Pagina 1 van 1
trillen 1200RT
Geplaatst: 22 jul 2016, 15:32
door Harro
Er is wel meer gezegd over trillen van de

op dit forum (zag onder andere dit draadje:
viewtopic.php?f=1&t=1809&p=18933&hilit= ... 200#p18933), maar klinkt alsof er weinig aan te doen is. Het trillen waar ik het over heb is vooral vanaf 4800 toeren. Bij MSA vroeg ik er naar omdat direct na een beurt (goede afstelling) is het trillen goeddeels weg, maar 1000 km later is het goeddeels al weer terug. Niels gaf aan: het hoort er bij. Grippuppies helpen een beetje maar via je knieën krijg je het ook mee. Iemand nog een idee voor een langduriger oplossing?
Re: trillen 1200RT
Geplaatst: 23 jul 2016, 17:32
door scan
Hoe ver zijn je banden heen?
Re: trillen 1200RT
Geplaatst: 23 jul 2016, 19:03
door Paultje
ik had dit fenomeen ook toen er de originele Bridgestone batlax bt21 nog omlagen.
deze hadden een vreemd slijtagepatroon, en de motor voelde helemaal niet fijn aan.
wat ligt er bij jou op?
Re: trillen 1200RT
Geplaatst: 23 jul 2016, 23:41
door Harro
Aan de banden ligt het niet, dan zou het niet direct na een beurt minder trillen en 1000 km later al weer meer. Volgens mij heeft het met de afstelling/synchronisatie te maken. Alles is motorisch mooi afgesteld bij een beurt, maar blijkbaar is zo'n afstelling maar heel kort optimaal. Tenminste zo begreep ik het van Niels. Maar eigenlijk vind ik dat ook absurd, want dat lijkt me dan een ontwerpfout. Ik geloof Niels wel, maar kan me niet voorstellen dat elke 1200-rijder daar gewoon genoegen mee neemt. Vandaar de vraag of iemand daar nog andere ideeën over heeft.
Re: trillen 1200RT
Geplaatst: 24 jul 2016, 13:22
door HansD
100.000+ kms op de

gereden en nooit last van trillingen gehad. Altijd op Michelin.
Re: trillen 1200RT
Geplaatst: 24 jul 2016, 14:13
door Harro
HansD schreef:100.000+ kms op de

gereden en nooit last van trillingen gehad. Altijd op Michelin.
Daar rij ik ook op, met deze nu 10K, maar zoals ik al aangaf ligt het niet aan de banden, toen deze er net om lagen was het met het trillen niet anders dan nu of met de vorige bandenset.
Ik kan me ook voorstellen dat voor rustige rijders 4800 toeren niet vaak aan de orde is, maar wie wel vaak op dat toerental rijdt en geen trillingen kent, daar kan ik tot nu toe alleen maar jaloers op zijn.
Re: trillen 1200RT
Geplaatst: 24 jul 2016, 20:00
door HansD
Harro schreef:HansD schreef:100.000+ kms op de

gereden en nooit last van trillingen gehad. Altijd op Michelin.
Daar rij ik ook op, met deze nu 10K, maar zoals ik al aangaf ligt het niet aan de banden, toen deze er net om lagen was het met het trillen niet anders dan nu of met de vorige bandenset.
Ik kan me ook voorstellen dat voor rustige rijders 4800 toeren niet vaak aan de orde is, maar wie wel vaak op dat toerental rijdt en geen trillingen kent, daar kan ik tot nu toe alleen maar jaloers op zijn.
Ik weet dat het waarschijnlijk niet aan de banden ligt. Ik rij redelijk sportief en kwam op de oude

regelmatig rond de 4800 toeren en hoger, maar nooit last van trillingen.
Re: trillen 1200RT
Geplaatst: 25 jul 2016, 08:42
door blackers
Over wat voor trillingen heb jij het? Is het echt het trillen van de motor, of de trillingen die je voelt in het stuur waardoor 'dove' vingers ontstaan? Dit soort trillingen ervaar ik ook van tijd tot tijd (en tot nu toe bij alle bandsoorten). Maar hiervan had ik ook last op mijn K100 en mijn R100RT. En ik kan me herinneren dat ik tijdens de rijlessen op een Honda ook wel eens last had van een doof gevoel. Geeft mij het idee dat ik kennelijk erg gevoelig ben voor deze 'sonore' trillingen. Of dat ik onbewust te hard knijp in het stuur. Dankzij de cruise-control kun je wel af en toe ook de rechterhand even laten hangen, waardoor het gevoel verdwijnt.
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Re: trillen 1200RT
Geplaatst: 25 jul 2016, 09:05
door Isaac
Harro schreef:Bij MSA vroeg ik er naar omdat direct na een beurt (goede afstelling) is het trillen goeddeels weg, maar 1000 km later is het goeddeels al weer terug.
Als een motor geruime tijd slecht afgesteld is geweest dan krijg je dat één cilinder harder moet werken dan de ander. De achter gebleven cilinder 'vervuilt' dan eerder. Na het opnieuw afstellen komt de vervuiling los omdat deze weer harder heeft moeten werken. Ik verwacht dat het probleem in die richting gezocht moet worden.
Dit is te controleren door opnieuw de synchronisatie te bekijken. Bij een verloop hiervan bevestigt dit mijn gedachte en is het ook verklaarbaar.
Dan is het advies motor goed reinigen en wederom opnieuw synchroniseren en vermoedelijk een paar maal herhalen.
Re: trillen 1200RT
Geplaatst: 25 jul 2016, 09:08
door RToon
ligt het niet aan de banden spanning
wat de bande boer aan max spanning opgeeft wil niet zeggen dat je die ook moet handhaven
Re: trillen 1200RT
Geplaatst: 25 jul 2016, 13:23
door Inspector Gadget
Inderdaad, een goede tip!
Kijk eens naar de bandendruk, en verhoog deze eens naar 2,7 bar voorzijde en 2,9 bar achterzijde.
Re: trillen 1200RT
Geplaatst: 25 jul 2016, 13:37
door RToon
je zegt verhogen ik dacht eerder aan verlagen
een te harde band spring bij het leven en je vering krijgt het flink te verduren
Re: trillen 1200RT
Geplaatst: 25 jul 2016, 13:49
door HansD
Isaac schreef:Harro schreef:Bij MSA vroeg ik er naar omdat direct na een beurt (goede afstelling) is het trillen goeddeels weg, maar 1000 km later is het goeddeels al weer terug.
Als een motor geruime tijd slecht afgesteld is geweest dan krijg je dat één cilinder harder moet werken dan de ander. De achter gebleven cilinder 'vervuilt' dan eerder. Na het opnieuw afstellen komt de vervuiling los omdat deze weer harder heeft moeten werken. Ik verwacht dat het probleem in die richting gezocht moet worden.
Dit is te controleren door opnieuw de synchronisatie te bekijken. Bij een verloop hiervan bevestigt dit mijn gedachte en is het ook verklaarbaar.
Dan is het advies motor goed reinigen en wederom opnieuw synchroniseren en vermoedelijk een paar maal herhalen.
Jij bedoelt KFR - Konstant Fahr Ruckeln. Dat dit tot merkbare vervuiling leidt heb ik nog niet eerder gehoord. Synchroniseren van de boxers is zeer dankbaar werk, prima zelf te doen, maar moet je wel bijhouden en kan regelmatig nodig zijn.
Re: trillen 1200RT
Geplaatst: 25 jul 2016, 13:59
door Inspector Gadget
De Mat schreef:je zegt verhogen ik dacht eerder aan verlagen
Ik bedoel toch echt de bandendruk te verhogen inderdaad.
Bij een te lage bandendruk rij je te veel op de wangen van de band.
Althans, bij een vierwielige heb ik het "vreemd resoneren" wel eens bemerkt waarbij een band te flink lucht verloren had (door een lekkende ventiel)
De Mat schreef:een te harde band spring bij het leven en je vering krijgt het flink te verduren
Je vering kan daar wel tegen, volgens mij. Ik rij al jaren zo met de RT's en bevalt mij heel erg goed.
Zo goed zelfs, dat ik het gelijk bemerk als een bandendruk lager is.

Re: trillen 1200RT
Geplaatst: 25 jul 2016, 19:29
door Isaac
HansD schreef:Jij bedoelt KFR - Konstant Fahr Ruckeln. Dat dit tot merkbare vervuiling leidt heb ik nog niet eerder gehoord. Synchroniseren van de boxers is zeer dankbaar werk, prima zelf te doen, maar moet je wel bijhouden en kan regelmatig nodig zijn.
Als ik KFR bedoeld had dan had ik dat wel aangegeven. De trilling is vanaf 4800 toeren. Een niet goed synchroon lopende motor geeft alleen maar problemen. De hard werkende cilinder wordt heter, blijft schoner maar kan door de hogere temperatuur de olie verbranden en vast lopen.
Bij de boxer modellen is dat haast altijd de rechter cilinder. Wie zelf de boxer synchroniseert zal dan ook wel gemerkt hebben dat veelal de linkerzijde meer afwijkt dan de rechter.
Als het de banden geweest zouden zijn neem ik aan dat iemand dan ook kan verklaren dat na een onderhoudsbeurt de motor stukken beter rijdt. Dan zou ik de bandenspanning navragen wat zij (de garage dus) er in gestopt heeft. Met de banden de schuld te geven wijken we af van het probleem mijn inziens.
Re: trillen 1200RT
Geplaatst: 25 jul 2016, 19:29
door Harro
HansD schreef: ..Synchroniseren van de boxers is zeer dankbaar werk, prima zelf te doen, maar moet je wel bijhouden en kan regelmatig nodig zijn.
Wellicht moet ik dat eens leren en regelmatig doen.
Re: trillen 1200RT
Geplaatst: 25 jul 2016, 19:32
door Harro
Isaac schreef:...Met de banden de schuld te geven wijken we af van het probleem mijn inziens.
Eens.
Re: trillen 1200RT
Geplaatst: 26 jul 2016, 09:35
door Isaac
Harro schreef:HansD schreef: ..Synchroniseren van de boxers is zeer dankbaar werk, prima zelf te doen, maar moet je wel bijhouden en kan regelmatig nodig zijn.
Wellicht moet ik dat eens leren en regelmatig doen.
Het synchroniseren is niet moeilijk maar je moet wel weten wat je doet. Als je begrijpt wat er gebeurd (gaat gebeuren) als je iets verdraaid dan heb je al meer dan de helft onder de knie. Dan heb je nog de apparatuur nodig om te kunnen zien wat nodig is. Hier bestaan dure meters voor maar er zijn veel eenvoudige hulpmiddelen die zelfs nog beter werken. Een korte uitleg en een keer meekijken met iemand die ervaring heeft leert het snelst. Als je dan een keer onder toezicht zelf de handelingen verricht zal je merken dat het minder moeilijk is dan gedacht. Er zullen best wel mede forum leden in jouw omgeving zijn die je daar mee willen helpen. Bij mij ben je welkom maar de afstand zal vermoedelijk wat te ver zijn.
Re: trillen 1200RT
Geplaatst: 26 jul 2016, 17:49
door Harro
Isaac schreef: Bij mij ben je welkom maar de afstand zal vermoedelijk wat te ver zijn.
Dank je Isaac, mooi aanbod

. Ik verken inderdaad eerst even een optie dichterbij, wordt dat niets dan kom ik nog eens bij je terug.
Re: trillen 1200RT
Geplaatst: 27 jul 2016, 19:03
door WernerB
Al een paar keer genoemd en nu doe ik het ook nog maar eens een keertje: je kunt er bijna vergif op innemen dat een nauwkeurige synchronisatie veel van wat genoemd is, weg haalt.
Toch blijft het een boxer! En elk blok heeft een resonantie. Mijn 1200rt had een nare resonantie rond de 4500 rpm. Dat komt overeen met circa 120/130 km/uur als ik me niet vergis....
Juist de snelheid die je op de snelweg het meest aanhoudt....denk ik.....
Na een ochtend ervoor gaan zitten en met warme motor, de bekende met olie gevulde u-vorm aangesloten. En ja hoor, duidelijk was er een verschil tussen links en rechts! Met twee vacuummeters van de buurman was het verschil nauwelijks te zien!
Met de linkerzijde de gasaanslag ingesteld en met rechts de synchronisatie!
Controleren op 3000 rpm en paar keer herhalen.
Let wel: daags ervoor had ik de kleppen gesteld, maar die bleken geen correctie nodig te hebben.
Na deze synchronisatie loopt de boxer echt soepeler! Tja, een minieme trilling/resonantie nog steeds rond de 4500 rpm, maar daarboven een naaimachine!
Overigens wordt die lichte trilling/resonantie van onze boxers ook nogal eens genoemd in tests. De vorig jaar geteste RnineT bleek ook niet geheel trillingvrij te zijn bij genoemde toerental......wat soms leidt tot wat dove vingers.
Dus: synchroniseren en, zoals Gadget ook al noemde, wellicht iets hogere bandendruk.
En over de banden is zelf al meer dan genoeg geschreven. Kies gewoon een goede band voor de RT! Liefst in GT uitvoering; die zijn geschikter onder onze zwaardere motoren.
Succes!
Re: trillen 1200RT
Geplaatst: 27 jul 2016, 22:26
door Harro
WernerB schreef:
...
Dus: synchroniseren en, zoals Gadget ook al noemde, wellicht iets hogere bandendruk. ...
Dank voor de tips Werner! Overigens bij de 4800 tpm tikt hij bij mij de 150 kmh aan.