1200rt start niet, alleen hard tikkend geluid en wat later EWS groot op scherm
Geplaatst: 25 jan 2017, 22:41
Hallo forumleden,
Ik heb helaas een start probleem (sinds vandaag). Motor is 1200RT uit 2009 met inmiddels 79.000 op de teller en afgelopen zomer nog een groot onderhoud gehad.
Ik rijd de gehele winter door en nog nooit accu problemen gehad, ook niet als de motor op werk de gehele dag buiten heeft gestaan met -5 graden (vandaag was het +1graad) Ik wilde de motor starten op de bok (startonderbreking van de zijstandaard is vorig jaar al verwijderd). De sleutel in het contact omgedraaid, lampen alles fel en het leek alsof hij een 1 a 1,5 seconde de startmotor ook echt rondgooide, ik heb het idee dat ik misschien net te vroeg de startknop al weer losliet en de motor sloeg dus af /was net niet aangegaan (dit tegelijkertijd met het moment dat ik mijn motor vd bok afduwde). Vervolgens nieuwe poging om te starten en er kwam alleen een voor mijn vreemd hard tikkend geluid (ander tikkend geluid bij starten dan wat hij normaal doet), maar hij wilde op geen enkele manier meer starten. Bij een poging hem aan te duwen verscheen er ineens groot EWS in het scherm (ik weet inmiddels wat het betekend via dit forum). Als ik de sleutel weer uit contactslot haal en een minuut later weer probeer dan krijg ik eerst weer een tijd de kans de startknop te gebruiken met alleen hetzelfde harde tikkend geluid en wat later gaat het scherm over in de EWS fout melding, zodra EWS opkomt kan werkt de startknop ook niet meer. Ergens ook gelezen dat je kan proberen eerst de startknop ingedrukt te houden, daarna sleutel in contact en dan sleutel omdraaien en op die manier starten maar ook dat maakte geen verschil.
Mijn gevoel zegt me dat de accu nu toch nog genoeg spanning heeft en ik heb inmiddels ook met mijn reservesleutel en nog de kleinere zwarte service sleutel geprobeerd (elke sleutel helemaal apart, dus alle andere sleutels daarbij ver uit de buurt om verstoring te voorkomen) en helaas maakt dat niks uit.
Ik heb het forum afgezocht maar ben de fout zo als ik hem heb niet herkenbaar tegen gekomen.
Mijn vraag is het toch mijn accu is of dat het wellicht de antenne ring rond het contact slot? Mijn motor staat nu op werk stil en mocht het de accu of antenne ring zijn dan krijg ik dat vermoedelijk wel weer aan de praat maar als het iets anders is moet ik hem denk ik op laten halen.
MKV.Filmpje met het geluid kan ik niet uploaden dus 1e foto is shot uit filmpje gemaakt, de 2e foto is het eindscherm met EWS melding (vanaf dat moment doet de startknop ook niks meer) Het viel me nog op dat in de EWS stand de versnellingspositie niet meer wordt weergegeven)
Al vast bedankt voor enige tips.
Ik heb helaas een start probleem (sinds vandaag). Motor is 1200RT uit 2009 met inmiddels 79.000 op de teller en afgelopen zomer nog een groot onderhoud gehad.
Ik rijd de gehele winter door en nog nooit accu problemen gehad, ook niet als de motor op werk de gehele dag buiten heeft gestaan met -5 graden (vandaag was het +1graad) Ik wilde de motor starten op de bok (startonderbreking van de zijstandaard is vorig jaar al verwijderd). De sleutel in het contact omgedraaid, lampen alles fel en het leek alsof hij een 1 a 1,5 seconde de startmotor ook echt rondgooide, ik heb het idee dat ik misschien net te vroeg de startknop al weer losliet en de motor sloeg dus af /was net niet aangegaan (dit tegelijkertijd met het moment dat ik mijn motor vd bok afduwde). Vervolgens nieuwe poging om te starten en er kwam alleen een voor mijn vreemd hard tikkend geluid (ander tikkend geluid bij starten dan wat hij normaal doet), maar hij wilde op geen enkele manier meer starten. Bij een poging hem aan te duwen verscheen er ineens groot EWS in het scherm (ik weet inmiddels wat het betekend via dit forum). Als ik de sleutel weer uit contactslot haal en een minuut later weer probeer dan krijg ik eerst weer een tijd de kans de startknop te gebruiken met alleen hetzelfde harde tikkend geluid en wat later gaat het scherm over in de EWS fout melding, zodra EWS opkomt kan werkt de startknop ook niet meer. Ergens ook gelezen dat je kan proberen eerst de startknop ingedrukt te houden, daarna sleutel in contact en dan sleutel omdraaien en op die manier starten maar ook dat maakte geen verschil.
Mijn gevoel zegt me dat de accu nu toch nog genoeg spanning heeft en ik heb inmiddels ook met mijn reservesleutel en nog de kleinere zwarte service sleutel geprobeerd (elke sleutel helemaal apart, dus alle andere sleutels daarbij ver uit de buurt om verstoring te voorkomen) en helaas maakt dat niks uit.
Ik heb het forum afgezocht maar ben de fout zo als ik hem heb niet herkenbaar tegen gekomen.
Mijn vraag is het toch mijn accu is of dat het wellicht de antenne ring rond het contact slot? Mijn motor staat nu op werk stil en mocht het de accu of antenne ring zijn dan krijg ik dat vermoedelijk wel weer aan de praat maar als het iets anders is moet ik hem denk ik op laten halen.
MKV.Filmpje met het geluid kan ik niet uploaden dus 1e foto is shot uit filmpje gemaakt, de 2e foto is het eindscherm met EWS melding (vanaf dat moment doet de startknop ook niks meer) Het viel me nog op dat in de EWS stand de versnellingspositie niet meer wordt weergegeven)
Al vast bedankt voor enige tips.