Pagina 1 van 1

Koppeling uitgraven

Geplaatst: 03 mei 2017, 20:33
door Copper
Na zijn jas te hebben uitgedaan heb ik vandaag de achterkant weggehaald tot aan de versnellingsbak, de uitlaatdemper is eraf, morgen de startmotor enz. Maar waar ik tegenaanloop; op youtube heb ik het filmpje van Chris Harris bekeken (vervangen koppeling R 1100) en die klapt op een gegeven moment de achterkant omhoog. Maar dat gaat bij een 1150 niet (geloof ik).

Ik heb de accu eruit, de luchtfilter eruit met de bedoeling om het luchtfilterhuis weg te halen, maar dat krijg je er niet uit. Die wordt bovenin ingesloten door het frame, en onder zit de V bak. Opklappen gaat ook niet, want de accubak kan er niet uit omdat de (is dat de ?) ABS unit daarboven in vast zit met een tros leidingen waar het je slecht van wordt. Als ik het achterstuk zou opklappen dan klemt het luchtfilterhuis tegen de accubak.

Wat gaat hier verkeerd ? Is het verschil tussen een 1100 en een 1150 (door de ABS) onderhuids zo groot dat een 1100 achter op te klappen is en een 1150 niet ? En zo ja.....hoe krijg ik het deel (luchtfilterhuis/accubak) boven de V bak weg zonder de ABS te verwijderen ?

@inspector Gadget; de foto is gelukt, de "HTTP fout" deed hij alleen op de computer op het werk....zal mijn baas wel gedaan hebben -naughty- .

Re: Koppeling uitgraven

Geplaatst: 03 mei 2017, 21:30
door Copper
Nog vergeten, voor ik bij de V bak ben moet ik nog de achterveer en de achterbrug loshalen.

Als ik de achterveer losdraai (Torx aan de linkerkant) van de achterbrug, springt die dan uit ? Staat daar (veel) spanning op ?

Thnx, C.

Re: Koppeling uitgraven

Geplaatst: 03 mei 2017, 23:28
door hbtwin
heb het maandag gedaan bij mijn -1150- ,eerst de schetsplaten er nog afhalen,bij het scharnierpunt klapframe zit nog een lange pen met aan elke kant een moer, achterschokbreker had ik helemaal verwijderd , schokbreker bleef gewoon in positie zitten na weghalen onderste bout.accuhouder en abs unit kan blijven zitten,wel de moertjes van de bodem accu houder los maken.luchtfilterbak zit vast met 3 schroefjes.remleiding achter nog los van klapframe en dan langzaam omhoog trekken als er genoeg ruimte is kun je luchtfilterbak uit het klapframe halen .achterbrug en cardan kunnen aan de vbak blijven zitten ik had deze ondersteund op een houtenplank met wieltjes.

Succes.

Re: Koppeling uitgraven

Geplaatst: 04 mei 2017, 08:20
door Baird
inderdaad de schetsplaten verwijderen
achterveer/demper verwijderen terwijl achterwiel net los van de grond staat
de genoemde 3 schroefjes los van het luchtfilterhuis, brandstofleidingen kunnen aan/in het luchtfilterhuis blijven zitten.
achterframe draait om de lange pen met moeren, daar vlak onder zitten links en recht nog een bout: weg halen
bekabeling ruimte geven
Tijdens het omhoog halen kan het luchtfilterhuis er uit gehaald worden.


vergeet niet dat Chris het al xx keer gedaan heeft en uit ervaring weet wat je kunt laten zitten, voor ons 'amateurs' is iets meer weghalen makkelijker werken.

Re: Koppeling uitgraven

Geplaatst: 04 mei 2017, 20:40
door Copper
Bedankt voor de tips. (Goed voor het vertrouwen....) Ging redelijk goed. Alleen de veer zat vrij strak in de achterbrug en heb ik samen met de brug los genomen. Toen ik de cardanas lostrok zat er een hoop vet bij de uitgaande as. Eronder een beetje vettig maar geen olie. Laat je zo een lager vernieuwen in het kader van "nu we er toch zijn" of is dat onzinnig ?
as.jpg Dit verdelertje hieronder, of hoe het heet, heeft veel zout gegeten. Ik denk dat een nieuwe verstandig is...... [attachment=1]as.jpg
Morgen gaat de V bak eraf, maar pak je dan de versnellingsindicator eraf en past die door het (redelijk grote) gat waar ook de kabel doorheen zit, of maak je de stekker los ?
(Logisch lijkt het om de stekkerkant los te maken, maar dat ding is zo dik dat ik hem op twee plaatsen er niet doorheen krijg)

Re: Koppeling uitgraven

Geplaatst: 05 mei 2017, 00:17
door Baird
Connector los.
Check even de afdichting van het achterste lager als je de werkcilinder er af haalt (nieuwe pakking), die seal is apart te vervangen, hoeft niet voor uit elkaar. Als het daar nat is kun je ruiken of het koppelingsvloeistof is of gear-olie.
Maak ook even de ommanteling van de hydraulische leiding open (zie je eigen foto) die loopt van boven af vol regenwater waardoor de boel wegrot, openmaken, droog maken en anti roest.

Re: Koppeling uitgraven

Geplaatst: 05 mei 2017, 08:14
door Copper
De werkcilinder is dat dat verroeste ding dat de koppeling bediend ?
De ommanteling is dat de (gebobbelde) rubber die ik zie en zit daar nog de echte hydraulische leiding in ?
Ik zie namelijk geen ommanteling _001 en moet ik eerst de olie van de koppelingshendel aflaten of zit ergens een stop ?

Re: Koppeling uitgraven

Geplaatst: 05 mei 2017, 22:36
door Copper
Ik dacht dat de rubber slang de leiding was maar dat bleek de ommanteling te zijn. Ja Bert, die ga ik maar eens proberen op te knappen en dan laat ik de laatste centimeters beneden vrij. Niet zo'n handige zet van BMW. -naughty- .

Re: Koppeling uitgraven

Geplaatst: 06 mei 2017, 20:24
door Copper
Vandaag de koppeling bekeken. Het gat van de drukveer (?) was een beetje weggevreten;
pengat.jpg
Je ziet wel goed dat de koppelingsplaat niet netjes lijnt met de as van de V bak, maar dat was al bekend :D ;
as V bak.jpg
Hier nog in gemonteerde toestand;
inkijk startmotor.jpg
De as is wel nog aardig heel gebleven na 80.000km. (Ook de splines van de plaat waren nog goed);
V bak as schoon.jpg
V bak as schoon.jpg (71.73 KiB) 117 keer bekeken
Ik denk er wel nog over om de plaat te (laten) modificeren, de rest gewoon standaard.

Vraagje, Ik heb de V bak gepoetst om te spuiten (iedere gek zijn gebrek) maar nu zie ik om de uitgaande as vilt zitten.

Heb ik met afspuiten wat gesloopt of moet dat zo open zitten of mis ik daar een ring o.i.d. ?