Pagina 1 van 1
R80 voor en na
Geplaatst: 20 nov 2016, 13:52
door Stefr100
Past misschien niet helemaal op dit forum, maar aangezien ik ook R1200RT/LC rijder ben en vanuit Vlaanderen ook dit forum volg, wou ik toch graag het sleutelproject waar ik het voorbije jaar aan werkte met jullie delen.
Daarbij heb ik een R80TIC (met Nederlandse politie roots) volledig gestript, en omgebouwd tot een strakke brat.
Voor:
Na:
Meer info op het Vlaamse BMW forum (
http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtop ... =8&t=67331) of fotoreportage op
https://goo.gl/photos/KHnmpRPem8xprXv89
groeten, Stefaan
Re: R80 voor en na
Geplaatst: 20 nov 2016, 15:23
door pieter.
Knap gemaakt -top-
Vooral die teller in de koplamp vind ik zeer geslaagd.
Re: R80 voor en na
Geplaatst: 20 nov 2016, 16:25
door Jeroen
Mooi stuk huisvlijt hoort de snor er ook standaard op

Re: R80 voor en na
Geplaatst: 20 nov 2016, 19:50
door millio
Erg mooi geworden zeg

Re: R80 voor en na
Geplaatst: 20 nov 2016, 19:52
door Wolfs RT
Geweldig! Wil dit zelf ook nog eens gaan doen maar ja, gebrek aan tijd en ruimte....
Re: R80 voor en na
Geplaatst: 20 nov 2016, 23:29
door Ton1959
Het blijft een kwestie van smaak natuurlijk . Ik zie dat echt een trend aan het worden is maar vind het zelf jammer dat al de nog bruikbare donor motoren onbruikbaar worden. Ik plaatste zelf ook eens foto van zo'n gepimpte klassieker die ik wel mooi vond maar over het algemeen super onpraktisch worden. Je hebt er veel werk van gemaakt en wel wijs dat je de spatborden hebt behouden.
Ditzelfde word ook gedaan met de oude Suzuki GS550's en die slopen er de spatborden af beginnen met luchtfilter verwijderen en een K en N erop en dan krijgen ze de carburateurs niet meer goed en het ding gaat weer in de verkoop. De kunst is nu om het bovenste plaatje weer het na plaatje te mogen noemen.
Re: R80 voor en na
Geplaatst: 21 nov 2016, 10:33
door peijsj
Het zal mijn leeftijd zijn maar ik vind het doodzonde van de r80.
Re: R80 voor en na
Geplaatst: 21 nov 2016, 11:34
door Bert M
Dergelijke originele R80RT's, in een redelijke staat (betekent in principe niets meer dan
rijdend), wisselen hier in Engeland momenteel tussen de GBP 3500 en GBP 5500 (ca EUR 4200 / EUR 6500) van eigenaar. Dit zijn behoorlijke bedragen en, gezien de hoeveelheden "dikke ex-R80/100RT-Bratsen" (die hier meestal in het handelscircuit voor aanmerkelijk minder) verhandeld worden, denk ik zomaar dat er een schaarste aan originelen begint te ontstaan.
Laat hen, die een goede, harde R80RT of R100RT in bezit hebben, zich realiseren dat, alvorens men aan het 'slachten' begint, dit wel eens een bijzonder eclatant stukje kapitaalvernietiging kan zijn. De "dikke Brat" is een tijdelijk fenomeen; een mooie en eventueel met liefde en vakmanschap gerestaureerde originele BMW, is een behoorlijk veilige belegging voor de langere termijn.
Just my 2p...
Bert M
Re: R80 voor en na
Geplaatst: 21 nov 2016, 12:03
door heinvandermeijs
Hoewel ik je werkvlijt respecteer ( het zou mij niet lukken om een motor zo te verbouwen ), ben ik het toch met Bert eens, ZO'n mooie originele BMW verbouwen vind ik ook zonde.
Sorry.
Re: R80 voor en na
Geplaatst: 21 nov 2016, 12:32
door Arjan W
Hihi, zo heeft ieder een eigen smaak. Hij ziet er wel erg mooi uit!
Re: R80 voor en na
Geplaatst: 21 nov 2016, 14:00
door Henk7777
Als je er iets moois van gemaakt had, dan was de ombouw nog gerechtvaardigd geweest maar hier zit niets aan wat mij aantrekt..
Gewoon grijs standaard blok..
Al het andere zwart en een lichtblauwe tank(ik denk dat je nog een blikje van die kleur in de kast had staan).
Gewoon lelijk, de ombouw niet waard..
Zelf heb in deze zomer een R65 gekocht die eigenlijk rijp voor de sloop was....
Kuip kapot, ruit kapot, voorvork lek, remklauw "voor" lek, de motor zag er niet uit....
Het blok liep wel, maar dat was dan ook het enige...
De R65 ligt nu helemaal uit elkaar, alle pakkingen worden vernieuwt, alles wat niet goed meer is wordt vervangen dan in een leuke kleur gespoten..
Voor dat deze motor weer rijdt zal het eind volgend jaar zijn....
En dit was mijn mening....
Henk7777
Re: R80 voor en na
Geplaatst: 21 nov 2016, 18:07
door EileRT
Ik ben het helemaal met Bert M eens . . .
Bert M schreef:Laat hen, die een goede, harde R80RT of R100RT in bezit hebben, zich realiseren dat, alvorens men aan het 'slachten' begint, dit wel eens een bijzonder eclatant stukje kapitaalvernietiging kan zijn. De "dikke Brat" is een tijdelijk fenomeen; een mooie en eventueel met liefde en vakmanschap gerestaureerde originele BMW, is een behoorlijk veilige belegging voor de langere termijn.
Deze uitgeklede R80 kan mij niet bekoren. Geef mij maar een mooi origineel exemplaar. And yes, just my 2 eurocents!
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Eilert
Re: R80 voor en na
Geplaatst: 21 nov 2016, 18:18
door RToon
Toen ik het vanmorgen las was mijn eerste gedachten knap gedaan
zou willen dat ik zo iets ook aandurfde
gelijk daarna keek ik nog is naar de originele staat voor de ombouw
toen dacht ik
toch wel zonde om zulk een mooie machine gewoon te verkrachten
gelukkig is er smaak verschil
het vakmanschap wat de omgebouwde laat zien is bijzonder knap werk
maar nogmaals vindt ik het doodzonde van wat er is overgebleven
mijn hart gaat dan ook alleen maar naar de originele staat
Re: R80 voor en na
Geplaatst: 21 nov 2016, 21:42
door Stefr100
Aan iedereen die het zonde vindt, laat me duidelijk zijn, ik begrijp volledig jullie standpunt en heb er alle begrip voor!
Ik heb ook nog een R100S waar ik al langer mee rij en eerst was het de bedoeling om deze te 'slachten'. Heb ik niet over mijn hart gekregen... Integendeel, deze S heeft in een ver verleden een RS kuip meegekregen en ik heb lang gezocht om alle originele S delen (kuipje etc) met dezelfde kleuren te vinden om hem terug in originele toestand te krijgen. Heb ook nog wat werk aan koppeling en remmen.
Ben dan op zoek gegaan naar een beter geschikte donor, en op deze RT gestoten. Op de foto ziet hij er nog goed uit, in realiteit heel wat minder. Het was een TIC (politiemotor) die al heel wat meegemaakt heeft in zijn leven. Chassis overal roest, elektrische bekabeling een zootje, trommel achterrem volledig uitgesleten, paar keer herspoten, niet altijd profi, etc. Heeft me, na verkoop van onderdelen die ik niet meer nodig had, een goede 1500€ gekost, dus valt best mee.
En dat je aan zo'n project waarschijnlijk geen geld verdient, zal wel waar zijn, maar heb er het voorbije jaar ongelofelijk veel plezier aan beleefd tijdens de ombouw en rij er nu mee rond met een grote smile op mijn gezicht... en daar doen we het toch voor !
Re: R80 voor en na
Geplaatst: 21 nov 2016, 22:07
door EileRT
Ik begrijp dat deze R80 in een niet al te beste staat was en laten we eerlijk zijn, wat jij hieronder schrijft is het
allerbelangrijkste in onze gezamenlijke passie, namelijk plezier hebben met èn op de motor! Daar ben jij dus met dit project in geslaagd! Ik hoop dat je nog heel lang met een

blijft rijden op deze motor!
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Eilert
Stefr100 schreef:En dat je aan zo'n project waarschijnlijk geen geld verdient, zal wel waar zijn, maar heb er het voorbije jaar ongelofelijk veel plezier aan beleefd tijdens de ombouw en rij er nu mee rond met een grote smile op mijn gezicht... en daar doen we het toch voor !
Re: R80 voor en na
Geplaatst: 22 nov 2016, 07:15
door Bert M
Laat ik, wellicht ten overvloede, onderstrepen dat niemand hier verantwoording hoeft af te leggen voor eigen keuzes. Je zult van mij verder ook geen waardeoordeel horen of je wel of niet zou een oude motor 'mag' ombouwen naar een eigen droomproject.
Mijn eerdere bijdrage was slechts bedoeld om aan te geven dat de prijzen van de BMW's, stammende uit dit tijdsgewricht, een behoorlijk sprong omhoog aan het maken zijn en dat daardoor dus ook een keuze om een dergelijke (zeer matige) motor weer helemaal terug te brengen naar een perfecte origineel staat, al op korte termijn wel eens rendabel (en misschien zelfs winstgevend) zal blijken te zijn. Jij hebt de keuze gemaakt om er een Brat van te bouwen en dat is jouw keuze. Dat kan niemand je kwalijk nemen.
Hier in Engeland zie ik ook hele mooie exemplaren geconverteerd worden. En nog pijnlijker: ik kom ook exemplaren tegen waar de zaag al in gegaan is en waarna vervolgens halverwege het project blijkt, dat er zodanig rigoureus verbouwd is dat de BMW nooit meer zal kunnen rijden (omdat de verbouwer alle wetmatigheden op het gebied van ergonomie en fysica geschonden lijkt te hebben)... En dat vind ik wel erg pijnlijk om te zien.
Ik sluit mij overigens ook zeker aan bij de woorden van EileRT, dat het gaat om de Big RT-smile bij het rijden! Ik wens je veel genoegelijke kilometers toe.
Bert M