Pagina 1 van 1

Dag broederrrrrrs (en zusters?)

Geplaatst: 08 dec 2016, 19:44
door javaou
Jaren woon- werk verkeer gependeld op de RT1150, twee stuks "versleten".
Nieuw baan, lease auto, BMW en toebehoren verkocht. Zucht.
Nu na 8 jaar, toch spijt dat de fiets weg is. Blijkbaar toch nog wat olie in mijn bloed.
Heb beetje gespaard dus ben aan het oriënteren tweedehands RT: oude liefde roest niet zal ik maar zeggen.

Tja, dat ben ik, in ieder geval het "voorstel" rondje.
In het forum was ik op zoek naar de "not done" handelaren, leveranciers, verkopers.
Is er een lijst(je) zonder naming and shaming....zou mij helpen.
Ben bijvoorbeeld bij motorzaak in Hoeve_____n geweest, bij D____kamp heeft veel mooie BMW in de verkoop, met redelijke prijzen...

Ik hoor, lees graag van jullie.
Jan

Re: Dag broederrrrrrs (en zusters?)

Geplaatst: 08 dec 2016, 20:30
door Inspector Gadget
Die Doornek(r)amp moet je mee oppassen, ik woon aan de overkant, en mijn beide motoren komen er vandaan.
De 1e was van alles mee mis, de 2e was al wat beter. Omdat ik ze niet meer vertrouwde op hun ogen en beter oplette wat er te koop was.

Absoluut een aankoop-keuring laten doen, hun waar is te vaak wat mee mis.
(zoek maar eens via g00gle en de zoekfunctie van dit forum)

Daarna een 3e motor, voor een motor-agent kennis van mij.
Dat liep bijna af op een ernstig ongeval en de voertuigpapieren was mee gefraudeerd. (motorvermogen).

Kortom, tenzij je kennis van zaken hebt, geduld en heel erg goed oplet, zou ik die op de te-vermijden lijst plaatsen.
Het risico dat achteraf er toch iets (of meervoud) mis mee is, is m.i. te groot.
Naast hun gekende reputatie, het nakomen van afspraken, doen wat je zegt, hele basis zaken.

Re: Dag broederrrrrrs (en zusters?)

Geplaatst: 08 dec 2016, 20:59
door EileRT
Hallo Jan,

Van harte welkom op ons mooie RT-forum en laat "zusters met vraagteken (?)" maar achterwege hoor . . . we verkeren als mannen (weliswaar in de meerderheid) ook in goed gezelschap van dames! _004

Je bent dus op zoek naar een mooie en goede RT. Ik heb geen ervaring met het bedrijf dat jij noemt, maar zou de ervaringen van Inspector Gadget zeker ter harte nemen. Ik adviseer per definitie een aankoopkeuring. MSA zit bij jou om de hoek en dat bedrijf kan ik je aanbevelen.

Succes met je zoektocht en we horen vast wel welke het geworden is. _004

[groet] Eilert

Re: Dag broederrrrrrs (en zusters?)

Geplaatst: 09 dec 2016, 14:51
door javaou
Thx voor de slimme reacties. Ik ga er mijn voordeel mee doen. Na google dus idd maar niet naar Hoevelaken ...

Re: Dag broederrrrrrs (en zusters?)

Geplaatst: 09 dec 2016, 16:49
door RendeRT
Welkom op dit forum.

Kijk eens bij AMC moto in Lemelerveld, specialist en BMW en Ducati. In oktober heb ik daar mijn R1200RT gekocht. De verkoper/eigenaar van de zaak -Jacco- is een zeer aimabele kerel, die zegt wat hij doet en doet wat hij zegt. Op dit moment heeft hij vier RT's op zijn site staan. 1 x 850, 1 x 1150, 2 x 1200.

Re: Dag broederrrrrrs (en zusters?)

Geplaatst: 10 dec 2016, 12:01
door Wimis
Welkom Jan op dit mooie forum.
Grappig dat als je hebt gereden, 8 jaar niet en het dan toch weer mist! Veel plezier met je zoek tocht naar een leuke 2e hands _004

Ik heb trouwens mijn R1100RT van 1997 te koop staan. Foto's en bijzonderheden kunnen we altijd in de PB doornemen.
Reden verkoop: Ik heb een R1100GS gekocht.

Re: Dag broederrrrrrs (en zusters?)

Geplaatst: 11 dec 2016, 13:11
door Michl
Hi Jan,

afhankelijk van wat je zoekt en hoeveel die zou kosten kan je ook in het buitenland zoeken. Ik heb mijn 1e RT uit Engeland gehaald en mijn 2de uit Duitsland. Vielen beide niet tegen.
Wel een beetje geduld meebrengen voor de RDW.

Groeten,
Michl

Re: Dag broederrrrrrs (en zusters?)

Geplaatst: 11 dec 2016, 14:28
door Bert M
Michl schreef:Hi Jan,

afhankelijk van wat je zoekt en hoeveel die zou kosten kan je ook in het buitenland zoeken. Ik heb mijn 1e RT uit Engeland gehaald en mijn 2de uit Duitsland. Vielen beide niet tegen.
Wel een beetje geduld meebrengen voor de RDW.

Groeten,
Michl

Prijzen in Engeland zijn behoorlijk gestegen. Op dit moment een van de laagst geprijsde exemplaren is een R1150RT van 2003 met 68000 mls (110.000km) vanaf 2400 GBP (ca EUR 2900) en dat is dan natuurlijk excl ombouw koplamp. En de gemiddelde staat van de motorfietsen is hier, ondanks de verplichte MoT (apk), niet om over naar huis te schrijven. Poetsen maakt hier minder deel uit van de dagelijkse routine dan in Nederland en Duitsland...

[groet]

Bert M

Re: Dag broederrrrrrs (en zusters?)

Geplaatst: 11 dec 2016, 15:56
door Inspector Gadget
Vergeet ook België niet, daar kan je soms ook juweeltjes vinden voor relatief weinig geld.

Re: Dag broederrrrrrs (en zusters?)

Geplaatst: 11 dec 2016, 19:16
door Ton1959
Het kopen van de juiste motor is gewoon een kwestie van geduld. Soms stel je de keuze nog iets bij als je iets ziet wat er zo goed uit ziet dat je het niet kan laten staan.

Re: Dag broederrrrrrs (en zusters?)

Geplaatst: 12 dec 2016, 22:14
door javaou
Wat een warme welkomsgroeten allemaal! Dankjulliewel daarvoor. Ben nog volop aan het surfen: durf het bijna niet te bekennen: what about de Honda Pan1300? Sla me niet in de boeien, geef me niet aan, gooi niet met brandbommen, laat m'n gezin met rust, ben ook maar dolend op het www

Re: RE: Re: Dag broederrrrrrs (en zusters?)

Geplaatst: 12 dec 2016, 22:19
door Nico4sen
javaou schreef:Wat een warme welkomsgroeten allemaal! Dankjulliewel daarvoor. Ben nog volop aan het surfen: durf het bijna niet te bekennen: what about de Honda Pan1300? Sla me niet in de boeien, geef me niet aan, gooi niet met brandbommen, laat m'n gezin met rust, ben ook maar dolend op het www
Mag je gerust de zoekfunctie van dit forum eens voor gebruiken. Puur voor de beeldvorming ;)
Staat wel het één en ander over de pan op het forum geschreven.

Hartelijke groeten van Y300 aan alle forumleden

Re: Dag broederrrrrrs (en zusters?)

Geplaatst: 12 dec 2016, 23:04
door EileRT
Beste Jan,

Kies vooral de motor die bij je past en voel je nergens toe verplicht. Bij motorrijden staat, behalve je het op twee wielen gemotoriseerd verplaatsen, het gevoel van plezier en vrijheid centraal en je bent en blijft altijd welkom ons forum! _004

[groet] Eilert
javaou schreef:Wat een warme welkomsgroeten allemaal! Dankjulliewel daarvoor. Ben nog volop aan het surfen: durf het bijna niet te bekennen: what about de Honda Pan1300? Sla me niet in de boeien, geef me niet aan, gooi niet met brandbommen, laat m'n gezin met rust, ben ook maar dolend op het www

Re: Dag broederrrrrrs (en zusters?)

Geplaatst: 13 dec 2016, 01:25
door Inspector Gadget
Inderdaad, jij bepaald het zelf.
Bepaalde merken, bepaalde modellen, elk van die hebben wel een bepaald gebrek, of doet soms "gek".
Maar ultimo bepaal jij wat jou wensen, budget en het merk & model gaat worden.

Het enige wat wij kunnen delen zijn onze ervaringen, argumenten en overwegingen.
Gemaakte fouten in het verleden geven beperkte garanties voor de toekomst
H0nda maakte hele goede motoren (heb er ooit 1x gehad, een XL250) maar maakt ook draken van motoren.
Maar daarin is geen enkel merk een uitzondering.

Re: Dag broederrrrrrs (en zusters?)

Geplaatst: 13 dec 2016, 09:45
door Dingeman
Ik heb in het verleden al meerdere zogenaamde (objectieve?) vergelijkingstesten gelezen met de RT en de Pan. Over het algemeen kwam het er telkens op neer dat elk merk/model ten opzichte van de ander zijn "plussen" en zijn "minnen" had. Soms geheel verschillend, soms gelijk aan elkaar. Nagenoeg altijd was de eindconclusie dat beide motoren nagenoeg gelijkwaardig aan elkaar waren. Natuurlijk hebben de RT (boxer) en de Pan wel ieder hun eigen karakteristiek.

Ik herinner me nog één vergelijkingstest met een eindoordeel die mij wel aansprak.
"Heb je een "BMW-hart" dan kies je voor de BMW. Heb je een "Honda-hart" dan kies je voor de Honda. Heb je geen van beide dan maakt het niet uit.

Re: Dag broederrrrrrs (en zusters?)

Geplaatst: 13 dec 2016, 10:21
door Baird
Als je een beetje van bochtjes rijden houdt dan rij je met de Pan heel snel allerlei metalen delen aan de grond, met de R1150RT moet ik me daar voor inspannen :mrgreen:. Blok van de Pan is fantastisch maar niet te hard mee rijden want dan gaat hij wiebelen.

Re: Dag broederrrrrrs (en zusters?)

Geplaatst: 15 dec 2016, 17:36
door BoxerBeemer
Het kopen van de juiste motor is gewoon een kwestie van geduld. Soms stel je de keuze nog iets bij als je iets ziet wat er zo goed uit ziet dat je het niet kan laten staan.

Zo had ik het ook gedaan,ik was al een hele tijd op zoek naar een bmw r1150rt totdat ik er een zag staan met 15000km op de teller,er smetteloos uitzag en informatie kon inwinnen van de eerste(enige) eigenaar.
Wel had ik deze bmw gekocht bij een motorzaak.

Re: Dag broederrrrrrs (en zusters?)

Geplaatst: 15 dec 2016, 18:37
door Speedy Gonzales
Ik heb bij de politie 4 jaar op een pan gereden. Vond de beleving van het motorrijden een stuk minder dan op een Bmw en inderdaad ging de Pan op hogere snelheden pendelen en dat is geen lekker gevoel kan ik je zeggen. Overigens reden er bij de politie ook Pan,s rond die er geen last van hadden. Lag kennelijk ook mee aan het postuur van de bestuurder.

Re: Dag broederrrrrrs (en zusters?)

Geplaatst: 15 dec 2016, 21:17
door WaltzingMatilda
Dingeman schreef:Ik heb in het verleden al meerdere zogenaamde (objectieve?) vergelijkingstesten gelezen met de RT en de Pan. Over het algemeen kwam het er telkens op neer dat elk merk/model ten opzichte van de ander zijn "plussen" en zijn "minnen" had. Soms geheel verschillend, soms gelijk aan elkaar. Nagenoeg altijd was de eindconclusie dat beide motoren nagenoeg gelijkwaardig aan elkaar waren. Natuurlijk hebben de RT (boxer) en de Pan wel ieder hun eigen karakteristiek.

Ik herinner me nog één vergelijkingstest met een eindoordeel die mij wel aansprak.
"Heb je een "BMW-hart" dan kies je voor de BMW. Heb je een "Honda-hart" dan kies je voor de Honda. Heb je geen van beide dan maakt het niet uit.
Had beide harten blijkbaar...

Re: Dag broederrrrrrs (en zusters?)

Geplaatst: 18 dec 2016, 13:34
door ErikS
Gewoon beiden proberen op een wat langere proefrit. Ik zelf maak voor de aankoop altijd een proefrit van minimaal een dagdeel en ten minste 150 km. En als de verkoper dat niet wil, dan zoek ik er wel een waar ik dat wel kan. En dan gewoon op je eigen gevoel afgaan. Welke past het lekkerst. En dat kan per motor behoorlijk verschillen.

Re: Dag broederrrrrrs (en zusters?)

Geplaatst: 18 dec 2016, 17:29
door javaou
De keuze is reuze! Het internet afstruinen is minstens zo leuk als het hebben van...daardoor natuurlijk ook de Moto Guzzi Norge gespot...o o o was het maar beetje voorjaar en dan idd proefritjes plannen. De winter doorrijden: die tijd heb ik gehad, ik word een verwende toerrijder (heb by de weg wel mooi de arijvaardigheid in de zak, zag dat als tip voorbij komen in het forum) Mooie kerst allemaal! Jan

Re: Dag broederrrrrrs (en zusters?)

Geplaatst: 18 dec 2016, 22:22
door Ton1959
Moto Guzzi had altijd wel iets. Maar dan denk ik toch meer terug aan de oude V7 en de 850T3 en California. De kwaliteit van lak en chroom was voor mij voldoende om verder te kijken naar iets anders. En ik was nog wel zo verliefd op die nieuwere V7. :cry:

Re: Dag broederrrrrrs (en zusters?)

Geplaatst: 22 dec 2016, 13:05
door javaou
Speedy Gonzales schreef:Ik heb bij de politie 4 jaar op een pan gereden. Vond de beleving van het motorrijden een stuk minder dan op een Bmw en inderdaad ging de Pan op hogere snelheden pendelen en dat is geen lekker gevoel kan ik je zeggen. Overigens reden er bij de politie ook Pan,s rond die er geen last van hadden. Lag kennelijk ook mee aan het postuur van de bestuurder.


Hoi, het "Honda-pendelen bij hoge snelheid".... wat is jouw definitie van "hoge snelheid"...? Jan

Re: Dag broederrrrrrs (en zusters?)

Geplaatst: 22 dec 2016, 17:16
door Inspector Gadget
Als je via g00gle zoekt op "pan european high speed wobble" (of "tank slapper", "high speed weave" e.d) kom je ervaringen tegen dat het al vanaf 130 km/uur kán voor komen.
Soms ook nog lagere snelheden, afhankelijk (bijvoorbeeld) of je een topkoffer gebruikt, het gewicht van de berijder(!), juiste bandendruk en zo een aantal andere factoren.

Misschien had het model beter ST 130.0 genaamd kunnen worden, naar hun veilige maximale snelheid. :lol:

H0nda heeft getracht er van alles aan te doen maar naar wat ik er van begrepen heb is het voornamelijk een foute keuzes in het ontwerp van het frame waaronder de motorophanging e.d
Daardoor kan er een onbalans ontstaan vanaf elke redelijke snelheid, afhankelijk van vele factoren, van het ene op het andere moment.

Als het je overkomt, en dat lijkt mij een broek-vol & natte-rug moment, is gelijk(!) met je kop direct vol op het stuur te duiken (lees: zorg dat er weer gewicht komt op de voorwielen), absoluut nooit remmen en gas-terug of nog beter, laat de motor uitrollen. En het stuur niet te krampachtig vasthouden anders slaat deze echt uit je handen.

Re: Dag broederrrrrrs (en zusters?)

Geplaatst: 22 dec 2016, 17:54
door WaltzingMatilda
Het wobbelen viel echt wel mee. Het waren geen tankslappers, verre van. Alleen wat onstabiliteit. Niets verontrustends.
Heb zelf 2 PE gehad en kan dus spreken uit ervaring temeer omdat ik met de ene meer dan 200.000 km gereden heb(samen met een collega) en de andere, ik dacht 160.000km. (ook weer met een andere collega)
Dan was het wel voelbaar en dan weer niet.
Van alles geprobeerd, andere bandenspanning, andere vering, vorkstabilisator etc. maar niets hielp.
Verder niets kwaads over de PE, buiten het regulier onderhoud nooit iets kapot.

Ik heb verder respect voor iemands anders mening, ook al is niet de mijne :idea:

Re: Dag broederrrrrrs (en zusters?)

Geplaatst: 22 dec 2016, 18:30
door Speedy Gonzales
160 plus. En dat reed ik tijdens mijn dienst geregeld, vooral met begeleidingen. Heb een keer een achtervolging moeten staken omdat de motor bijna oncontroleerbaar werd, dat was bij een snelheid van rond/boven de 200. Ik wil hier ook niet mee zeggen dat alle Pans het deden maar bij de politie heeft men diverse aanpassingen gedaan maar het probleem is nooit helemaal opgelost.

Re: Dag broederrrrrrs (en zusters?)

Geplaatst: 22 dec 2016, 18:45
door Inspector Gadget
De H0nda PE was inderdaad vrijwel onverwoestbaar, mijn (handhavende) motormaten bevestigen dit ook wel.
"Mâh ut probleim kon net zo snel opkomen als p0epen", deels ook door de op- en ombouw, volgens H0nda-San.

Inderdaad ieder's z'n mening, als het maar een beetje zinvolle bedrage is. :idea:

Re: Dag broederrrrrrs (en zusters?)

Geplaatst: 22 dec 2016, 22:31
door Bert M
Hier in Engeland zijn de PE's van het ene op het andere moment bij de politiekorpsen buitendienst gesteld. Een dodelijk ongeval met een van de motoragenten was aanleiding voor een circuittest door een zeer ervaren instructeur. En ook hij vertelde de test niet na... En toen was het letterlijk binnen 4 uur gebeurd met de Pan European in overheidsdienst.

Alleen de National Health Service gebruikt nog steeds de Honda PE voor transport van bloedtransfusies.

[groet]

Bert M

Re: Dag broederrrrrrs (en zusters?)

Geplaatst: 07 jan 2017, 16:54
door javaou
Op een broekpoep momentje zit ik nu niet te wachten: ik laat de Pan voor wat ie is...
Nu staat er bij een motorzaak in Hardinxveld Giessendam een RT met net geen 80.000 op de teller, 2003, en dan een zgn. Design versie (alu accenten enzow). Volgens verkoper in onberispelijke staat, echter de RT heeft 3 vorige eigenaren achter de rug, onderhouds historie is onbekend, boekjes weg...true or dare...
Jan

Re: Dag broederrrrrrs (en zusters?)

Geplaatst: 07 jan 2017, 16:58
door javaou
Opgelost: krijg net Emailtje binnen dat ie verkocht is...zo zie je maar! Jan