Ook voorstellen

Wij stellen het op prijs dat nieuwe forumleden zich hier even introduceren alvorens tot posten over te gaan.

Moderator: RT_Patrick

Bas van Dijk
Type: R1150RT
Bijz: 2002 Zilvergrijs
Land: België
Woonplaats of omgeving: Antwerpen

Ook voorstellen

Ongelezen bericht door Bas van Dijk »

Ik zal me even voorstellen, Bas, 47 jaar, Amsterdammer maar met vrouw en kinderen wonend in Belgie, al 17 jaar. Momenteel in Antwerpen.

Jaar of 10 geleden een 125cctje beginnen rijden (wat in Belgie met een auto rijbewijs kan) maar toen ik 25km verderop ging wonen was dat toch wat lastig met woon-werk.
Rijbewijs gehaald en gezien mijn voorliefde voor oldtimers (veel oude auto's gehad) begonnen met een CB750 K7 Honda uit 1979.
Als pekelfiets een Diversion erbij, die na 2 jaar klaar was voor de sloop (lekkende oliekoeler, versleten remschijven, etc). Tijdje een Suzuki RF geleend van een vriend maar dat was niks voor mij, die sportieve zit, ik hou van het rechtop zitten op mijn CB. Maar het vermogen van de RF vond ik wel weer leuk.

De CB wordt niet mooier op en ik heb geen zin/tijd meer in poetsen en onderhouden, zo'n ding moet je echt veel van houden om hem mooi te houden, dus kortgeleden besloten om naar iets anders te kijken, moet niet teveel kosten, ik wil zonder gewetensproblemen door de pekel kunnen rijden etc.
Kwam al snel (vanwege de prijs) uit bij de R1100RT, maar na wat zoeken een mooie R1150RT gezien met 48.000 op de teller voor een mooie prijs.
Eigenaar is momenteel op vakantie maar over 1 week ga ik de motor bekijken en als hij goed is meenemen.

Dus vandaar dat ik even op dit forum kom kijken, vooral om te zien of er speciale dingen zijn waar ik bij de aankoop op moet letten. Hij is van 2002 en heeft nieuwe banden. Volgens eigenaar en foto's geen schade.

Dus ik ga even rondzoeken, maar als er iemand aankoop/keuringstips heeft hoor ik het graag.

Groet,
Bas
Bert M
Erelid
Erelid
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Ook voorstellen

Ongelezen bericht door Bert M »

Van harte welkom op ons mooie en informatieve RT-forum! Zoals je wellicht al hebt ontdekt, is één van de meeste heikele punten bij de -1150- , het uiterst ingenieuze en tevens complexe (en peperdure) ABS-systeem. Dit systeem eist gedegen onderhoud in de vorm van jaarlijks spoelen. Is dit niet/nooit gebeurd, dan loop je een (verhoogde) kans dat het naar 'zijn grootje' is of gaat...

Tips: doe voor aankoop, onderzoek naar onderhoudshistorie en staat van de remvloeistof. Probeer te achterhalen hoe oud de remslangen zijn (productie datum leesbaar aanwezig?). Een gedegen onafhankelijke aankoopkeuring geeft enige zekerheid, als jezelf technischniet 100% weet waar je kijken moet...

Succes!

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bas van Dijk

Dag Bert,

Bedankt voor je reactie en je tips.
Ik zal er naar kijken.

Een aankoopkeuring is een beetje lastig, de eigenaar komt volgende week terug uit het buitenland en haalt de dag nadat ik kom zijn nieuwe motor op bij de dealer, als ik hem niet koop ruilt hij hem in. Vaste prijs, is 'take-it or leave-it' dus eigenlijk.

Ik weet niet of de prijzen in Belgie anders liggen dan hier maar hij vraagt 3500 euro, km-stand is 48.000 met nieuwe banden.
Dit is in vergelijking met wat ik hier gezien heb heel weinig, de meeste met die km-stand vragen rond de 5000.

Maar goed een motor met grote problemen kopen van 3500 is nog steeds een miskoop dus ik zal zeker goed kijken. Technisch lukt het op zich allemaal wel, bij mijn CB (stuk simpeler natuurlijk, dat snap ik) doe ik alles zelf, pas nog volledige remmen revisie gedaan.

Begrijp ik uit je reactie dat de remslangen normaal vervangen zouden moeten worden bij een motor van deze leeftijd?

Groet,
Bas
Bert M
Erelid
Erelid
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Ongelezen bericht door Bert M »

Wat mij betreft zijn remslangen na 10 jaar de houdbaarheidsdatum wel voorbij. Vergeet niet dat remvloeistof een agressief goedje is...
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
EileRT
Erelid
Erelid
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Ongelezen bericht door EileRT »

Hallo Bas,

Van harte welkom op ons mooie RT-forum en ik ben benieuwd of de aankoop doorgaat van deze RT. Ik kan mij geheel aansluiten bij de tips van Bert. Een "take it or leave it" gaat mij veel te kort door de bocht. Het gaat mij niet om de prijs maar om de verkeersveiligheid voor mijzelf en die van anderen. Een aankoopkeuring zou voor mij dan ook een vereiste zijn.

Succes met je keuze en veel genoegen op ons unieke forum! _004

[groet] Eilert
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Bas van Dijk

He,

Bedankt voor de tips.
Ik heb de RT zojuist gekocht!!
Ik ben een beetje eigenwijs, sorry (te eigenwijs volgens mijn vrouw), het dus geen aankoopkeuring gedaan, maar: Ding zag er als nieuw uit, elk jaar onderhouden (met bewijs) door de dealer waar de verkoper nu ook zijn nieuwe 1200RT gekocht heeft. Heb de bonnen gezien, ABS altijd onderhouden, vloeistof regelmatig vervangen. vernieuwde slangen (wel rubber). Remschijven nog meer dan genoeg dikte, nieuwe banden, nog veel dikte op de remblokjes.
Alles werkt netjes en hij rijdt prima, weinig last van het beroemde 'surging' tot nu toe.
Garage waar hij onderhouden is gaat mij nog digitale kopie sturen van al het onderhoud van de afgelopen jaren.

Ik kon eigenlijk geen enkel negatief puntje ontdekken.

Ik ga hem sowiezo binnenkort wel eens naar een andere dealer brengen om na te laten kijken en tzt RVS remslangen monteren, die vertrouw ik sowiezo meer.

Net zo'n 35km gereden van de snelweg af, mooi! Rijdt geweldig, heel ander gevoel dan de 4-in-lijn jappaners die ik gewend ben maar leuk. Handschoenverwarming is heerlijk met dit weer, ruitje iets te kort voor mij, moet er wat onder duiken. Maar de zithouding vind ik zeer goed. Genoeg koppel, het schudt en rommelt wat meer dan wat ik gewend ben maar dat heeft wel iets.
Sturen, fantastisch, voelt totaal niet als zo'n zware motor. En wat een remmen, geweldig.

(en die toeter :O )

Bedankt voor de tips en ik kijk uit naar dit leerzame forum en het rijden op mijn nieuwe -1150-

Groet,
Bas

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Plaats reactie

Terug naar “Nieuw hier? Graag eerst even voorstellen”