Shirkah schreef:Drietal weken geleden een vreemd geluid bij starten. Klok sprong op 00.00, ABS verklikker bleef branden.
Dat is een teken dat:
1. Of de accu niet volledig opgeladen is en bij starten de spanning te ver in elkaar zakt.
Let wel op, te vaak proberen met een te lege accu kan de accu om zeep helpen! (diepte-ontlading)
2. Of dat de startmotor excessief heel veel stroom trekt. Dat kan een bedrading/aansluiting zijn maar een andere mogelijkheid is dat de startmotor vervuilt is.
Dan zal de startmotor losgenomen moeten worden om dat nader te kunnen onderzoeken.
Als je zelf handig bent, kan je zelf proberen vanaf de accu en vanaf de startmotor visueel de bedrading en aansluitingen nalopen.
Shirkah schreef:Terug thuis aan de optimale 4.
De Optimate 4 is een druppellader, en in mijn ervaringen een vrij slechte ook nog.
Je kunt beter een meer-traps acculader aanschaffen als je langere tijd de motor niet bestuurd en wilt zorgen dat je accu ten alle tijden goed een volledig opgeladen is.
Een druppellader kan tot circa 80% de accu opladen, want er is te weinig laadstroom om een accu echt volledig op te laden ongeacht hoe lang je de druppellader aangesloten laa(d)t.
Shirkah schreef:Paar uur later zag ik dat het lampje rood knipperde, wat wil zeggen "defecte batterij"....
Een druppellader, en zeker de Optimate 4, heeft te weinig kracht (laadstroom) om een te lege accu nog op te laden.
Je hebt dan echt een (meer-traps) acculader nodig om je accu te laden.
Shirkah schreef:Dealer vertelde mij dat "ze" ondervonden dat continu aan de druppellader niet zo effectief is als (bij langere tijd stilstaan) eens per week een dag of 2.
De handleiding van de optimate4 spreekt over 'lange tijd aan laten, automatisch programma" etc..
Het ligt een beetje aan de druppellader maar moderne druppelladers kan je in principe permanent aangesloten laten.
Zeker omdat deze nooit de accu volledig kunnen opladen (lees: compensatie van "stille" verbruikers zoals alarm e.d) en dus in principe de accu niet kunnen overladen. Wel is het zo dat het elke keer opladen van de accu in principe de accu ook iets van "slijt".
Moderne acculaders houden daar ook rekening mee (lees: meten de accu-conditie) en passen daarop hun laadprogramma ook op aan.
Shirkah schreef:Voorheen zat er een telbatterij in, nu is het een "Yuasa 51913". geen telbatterij. de revieuws die ik lees lijken me best ok te zijn, iemand ervaringen met deze batterij ?.
Die Yuasa 51913 is volgens mij een "natte" accu en heeft een CCA waarde van 100. Dat is wat erg weinig voor je BMW, en zou ik zelf niet zo snel willen adviseren als accu.
De 1100RT werd fabrieks-af geleverd met (o.a) een Excide accu, 19Ah en een CCA van 170.
(waarbij CCA zeg maar de start-capaciteit is, hoeveel stroom, in amperes, de accu kan leveren kortstondig. En dat kan het verschil maken van kunnen starten of niet)
Shirkah schreef:Ik laad altijd via een BMW stekker/overloop, langs de 12V aansluiting op het dashboard. Is dit ok ?.
Ja, dat is prima, die loopt via een zekering direct op de accu aangesloten.
Shirkah schreef:Tips, ervaringen ?.
Zie boven.
De gekozen accu ben ik niet echt happy mee, maar als je een acculader gebruikt kan die accu volstaan.
Als je daarentegen een stille verbruiker hebt (bijv. alarm) en je rijdt zegge pas elke 3 tot 4 weken pas (en dan minder dan een uurtje) en je gebruikt een druppellader, dan is je accu nooit goed opgeladen.
Als je een spanningsmeter hebt, kan je eens je accuspanning gaan meten onder verschillende omstandigheden, zeker nu met het koude(re) weer op komst, dat is vaak dodelijk voor een accu die niet zo fris-en-fruitig meer is en/of niet goed opgeladen is.
Shirkah schreef:... en ik wil mijn motor(batterij) toch graag zo goed mogelijk in conditie houden

Dan is een goede acculader, in plaats van die Optimate 4 aan te bevelen.