Pagina 1 van 1

Wielen

Geplaatst: 28 apr 2016, 11:46
door etienne
Welk 17" achterwiel van een ander bmw type past perfect in bmw r1100rt ( 18" ) ?
Als dat zou kunnen is er dan een verschil in snelheid op de kilometerteller ?
Mvg
Etienne

Re: Wielen

Geplaatst: 28 apr 2016, 12:45
door HansD
etienne schreef:...Als dat zou kunnen is er dan een verschil in snelheid op de kilometerteller ?
...
Volgens mij niet want de kabel van de snelheidsmeter gaat bij de -1100- naar het voorwiel. Wel verandert de overbrengingsverhouding met 6 % (1/17 deel) wat als gevolg zal hebben dat de motor wat beter trekt, maar de topsnelheid wat lager zal zijn.
Ook zal de wegligging veranderen doordat zonder aanpassingen, met alleen een groter wiel, de achterkant 2,6 cm hoger zal staan. Dit is te compenseren door de veervoorspanning achter te verlagen. (zwarte draaiknop achter)

Re: Wielen

Geplaatst: 28 apr 2016, 13:36
door Ton1959
HansD schreef:
etienne schreef:...Als dat zou kunnen is er dan een verschil in snelheid op de kilometerteller ?
...
Volgens mij niet want de kabel van de snelheidsmeter gaat bij de -1100- naar het voorwiel. Wel verandert de overbrengingsverhouding met 6 % (1/17 deel) wat als gevolg zal hebben dat de motor wat beter trekt, maar de topsnelheid wat lager zal zijn.
Ook zal de wegligging veranderen doordat zonder aanpassingen, met alleen een groter wiel, de achterkant 2,6 cm hoger zal staan. Dit is te compenseren door de veervoorspanning achter te verlagen. (zwarte draaiknop achter)
Als je wiel een inch groter word dan staat je motor toch maar de helft daarvan hoger _001 ? ik zou dat niet willen compenseren door de voorspanning aan te passen.
Maar volgens mij wil hij een kleiner wiel hoor dus de motor gaat achter 13 mm ongeveer omlaag. Je motor zal wel iets moelijker op de standaard gaan. En een iets hoger brandstofverbruik verwacht ik ook maar dat zou mee kunnen vallen. Lijkt me geen goed idee maar wel meer keuze van banden misschien.

Re: Wielen

Geplaatst: 28 apr 2016, 14:03
door Dingeman
Alhoewel ik technisch niet goed ben onderlegd, vermoed ik heel sterk dat ook het stuurgrdrag zal worden beïnvloed. Maar er zijn er hier op het forum vast mensen die daar iets van kunnen zeggen.

Re: Wielen

Geplaatst: 28 apr 2016, 14:08
door PaPinkelman
Grootte van het achterwiel heeft veel minder invloed op wegligging/stuurgedrag dan die van het voorwiel. Vraag me ook af wat de reden is om af te wijken van het ontwerp van deze fiets.Banden? "Standaard" toerbanden zijn volgens mij ruim verkrijgbaar in de maat van de R1100RT...

Re: Wielen

Geplaatst: 28 apr 2016, 15:40
door HansD
Ton1959 schreef:
HansD schreef:
etienne schreef:...Als dat zou kunnen is er dan een verschil in snelheid op de kilometerteller ?
...
Volgens mij niet want de kabel van de snelheidsmeter gaat bij de -1100- naar het voorwiel. Wel verandert de overbrengingsverhouding met 6 % (1/17 deel) wat als gevolg zal hebben dat de motor wat beter trekt, maar de topsnelheid wat lager zal zijn.
Ook zal de wegligging veranderen doordat zonder aanpassingen, met alleen een groter wiel, de achterkant 2,6 cm hoger zal staan. Dit is te compenseren door de veervoorspanning achter te verlagen. (zwarte draaiknop achter)
Als je wiel een inch groter word dan staat je motor toch maar de helft daarvan hoger _001 ? ik zou dat niet willen compenseren door de voorspanning aan te passen.
Maar volgens mij wil hij een kleiner wiel hoor dus de motor gaat achter 13 mm ongeveer omlaag. Je motor zal wel iets moelijker op de standaard gaan. En een iets hoger brandstofverbruik verwacht ik ook maar dat zou mee kunnen vallen. Lijkt me geen goed idee maar wel meer keuze van banden misschien.
Ton, gelukkig ben jij wel wakker :$
Uiteraard is het maar de helft, en lager (niet hoger). Ik heb een beetje een Peter Heerschop gevoel. ("dit weekend gaat de klok een uur vooruit, / nee, achteruit" )

Re: Wielen

Geplaatst: 28 apr 2016, 17:10
door BMWood
Stuureigenschappen veranderen ook een beetje
De hoek 'balhoofd' kontakt weg van voorvork zal 1 a 2 graden platter worden
Rechtuit wordt stabieler, bocht om zal in fractie moeilijker worden


Don't follow me, I'm lost too