Pagina 1 van 1

Schakelpook losgetrild R1100RT

Geplaatst: 07 mar 2017, 13:03
door sjaakb
Vorige week kon ik ineens niet meer schakelen, wegenwacht erbij gehaald. Het bleek gelukkig alleen een losse bout van de schakelpook te zijn, en was snel opgelost. Is dit een onderdeel dat regelmatige controle vereist? of zijn er meer onderdelen die op z'n tijd nagetrokken moeten worden door trillingen. Ik heb de motor nu sinds eind december en ruim 3000 km mee gereden. Toen ik hem kocht is de schakelpook nog in hoogte versteld, en vastgezet, ook de borgring erachter is vastgezet. Voor zover ik kon zien is dit goed gedaan.

Re: Schakelpook losgetrild R1100RT

Geplaatst: 07 mar 2017, 14:59
door Baird
Ben toch bang dat dat niet goed vastgezet is, uit zichzelf komt zoiets niet los. -naughty-

Wat je na kunt trekken zijn je wielbouten als die eens los geweest zijn, moet je ook een momentsleutel hebben, 105 Nm.

Re: Schakelpook losgetrild R1100RT

Geplaatst: 07 mar 2017, 15:07
door sjaakb
Bedankt voor de tip, ik zal de wielbouten eens natrekken ter controle. Momentsleutel heb ik. Of ze losgeweest zijn weet ik niet.
En weet nu dat alles in principe "trillingsbestand" zou moeten zijn ;)

Re: Schakelpook losgetrild R1100RT

Geplaatst: 09 mar 2017, 20:58
door Kees BMW
sjaakb schreef:Bedankt voor de tip, ik zal de wielbouten eens natrekken ter controle. Momentsleutel heb ik. Of ze losgeweest zijn weet ik niet.
En weet nu dat alles in principe "trillingsbestand" zou moeten zijn ;)
Als iets na wilt trekken geld ook voor kopbouten eerst een klein stukje los draaien en dan opnieuw op moment vast zetten.Dat doe je om dat het losbreek moment van bout of moer vrij hoog is.
Succes Kees.

Re: Schakelpook losgetrild R1100RT

Geplaatst: 09 mar 2017, 21:59
door Ton1959
Kees BMW schreef:
sjaakb schreef:Bedankt voor de tip, ik zal de wielbouten eens natrekken ter controle. Momentsleutel heb ik. Of ze losgeweest zijn weet ik niet.
En weet nu dat alles in principe "trillingsbestand" zou moeten zijn ;)
Als iets na wilt trekken geld ook voor kopbouten eerst een klein stukje los draaien en dan opnieuw op moment vast zetten.Dat doe je om dat het losbreek moment van bout of moer vrij hoog is.
Succes Kees.
Er zijn heel veel dingen die je kan natrekken en dat vind je allemaal terug in het werkplaatshandboek. Bij sommige motoren gaat het om heel veel bouten of moeren. Kopbouten aantrekken gaat niet bij alle voertuigen volgens dezelfde methode. Maar staat los van deze versnellingspook die gewoon niet goed is vastgezet.

Re: Schakelpook losgetrild R1100RT

Geplaatst: 10 mar 2017, 21:39
door Kees BMW
Ton1959 schreef:
Kees BMW schreef:
sjaakb schreef:Bedankt voor de tip, ik zal de wielbouten eens natrekken ter controle. Momentsleutel heb ik. Of ze losgeweest zijn weet ik niet.
En weet nu dat alles in principe "trillingsbestand" zou moeten zijn ;)
Als iets na wilt trekken geld ook voor kopbouten eerst een klein stukje los draaien en dan opnieuw op moment vast zetten.Dat doe je om dat het losbreek moment van bout of moer vrij hoog is.
Succes Kees.
Er zijn heel veel dingen die je kan natrekken en dat vind je allemaal terug in het werkplaatshandboek. Bij sommige motoren gaat het om heel veel bouten of moeren. Kopbouten aantrekken gaat niet bij alle voertuigen volgens dezelfde methode. Maar staat los van deze versnellingspook die gewoon niet goed is vastgezet.
De wiel bouten moet je echt op lossen anders krijg je er geen beweging in.
Succes Kees.

Re: Schakelpook losgetrild R1100RT

Geplaatst: 11 mar 2017, 01:04
door Ton1959
Kees BMW schreef:
Ton1959 schreef:
Kees BMW schreef:
sjaakb schreef:Bedankt voor de tip, ik zal de wielbouten eens natrekken ter controle. Momentsleutel heb ik. Of ze losgeweest zijn weet ik niet.
En weet nu dat alles in principe "trillingsbestand" zou moeten zijn ;)
Als iets na wilt trekken geld ook voor kopbouten eerst een klein stukje los draaien en dan opnieuw op moment vast zetten.Dat doe je om dat het losbreek moment van bout of moer vrij hoog is.
Succes Kees.
Er zijn heel veel dingen die je kan natrekken en dat vind je allemaal terug in het werkplaatshandboek. Bij sommige motoren gaat het om heel veel bouten of moeren. Kopbouten aantrekken gaat niet bij alle voertuigen volgens dezelfde methode. Maar staat los van deze versnellingspook die gewoon niet goed is vastgezet.
De wiel bouten moet je echt op lossen anders krijg je er geen beweging in.
Succes Kees.
De enige wielbouten die ik heb zien los komen waren degene die niet goed vastgezet waren. Bij mijn motor zitten ze ook op een hoog koppel vast. En waarschijnlijk zetten veel dealers er nog eens een luchtsleutel op en daarna een momentsleutel om te controleren of ze vast genoeg zitten maar vaak al te vast dan.

Re: Schakelpook losgetrild R1100RT

Geplaatst: 11 mar 2017, 02:50
door Inspector Gadget
Inderdaad, te vaak worden luchtsleutels gebruikt en pas dan een momentsleutel.
Zelfs bij de 4-wielige. :$
Wielbouten loshalen via een luchtsleutel ok, kan ik iets van begrijpen.
Maar wielbouten vastzetten zoals ik recentelijk zag bij een landelijk bekende bandenhandelaar, ik begrijp dat echt totaal niet.
En je wordt gevraagd om na een paar honderd km ff terug te komen, dan willen ze de wielbouten nog een keer ff natrekken met een momentsleutel. :$

Wat betreft de schakelpook & vastzetten;
Bij mijn 1200RT zat deze ook niet vast genoeg, maar dat kwam om dat iemand ooit in het verleden de onjuiste gereedschap gebruikt had om die ASA-bout (M6x20, 8.8) vast te zetten, de kop was behoorlijk "rond" gedraaid.
Gelukkig dat BoonStra Parts bij hun 2eKansje schakelkoop voor modeljaar 2010 1200RT (want die is verstelbaar _005 ) er een vrijwel spiksplinternieuwe bout op had zitten. _004

Onjuist gereedschap en/of onjuist gebruik van het gereedschap, het komt vaak voor.
Het is een kunst.

Re: Schakelpook losgetrild R1100RT

Geplaatst: 11 mar 2017, 18:17
door Baird
Inspector Gadget schreef:
knip knip

Onjuist gereedschap en/of onjuist gebruik van het gereedschap, het komt vaak voor.
Het is een kunst.
Nee, het is een vak en niet iedereen verstaat dat vak. Als je tandarts net zo zou knoeien zou je hem/haar een proces aan doen......

Re: Schakelpook losgetrild R1100RT

Geplaatst: 11 mar 2017, 20:56
door Kees BMW
Ton1959 schreef:
Kees BMW schreef:
Ton1959 schreef:
Kees BMW schreef:
sjaakb schreef:Bedankt voor de tip, ik zal de wielbouten eens natrekken ter controle. Momentsleutel heb ik. Of ze losgeweest zijn weet ik niet.
En weet nu dat alles in principe "trillingsbestand" zou moeten zijn ;)
Als iets na wilt trekken geld ook voor kopbouten eerst een klein stukje los draaien en dan opnieuw op moment vast zetten.Dat doe je om dat het losbreek moment van bout of moer vrij hoog is.
Succes Kees.
Er zijn heel veel dingen die je kan natrekken en dat vind je allemaal terug in het werkplaatshandboek. Bij sommige motoren gaat het om heel veel bouten of moeren. Kopbouten aantrekken gaat niet bij alle voertuigen volgens dezelfde methode. Maar staat los van deze versnellingspook die gewoon niet goed is vastgezet.[/quote
De wiel bouten moet je echt op lossen anders krijg je er geen beweging in.
Succes Kees.
De enige wielbouten die ik heb zien los komen waren degene die niet goed vastgezet waren. Bij mijn motor zitten ze ook op een hoog koppel vast. En waarschijnlijk zetten veel dealers er nog eens een luchtsleutel op en daarna een momentsleutel om te controleren of ze vast genoeg zitten maar vaak al te vast dan.
Een luchtsleutel het is geen Werkspoor scheepsmotor uit de zestiger jaren.
Kees.

Re: Schakelpook losgetrild R1100RT

Geplaatst: 11 mar 2017, 23:44
door Ton1959
Kees BMW schreef:
Ton1959 schreef:
Kees BMW schreef:
Ton1959 schreef:
Kees BMW schreef:
sjaakb schreef:Bedankt voor de tip, ik zal de wielbouten eens natrekken ter controle. Momentsleutel heb ik. Of ze losgeweest zijn weet ik niet.
En weet nu dat alles in principe "trillingsbestand" zou moeten zijn ;)
Als iets na wilt trekken geld ook voor kopbouten eerst een klein stukje los draaien en dan opnieuw op moment vast zetten.Dat doe je om dat het losbreek moment van bout of moer vrij hoog is.
Succes Kees.
Er zijn heel veel dingen die je kan natrekken en dat vind je allemaal terug in het werkplaatshandboek. Bij sommige motoren gaat het om heel veel bouten of moeren. Kopbouten aantrekken gaat niet bij alle voertuigen volgens dezelfde methode. Maar staat los van deze versnellingspook die gewoon niet goed is vastgezet.[/quote
De wiel bouten moet je echt op lossen anders krijg je er geen beweging in.
Succes Kees.
De enige wielbouten die ik heb zien los komen waren degene die niet goed vastgezet waren. Bij mijn motor zitten ze ook op een hoog koppel vast. En waarschijnlijk zetten veel dealers er nog eens een luchtsleutel op en daarna een momentsleutel om te controleren of ze vast genoeg zitten maar vaak al te vast dan.
Een luchtsleutel het is geen Werkspoor scheepsmotor uit de zestiger jaren.
Kees.
Ik snap niet precies wat je hier mee wil zeggen hoor _001

Re: Schakelpook losgetrild R1100RT

Geplaatst: 12 mar 2017, 21:00
door Kees BMW
Ton1959 schreef:
Kees BMW schreef:
Ton1959 schreef:
Kees BMW schreef:
Ton1959 schreef:
Kees BMW schreef:
sjaakb schreef:Bedankt voor de tip, ik zal de wielbouten eens natrekken ter controle. Momentsleutel heb ik. Of ze losgeweest zijn weet ik niet.
En weet nu dat alles in principe "trillingsbestand" zou moeten zijn ;)
Als iets na wilt trekken geld ook voor kopbouten eerst een klein stukje los draaien en dan opnieuw op moment vast zetten.Dat doe je om dat het losbreek moment van bout of moer vrij hoog is.
Succes Kees.
Er zijn heel veel dingen die je kan natrekken en dat vind je allemaal terug in het werkplaatshandboek. Bij sommige motoren gaat het om heel veel bouten of moeren. Kopbouten aantrekken gaat niet bij alle voertuigen volgens dezelfde methode. Maar staat los van deze versnellingspook die gewoon niet goed is vastgezet.[/quote
De wiel bouten moet je echt op lossen anders krijg je er geen beweging in.
Succes Kees.
De enige wielbouten die ik heb zien los komen waren degene die niet goed vastgezet waren. Bij mijn motor zitten ze ook op een hoog koppel vast. En waarschijnlijk zetten veel dealers er nog eens een luchtsleutel op en daarna een momentsleutel om te controleren of ze vast genoeg zitten maar vaak al te vast dan.
Een luchtsleutel het is geen Werkspoor scheepsmotor uit de zestiger jaren.
Kees.
Ik snap niet precies wat je hier mee wil zeggen hoor _001
Dat je bij een motor niet met luchtsleutel te werk gaat.
Kees.