rechtercilinder bmwr1100rs maakt veel lawaai bij warme motor
Geplaatst: 06 jan 2017, 18:19
Goedenavond,
bmw r1100rs uit 1993 met nu 100350km op de teller.
2 maanden geleden een andere cilinderkop geplaatst omdat de as en tuimelaar niet meer los van elkaar draaide.
Afgelopen woensdag weggeweest met de motor en na een ritje van 45 kilometer thuisgekomen en er kwam uit de rechtercilinderkop een tikkend geluid.
motor aflaten koelen en toen nog een keer gestart dan is de tik niet aanwezig maar als de motor warmer wordt komt deze weer terug.
gisteravond de rechterkant de kleppendeksel eraf gehaald en in eerste instantie weinig te zien.
besloten om het klepmechaniek te demonteren.
daar bleek dat de bus die onder de stoterstang zat en boven de nokkenas kapot is. zoals je op foto kan zien.
nokkenas gedeelte heb ik nog op de werkbank liggen. ben van plan om uit de defecte kop van de vorige keer een bus uit te halen en in deze te stoppen.
deel waar de bus doorheen glijd is wat ruw dit heb ik met een fijne korrel schuurpapier glad gemaakt.
De bus glijd er nu soepel doorheen.
Motorolie temperatuur werd namelijk warmer sinds ik deze cilinderkop erop zit. oude kop 2 streepjes bij 0 graden over 45 km en deze 4 streepjes over 45 km.
vermoeden bestaat dat de andere kop te weinig smering kreeg.
vraag me af of het komt door te weinig smering of dat het altijd al niet lekker is geweest in de 2de hands kop?
is er een manier om de oliedruk te meten aan de rechtercilinder?
ik ben overgestapt van kroonolie expulsa 15w50 naar shell advantech 4t 15w50 zou dat dit probleem kunnen veroorzaken?
welke soort olie wordt er veel gebruikt in een bmw boxer? olie moet vervangen worden want er zit nu aluminium en ijzervijzel in de olie.
zijn er nog tips waarop te letten?
Ik hoop dat het verhaal duidelijk is. zoniet dan merk ik het wel.
Groet Hugo
bmw r1100rs uit 1993 met nu 100350km op de teller.
2 maanden geleden een andere cilinderkop geplaatst omdat de as en tuimelaar niet meer los van elkaar draaide.
Afgelopen woensdag weggeweest met de motor en na een ritje van 45 kilometer thuisgekomen en er kwam uit de rechtercilinderkop een tikkend geluid.
motor aflaten koelen en toen nog een keer gestart dan is de tik niet aanwezig maar als de motor warmer wordt komt deze weer terug.
gisteravond de rechterkant de kleppendeksel eraf gehaald en in eerste instantie weinig te zien.
besloten om het klepmechaniek te demonteren.
daar bleek dat de bus die onder de stoterstang zat en boven de nokkenas kapot is. zoals je op foto kan zien.
nokkenas gedeelte heb ik nog op de werkbank liggen. ben van plan om uit de defecte kop van de vorige keer een bus uit te halen en in deze te stoppen.
deel waar de bus doorheen glijd is wat ruw dit heb ik met een fijne korrel schuurpapier glad gemaakt.
De bus glijd er nu soepel doorheen.
Motorolie temperatuur werd namelijk warmer sinds ik deze cilinderkop erop zit. oude kop 2 streepjes bij 0 graden over 45 km en deze 4 streepjes over 45 km.
vermoeden bestaat dat de andere kop te weinig smering kreeg.
vraag me af of het komt door te weinig smering of dat het altijd al niet lekker is geweest in de 2de hands kop?
is er een manier om de oliedruk te meten aan de rechtercilinder?
ik ben overgestapt van kroonolie expulsa 15w50 naar shell advantech 4t 15w50 zou dat dit probleem kunnen veroorzaken?
welke soort olie wordt er veel gebruikt in een bmw boxer? olie moet vervangen worden want er zit nu aluminium en ijzervijzel in de olie.
zijn er nog tips waarop te letten?
Ik hoop dat het verhaal duidelijk is. zoniet dan merk ik het wel.
Groet Hugo