Pagina 1 van 1

Zwevende remschijven r850rt

Geplaatst: 25 sep 2016, 09:09
door Hairless-Joe
Beste mensen, mijn 850rt is voorzien van zwevende remschijven aan de voorkant. Nu zijn mijn schijven wat dun geworden en moet ik ze gaan vervangen. Kunnen dat ook 'vaste' schijven worden? Enne bij welke dikte wordt het echt gevaarlijk met dunnere remschijven?

Jullie feedback wordt gewaardeerd

Gr Jan

Re: Zwevende remschijven r850rt

Geplaatst: 25 sep 2016, 10:05
door Isaac
Of de schijven of de remklauwen moeten flexibel zijn. Bij de R850RT is gekozen voor flexibele schijven. Je mag ze dus niet vervangen door vaste schijven. Wat is de reden om over te willen stappen op vaste schijven?
Er staat fabrieks-matig een minimum vast gesteld. Wettelijk is alleen geregeld dat het veilig moet zijn. Als je veel in de bergen rijdt en ook erg veel op de remmen naar beneden gaat dan kunnen de schijven erg heet worden en gaan vervormen. Voor ons platte landje is de dikte dus minder kritisch.

Re: Zwevende remschijven r850rt

Geplaatst: 25 sep 2016, 11:04
door Mariecke
Hairless-Joe schreef:Beste mensen, mijn 850rt is voorzien van zwevende remschijven aan de voorkant. Nu zijn mijn schijven wat dun geworden en moet ik ze gaan vervangen. Kunnen dat ook 'vaste' schijven worden? Enne bij welke dikte wordt het echt gevaarlijk met dunnere remschijven?

Jullie feedback wordt gewaardeerd

Gr Jan
Waarom zou je zwevende schijven vervangen voor vaste schijven? Dat lijkt mij een stap terug in de tijd. Volgens mij maakt het qua prijs niet echt uit.

Op je huidige schijf staat de dikte waarbij deze vervangen moeten worden dat is meestal 4.0mm of 4.5mm. Hoewel het er enerzijds niet voor niets op staat, is het nu ook weer niet zo dat je schijven direct breken/scheuren als je onder die dikte komt. Echter is de kans op kromme schijven wel vele malen groter. En het maakt niet uit of je in de bergen of hier rijd, je remschijven worden altijd heet/warm. Rij je dan door een grote plas, dan is de kans op vervorming groter.

En voor kromme schijven moet je maar even googlen ;)

(just my 2 cents)

Re: Zwevende remschijven r850rt

Geplaatst: 25 sep 2016, 18:02
door Ton1959
Isaac schreef:Of de schijven of de remklauwen moeten flexibel zijn.
Dat is volgens mij niet juist. We kennen inderdaad zwevende remklauwen en zwevende schijven. Maar ook vaste remklauwen in combinatie met vaste schijven.
Maar dan hebben we wel te maken met minimaal één zuiger achter elke remblok.

Re: Zwevende remschijven r850rt

Geplaatst: 25 sep 2016, 18:32
door Bert M
De limiet is gewoon de limiet en daar houdt elke ruimte tot marchanderen en onderhandelen op!

Want blijf je als serieuze motorrijder altijd realiseren dat met "Magere Hein" ook niet te onderhandelen valt.

[groet]

Bert M

Re: Zwevende remschijven r850rt

Geplaatst: 25 sep 2016, 19:27
door mkoskamp
Mariecke schreef:
Waarom zou je zwevende schijven vervangen voor vaste schijven? Dat lijkt mij een stap terug in de tijd.
Tijd is relatief :D . De 1200RTheeft vaste schijven.

Re: Zwevende remschijven r850rt

Geplaatst: 25 sep 2016, 19:48
door Ton1959
De zwevende remschijven maken het produceren iets eenvoudiger denk ik. Dan hoeft het allemaal iets minder nauwkeurig gemaakt te zijn. De busjes vangen de afwijkingen op.

Ik zou ook zeggen ga niet met schijven rijden die te dun zijn. Op veiligheid moet je nooit bezuinigen.

Re: Zwevende remschijven r850rt

Geplaatst: 27 sep 2016, 20:42
door Mariecke
mkoskamp schreef:
Mariecke schreef:
Waarom zou je zwevende schijven vervangen voor vaste schijven? Dat lijkt mij een stap terug in de tijd.
Tijd is relatief :D . De 1200RTheeft vaste schijven.
Nee hoor, de r1200rt heeft zwevende schijven voor.

Re: Zwevende remschijven r850rt

Geplaatst: 28 sep 2016, 08:45
door mkoskamp
Net even gekeken. Bij mijn RT leken de schijven vast op de velg gemonteerd. Toen ik goed met de lamp keek zag ik inderdaad een soort veerplaatjes aan beide zijden van de schijf.
Was op het eerste gezicht lastig te zien.