theotrucker schreef:Een AGM accu zou tot 14,4-14,7 volt geladen moeten worden?
De Bmw laadt toch nooit met meer dan 14v op.
De aangegeven 14,7 volt is de maximale laadspanning voor AGM accu's.
Echter, een accu wordt met name geladen met de laadstroom.
Vandaar dat druppelladers, die dus een laadstroom hebben van 1 ampère of soms nog lager, de accu niet volledig opgeladen krijgen.
Ze missen de "waterkracht" om een accu volledig(!) op te laden, waardoor de accu soms te "leeg" zal zijn om een goede starting te kunnen doen, waardoor weer het risico op diepte-ontlading, wat weer permanente schade en capaciteitsverlies van de accu kán veroorzaken.
Daarnaast zal de spanningsregelaar van de motor, zonder al te diep in de verdere elektronica te gaan, bemerken dat de accu opgeladen moet worden, of is, door het monitoren van de (o.a.) laadstroom en het verder meten van de accu, zoals bijvoorbeeld de interne weerstand, spanning e.d.
Een acculader en de meeste druppelladers "beperking" zich ook niet tot "slechts" 12 volt, het opladen van moderne accu's wordt meestal gedaan met zo'n 13,8 volt.
theotrucker schreef:Standaard laadspanning van elke auto en motor is toch hoogstens 13,6v.
Moderne vierwielige hebben al heel wat jaren 13,8 volt in gebruik en sommige zelfs nog hoger.
theotrucker schreef:Ik heb de motobatt erin dan zou die nooit door het boordsysteem geladen kunnen worden en nooit vol zijn.
Als de laadstroom maar voldoende is, zal de accu opgeladen worden, no problemo.
theotrucker schreef:En als ie al zoveel spanning zou hebben zou dat wel ten koste gaan van de lampen en de electronica.
Klopt, maar ondertussen ook al heel wat jaren, zijn gloeilampen al lang niet meer "alleen" 12 volt, maar een iets groter bereik.
Daarnaast regelt, bij de 1200RT, de centrale computer (ZFE) de directe(!) aansturing van alle(!) verlichting, w.o. ook de spanning en de stroom.
(vandaar ook de lichten-defect detectie)
theotrucker schreef:Als ik daarna mijn autoacculader aansluit heeft hij op standaard een laadstroom van ca 1 A. In de stand eil ca 2A.
Na 2 uur is de laadstroom gedaald naar vrijwel 0 en dan gaat de lader er vanaf.
In de stand eil is de stroom hoger dus de spanning moet hoger zijn.
Die stand "eil" zegt mij niets, maar met een laadstroom van 1 ampère en hoger zal de accu wel laden.
2 ampère laden is beter. En zal de accu ook sneller vol zijn.
Ik weet niet het model, merk en type van je acculader, maar waarschijnlijk een meer-traps lader.
Die past in ieder geval de laadstroom aan.
Of de laadspanning ook varieert kan ik zonder de voorgenoemde informatie over de lader niet aangeven.
Maar als het (ook) een druppelstand heeft, kan je ook de lader permanent aangesloten laten.
Wat je abosluut nooit moet doen is de anti-sulfatering stand (soort van anti-tandplak) inschakelen (bij sommige laders kan je dat instellen/kiezen) bij AGM accu's;
De spanning loopt dan te hoog op voor een AGM accu, wat ten koste kan gaan voor de capaciteit.
En volgens mijn informatie kent AGM accu's het fenomeen van sulfatering niet (meer).
Versus de "natte" accu's die daar wel heel vaak last van hebben.
Het juist laden en gebruiken van een accu verlengt de levensduur aanzienlijk.
Zeker door de invloeden van korte ritjes, koud weer, "stille" verbruikers (can-bus, alarm etc).
Als het je verder interesseert moet je de bijlage lezen, ik heb die in andere draadjes ook al eens eerder aangehaald;
Dit is een zeer uitgebreid (en interessant. denk ik

) verhaal van de fabrikant van de Odyssey accu's, welke AGM accu's zijn.
En populair voor sommige BMW motoren.
Waarin ook de kenmerken van een "juiste" lader aan bod komt;
Waarin ze aangeven op pagina 25;
Als de lader minder dan 14,2 volt en/of meer dan 15 volt kan afgeven, is deze niet geschikt voor de Odyssey AGM accu's.
Ik heb dus al die "wijsheid" niet van mij zelf wat dat betreft. :lol: