Pagina 1 van 1

Motortemperatuur R1100RT

Geplaatst: 26 aug 2016, 12:19
door Ricks
Ik zal mij eerst netjes voorstellen zoals het hoort voordat ik mijn vraag in de groep deponeer.
Ik ben Rick en sinds 2 jaar eigenaar van een R1100RT uit 2000. Deze motor heeft tot 2010 in Italië rondgereden. En nu rij ik er met veel plezier praktisch het hele jaar ermee. Daarnaast heb ik al langere tijd een K75RT uit 1995 als mooiweer motor.
Mijn vraag cq probleem is het volgende. Bij wat langere ritten (en dat doe ik regelmatig) loopt de temperatuur vrij snel op tot in de bovenste regionen. Ik heb al met verschillende oliën geëxperimenteerd, zonder resultaat. Bij hoge motor temperaturen heb ik de aan- en afvoerleiding van de oliekoeler gecontroleerd en deze zijn dan niet eens lauw. Van de week mijn olie thermostaat gecontroleerd en deze functioneert naar behoren. Nu heb ik zelf het idee dat het probleem zou kunnen komen van de oliepomp. Daar de kennis in de groep zit wil ik jullie vragen om ideeën en/of suggesties. -1100- [groet]

Re: Motortemperatuur R1100RT

Geplaatst: 26 aug 2016, 13:52
door Isaac
Zelf verwacht ik dat er ergens een leiding dicht zit richting de oliekoeler.
Als de pomp niet goed zou werken dan zou de drukschakelaar wel erg verkeerd werken.
Mijn advies is om iedere leiding in het kruisstuk even door te blazen/pompen.
Als je temperatuur oploopt tot in het rode gebied dan vergaat heel langzaam de werking van de olie.
Wees dus voorzichtig en ververs deze nog een keer als alles weer goed werkt.

Re: Motortemperatuur R1100RT

Geplaatst: 29 aug 2016, 04:53
door heinvandermeijs
Welkom Rick, op dit mooie forum. Ik hoop dat je temperatuur probleem snel opgelost is, zodat je echt van je beemer kunt gaan genieten.

[groet] Hein

Re: Motortemperatuur R1100RT

Geplaatst: 29 aug 2016, 16:00
door Baird
Volgens mij hebben onze motoren een dubbele oliepomp: een die weinig flow en veel druk levert voor de smering en een die weinig druk levert en veel flow voor de inwendige koeling. Uiteraard gaat alle olie door de koeler, als je het hydraulische schema erbij pakt van het juiste bouwjaar(!) dan zou je kunnen zien waar jouw probleem zit.

Het zou zomaar kunnen dat het deel dat voor de inwendige koeling zorgt ook het deel is dat door de koeler pompt en dat het daarom niet goed functioneert.

Re: Motortemperatuur R1100RT

Geplaatst: 29 aug 2016, 21:38
door Ricks
Bedankt voor de tips tot nu toe. Ik kom er een stuk verder mee. Binnenkort geef ik mijn Beemer een beurt voor de winter en zal mijn bevindingen aan jullie doorgeven. Ook al is mijn Beemer nog niet perfect, ik heb elke keer een glimlach op mijn gezicht aks ik er op weg rij. Keep you posted! Big RT Smile

Re: Motortemperatuur R1100RT

Geplaatst: 11 sep 2016, 00:42
door Ricks
Mijn motor een beurt gegeven en tegelijkertijd de aan- en afvoerleiding van de oliekoeler nagekeken. Beide zijn goed doorgankelijk, de oliekoeler zelf bevatte veel sludge. Dit zo goed mogelijk verwijdert, echter mijn probleem is hierbij nog niet opgelost.
Ik hou mij nog steeds aanbevolen voor verder suggesties.
-1100-

Re: Motortemperatuur R1100RT

Geplaatst: 11 sep 2016, 10:41
door Isaac
Bij een thermostaat huis zou, als de leidingen vanaf en naar het motorblok open zijn, daar wel warme circulatie moeten zijn.
Als ook dan de leidingen koel blijven is er een circulatie te kort. Dat kan dan nog maar 2 dingen zijn.
De thermostaat werkt niet goed. (zou dan de toe of afvoer niet goed schakelen.)
De oliepomp van het koelgedeelte werkt niet.

De pomp is te controleren door de thermostaat er uit te halen en met de duim op het gat de druk te voelen.
Of de toevoer naar/op de thermostaat even los nemen en boven een bakje houden.

Heeft het sinds je de motor bezit altijd goed gewerkt?
Zijn er geen slangen gewisseld waardoor de wel werkende thermostaat verkeerd verbind?

Re: Motortemperatuur R1100RT

Geplaatst: 11 sep 2016, 10:56
door Ton1959
Heb je de oliekoelers wel gecontroleerd op doorstroming? Ik neem aan dat de sludge is ontstaan doordat je veel korte afstanden rijd en de motor eigenlijk net niet warm genoeg word. Wat voor olie gebruik je?