accu en startmotor
Geplaatst: 20 jul 2016, 13:55
Om eens te vergelijken welke eisen aan een motoraccu worden gesteld, heb ik wat stroom- en spanningsmetingen gedaan tijdens het starten.
Mijn motoraccu is 14Ah, mijn autoaccu 48Ah.
Motor : Tijdens het starten is de (aanvangs)stroomsterkte 250 A waarbij de spanning terugvalt naar 10 V.
Auto : Tijdens het starten is de (aanvangs)stroomsterkte 235 A waarbij de spanning terugvalt naar 10,65 V.
Zoals blijkt, is de stroomsterkte bij de motorstart nog wat hoger dan bij de auto, dit terwijl de capaciteit van de motoraccu ruim 3 maal zo klein is !
Er wordt dus heel veel van dat kleine motoraccu'tje gevraagd, en het is dus belangrijk, dat niet alleen de start en laadcircuits optimaal moeten werken, maar ook dat de toestand van het ontstekingscircuit niet te wensen overlaat immers zulke stroomsterkten houdt die motoraccu maar zeer kort vol !
Een ander punt wat belangrijk is, dat mijn metingen gedaan zijn bij 25 graden C. Wanneer we de capaciteit van een goede accu bij deze temperatuur op 100% stellen, is de capaciteit van dezelfde accu bij 0 graden C nog maar 80%, dit terwijl de startmotor het toch al wat moeilijker heeft vanwege dikkere olie enz. Vandaar dat marginale accu's meestal in de winter de geest geven.
gr. Dick
Mijn motoraccu is 14Ah, mijn autoaccu 48Ah.
Motor : Tijdens het starten is de (aanvangs)stroomsterkte 250 A waarbij de spanning terugvalt naar 10 V.
Auto : Tijdens het starten is de (aanvangs)stroomsterkte 235 A waarbij de spanning terugvalt naar 10,65 V.
Zoals blijkt, is de stroomsterkte bij de motorstart nog wat hoger dan bij de auto, dit terwijl de capaciteit van de motoraccu ruim 3 maal zo klein is !
Er wordt dus heel veel van dat kleine motoraccu'tje gevraagd, en het is dus belangrijk, dat niet alleen de start en laadcircuits optimaal moeten werken, maar ook dat de toestand van het ontstekingscircuit niet te wensen overlaat immers zulke stroomsterkten houdt die motoraccu maar zeer kort vol !
Een ander punt wat belangrijk is, dat mijn metingen gedaan zijn bij 25 graden C. Wanneer we de capaciteit van een goede accu bij deze temperatuur op 100% stellen, is de capaciteit van dezelfde accu bij 0 graden C nog maar 80%, dit terwijl de startmotor het toch al wat moeilijker heeft vanwege dikkere olie enz. Vandaar dat marginale accu's meestal in de winter de geest geven.
gr. Dick