Een gratis forum voor liefhebbers van boxermotoren en RT-modellen. Hier deel je informatie, ervaringen en ritverhalen met andere motorrijders. Of je nu rijdt of fan bent, je bent welkom! https://bmwrtforum.nl/forum/
Ik ben in het bezit van een 1200 Rt van 2012. Motor heeft 35 k gelopen. Als de motor koud is loopt hij mooi stil. Ga ik rijden en warmt de motor iets op, dat is al na een meter of 50, ontstaat er een rateltje in de motorloop. Ik heb de motor, kort nadat ik deze had gekocht bij een dealer door een monteur laten berijden, doch deze kon niets bijzonders ontdekken. Bij 27 k heb ik de klepspeling gecontroleerd, deze was in orde. Zelf denk ik aan een distributieketting spanner alleen kan ik niet ontdekken waar het geluid precies vandaan komt. Iemand bekend met dit fenomeen of een idee wat het zou kunnen zijn?
Re: ratel.
Geplaatst: 06 feb 2017, 19:39
door Baird
Ik denk hier aan, vanaf 4 minuten maar eens kijken.
Deze operatie is overigens uit te voeren terwijl de cilinderkop nog gemonteerd is, uurtje werk . :mrgreen:
Re: ratel.
Geplaatst: 06 feb 2017, 20:52
door JeHo
Is het ratelend geluid bij stationair toerental, warme motor en ingetrokken koppelings handle niet meer te horen?
m.v.g. Jeho
Re: ratel.
Geplaatst: 09 feb 2017, 18:52
door Speedy Gonzales
Het is in ieder niet het probleem met stoterstangen als bedoeld in het filmpje. Ik heb nml 1200 DOHC blok met bovenliggende nokkenassen. Het intrekken van de koppeling bij warme motor heeft geen invloed, het komt nml niet uit de aandrijflijn maar echt uit het blok.
Re: ratel.
Geplaatst: 09 feb 2017, 22:32
door Ton1959
Ik betwijfel dat het de nokkenaskettingspanner is. Die zou meteen al geluid maken bij de koude start als hij niet goed was. Is het niet gewoon een beetje het kantelen van de zuigers? Is het geluid na een tijdje ook weer weg?
Re: ratel.
Geplaatst: 11 feb 2017, 18:54
door Speedy Gonzales
Het geluid blijft, maar ik raak er inmiddels al een beetje aangewend. Mijn redenatie was, met koude dus dikke olie werkt de kettingspanner normaal, zodra de olie iets opwarmt en dus iets dunner wordt komt de tik in de motor, doordat de spanner niet genoeg druk kan opbouwen. Misschien ben ik ook wel wat te kritisch, ik rijd altijd met jet helm dus hoor ook meer dan met een integraalhelm wellicht.