sibbe schreef:Maar in ieder geval wederom hartstikke bedankt voor het meedenken -top- .
Graag gedaan.
sibbe schreef:Wat mij bevreemd is dat ineens 0,4 bar lager wordt getoond dan normaal en ook nog eens tegelijkertijd aan beide wielen.
Vandaar dat ik jou, met alle respect, analoge meter begin te wantrouwen.
Overigens, puur ter informatie, RDC bij de 1200RT is dezelfde module als het alarm.
sibbe schreef:Dat wordt wat lastiger; ...
Van welk bouwjaar is jou RT?
Ik weet dat er met name voor de bouwjaren 2005 t/m 2006 toentertijd vele updates voor geweest zijn.
Je kan gevoegelijk aannemen dat je analoge meter meer afwijkt dan de RDC.
En ikzelf zou de RDC aanhouden als meer "ware" meting.
siebke schreef:Hij (of is 't zij?) stond zo'n 30 min. met de kont richting zon voordat ik ging rijden.
Dat zou in principe mogelijk wel enige afwijking in de meting voor de analoge meter kunnen geven, want die compenseert niet voor de temperatuur.
De RDC compenseert wel voor de temperatuur, altijd.
Ik neem aan dat je de band ff goed gevoeld hebt voordat je met de analoge meter de druk ging meten?
Als de band warm tot heet aanvoelt, zal dat invloed gehad hebben op de meetwaardes van de analoge meter.
Want die compenseert niet voor temperatuur.
siebke schreef: Ik heb ruim 15 minuten gereden, een rustige rit, waarna ik thuis met de analoge meter de gebruikelijke 2,4 bar (v) en 2.8 bar (a) mat. Het motordisplay bleef steeds 2.0 en 2.4 tonen, ook nadat ik weer was opgestapt. Daarna nog een leuk toertje van een paar uur gemaakt, met steeds dezelfde lage waardes in het display.
Ik had verwacht dat de analoge meter een hogere temperatuur dan zou hebben aangegeven bij die langere rit (vandaar ook dat je die altijd met koude banden moet meten) dus dan zou ik die analoge meter eerder gaan verdenken.
siebke schreef:De meetwaarden van het RDC en mijn analoge meter kwamen altijd goed overeen (meting bij koude banden) met een verschil van max. 0.1 bar +/-.
Wat mij bevreemd is dat ineens 0,4 bar lager wordt getoond dan normaal en ook nog eens tegelijkertijd aan beide wielen.
Wat doet jou geloven dat jou analoge meter niet "opeens" afwijkend kan zijn?
Bijvoorbeeld omdat deze, per ongeluk uiteraard, een tik heeft gehad, bijvoorbeeld op de grond gevallen is/was. Ik noem maar wat.
sibbe schreef:k weet vrijwel 100% zeker dat mijn analogie nauwkeurig weergeeft.
Met alle respect maar een RDC acht ik over het algemeen toch iets meer betrouwbaar & nauwkeurig qua meting dan een analoge meter.
Tenzij jij die analoge elk jaar laat kalibreren, of elk jaar vervangt en een nieuwe koopt?
sibbe schreef:Overigens denk ik dat het weggedrag wel héél anders zou zijn geweest met een bandendruk van écht de getoonde waardes in het display van de motoRT.
Dat ben ik helemaal met je eens, ikzelf bemerk een te lage druk als deze (circa) 0,2~ 0,3 bar afwijkt met de voor mij gekozen waardes. Met name in de bochten. Maar, je moet wel eerlijk tegenover jezelf zijn;
Heb je wel eens met een te lage bandendruk gereden?
siebke schreef:Je tip om langs te gaan bij een garage lijkt me een prima idee, tenminste als mijn servicegerichte autodealer de passende wake-up tool heeft. Ga ik navragen.
Als je binnen enkele minuten na stilstand de bandendruk meet, zal de RDC nog wel werkzaam zijn.
Als je bij een garage langs gaat van met name de Duitse merken zullen hun meters vaak ook/wel nauwkeurig zijn omdat bij moderne auto's ook RDC aan de diagnose van de auto gekoppeld zit.
siebke schreef:Misschien toch een forumlid dat hierin ervaringsdeskundige is en weet wat er precies aan de hand is?
We zijn natuurlijk geen vervanging van de garagist als het gaat om mogelijke storingen, maar ik heb een dure meter die elk jaar gekalibreerd wordt/werd met dank aan de, ach dat laat ik verder in het midden, de RDC is bij mij heel nauwkeurig, minder dan 0,1 bar afwijking.
siebke schreef:Vervangen vind ik een in verhouding dure optie; voor beide oplossingen zullen de banden verwijderd moeten worden. De sensoren zullen niet door de ventielopening passen, laat staan de elders genoemde CR 20XX batterijen :) . Dat zal dan bij een bandenwissel moeten gebeuren, indien het euvel aan de batterijen ligt.
Ik zou dat inderdaad pas doen als het echt, echt nodig is.
Dus pas als je RDC de waardes "--" aangeeft, dan zijn de batterijen echt leeg.