Pagina 1 van 1

probleem met schakelen van 2 naar 3

Geplaatst: 16 aug 2016, 10:02
door RONRT
Dag allemaal.Mijn RT is van 2011 en heeft 57000 km op de teller.Ben zaterdag 13/8 terug gekomen van de Vercors in frankrijk.
De laatste 200 km(geen autosnelwegen) probleem met schakelen.Onmogelijk te schakelen van 2 naar 3.Ben een paar keer gestopt,motor afgezet,terug gestart,kon soms schakelen van 2 naar 3,dan weer niet.Heb het ook gehad van 3 naar 4.Ben toch thuis geraakt.Had tijdens mijn verblijf in de Vercors een 2 tal keer de indruk van "doorslippen" (fractie van seconde)bij acceleratie in 4de.Had voordien ook soms last van afslaan motor in 1e(bij kruispunt,rotondes ,verkeerslicht) bij warme motor na een paar uur rijden en nooit bij korte afstand..Vrees dat koppeling ziekjes is en dat er misschien ook een probleem is met de microswith bij de koppelingshendel.Graag uw mening (kan geen beroep doen op mijn BMW verdeler wegens gesloten -jaarliks verlof)
Dank bij voorbaat.RONRT.

Re: probleem met schakelen van 2 naar 3

Geplaatst: 16 aug 2016, 12:45
door Baird
Mijn eerste gok is de bediening van je koppeling (hoofd- of werkcilinder). Begin eens met dit deel van nieuwe vloeistof te voorzien en kijk dan nog eens. Is het zwart wat er uit komt? Hoe is het nivo nu?

Re: probleem met schakelen van 2 naar 3

Geplaatst: 16 aug 2016, 20:59
door Ton1959
Is het vloeistofniveau gezakt van je koppeling?
Slippen zou kunnen door lekkage van remvloeistof of olie op de plaat. Het is wel vroeg voor een nieuwe koppeling om bij die kilometerstand al op te zijn dus ik zou eens kijken of alles goed droog is in de omgeving van de koppeling. Misschien kan je als je de startmotor verwijderd is zien of het er daar vrij vettig of er een lekkage is daar. En zoals Bert zegt die werkcilinder is wel verdacht ook. Als die gelekt heeft kan je dit soort problemen ook krijgen. Ik neem aan dat de hydraulische koppeling niet af te stellen is? Ik heb er zelf geen op mijn motor anders wist ik het wel.
Als de remvloeistof niet op tijd vervangen is word de kans op lekkage ook groter.

Re: probleem met schakelen van 2 naar 3

Geplaatst: 16 aug 2016, 22:00
door JeHo
Bij mijn 1200RT is de koppelingsvloeistof absoluut geen remolie , maar minerale olie genaamd vitamol.
Deze hoeft normaal gesproken niet ververst te worden.
Tenminste neem ik aan dat we over een R 1200 praten.
Het moeilijk schakelen kan ook komen doordat de splaines van de koppelingsplaat en de ingaande as v-bak
niet meer voldoende of helemaal niet meer gesmeerd zijn met staburags.
m.v.g. jeho

Re: probleem met schakelen van 2 naar 3

Geplaatst: 16 aug 2016, 22:35
door Ton1959
JeHo schreef:Bij mijn 1200RT is de koppelingsvloeistof absoluut geen remolie , maar minerale olie genaamd vitamol.
Deze hoeft normaal gesproken niet ververst te worden.
Tenminste neem ik aan dat we over een R 1200 praten.
Het moeilijk schakelen kan ook komen doordat de splaines van de koppelingsplaat en de ingaande as v-bak
niet meer voldoende of helemaal niet meer gesmeerd zijn met staburags.
m.v.g. jeho
Okay maar ik neem aan dat ook die vloeistof bij lekkage ook kan zorgen voor een slippende koppeling zelfs nog meer dan remvloeistof. Die vitamol is meer een hydraulische olie lees ik net. Dat is wel een stuk beter al kan ik me voorstellen dat deze ook wel vervuilt met metaaldeeltjes van de cilinder. De splines die droog staan en vuil zou ook een optie kunnen zijn inderdaad maar of dit bij zo'n lage kilometerstand al problemen zou veroorzaken. Word toch de zaak uit elkaar halen .