Pagina 1 van 1
BMW RT1150 en of RT1200
Geplaatst: 08 dec 2016, 11:37
door javaou
Dag geacht forum: ik was tijdje lezend als "gast" maarja, nu mezelf aangemeld als lid.
Heb jaaaaaaren geleden woon- werkverkeer jaren op de BMW RT1150 gependeld, nieuwe baan, lease-auto en dus motor verkocht.
Dat is jammer want daar heb ik nu spijt van.
Ben me dus opnieuw aan het oriƫnteren aanschaf, als vanouds, de BMW RT (oude liefde roest niet haha...) klein beetje gespaard enzow.
Nu zie ik driftig verkopers die de R1200RT aanprijzen als voorheen "overheid" motor (te zien aan kleur ex-politie).
Zijn deze machines te vertrouwen: onderhoud etc. zal wel in orde zijn....maarja....toch...
Zouden jullie je laten verleiden tot aanschaf ex-overheid motor....?
Jan
Re: BMW RT1150 en of RT1200
Geplaatst: 08 dec 2016, 12:15
door Ton1959
Er zijn veel mensen die ze wel kopen. Ik zou er niet snel een kopen omdat ik denk dat ze een zwaar leven gehad hebben. Al kan dat natuurlijk ook bij een ander wel voorkomen.
Re: BMW RT1150 en of RT1200
Geplaatst: 08 dec 2016, 12:24
door wobbert
Ik zou je lease auto inleveren en een R1200RT leasen!
Re: BMW RT1150 en of RT1200
Geplaatst: 08 dec 2016, 12:46
door Inspector Gadget
Welkom dan!
Als de staat & de prijs goed is, kan een ex-overheid een prima aanschaf zijn.
Die werden/worden over het algemeen goed onderhouden, het is een belangrijk stuk gereedschap.
Maar ik zou altijd een aankoop-keuring overwegen, bijv. bij MSA in Ede.
Optisch kunnen ze soms wat extra gaten hebben waar voorheen de signaleringslampen e.d zaten.
En natuurlijk de overbekende radio-koffer, in plaats van een bagage-drager, passagierszadel, de smalle overheidskoffers, een 2e accu-aansluiting e.d
Ook hebben de ex-overheid een iets andere verhouding in de versnellingen van versnellingsbak, korter op elkaar qua versnellingen, heb ik begrepen, wat mij een voordeel lijkt.
Qua bouwjaar zou ik 2010 willen adviseren. Of jonger.

Met lage(re) km-standen of anders ff doorsparen, als het ff kan.
Qua looks is de 1150RT nog altijd de mooiste BMW voor mij, maar wel flink zwaarder vergeleken met de 1200RT.
De 1150RT remt als de brandweer natuurlijk, door de bekrachtigde remmen.
En de 1200RT heeft modernere technieken, soepeler.
De ex-overheid kan je ombouwen naar een burger-versie (bagage-drager, zijkoffers, passagierszadel etc) maar een ex-overheid in zijn huidige op- en ombouw kan ook praktisch(er) zijn op diverse vlakken.
Het enige nadeel is dat vaak de km-stand behoorlijk hoog is van de ex-overheid.
Re: BMW RT1150 en of RT1200
Geplaatst: 08 dec 2016, 12:59
door blackers
Mijn ervaring (1995 met een K100LT) met een ex-overheid fiets was zeer slecht. Om die reden zou ik het nooit meer doen. Maar daarmee zijn niet alle niet ex-overheid fietsen betrouwbaar geworden. Vooraf laten keuren is het advies.
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Re: BMW RT1150 en of RT1200
Geplaatst: 08 dec 2016, 13:18
door javaou
Er staan al wel verschillende topics over deze vraag in het forum: thx allen, ik zal er eens goed voor gaan zitten: mooi leesvoer voor de aankomende feestdagen.
Re: BMW RT1150 en of RT1200
Geplaatst: 08 dec 2016, 18:42
door Nico4sen
Tot nu toe heb ik nog geen spijt van de aanschaf van mijn R1200RT-P. Ik rij er nu twee en een half jaar mee. Nog geen bijzonderheden mee gehad.
Hartelijke groeten van Y300 aan alle forumleden
Re: BMW RT1150 en of RT1200
Geplaatst: 08 dec 2016, 19:41
door Benji
Heb een R1150RT-P nu al 6 jaar en 40000 km mee gereden en tot nu toe heel tevreden mee, ook geen uitzonderlijke kosten aan gehad.
Re: BMW RT1150 en of RT1200
Geplaatst: 10 dec 2016, 12:43
door Ton1959
Ik zou de keuze niet teveel beperken. De GS is er ook nog. En dan zijn er nog veel GS modellen om uit te kiezen ook. Als ik alle berichtjes over RT1150 en de RT1200 even probeer terug te halen in mijn hoofd dan is volgens wat ik me herinner een goede RT1200 beter dan een RT1150. Maar dan is het net wat je mooi vind en welke prijs je meer aanspreekt. Ik vind de R1150RT mooier dan de RT1200. Aangezien ik geen van beide heb probeer ik er een beetje onpartijdig naar te kijken. Maar als ik dan kijk naar de GS modellen dan is de keus al een stuk eenvoudiger. En dan scheelt het nog wat je met de motor doet of je kiest voor een motor met kuip of zonder kuip. Kies je voor meer of minder gewicht.
Ik rijd puur voor mijn plezier en voor mij is de beleving totaal anders. Ik hou van de uitstraling van de klassiekers. Dat heeft iets te maken met mijn leeftijd denk ik. Succes met de zoektocht.
Re: BMW RT1150 en of RT1200
Geplaatst: 10 dec 2016, 15:44
door Peek66
Ik heb 2 ex overheid motoren in mijn bezit, een 1100 LT uit 1996 en een R1200RT P uit 2008.
In het begin had ik kosten aan de LT.
(speling in het balhoofd, remschijf achter + blokken en grote beurt. 1400 euro ongeveer).
Kosten R1200RT P.
(Grote beurt+smering van het cardan 650 euro, ABS modulator laten reviseren 500 euro. Verder een tijger zadel aangeschafd 175 euro).
Hebben totaal verschillende rijeigenschappen.
Ik ben zeer tevreden met deze motoren en zou het zeker aanbevelen maar het blijft een gok. Nieuw kopen is een zekerheid maar ook veel duurder.

Jan