Pagina 1 van 1

blokkeergereedschap koppelingsvliegwiel

Geplaatst: 01 jul 2016, 12:12
door motorfiets123
Best Forum,

Gaat om een RT1150RT van 2003 (geen twin-spark)

Waar en bij wie zou ik stukje gereedschap kunnen vinden?

Heb via Internet gezocht, niets kunnen vinden.

Waarschijnlijk zelf te fabriceren,

Wie kan mij helpen?


Alvast bedankt voor de moeite,


Motorgroet (PEACE)

Berend

Re: blokkeergereedschap koppelingsvliegwiel

Geplaatst: 01 jul 2016, 16:13
door HansD
Msa? (Motor service amersfoort - in ede)

Re: blokkeergereedschap koppelingsvliegwiel

Geplaatst: 01 jul 2016, 16:43
door Isaac
Ik weet niet of de 1150 anders is dan de 1100? Maar bij de 1100 plaatst ik altijd een bout door één van de gaten in het vliegwiel en duw deze door in een uitsparing in het motorblok. Deze uitsparing van ongeveer 10mm diameter zit op ongeveer 10 uur. Als de motor op het BDP staat zit er 1 gat precies voor deze uitsparing. Volgens mij is deze er dus speciaal voor ontworpen. Of het is een toevalligheid?

Re: blokkeergereedschap koppelingsvliegwiel

Geplaatst: 01 jul 2016, 19:15
door Ton1959
Ik zag daar ooit een tekening van. Een uitlaatklem die aangepast was om precies in dat gat te vallen.

Leek op dit ding http://forums.bmwmoa.org/showthread.php ... e-lock-pin

Re: blokkeergereedschap koppelingsvliegwiel

Geplaatst: 01 jul 2016, 20:12
door Isaac
Wat zijn de werkzaamheden die gepland staan als het vliegwiel geblokkeerd is?

Re: blokkeergereedschap koppelingsvliegwiel

Geplaatst: 01 jul 2016, 20:27
door Ton1959
Isaac schreef:Wat zijn de werkzaamheden die gepland staan als het vliegwiel geblokkeerd is?
Achterste krukaskeerring misschien _001

Re: blokkeergereedschap koppelingsvliegwiel

Geplaatst: 01 jul 2016, 22:46
door motorfiets123
Hoi Ton,



De bedoeling is de rechter cilinder te demonteren daarna de linker.

Er zit reeds een pen in uitsparing (90 graden) dat is niet voldoende om de rechter nokkenasinbusbout los te maken. Vliegwiel en nokkenasketting beweegt te veel.

Wil de boel niet forceren.


Alleen de motor staat op de middenbok en daaraan vast de versnellingsbak en complete cilinders

Re: blokkeergereedschap koppelingsvliegwiel

Geplaatst: 02 jul 2016, 08:21
door Isaac
Bij de rechter cilinder zit de ketting spanner boven. Als je die zijde los wil draaien heb je altijd dat de spanner ingetrokken wordt wat dus overeenkomt met een speling. Het vliegwiel beweegt wel wat maar dan praten we over slechts enkele mm. Als je links begint zal je zien dat de speling minder is. Ik heb nooit anders gewerkt dan op deze manier het vliegwiel vast te zetten en daar nog nooit problemen mee gehad.

Re: blokkeergereedschap koppelingsvliegwiel

Geplaatst: 02 jul 2016, 12:20
door motorfiets123
Ton en Isaac en Kenny


Bedankt voor de tips.


Groet,

Berend

Re: blokkeergereedschap koppelingsvliegwiel

Geplaatst: 06 jul 2016, 14:32
door Isaac
Je hebt helemaal gelijk. Links boven en rechts onder. Fijn dat er leden zijn met ervaring en het ook nog eens goed lezen. _004