Pagina 1 van 1

RT versus FJR

Geplaatst: 13 jul 2016, 20:03
door Zoekende
Afgelopen zondag een goeie 250 km gereden op Fred zijn RT.
Hij dus op de fjr, pluspunten voor mij zijn de goede zithouding, erg fijne rij eigenschappen ( hij is lichtvoetiger dan de FJR) en geen last van dove vingers.

Ik mis alleen met inhalen wat vermogen, hier zal ik maar aan moeten wennen, ga in September nog een ANWB tour doen naar Frankrijk (6 dagen) en daarna ga ik afscheid nemen van de Jap.

Dus eind van het jaar of begin volgend jaar is er weer iemand een RT rijker

_oo_

Re: RT versus FJR

Geplaatst: 13 jul 2016, 20:39
door pvdwerff
Wat jij een nadeel vind vond ik juist een voordeel: heb 3 rt"s gehad en ook op de fjr van mijn broer gereden. Vind de fjr veel te veel vermogen hebben, waardoor ik hem veel te zenuwachtig vind. Zo'n fjr wil alleen maar harder dn harder


Hartelijk groeten van iPhone aan alle forumleden

Re: RT versus FJR

Geplaatst: 16 jul 2016, 09:46
door aantzeetje
Met een FJR harder en harder? De Belgische wegenpolitie rijdt naast de RT's ook met FJR's en met deze laatste doen ze geen achtervolgingen. Commentaar van verschillende was: ben mijn leven niet moe, laat maar rijden. Met de RT ging het een ander verhaal zijn, dan gingen we er achter.

Re: RT versus FJR

Geplaatst: 17 jul 2016, 07:18
door WaltzingMatilda
aantzeetje schreef:Met een FJR harder en harder? De Belgische wegenpolitie rijdt naast de RT's ook met FJR's en met deze laatste doen ze geen achtervolgingen. Commentaar van verschillende was: ben mijn leven niet moe, laat maar rijden. Met de RT ging het een ander verhaal zijn, dan gingen we er achter.
Wat is dit voor een vreemd verhaal?
Waarom zou een achtervolging met een FJR niet kunnen?
Het zijn toch professionele motorrijders die verschillende rijtrainingen gehad hebben en met de nodige ervaring?

Re: RT versus FJR

Geplaatst: 17 jul 2016, 08:03
door Bert M
Voordat we een hele discussie aangaan over de rijkunsten van de Rijkswacht: graag weer on topic!

[groet]

Bert M
Moderator

Re: RT versus FJR

Geplaatst: 17 jul 2016, 11:50
door Zoekende
Precies, geloof mij nou maar dat je met zowel de rt (1150 en 1200) zeer hard kunt rijen maar daar gaat het niet om, ik irriteer mij aan de fijne trillingen en het constante gebulder om de helm daarom ging ik op zoek.

Re: RT versus FJR

Geplaatst: 23 jul 2016, 22:29
door Zoekende
Heren bedankt voor alle input en hulp bij mijn vragen.
Heb besloten om toch de fjr te houden, ga de pijnpunten aanpakken, ik vind het echt zonde van mijn fiets, en het geld wat er toch altijd weer bij moet.
Ook de km stand , de mijne heeft nu net 49000 gelopen, met mijn budget koop ik dan iets met een ton meer.
Wel vond ik het heel leuk om de vergelijking te doen, misschien in de toekomst als de rt wat meer power krijgt dat ik dan over een aantal jaren overstag ga.
Het ga jullie goed _004

Re: RT versus FJR

Geplaatst: 23 jul 2016, 22:47
door Inspector Gadget
Je bent niet zoekende maar zwalkende. :lol:

Maar alle gekheid op een stokje, uiteindelijk neem je de beslissingen zelf, en die behoeven zeker niet altijd geheel rationeel te zijn.

Je kiest ook met je hart en die klopt. ;)

In ieder geval heel veilige kilometers toegewenst ongeacht je merk of model. _004

Slotje dan maar.

Re: RT versus FJR

Geplaatst: 08 sep 2016, 21:40
door Windmill
Ik heb op beide motoren (FJR 1300 AS & RT1150RT) de nodige kilometers achter de rug en ik ben van mening dat twee vooral motorisch niet te vergelijken zijn.
Er zijn wel wat overeenkomsten, maar dat zit meer in uiterlijkheden als in het rijden. Een boxer vergelijken met een 4 cilinder die ook nog ca 50% meer vermogen heeft is m.i. niet reëel. Ik heb daarom maar een tabelletje gemaakt en de zaken die mij het meest opvallen en deze op een rijtje gezet.
-Kuip : De BMW beschermt beter (in combinatie met een Vstream ruit en lengte van bestuurder ca 1,80 m). De BMW ruit blijft ook in de laatste stand staan en gaat niet ieder keer naar de laagste positie als het contact uit is geweest. De BMW kuip zit wel hinderlijk tegen je schenen aan bij stilstand.
-Motor: Andere soort motor, niet vergelijkbaar vwb de prestaties, maar de FJR gaat niet bokken als het blok nog koud is.
-Versnellingsbak: stuur de BMW technici maar naar japan voor een lesje versnellingsbakken bouwen. De FJR schakelt veel lichter, sneller en trefzekerder.
-ABS: wat een gedoe bij de BMW met allerlei controlelampjes en instructies om van de rem af te blijven bij het starten (zeker bij een hellingproef) . Bij de jap is het gewoon starten, knijpen/trappen & rijden. Beide remsystemen zijn gekoppeld (voor & achter). Dat werkt bij beiden prima.
-Rijeigenschappen: De BMW is wat lichtvoetiger vooral bij lage snelheden, bij hogere snelheden zijn ze allebei stabiel en merk ik haast geen verschillen.
-Zitpositie: Bij de BMW is de zit meer in de motor en de FJR op de motor. Op beiden houd je het uren uit . Ik moet wel zeggen dat het BMW zadel na 80.000 km "op" is. Het schuimrubber lijkt gewoon op te zijn en voel je het plastic frame. Ik heb geen idee hoe het zadel nieuw was.
-Overige zaken: Het opbokken van de BMW gaat een stuk lichter, maar daarna staat er wel een soort balanceeract, waarbij het voorwiel nauwelijks aan de grond komt.

Re: RT versus FJR

Geplaatst: 08 sep 2016, 22:11
door WaltzingMatilda
Windmill schreef:Ik heb op beide motoren (FJR 1300 AS & RT1150RT) de nodige kilometers achter de rug en ik ben van mening dat twee vooral motorisch niet te vergelijken zijn.
Er zijn wel wat overeenkomsten, maar dat zit meer in uiterlijkheden als in het rijden. Een boxer vergelijken met een 4 cilinder die ook nog ca 50% meer vermogen heeft is m.i. niet reëel. Ik heb daarom maar een tabelletje gemaakt en de zaken die mij het meest opvallen en deze op een rijtje gezet.
-Kuip : De BMW beschermt beter (in combinatie met een Vstream ruit en lengte van bestuurder ca 1,80 m). De BMW ruit blijft ook in de laatste stand staan en gaat niet ieder keer naar de laagste positie als het contact uit is geweest. De BMW kuip zit wel hinderlijk tegen je schenen aan bij stilstand.
-Motor: Andere soort motor, niet vergelijkbaar vwb de prestaties, maar de FJR gaat niet bokken als het blok nog koud is.
-Versnellingsbak: stuur de BMW technici maar naar japan voor een lesje versnellingsbakken bouwen. De FJR schakelt veel lichter, sneller en trefzekerder.
-ABS: wat een gedoe bij de BMW met allerlei controlelampjes en instructies om van de rem af te blijven bij het starten (zeker bij een hellingproef) . Bij de jap is het gewoon starten, knijpen/trappen & rijden. Beide remsystemen zijn gekoppeld (voor & achter). Dat werkt bij beiden prima.
-Rijeigenschappen: De BMW is wat lichtvoetiger vooral bij lage snelheden, bij hogere snelheden zijn ze allebei stabiel en merk ik haast geen verschillen.
-Zitpositie: Bij de BMW is de zit meer in de motor en de FJR op de motor. Op beiden houd je het uren uit . Ik moet wel zeggen dat het BMW zadel na 80.000 km "op" is. Het schuimrubber lijkt gewoon op te zijn en voel je het plastic frame. Ik heb geen idee hoe het zadel nieuw was.
-Overige zaken: Het opbokken van de BMW gaat een stuk lichter, maar daarna staat er wel een soort balanceeract, waarbij het voorwiel nauwelijks aan de grond komt.
Dus? Wat is je punt?