Pagina 1 van 1

RVS schroeven voor de remschijven

Geplaatst: 05 mei 2017, 19:38
door Gurbe
Vraagje,
Hoe denken jullie hier over. (let niet op de prijs)
http://www.ebay.nl/itm/BMW-R1150-RT-00- ... SwT-FZC0D3

gr Ype

Re: RVS schroeven voor de remschijven

Geplaatst: 05 mei 2017, 22:37
door Rhonus
Mijn eerste ingeving is: wáárom?!? _001
Ik zou zelf geen reden kunnen bedenken waarom ik glimmende bouten op mijn remschijven zou willen hebben.

Daarnaast komen wat praktische vragen naar boven:
Hoe zit het met de sterkteklasse van deze bouten?
Hoe zit het met de reactie tussen de materialen van schijf, velg en het RVS van de bouten?

Re: RVS schroeven voor de remschijven

Geplaatst: 05 mei 2017, 22:42
door EileRT
+ 1 :!:
Rhonus schreef:Mijn eerste ingeving is: wáárom?!? _001
Ik zou zelf geen reden kunnen bedenken waarom ik glimmende bouten op mijn remschijven zou willen hebben.

Daarnaast komen wat praktische vragen naar boven:
Hoe zit het met de sterkteklasse van deze bouten?
Hoe zit het met de reactie tussen de materialen van schijf, velg en het RVS van de bouten?

Re: RVS schroeven voor de remschijven

Geplaatst: 06 mei 2017, 08:04
door Bert M
Met name het punt van de treksterkte is uiterst relevant. RVS breekt echt sneller dan de gewone boutjes. Even ter vergelijk:

Een M8 10.9 zoals standaard door BMW toegepast heeft een standaard aanhaalmoment van 37Nm en een A2 of A4 RVS M8 bout heeft (droog) een aanhaalmoment van 21,2 Nm. Als je de bout aandraait, zoals de leverancier in zijn advertentie stelt, op het door de fabriek gestelde aanhaalmoment, trek je deze bout al serieus in de richting van de vloeigrens. Er is dan nog maar weinig extra belasting nodig om de bout te doen breken.

Het is absoluut fraai als je een motor hebt voor de 'sier', maar als je er daadwerkelijk mee gaat rijden, dan is dit een no-go!

Re: RVS schroeven voor de remschijven

Geplaatst: 06 mei 2017, 09:24
door Gurbe
Bedankt Bert voor de tips ik weet genoeg
[groet] ype

Re: RVS schroeven voor de remschijven

Geplaatst: 11 mei 2017, 14:48
door Baird
Bij de toepassing bij remschijven zou je met een lager moment afkunnen i.c.m. de juiste Loctite. De bouten worden hier echter niet op trek belast maar op afschuiving met een een klein buigend moment en laat rvs dáár nou net slecht tegen kunnen. Verder treedt scheurvorming bij rvs nagenoeg niet op, hij gaat in één keer :evil: Verder krijg je spanningscorrosie tussen het rvs en het aluminium met mooie bloemkooltjes als gevolg.

Niet doen dus -naughty-

Re: RVS schroeven voor de remschijven

Geplaatst: 11 mei 2017, 18:34
door Ton1959
Baird schreef:Bij de toepassing bij remschijven zou je met een lager moment afkunnen i.c.m. de juiste Loctite. De bouten worden hier echter niet op trek belast maar op afschuiving met een een klein buigend moment en laat rvs dáár nou net slecht tegen kunnen. Verder treedt scheurvorming bij rvs nagenoeg niet op, hij gaat in één keer :evil: Verder krijg je spanningscorrosie tussen het rvs en het aluminium met mooie bloemkooltjes als gevolg.

Niet doen dus -naughty-
Volgens mij word elke bout die je vastzet op trek belast. Je kan ook nog verzinkte bouten gebruiken.

Re: RVS schroeven voor de remschijven

Geplaatst: 11 mei 2017, 20:14
door Baird
Ton1959 schreef:
Baird schreef:Bij de toepassing bij remschijven zou je met een lager moment afkunnen i.c.m. de juiste Loctite. De bouten worden hier echter niet op trek belast maar op afschuiving met een een klein buigend moment en laat rvs dáár nou net slecht tegen kunnen. Verder treedt scheurvorming bij rvs nagenoeg niet op, hij gaat in één keer :evil: Verder krijg je spanningscorrosie tussen het rvs en het aluminium met mooie bloemkooltjes als gevolg.

Niet doen dus -naughty-
Volgens mij word elke bout die je vastzet op trek belast. Je kan ook nog verzinkte bouten gebruiken.
Als je nou even de krachten bekijkt die op een remschijf werken tijdens het remmen zul je zien waar mijn opmerking over gaat en dat jouw opmerking leuk voor de bühne is maar het punt mist waar het echt om gaat.

Re: RVS schroeven voor de remschijven

Geplaatst: 11 mei 2017, 20:51
door Ton1959
Baird schreef:
Ton1959 schreef:
Baird schreef:Bij de toepassing bij remschijven zou je met een lager moment afkunnen i.c.m. de juiste Loctite. De bouten worden hier echter niet op trek belast maar op afschuiving met een een klein buigend moment en laat rvs dáár nou net slecht tegen kunnen. Verder treedt scheurvorming bij rvs nagenoeg niet op, hij gaat in één keer :evil: Verder krijg je spanningscorrosie tussen het rvs en het aluminium met mooie bloemkooltjes als gevolg.

Niet doen dus -naughty-
Volgens mij word elke bout die je vastzet op trek belast. Je kan ook nog verzinkte bouten gebruiken.
Als je nou even de krachten bekijkt die op een remschijf werken tijdens het remmen zul je zien waar mijn opmerking over gaat en dat jouw opmerking leuk voor de bühne is maar het punt mist waar het echt om gaat.

Volgens mij mist mijn opmerking het punt totaal niet. Als de treksterkte van de bout al niet voldoet om de bout met het juiste aanhaalmoment vast te zetten is de bout al niet geschikt. Het juiste aantrekkoppel geeft de juiste klemkracht.

Re: RVS schroeven voor de remschijven

Geplaatst: 11 mei 2017, 22:51
door Baird
Ton1959 schreef:
Baird schreef:
Ton1959 schreef:
Baird schreef:Bij de toepassing bij remschijven zou je met een lager moment afkunnen i.c.m. de juiste Loctite. De bouten worden hier echter niet op trek belast maar op afschuiving met een een klein buigend moment en laat rvs dáár nou net slecht tegen kunnen. Verder treedt scheurvorming bij rvs nagenoeg niet op, hij gaat in één keer :evil: Verder krijg je spanningscorrosie tussen het rvs en het aluminium met mooie bloemkooltjes als gevolg.

Niet doen dus -naughty-
Volgens mij word elke bout die je vastzet op trek belast. Je kan ook nog verzinkte bouten gebruiken.
Als je nou even de krachten bekijkt die op een remschijf werken tijdens het remmen zul je zien waar mijn opmerking over gaat en dat jouw opmerking leuk voor de bühne is maar het punt mist waar het echt om gaat.

Volgens mij mist mijn opmerking het punt totaal niet. Als de treksterkte van de bout al niet voldoet om de bout met het juiste aanhaalmoment vast te zetten is de bout al niet geschikt. Het juiste aantrekkoppel geeft de juiste klemkracht.
De remschijf zit opgesloten tussen de velg en met veerringen onder boutkoppen vast op het wiel, de schijf kan zelfs bewegen als hij gemonteerd is, als zou je alle bouten een halve slag losdraaien dan nog blijft de schijf op zijn plek zitten en kun je gewoon remmen (ik adviseer het niet maar het kan), ofwel zonder enig aanhaalmoment worden de bouten dan enkel op afschuiven belast tijdens het remmen en daar is rvs niet echt geschikt voor. Lees je machanicaboek nog eens door en teken vervolgens de krachten eens die op die bouten werken tijdens het remmen.

Mocht je trouwens een A4-80 gebruiken dan kun je wel het aanhaalmoment toepassen dat Herr BMW voorschrijft, ik meen rond de 21Nm maar het blijft een afrader om genoemde redenen.

Re: RVS schroeven voor de remschijven

Geplaatst: 12 mei 2017, 09:57
door Gurbe
bedankt voor alle info. Topic mag van mij dicht moderators