Pagina 1 van 1
Alarm R1200RT DOHC, vraag 2
Geplaatst: 26 okt 2016, 13:21
door Jeroen1969
Beste allemaal,
2 jaar terug viel ik jullie lastig met de vraag of ik het alarm er ook een paar dagen achter elkaar op kon zetten (ivm accu capaciteit). Dat bleek te kunnen. Nu doet het volgende zich voor: als ik de fiets korter dan een uur op alarm heb weg gezet, dan krijg ik hem met de afstandsbediening er wel af. Langer dan wil dat niet. Tot voor een week of 2 terug kreeg ik hem dan van het alarm door de fiets op het contact te zetten. Maar dat werkt nu ook niet, ik moet de motor starten en pas dan gaat het alarm er af. Iemand hier die weet wat ik hier nou aan kan doen?
Alvast bedankt,
Jeroen.
Re: Alarm R1200RT DOHC, vraag 2
Geplaatst: 26 okt 2016, 14:06
door millio
Dat lijkt mij een storing of gebruik je soms die dodemansknop? Want als die op uit staat, dan gaat je alarm er niet af ook al staat de motor op contact.
Dat je het na een uur of wat niet meer met de afstandsbediening kan doen dat klopt, schijnt accu te sparen en hoort zo.
Re: Alarm R1200RT DOHC, vraag 2
Geplaatst: 26 okt 2016, 14:23
door Inspector Gadget
Inderdaad, dat hoort zo, zie handleiding van het alarm; (pagina 10 van hoofdstuk 3)
Behoud van de accu
Na circa een uur in geactiveerde toestand schakelt de ontvanger voor de afstandsbediening in de DWA uit om de accucapaciteit te sparen. Om de alarmfunctie na deze periode uit te schakelen moet het contact worden ingeschakeld.
Re: Alarm R1200RT DOHC, vraag 2
Geplaatst: 26 okt 2016, 15:02
door Habeve
Dat is bij de LC dan waarschijnlijk veranderd want ik kan zelfs na meerdere
dagen het alarm gewoon met de afstandsbediening uitschakelen.
Re: Alarm R1200RT DOHC, vraag 2
Geplaatst: 26 okt 2016, 15:14
door Inspector Gadget
Ja, de LC is op meerdere vlakken een totaal andere motor.
Echt helemaal geen vergelijk, voor de radio/bluetooth, GPS, can-bus, en inderdaad ook een totaal ander alarm.

Re: Alarm R1200RT DOHC, vraag 2
Geplaatst: 26 okt 2016, 18:39
door WaltzingMatilda
Jeroen1969 schreef:Beste allemaal,
2 jaar terug viel ik jullie lastig met de vraag of ik het alarm er ook een paar dagen achter elkaar op kon zetten (ivm accu capaciteit). Dat bleek te kunnen. Nu doet het volgende zich voor: als ik de fiets korter dan een uur op alarm heb weg gezet, dan krijg ik hem met de afstandsbediening er wel af. Langer dan wil dat niet. Tot voor een week of 2 terug kreeg ik hem dan van het alarm door de fiets op het contact te zetten. Maar dat werkt nu ook niet, ik moet de motor starten en pas dan gaat het alarm er af. Iemand hier die weet wat ik hier nou aan kan doen?
Alvast bedankt,
Jeroen.
Heb hetzelfde probleem gehad, bij het op contact zetten (alarm zou eraf moeten gaan) en afbokken ging het alarm af.
Desondanks kon de motor gewoon gestart worden waarbij het alarm uit ging.
Dealer kon echter niets vinden..
Re: Alarm R1200RT DOHC, vraag 2
Geplaatst: 26 okt 2016, 19:12
door Wolfs RT
IS dit specifiek een DOHC dingetje? Het originele BMW alarm van mijn motor (1200Rt 2005) kan ik na enkele dagen met de handzender gewoon uitschakelen.
Re: Alarm R1200RT DOHC, vraag 2
Geplaatst: 26 okt 2016, 19:46
door Inspector Gadget
Ja en nee.
Ja, er zit inderdaad verschil met jou (2005) 1200RT, dat is de 1200RT van de 1e generatie. (bouw van de 1200RT is gestart in november 2004, btw)
Daarin zitten er inderdaad verschillen in (o.a) het alarm, dashboard-indicatoren (als bijvoorbeeld de service-reminders omdat er geen datum-instelling mogelijk is) en zo nog wel meer verschillen. Sommige groter, sommige kleiner.
Vanaf juli 2007 heeft BMW het gedrag van het alarm & wegrijblokkering aangepast.
(en de dashboard, zoals ook een datum-klok voor de service-reminder functies)
Bij de waterbuffel is het weer verandert maar dat is eigenlijk geen vergelijk, dat is een geheel andere motor in velerlei opzichten.
En niet verder relevant voor dit draadje. :lol:
Re: Alarm R1200RT DOHC, vraag 2
Geplaatst: 27 okt 2016, 10:44
door Jeroen1969
Dus is de boodschap nu dat ik er mee moet leren leven? Of is er nog een reset truuk denkbaar? Accupool loshalen? Maar het alarm heeft ook een eigen batterij toch? Tips zijn welkom!
Re: Alarm R1200RT DOHC, vraag 2
Geplaatst: 27 okt 2016, 11:12
door millio
ja je hebt inderdaad niet echt antwoorden gekregen waar je wat mee kan :mrgreen:
Heb alleen een keer hetzelfde ervaren toen ik dus de dodemansknop gebruikt had om de motor uit te zetten.
Ik vermoed toch echt een storing, je zou hem kunnen laten uitlezen.
Het alarm heeft zijn eigen batterij inderdaad. Volgens het boekje kan je niet echt iets resetten of zo staat mij bij.
Re: Alarm R1200RT DOHC, vraag 2
Geplaatst: 27 okt 2016, 11:42
door Inspector Gadget
Toch denk ik dat het antwoord al gegeven is, min of meer;
Jeroen1969 schreef:Nu doet het volgende zich voor: als ik de fiets korter dan een uur op alarm heb weg gezet, dan krijg ik hem met de afstandsbediening er wel af. .
Klopt, zie aangehaalde sectie in de handleiding. Na een uur kan je inderdaad de AB niet meer gebruiken om het alarm uit te zetten, dat kan alleen via je sleutel.
Jeroen1969 schreef:Langer dan wil dat niet.
Klopt ook.
Jeroen1969 schreef:Tot voor een week of 2 terug kreeg ik hem dan van het alarm door de fiets op het contact te zetten.
Klopt ook.
Jeroen1969 schreef:Maar dat werkt nu ook niet, ik moet de motor starten en pas dan gaat het alarm er af. Iemand hier die weet wat ik hier nou aan kan doen?
Ik denk dat de batterijen van je alarm te leeg zijn. Of je accuspanning is te laag. Of mogelijk een combinatie van beide.
CAN-bus schakelt modules uit als de (boord)spanning te laag is. CAN-bus verwacht dat je alarm zelfstandig op zijn eigen batterijen kan verder draaien.
Maar als die batterijen ook te leeg zijn, gaat het alarm in slaapstand totdat de boordspanning aanwezig is.
En die is pas "in ruimte mate" aanwezig zodra de motor gestart is. En pas dan gaat het alarm uit slaap-mode.
Zolang de 1200RT niet permanent verbonden is met het internet dat wij met z'n allen kunnen meekijken, is het een pure gok van mijn kant.
Het forum is geen vervanging van een goede garagist.
Let wel: de weg-rij blokkering is *geen* onderdeel van het alarm!