Pagina 1 van 1

En nog een nieuweling (op het forum)

Geplaatst: 12 mei 2017, 11:34
door Leendert62
Hallo forumleden,

Ik ben nieuw op het forum, daarom ook maar even voorstellen.

Ik ben Leendert Albers, woonachtig in Veendam (Gr) en rij al 35 jaar motor.
Heb inmiddels al de nodige motoren "versleten". Ik denk zo ongeveer 14 stuks, waaronder 1 BMW, de K 75 RT.
Momenteel rij ik (nog) op een Honda Transalp, maar omdat ik meer woon/werk ga rijden wil ik graag meer luxe, betere bescherming tegen het weer en een cardan.

Dat de volgende motor een BMW gaat worden is voor mij helemaal duidelijk. Maar of het een 1150RT of 1200RT gaat worden, ben ik nog niet helemaal uit. Een boxer sowieso, want voor mij is de enige echte BMW een boxer.......

Binnenkort proefrijden op beide modellen en dan kijken hoeveel er nog gespaard moet worden voordat ik ook (weer) een BMW in de garage heb.
Tot die tijd hoop ik veel informatie op dit forum op te doen en alvast wat kennis te maken met mede-forumleden.

Re: En nog een nieuweling (op het forum)

Geplaatst: 12 mei 2017, 14:09
door Inspector Gadget
Welkom! -top-

Heel veel plezier en voorpret gewenst dan in je zoektocht en overwegingen. ;)

Je eigen mening telt natuurlijk het hardst maar mijn mijmeringen over 1150RT vs 1200RT;

1150RT
Voordelen:
- Looks. Voor mij nog altijd de mooiste RT qua uiterlijk.
- Je zit echt *in* de motor en met een niet-OEM windscherm (zoals ZTechnik vStream) kan je het perfecte comfort krijgen.
- Remt als de brandweer door de bekrachtigde remmen.

Nadelen:
- Gewicht. Is flink zwaarder dan de 1200RT. (265kg versus 242kg)
- Opsmuk-onderdelen (als dat je ding is) worden moeilijker en moeilijker te verkrijgen.
- Remsysteem is gevoelig voor onjuist/onvolledig onderhoud waardoor storingen kunnen ontstaan, sowieso erg storingsgevoelig en verschrikkelijk duur onderdeel.
- Remsysteem vergt de nodige oefening om het wat preciezer te kunnen dozeren maar na verloop van tijd kan je zeker ook veilig de korte bocht draaien. Tot die tijd, pas op met het gebruik van de remmen!
- 6e versnelling is een "E" versnelling, geen "echte" 6e versnelling maar een soort van "overdrive".
- Wil je geen last hebben van KFR (wat na verloop van tijd zo rond het onderhoudsmoment altijd kan terugkomen) moet je de dual-spark versie hebben.

1200RT
Voordelen:
- Gewicht. Is toch wel 23kg lichter versus de 1150RT.
- Bouwjaren t/m 2006 gebruiken hetzelfde systeem qua remmen als de 1150RT, dus remt ook als de brandweer.
- Je merkt iets meer souplesse qua motorloop versus de 1100-serie.

Nadelen:
- Je zit meer "op" de motor, dus vergeleken met de 1150RT iets minder wind-comfort, zelfs met een niet-OEM windscherm.
- Bouwjaren t/m 2006 gebruiken hetzelfde systeem qua remmen als de 1150RT, dus net zo gevoelig qua onderhoud en storingen.
Daarentegen kunnen de defecte pompen van dit model wel gerepareerd worden.
Daarom is het wellicht verstandiger om te kijken naar modellen van bouwjaar 2007 en jonger.

Puur ter informatie natuurlijk, en mijn mening.

Re: En nog een nieuweling (op het forum)

Geplaatst: 12 mei 2017, 23:53
door EileRT
Hallo Leendert,

Van harte welkom op ons mooie RT-forum en je maakt dus een keuze tussen de -1150- en de -1200- . Inspector Gadget heeft de verschillen tussen beide goed aangegeven.

Ik zou je willen adviseren om een aankoopkeuring te laten doen en kan je Kenny Simon van MSA van harte aanbevelen.

Veel succes met je keuze en veel plezier op ons unieke forum en laat vooral weten welke keuze je gemaakt hebt! _004

[groet]

Eilert

Re: En nog een nieuweling (op het forum)

Geplaatst: 13 mei 2017, 09:06
door WernerB
Van harte welkom en succes met je zoektocht! [emoji4]

Hartelijke groeten van D6603 aan alle forumleden

Re: En nog een nieuweling (op het forum)

Geplaatst: 14 mei 2017, 10:25
door Bert M
Van harte welkom op ons mooie RT-forum! Veel veilige en plezierige kilometers toegewenst _004