Pagina 1 van 1

Octaangetal, zin en onzin en wat we daar mee moeten.

Geplaatst: 02 dec 2016, 00:19
door Baird
Hier een mooie uitleg over wat het octaangetal betekent en wat we er mee moeten _004

Give me data and enjoy ;)

[media]WYlk9C1o0nk[/media]

Re: Octaangetal, zin en onzin en wat we daar mee moeten.

Geplaatst: 02 dec 2016, 02:45
door Inspector Gadget
Een paar jaar geleden heeft het TV Programma 5th Gear in de UK diverse premium brandstoffen in een diversiteit aan 4-wielige geprobeerd en daadwerkelijk gemeten op allerlei vlakken.
https://www.youtube.com/results?search_ ... +fuel+test

En het bleek klinkklaar dat alleen hoge-performance voertuigen zoals Subaru, VW Golf GTI, Porches e.d, dus hoog-vermogen motoren, enkele(!) procenten meer motorvermogen opleverde bij gebruik van de brandstoffen met een hoger octaan.

Re: Octaangetal, zin en onzin en wat we daar mee moeten.

Geplaatst: 02 dec 2016, 08:00
door AGVerheij
En dat komt aardig overeen met wat Kenny (MSA) mij vertelde over onze RT's:
In het algemeen heeft het weinig zin om 98 in onze RT's te gooien. Ga je nu met volle bepakking en passagier de bergen in (en vraag je dus meer vermogen) kan het wat extra performance opleveren. Ik heb zelf in ieder geval geen verschil tussen 95 en 98 gemerkt, niet in verbruik en niet in gedrag.

Re: Octaangetal, zin en onzin en wat we daar mee moeten.

Geplaatst: 02 dec 2016, 12:08
door Ton1959
Bij een motor waar het niet in hoeft bied het geen voordeel. Af en toe hoor ik er wel eens een berg oprijden waar het wel voordelen geeft. Dan hoor je de motor keihard pingelen maar ze herkennen het geluid niet. En als je zo'n zuiger ziet van iemand die regelmatig met zo'n pingelende motor rijd dan schrik je.

Re: Octaangetal, zin en onzin en wat we daar mee moeten.

Geplaatst: 02 dec 2016, 12:14
door Baird
Ton1959 schreef:Bij een motor waar het niet in hoeft bied het geen voordeel. Af en toe hoor ik er wel eens een berg oprijden waar het wel voordelen geeft. Dan hoor je de motor keihard pingelen maar ze herkennen het geluid niet. En als je zo'n zuiger ziet van iemand die regelmatig met zo'n pingelende motor rijd dan schrik je.
Dan is dat waarschijnlijk een motor zonder klopsensor, een wat oudere motor zoals de R1150XX

Re: Octaangetal, zin en onzin en wat we daar mee moeten.

Geplaatst: 02 dec 2016, 19:05
door Ton1959
En veel oudere auto's . In de jaren 90 moesten we bij veel auto's de timing aanpassen aan de loodvrije benzine anders pingelde ze alles bij elkaar. Echt een vreselijk geluid. Ben benieuwd hoe die van mij het doet in de bergen. Maar ik gooi er wel Vpower in.

Re: Octaangetal, zin en onzin en wat we daar mee moeten.

Geplaatst: 02 dec 2016, 21:08
door Snellecees
Met mijn R100RT uit 1982 tank ik wel bijna altijd benzine met octaalgetal 98.

Bij dit type wordt het geadviseerd door BMW. Je kunt tegenwoordig niet overal meer 98 tanken en dan tank ik wel eens 95.



Groet
Cees

Re: Octaangetal, zin en onzin en wat we daar mee moeten.

Geplaatst: 03 dec 2016, 09:14
door HansD
Ik heb het einde van het filmpje niet gehaald. Beetje langdradig en vooral een enorm zelfingenomen man!

Re: Octaangetal, zin en onzin en wat we daar mee moeten.

Geplaatst: 03 dec 2016, 12:30
door Ton1959
HansD schreef:Ik heb het einde van het filmpje niet gehaald. Beetje langdradig en vooral een enorm zelfingenomen man!
Inderdaad lange filmpjes ik keek ze ook niet tot het eind.

Re: Octaangetal, zin en onzin en wat we daar mee moeten.

Geplaatst: 03 dec 2016, 12:59
door Chris Wils
Hallo.
In 2003 was ik in Amerika,op een BMW treffen op het racecircuit van
Barber Motorsport in Birmingham Alabama. Daar had men een benzinepomp staan,
met 120 octane. Toen ik vroeg om een tankje vol van dat spul,zei men:
Dan gaat er een gat in uw zuiger branden vanwege de hoge octaan,want
deze pomp was enkel voor racewagens.De prijs van die 120 octaan was wel x3
,2dollar per galllon voor gewone 93 octaan,en 6 dollar voor de 120 octaan benzine.
Salu.
Chris.

Re: Octaangetal, zin en onzin en wat we daar mee moeten.

Geplaatst: 04 dec 2016, 14:09
door Baird
Chris Wils schreef:Hallo.
In 2003 was ik in Amerika,op een BMW treffen op het racecircuit van
Barber Motorsport in Birmingham Alabama. Daar had men een benzinepomp staan,
met 120 octane. Toen ik vroeg om een tankje vol van dat spul,zei men:
Dan gaat er een gat in uw zuiger branden vanwege de hoge octaan,want
deze pomp was enkel voor racewagens.De prijs van die 120 octaan was wel x3
,2dollar per galllon voor gewone 93 octaan,en 6 dollar voor de 120 octaan benzine.
Salu.
Chris.
Mooi verhaal maar het klopt niet. Octaangetal heeft te maken met klopvastheid (= weerstand tegen zelfontbranding) en dat je in een racemotor met een hogere compressie ook een brandstof met hoger octaangetal wilt hebben is dus logisch. Zeer waarschijnlijk had deze brandstof ook een veel hogere verbrandingswaarde en daar kon dat gat in je zuiger wel eens van komen, niet van het hogere octaangetal. De man die je dat vertelde had een beetje last van klokken en klepels. ;)

Re: Octaangetal, zin en onzin en wat we daar mee moeten.

Geplaatst: 05 dec 2016, 20:21
door bmwalter
Mijn 1200 loopt gewoon lekkerder op 98.

Re: Octaangetal, zin en onzin en wat we daar mee moeten.

Geplaatst: 05 dec 2016, 20:39
door Markus
Tussen oktober en april tank ik alleen maar 98. Reden hiervoor is de betere verbranding met koude temperaturen en de 'troep' die aan 95 wordt toegevoegd.
Toen ik het effect hiervan zag werd mij duidelijk dat het nooit goed kan zijn voor de verbranding. Lijkt net kauwgom als het goed blijft plakken. Hierdoor tank ik bijvoorbeeld niet meer bij een tango/amigo oid.
Liever een paar centen meer betalen en op het onderhoud uiteindelijk terug verdienen door de reparatie kosten die niet worden gemaakt.