Exgoldwing schreef:Voor wat betreft de CCA-waarde, volgens de oude accu is deze 100A, dus rijkelijk laag.
Alleen zou dit volgens mij problemen kunnen geven bij het starten.
Ik neem aan dat je bedoelt de CCA-waarde die op de accu aangegeven staat?
Als je die daadwerkelijk zou doormeten zal die wellicht aanzienlijk lager kunnen zijn, afhankelijk van de staat van de accu.
Exgoldwing schreef:Het probleem met de knipperende ABS en brandende gevarendriehoek deed zich pas voor na zo'n 20 min.
Kán zijn de accu zijn, omdat, in tegenstelling wat vaak gedacht wordt, de motor stroom verbruikt van de accu, niet van de dynamo.
De dynamo laad alleen(!) de accu op, de accu is ten alle tijden de stroombron voor je motor & elektronica.
Als de dynamo, die met ettelijke amperes probeert de accu op te laden maar de accu houdt geen goede lading meer goed vast, kan je elektrische problemen krijgen. En dan gaat bij de 1200RT de CAN-bus ingrijpen, zoals het uitschakelen van de accessoires-aansluitingen, bijvoorbeeld.
Maar zoals aangegeven, dat zal je terug kunnen zien in het sturingsgeheugen, vaak.
Exgoldwing schreef:Wat betreft het doen alsof de neus bloed, doel ik op het feit dat er zo'n 2 jaar "verkeerde" ABS pompen gemonteerd zijn...
Ik denk dat het "relatief" is;
De 1200 werd gebaseerd op deels bestaande technieken en onderdelen, van, in dit geval het i-ABS van de 1150RT.
Opzicht niets mis mee, het is nog altijd een bijzonder krachtig remsysteem (als je eraan kunt wennen) maar heeft inderdaad zo z'n nukken;
Jaarlijks én goed & juist onderhoud (lees: volledig doorspoelen) is noodzakelijk en een goede accu, als het gaat om het remsysteem.
Maar anders dan dat is het systeem m.i. niet echt "verkeerd". Het alleen heel nauwgezet & juist gebeuren en helaas is dat lang niet altijd het geval bij de gegeven onderhoud.
Exgoldwing schreef: .. zonder dat dit duidelijk erkend wordt door BMW. Een eventuele aanpassing in het systeem is ook nooit aangegeven om bijvoorbeeld een andere unit te kunnen plaatsen welke deze problemen niet heeft...
Het probleem ligt meer bij de toeleverancier die dat onderdeel produceert (kwaliteit & duurzaamheid), in combinatie met het onderhoud.
Het systeem laat zich niet aanpassen, dat is inherent aan het ontwerp. Anders wat dat al lang gebeurt.
Vandaar ook de 2e generatie 1200RT een ander ABS systeem kregen, zonder de (extra) bekrachtiging.
Maar ik geef ruiterlijk toe dat het niet echt een doordacht systeem was, als het om storingen, onderhoud en staat van de accu betreft.
En het is inderdaad niet bepaald fraai te noemen.
Zeker als het je overkomt, dan is het extra balen natuurlijk.
Exgoldwing schreef:Dit soort "acties" bepalen wat mij betreft hoe de betrouwbaarheid van het merk is...
...Maar de reactie van de fabrikant is wat mij betreft een belangrijke graadmeter voor zijn betrouwbaarheid..
BMW heeft volgens mij geen (re)acties gedaan aangaande het ABS systeem vwbt de pomp/servo, wel voor leidingen, software-updates e.d
Maar zover mij bekend geen (re)acties puur op de pomp.
Je leest er veel over omdat er in motoren-land voor wat betreft onderhoud, reparatie en verkoop, veel, heel veel mis is.
Er wordt letterlijk te vaak maar wat aangerommeld, klanten opgezadeld met "gebakjes" en soms ronduit gevaarlijke motoren qua staat & veiligheid. Erik van Lent schrijft daar regelmatig over.
Ja, BMW kan hierin soms wat meer voortvarend zijn richting klanten met problemen, maar om "hierdoor" een merk als onbetrouwbaar te bestempelen kan ik mij totaal niet in vinden.
Maar een ieder zijn meningen en ervaringen natuurlijk!