Re: EWS bij R1200RT uit 2009
Geplaatst: 18 sep 2016, 18:27
Ik denk eerder aan een storing aangaande de ECU, het motormanagement-systeem.
(niet de ZFE, de centrale brein)
Want je alarm is een aparte unit en loopt via de canbus naar de ECU.
De lambda hangt aan de ECU.
De gemeenschappelijke factor is dus de ECU.
Een gewetensvraag;
Heb je toevallig nabij je contact-slot meer dan 1x sleutel zitten, aan, bijvoorbeeld een key-ring o.i.d.?
Want dat is een gekend probleem die de EWS op hol kan doen slaan, meerdere sleutels geven dan hun autorisatie terug, en dat geeft problemen.
Als dat niet het geval is, en er altijd maar 1 sleutel in en nabij het contact-slot zit, zou ik beginnen de accu door te laten meten én testen.
Als de boord-spanning te laag is, door een niet-zo-fris-en-fruitige accu, zal canbus bepaalde modules gaan uitschakelen om de te lage spanning op te lossen. Maar na verloop van tijd zal er vaak toch een storing ontstaan als de spanning toch blijft zakken en krijg je de meest vreemdsoortige foutmeldingen.
Als de accu in orden is, zou ik adviseren naar de bekabeling en connectors van de ECU te kijken.
(niet de ZFE, de centrale brein)
Want je alarm is een aparte unit en loopt via de canbus naar de ECU.
De lambda hangt aan de ECU.
De gemeenschappelijke factor is dus de ECU.
Een gewetensvraag;
Heb je toevallig nabij je contact-slot meer dan 1x sleutel zitten, aan, bijvoorbeeld een key-ring o.i.d.?
Want dat is een gekend probleem die de EWS op hol kan doen slaan, meerdere sleutels geven dan hun autorisatie terug, en dat geeft problemen.
Als dat niet het geval is, en er altijd maar 1 sleutel in en nabij het contact-slot zit, zou ik beginnen de accu door te laten meten én testen.
Als de boord-spanning te laag is, door een niet-zo-fris-en-fruitige accu, zal canbus bepaalde modules gaan uitschakelen om de te lage spanning op te lossen. Maar na verloop van tijd zal er vaak toch een storing ontstaan als de spanning toch blijft zakken en krijg je de meest vreemdsoortige foutmeldingen.
Als de accu in orden is, zou ik adviseren naar de bekabeling en connectors van de ECU te kijken.