al 13 jaar oud. Techniek en composietmaterialen zijn ondertussen meer dan serieus gewijzigd, alsook de productietechnieken. De meeste banden ven gereputeerde bandenproducenten komen tegenwoordig gebalanceerd uit de de fabriek. Vandaar dat ik enkel het voorwiel laat balanceren om trillingen in het stuur te voorkomen maar achteraan moet het eigenlijk niet. Enkel op letten dat de gele/rode balansmarkeringsstip in lijn zit met het ventiel. Daar naast zeg ik ook altijd tegen men bandenboer dat het een recente DOT dient te zijn.
- CCvW
- Berichten: 135
- Lid geworden op: 04 jan 2015, 19:38
- Type: Overig R-serie
- Bijz: BMW R850R
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Delft
Re: Achterwiel balans
Balanseren is gewoon altijd nodig. Ook als het een voorgebalanceerde band betreft. De meeste velgen blijven namelijk niet heel hun leven perfect rond. Mijn achterwiel heeft bijvoorbeeld een onbalans van 0.30. Dat is best veel. Waarom zou de dealer een velg van een motor met enkelzijdige ophanging niet kunnen balanceren? Je hebt voor een BMW achtervelg alleen even een verloopstuk nodig. Dat is alles.
Leef met vlag en wimpel, maar houd het simpel!
- EileRT
- Erelid
- Berichten: 4568
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: Achterwiel balans
Dat is juist. Er staan in het artikel echter nog steeds zaken in die van toepassing zijn op het balanceren van motorbanden.aantzeetje schreef:is inderdaad een interessant artikel maar ook al 13 jaar oud.
Uiteraard is er sprake van een verbetering van de productietechnieken in de loop der jaren. Het is alleen niet juist wat je zegt dat een achterband niet gebalanceerd hoeft te worden. Ook als deze uit de fabriek komt moet dat gebeuren. Sterker nog op de moderne, meer recente motorfietsen met een RDC ventiel (die de bandenspanning doorgeeft aan de boordcomputer) is soms wel een afwijking van 80 gram (!) ook op een achterband mogelijk. Laat dus ook altijd de achterband balanceren.aantzeetje schreef:Techniek en composietmaterialen zijn ondertussen meer dan serieus gewijzigd, alsook de productietechnieken. De meeste banden ven gereputeerde bandenproducenten komen tegenwoordig gebalanceerd uit de de fabriek. Vandaar dat ik enkel het voorwiel laat balanceren om trillingen in het stuur te voorkomen maar achteraan moet het eigenlijk niet.
Metzeler heeft inderdaad zo'n stip die er bij het ventiel om gelegd moet worden. Michelin heeft deze bijvoorbeeld niet. Ook hierbij geldt: altijd laten balanceren. (Deze informatie over het balanceren van motorbanden heb ik van Niels Reijn van MSA).aantzeetje schreef:Enkel op letten dat de gele/rode balansmarkeringsstip in lijn zit met het ventiel.
Dat is natuurlijk ook het beste . . .aantzeetje schreef:Daar naast zeg ik ook altijd tegen men bandenboer dat het een recente DOT dient te zijn.
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Eilert
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
- Benji
- Berichten: 555
- Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:59
- Type: R1150RT
- Land: België
- Woonplaats of omgeving: Limburg
- Locatie: Hoeselt
Re: Achterwiel balans
En gaan we nu statisch of dynamisch balanceren? Bij mij zijn de banden statisch gebalanceerd.
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
- EileRT
- Erelid
- Berichten: 4568
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: Achterwiel balans
Doorgaans worden motorbanden statisch gebalanceerd. MSA doet dat ook bij mijn banden. Na een bandenwissel heb ik geen last van trillingen.
Eilert
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Eilert
Benji schreef:En gaan we nu statisch of dynamisch balanceren? Bij mij zijn de banden statisch gebalanceerd.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
Re: Achterwiel balans
Ik weet niet beter dan dat mijn wielen altijd op de balanceermachine gaan voor en na het monteren van een nieuwe band.
Voor het balanceren om te checken of de velg geen afwijkingen vertoont, en erna om een goede trillingsvrije loop te krijgen, hetgeen ook altijd weer lukt. Wat opvalt is dat de gewichtjes enorm verschillen van band tot band, een keer helemaal zonder, maar ook al een keer 60 gram, nodig gehad, na roteren van de band op de velg was dat gereduceerd tot 40 gram, hetgeen ook weer aangeeft dat de velg zelf ook onbalans kent.
Al met al, balanceren van het achterwiel is dus echt wel zinvol volgens de bandenboer.
Groet, Aad
Voor het balanceren om te checken of de velg geen afwijkingen vertoont, en erna om een goede trillingsvrije loop te krijgen, hetgeen ook altijd weer lukt. Wat opvalt is dat de gewichtjes enorm verschillen van band tot band, een keer helemaal zonder, maar ook al een keer 60 gram, nodig gehad, na roteren van de band op de velg was dat gereduceerd tot 40 gram, hetgeen ook weer aangeeft dat de velg zelf ook onbalans kent.
Al met al, balanceren van het achterwiel is dus echt wel zinvol volgens de bandenboer.
Groet, Aad
- Baird
- 2024
- Berichten: 4361
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Achterwiel balans
Als je een eenzijdig opgehangen wiel niet zou hoeven balanceren hoeft het bij auto's dus ook niet: daar zijn alle wielen eenzijdig opgehangen.
Alles wat ronddraait veroorzaakt trillingen, hoe beter in balans is hoe minder je het merkt als eindgebruiker, dus een willekeurige combinatie van wiel en band zal minstens gecontroleerd moeten worden, ik heb helaas nog nooit een wiel + band zonder balansgewichten gehad. Als een monteur of bedrijf roept dat het niet kan of hoeft zegt dat veel over zijn gebrekkige competenties en/of uitrusting, niet meer terugkomen daar.
Alles wat ronddraait veroorzaakt trillingen, hoe beter in balans is hoe minder je het merkt als eindgebruiker, dus een willekeurige combinatie van wiel en band zal minstens gecontroleerd moeten worden, ik heb helaas nog nooit een wiel + band zonder balansgewichten gehad. Als een monteur of bedrijf roept dat het niet kan of hoeft zegt dat veel over zijn gebrekkige competenties en/of uitrusting, niet meer terugkomen daar.

Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 16 apr 2016, 13:02
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Elst gld
Re: Achterwiel balans
Op mijn 1200RT uit 2005 liet ik de heerlije Pilot Road 4 monteren. Vanaf het begin hield ik spanning voor én achter op 3,0 (het bluetooth setje voor spanningcontrole is te koop, want ik heb nu RDC).
Gevolg: na 18000 km prima profiel en stabiliteit. Vanaf 12000 km nam het genot in de regen wel iets af. :-)
Maar ja, van die 18000 km was 90% snelweg.
Gevolg: na 18000 km prima profiel en stabiliteit. Vanaf 12000 km nam het genot in de regen wel iets af. :-)
Maar ja, van die 18000 km was 90% snelweg.
- Kees BMW
- Berichten: 622
- Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
- Locatie: Harlingen
Re: Achterwiel balans
3 bar is wel een beetje veel voor de voorband.Sergione schreef:Op mijn 1200RT uit 2005 liet ik de heerlije Pilot Road 4 monteren. Vanaf het begin hield ik spanning voor én achter op 3,0 (het bluetooth setje voor spanningcontrole is te koop, want ik heb nu RDC).
Gevolg: na 18000 km prima profiel en stabiliteit. Vanaf 12000 km nam het genot in de regen wel iets af. :-)
Maar ja, van die 18000 km was 90% snelweg.
Gr-Kees.
Kees BMW
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 16 apr 2016, 13:02
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Elst gld
Re: Achterwiel balans
Dat weet ik, maar het reed fantastisch en hij is als nieuw. Zoudem we misschien iets minder het advies van fabrikanten moeten opvolgen?
- EileRT
- Erelid
- Berichten: 4568
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: Achterwiel balans
Graag zou ik zien dat we "on-topic" blijven en dus bij het onderwerp "achterwiel balans" . . .
Eilert
Moderator
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Eilert
Moderator
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
-
- Berichten: 100
- Lid geworden op: 21 nov 2015, 20:14
- Type: R1100RT
- Bijz: 1999
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Zeist
Re: Achterwiel balans
En door de trillingen van een niet gebalanceerd wiel kunnen ook nog de lagers beschadigd raken!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht