Pagina 1 van 1
Vloeistof uit slangetjes onder de RT
Geplaatst: 29 mei 2016, 19:42
door RTeun
Ik heb een technische vraag en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Met de zoekfunctie van het forum en een werkplaatshandboek ben ik al aan het zoeken geweest, maar kon ik de oplossing niet vinden.
Onder mij R1150RT hangen ter hoogte van de rechter step deze 4 slangetjes:
De langste 2 komen volgens mij bij de brandstoftank vandaan voor de beluchting en vuldop-overloop.
Van de andere twee heb ik geen idee.
Nu heb ik deze motor nog maar kort en ik zag dat na het rijden er een klein plasje precies onder deze slangetjes lag.
Ik heb om het zeker te weten een plastic zakje om de slangetjes gedaan en er zat inderdaad een beetje donkergele vettige vloeistof in het zakje.
Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat het olie is. Zou ook wat anders kunnen zijn, want ik ben niet zo thuis in dit soort zaken.
De vloeistof kan natuurlijk ook precies langs het slangetje zijn gelopen, dus ik ben ook niet 100% zeker dat het uit een van de slangetjes komt.
Zoals je op de foto ziet is het daar boven ook wat vochtig namelijk :roll:
Het lekt alleen de eerste uren na het rijden, een dag later komt komt er niets meer uit.
Kan iemand mij verder helpen met de andere twee slangetjes en of daar olie uit kan komen?
Re: Olie? uit slangetjes onder de RT
Geplaatst: 29 mei 2016, 20:15
door Benji
Bij mij hangen er 3 slangetjes, 2 van de ontluchting van de benzine tank en 1 van de ABS modulator. Indien je de remblokken demonteert en je duwt de rem cilindertjes terug en er zit teveel remvloeistof in je circuit, komt dit langs 1 slangetje naar buiten. Bij warm weer en een volle benzine tank kan er ook wat benzine dampen langs de 2 slangetjes naar buiten komen.
Re: Olie? uit slangetjes onder de RT
Geplaatst: 29 mei 2016, 21:10
door Isaac
1 slangetje is van de benzinetank zelf. Overloop en beluchting.
1 slangetje is de waterafvoer van de ruimte om de benzinedop.
1 slangetje is van de ABS unit.
1 slangetje is van de accu. Bij de oude accu's althans nodig voor de dampen bij overlading.
Totaal zijn dat er dan 4. En bij een gasdichte accu dus mogelijk 3.
Als het heldere olie is dan blijft de ABS unit over. Nu weet ik niet hoe dat bij de 1150 zit maar daar zal best wel wat over te vinden zijn.
Mogelijk zit er een kenner van deze unit tussen onze leden en krijg je het antwoord netje gepresenteerd.
Re: Olie? uit slangetjes onder de RT
Geplaatst: 29 mei 2016, 23:47
door RTeun
Bedankt voor de reacties.
Het is inderdaad een heldere donkergele vloeistof.
Heb het ook bij een halfvolle tank en het ruikt ook niet naar benzine.
Zou het een tijdelijk iets kunnen zijn of moet ik hier niet te lang mee door rijden?
Re: Olie? uit slangetjes onder de RT
Geplaatst: 30 mei 2016, 00:14
door Inspector Gadget
Als het vaak en "veel" uit dat slangetje komt, kán het zijn dat er te veel remvloeistof in zit.
(een druppeltje op z'n tijd is normaal)
Controleer die niveau's zoals aangegeven in de gebruikershandleiding pagina 30 & 31.
(dus motor vlak & horizontaal, stuur volledig naar links en vergeet ook niet onder het zadel te kijken)
Re: Olie? uit slangetjes onder de RT
Geplaatst: 30 mei 2016, 18:14
door Benji
Kuip en benzine tank demonteren en het niveau controleren in de 2 circuits van je abs modulator.
Re: Olie? uit slangetjes onder de RT
Geplaatst: 01 jun 2016, 09:34
door RTeun
Dat demonteren van de tupperware zal inderdaad moeten gebeuren, maar zoals gezegd heb ik nog erg weinig sleutel ervaring. Ben daarom nog een beetje huiverig om de hele boel los te schroeven. Daarom hoopte ik een beetje op een simpele oplossing
Ben er inmiddels wel achter welk slangetje het precies is.
Op de foto is het de bovenste en kortste.
Redelijk dikke slang met een klein gaatje er in.
Heb dus nog niet gekeken waar deze naar toe gaat.
Heb wel naar het niveau van de remvloeistof gekeken.
Als ik met de motor op de bok het stuur recht houd, geeft hij op het reservoir bij de voorrem het maximale niveau aan.
Volgens mij zit er dus wel iets te veel in.
Re: Olie? uit slangetjes onder de RT
Geplaatst: 01 jun 2016, 17:30
door Baird
Yep, je moet inderdaad nog een boel leren, maar dat geeft niet, dat hebben we allemaal moeten doen.
er zijn 4 remcircuits bij een R1150RT:
van voorrem naar I-ABS (zit onder de tank)
van voetrem naar I-ABS
van I-ABS naar voorremmen
van I-ABS naar achterrem
Wat druppelt bij jou is een van beide circuits van I-ABS naar een van de remmen, zou zeker moeten stoppen en een controle/onderhoud kan zeker geen kwaad.
Stuur rechthouden, glaasje kijken gaat dus bijna nergens over en bijvullen zou nooit mogen want dan heb je een probleem.
Ga maar eens Googelen op dit systeem en je vindt mooie plaatjes en foto's en ook de ellende wat dit systeem kan veroorzaken.
Re: Olie? uit slangetjes onder de RT
Geplaatst: 08 jun 2016, 09:02
door RTeun
Bedankt voor alle tips en adviezen.
Heb inmiddels een van de kappen los gehad om te kijken waar het slangetje naar toe gaat.
Het loopt achter de accu omhoog. Doordat de brandstoftank in de weg zit kon ik niet precies zien waar naar toe.
Wat betreft de remvloeistof was alles wat ik kon zien op niveau.
Het lekt nog steeds na het rijden, maar ik heb wel het idee dat het minder wordt.
Zag vandaag dat mijn oliepeil ook een stukje gezakt was.
Stond steeds op max (bovenzijde kijkglas) en vandaag op de stip.
Binnenkort maar even een afspraak maken om iemand met verstand van motoren er naar te laten kijken.
Re: Vloeistof uit slangetjes onder de RT
Geplaatst: 08 jul 2016, 16:08
door RTeun
Vandaag bij de BMWerkplaats in Zwolle geweest.
De monteur heeft geconstateerd dat het remvloeistof was en dat er te veel remvloeistof in het systeem zat.
Klein beetje er uit en probleem is opgelost. :mrgreen:
Bedankt voor alle hulp en tips.
Re: Vloeistof uit slangetjes onder de RT
Geplaatst: 08 jul 2016, 20:18
door Inspector Gadget
Mooi!
Hadden we dus gelijk met z'n allen.
Ik zou wel willen adviseren bij een goede BMW specialist te laten nazien of de staat van de remvloeistof nog in orde is (kleur & geur).
Want in mijn achterhoofd heb ik de gedachte dat degene die het laatst aan jou motor gewerkt heeft mogelijkerwijs het volledige(!) remsysteem niet heeft doorgespoeld heeft maar "slechts" heeft bijgevuld, en duidelijk met veel-te-veel remvloeistof.
En het onkundig alleen maar bijvullen (n plaats van de verplichte volledig doorspoelen van alle circuits) bevordert het vroegtijdig falen en (bijzonder kostbare) defect aan dat systeem, dat ik mijn geld nog liever naar het casino breng. En ik ben principaal tegen gokken!
Het risico dat je aanstonds voor nog grotere problemen staat is in mijn gevoel behoorlijk groot, noem het intuïtie.
Dé manier om het remsysteem defect te laten geraken is namelijk onjuist onderhoud.
En dat gevoel bekruipt mij in jou situatie, als ik zo eerlijk mag zijn.
Want, sorry hoor, het te veel remvloeistof, is een domme en zeer onkundige en met name ondeskundige (en onnodig!) iets.
Re: Vloeistof uit slangetjes onder de RT
Geplaatst: 08 jul 2016, 20:36
door Ton1959
Eigenlijk moet je remvloeistof nooit bijvullen . Als de remvloeistofpeil te laag staat zijn meestal de remblokken versleten of er is een lekkage. Na het vernieuwen van de remblokken gaat het remvloeistofniveau terug naar het juiste peil. De kleur van remvloeistof zegt veel maar geeft helaas niet aan hoeveel water erin zit. De kleur geeft vaak wel aan hoe oud de remslangen zijn. Die word steeds meer zwart als de binnenzijde aan het wegrotten is.
Re: Vloeistof uit slangetjes onder de RT
Geplaatst: 08 jul 2016, 20:42
door Inspector Gadget
Kortom, het zou dan raadzaam zijn je "verlies" te nemen en alsnog het systeem volledig te laten doorspoelen dan?

Re: Vloeistof uit slangetjes onder de RT
Geplaatst: 09 jul 2016, 01:39
door Ton1959
Inspector Gadget schreef:Kortom, het zou dan raadzaam zijn je "verlies" te nemen en alsnog het systeem volledig te laten doorspoelen dan?

Dat is zeker altijd een goed idee

Re: Vloeistof uit slangetjes onder de RT
Geplaatst: 11 jul 2016, 11:51
door RTeun
Met de kilometers die ik nu maak zal de volgende beurt niet al te lang op zich laten wachten.
Zal dan even specifiek vragen om het remsysteem grondig na te kijken.
Om nog even terug te komen op het te veel aan remvloeistof;
Hoe weet je of er te veel, te weinig of precies genoeg in zit als het gaat om het gedeelte vanaf de pomp naar de remklauwen.
Kan je dat ergens aflezen?
Re: Vloeistof uit slangetjes onder de RT
Geplaatst: 11 jul 2016, 12:11
door Inspector Gadget
Mijn gedachtes & ideeën;
Volgens mij staat de exacte hoeveelheid aangegeven in de werkplaatshandboek.
En volgens mij ook in het Haynes Boek.
Die boeken heb ik niet meer, omdat ik die motor ook niet meer heb.
Daarnaast staat in je Gebruikershandleiding ook beschreven hoe je de niveau's dient te controleren.
(En die staat in de Handige Downloads van dit forum

, mocht je die nog niet/meer hebben)
Re: Vloeistof uit slangetjes onder de RT
Geplaatst: 11 jul 2016, 14:55
door RTeun
Thanks Inspector Gadget.
Heb het gevonden in de werkplaatshandleiding.
Ik denk dat de gemiddelde motorrijder dit laat doen, maar voor de volledigheid van dit topic leek het mij goed om dat nog even te vermelden.
Re: Vloeistof uit slangetjes onder de RT
Geplaatst: 11 jul 2016, 16:15
door Inspector Gadget
En dan hetgeen wat er in de Gebruikershandleiding (te vinden op het

) op pagina 26 en met name pagina 27 staat en je wel als gebruiker dient te controleren, de niveau's van het potje op het stuur en degene onder het zadel.