Een soort van her-opstapper met de R1200RT
Moderator: RT_Patrick
Forumregels
NIEUW HIER? LEES DAN OOK EVEN DIT >>
NIEUW HIER? LEES DAN OOK EVEN DIT >>
- Frits Hamann
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 29 mar 2016, 15:09
- Type: R1200RT
- Land: NEDERLAND
- Woonplaats of omgeving: NIEUWEGEIN
- Contacteer:
Een soort van her-opstapper met de R1200RT
Hallo allemaal,
Jaren geleden heb ik op latere leeftijd mijn rijbewijs gehaald. Ben toen begonnen op een K75. Mijn vrouw had toen nog geen rijbewijs en met de K zijn we een aantal keer (zwaar) bepakt naar het buitenland geweest. Dat beviel eerlijk gezegd niet zo heel goed. De motor kon het eigenlijk niet aan en had wat stabiliteit problemen. Een Pan European aangeschaft en daarmee was het probleem opgelost. Vele keren ook in het hoog gebergte geweest en deze motor gaf geen krimp. Jaren achter elkaar diverse Honda's gehad. Probleemloos. Vrouw ook rijbewijs en dus met twee motoren op reis. Er volgde een periode met nauwelijks motorrijden. Gewoon geen tijd of afgeleid door andere zaken. Totdat het moment kwam dat door klachten aan de handen van mijn vrouw zij haar motor wegdeed. Dan kruip ik wel weer bij jou achterop was het antwoord. Dat vond ik niet zo'n goed idee, want ik had inmiddels een VFR. Een beetje licht voor een 2-persoonsbezetting. Dan, zei ik, wil ik graag mijn motor inruilen. Afweging: weer een Pan of een R1200RT. Gekozen voor de laatste, een exemplaar uit 2007. Ik moet zeggen ik heb hem nu vanaf 1 april en heb er diverse langere ritten mee gereden. Wel solo en nog niet vol bepakt. Ik vermoed echter dat dat wel snor zit. Het enige dat ik nu merk is met alleen de topkoffer (50L) de motor wat wiebelt, maar nooit gevaarlijk. Het maakt hem wel lekker smal zo zonder de standaard koffers aan de zijkant. Ik ben dus weer terug bij mijn roots. Tot zover....
Jaren geleden heb ik op latere leeftijd mijn rijbewijs gehaald. Ben toen begonnen op een K75. Mijn vrouw had toen nog geen rijbewijs en met de K zijn we een aantal keer (zwaar) bepakt naar het buitenland geweest. Dat beviel eerlijk gezegd niet zo heel goed. De motor kon het eigenlijk niet aan en had wat stabiliteit problemen. Een Pan European aangeschaft en daarmee was het probleem opgelost. Vele keren ook in het hoog gebergte geweest en deze motor gaf geen krimp. Jaren achter elkaar diverse Honda's gehad. Probleemloos. Vrouw ook rijbewijs en dus met twee motoren op reis. Er volgde een periode met nauwelijks motorrijden. Gewoon geen tijd of afgeleid door andere zaken. Totdat het moment kwam dat door klachten aan de handen van mijn vrouw zij haar motor wegdeed. Dan kruip ik wel weer bij jou achterop was het antwoord. Dat vond ik niet zo'n goed idee, want ik had inmiddels een VFR. Een beetje licht voor een 2-persoonsbezetting. Dan, zei ik, wil ik graag mijn motor inruilen. Afweging: weer een Pan of een R1200RT. Gekozen voor de laatste, een exemplaar uit 2007. Ik moet zeggen ik heb hem nu vanaf 1 april en heb er diverse langere ritten mee gereden. Wel solo en nog niet vol bepakt. Ik vermoed echter dat dat wel snor zit. Het enige dat ik nu merk is met alleen de topkoffer (50L) de motor wat wiebelt, maar nooit gevaarlijk. Het maakt hem wel lekker smal zo zonder de standaard koffers aan de zijkant. Ik ben dus weer terug bij mijn roots. Tot zover....
- Jeroen
- 2023
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 05 dec 2015, 18:08
- Type: Ik heb een andere motor
- Bijz: Moto Guzzi Stelvio
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn
Re: Een soort van her-opstapper met de R1200RT
Hallo Frits,
bij welke snelheid gaat de motor iets wiebelen ik heb zelf een 2006 RT rij alleen maar met de topkoffer en tot 130 geen centje pijn. In iedergeval veel veilige en plezierige kilometers op de RT.
mvg
Jeroen


mvg
Jeroen
Honda CB350 twin
Honda 550 K3
CX 500ES
Yamaha XV920
Honda VF 750 Sabre
BMW K100 RS
BMW K100/2
BMW R1200RT
Honda 550 K3
CX 500ES
Yamaha XV920
Honda VF 750 Sabre
BMW K100 RS
BMW K100/2
BMW R1200RT
Re: Een soort van her-opstapper met de R1200RT
Welkom!
Trek-Duw-En-Draai-omhoog-omlaag-links-rechts eens aan je topkoffer, daarin moet vrijwel geen enkele bewegingen zitten.
Het kán zijn dat er rubbertjes in het klemmechanisme "verloren" zijn gegaan of dat het slotmechanisme niet helemaal ver genoeg uitschuift, waardoor de topkoffer los(ser) zit en dat merk je soms bij de hogere snelheden.
De topkoffer dient echt niet los te zitten, noch naar links/rechts, noch omhoog/omlaag.
Dus goed klem-vast.
Door met beide handen aan de topkoffer te duwen & te trekken, in allerlei richtingen kan je controleren of de topkoffer echt goed vast zit.
Eventueel, wat helaas ook wel eens voor komt, de bagage-drager plaat (dus zonder topkoffer erop) heel goed & nauwgezet controleren op scheuren en barsten.
(kijk dan goed naar eventuele verkleuringen aangezien sommige scheuren pas zichtbaar worden nadat de bagagedrager met het nodige gewicht belast wordt)
Trek-Duw-En-Draai-omhoog-omlaag-links-rechts eens aan je topkoffer, daarin moet vrijwel geen enkele bewegingen zitten.
Het kán zijn dat er rubbertjes in het klemmechanisme "verloren" zijn gegaan of dat het slotmechanisme niet helemaal ver genoeg uitschuift, waardoor de topkoffer los(ser) zit en dat merk je soms bij de hogere snelheden.
De topkoffer dient echt niet los te zitten, noch naar links/rechts, noch omhoog/omlaag.
Dus goed klem-vast.
Door met beide handen aan de topkoffer te duwen & te trekken, in allerlei richtingen kan je controleren of de topkoffer echt goed vast zit.
Eventueel, wat helaas ook wel eens voor komt, de bagage-drager plaat (dus zonder topkoffer erop) heel goed & nauwgezet controleren op scheuren en barsten.

(kijk dan goed naar eventuele verkleuringen aangezien sommige scheuren pas zichtbaar worden nadat de bagagedrager met het nodige gewicht belast wordt)
- Bert M
- Erelid
- Berichten: 2314
- Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Re: Een soort van her-opstapper met de R1200RT
Van harte welkom op ons mooie
! Veel plezierige en veilige kilometers toegewenst, zowel solo als met z'n beiden
Bert M


![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
- EileRT
- Erelid
- Berichten: 4589
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: Een soort van her-opstapper met de R1200RT
Hallo Frits,
Van harte welkom op ons mooie
en veel plezier toegewenst met de
. Het komt vast en zeker goed na de tips van Inspector Gadget over de topkoffer!
Eilert
Van harte welkom op ons mooie



![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
-
- Berichten: 48
- Lid geworden op: 22 mar 2016, 08:06
- Type: Overig R-serie
- Bijz: Het rijdt altijd
- Land: Nederlans
- Woonplaats of omgeving: Landgraaf
Re: Een soort van her-opstapper met de R1200RT
Dag Frits,
Mooi om te horen dat je de goede keuze hebt gemaakt. Niets zo erg als iets aanschaffen, wat best wel duur is, en er dan spijt van hebben. Ook ik heb een Bmw aangeschaft, een R1100R. Achteraf gezien had ik ook een RT moeten kopen. Ik gebruik m uitsluitend voor woon/werkverkeer.. Ben wel nog stiekem op zoek.
Ik wens je in ieder geval geweldige kilometers toe
Hartelijk groeten van iPad aan alle forumleden
Mooi om te horen dat je de goede keuze hebt gemaakt. Niets zo erg als iets aanschaffen, wat best wel duur is, en er dan spijt van hebben. Ook ik heb een Bmw aangeschaft, een R1100R. Achteraf gezien had ik ook een RT moeten kopen. Ik gebruik m uitsluitend voor woon/werkverkeer.. Ben wel nog stiekem op zoek.
Ik wens je in ieder geval geweldige kilometers toe
Hartelijk groeten van iPad aan alle forumleden
- Frits Hamann
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 29 mar 2016, 15:09
- Type: R1200RT
- Land: NEDERLAND
- Woonplaats of omgeving: NIEUWEGEIN
- Contacteer:
Re: Een soort van her-opstapper met de R1200RT
Allereerst dank voor jullie reacties. Dat doet me deugd dat het zo'n levendig forum is!
Wat de tkoffer betreft: die zit echt heel erg goed vast. Het heeft meer te maken met de massa die in de koffer zit terwijl ik onderin geen koffers gebruik. Het is ook niet eng of instabiel, maar gewoon hoge massa. De dealer heeft dat wel gezegd. Ik weet zeker, dat ik met volle belasting, inclusief de zijkoffers helemaal geen last zal hebben.
Praktisch gezien vind ik het gewoon lekker om zo slank mogelijk te rijden, zeker in NL. Op vakantie mag ie lekker breed worden. Je hebt dan toch een andere situatie. Eerder heb ik met de zijkoffers gereden met inhoud en toen was er zeker geen instabiliteit. Wellicht koop ik nog een keer de kleine uitvoering voor in NL.
Gr, Frits
Wat de tkoffer betreft: die zit echt heel erg goed vast. Het heeft meer te maken met de massa die in de koffer zit terwijl ik onderin geen koffers gebruik. Het is ook niet eng of instabiel, maar gewoon hoge massa. De dealer heeft dat wel gezegd. Ik weet zeker, dat ik met volle belasting, inclusief de zijkoffers helemaal geen last zal hebben.
Praktisch gezien vind ik het gewoon lekker om zo slank mogelijk te rijden, zeker in NL. Op vakantie mag ie lekker breed worden. Je hebt dan toch een andere situatie. Eerder heb ik met de zijkoffers gereden met inhoud en toen was er zeker geen instabiliteit. Wellicht koop ik nog een keer de kleine uitvoering voor in NL.
Gr, Frits
Re: Een soort van her-opstapper met de R1200RT
Gelukkig dat de koffer toch wel goed vast zit & geen bewegingen heeft. 
Er is een relatief laag limiet wat je van Herrn BMW maximaal in de topkoffer mag meeslepen (10kg, uit het blote hoofd) en de maximum snelheid als je met een topkoffer rijdt. (180 km/uur, uit het blote hoofd).
De kleine topkoffer mag met maximaal 5kg geladen worden.
Maar je zou ook eens kunnen kijken of een "juiste" bandendruk soelaas kan bieden;
2,7 bar voorzijde, 3,0 bar achterzijde is wat ik gebruik en geen van jou ervaringen.
Maar ook de toestand/conditie en soms zelfs het merk van de banden kan van invloed zijn, weet ik uit eigen ervaringen.
Qua zijkoffers, die nogal fors qua afmetingen zijn, zou je eventueel de plattere city-deksels kunnen overwegen.
Heb je toch nog iets van een redelijke (extra) bergruimte en hoef je niet alles in de topkoffer "te proppen".

Er is een relatief laag limiet wat je van Herrn BMW maximaal in de topkoffer mag meeslepen (10kg, uit het blote hoofd) en de maximum snelheid als je met een topkoffer rijdt. (180 km/uur, uit het blote hoofd).
De kleine topkoffer mag met maximaal 5kg geladen worden.
Maar je zou ook eens kunnen kijken of een "juiste" bandendruk soelaas kan bieden;
2,7 bar voorzijde, 3,0 bar achterzijde is wat ik gebruik en geen van jou ervaringen.
Maar ook de toestand/conditie en soms zelfs het merk van de banden kan van invloed zijn, weet ik uit eigen ervaringen.
Qua zijkoffers, die nogal fors qua afmetingen zijn, zou je eventueel de plattere city-deksels kunnen overwegen.
Heb je toch nog iets van een redelijke (extra) bergruimte en hoef je niet alles in de topkoffer "te proppen".
- Dingeman
- Berichten: 599
- Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
- Type: R1200RT
- Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: West Brabant
Re: Een soort van her-opstapper met de R1200RT
Heel even off-topic.Frits Hamann schreef: ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,knip ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Praktisch gezien vind ik het gewoon lekker om zo slank mogelijk te rijden, zeker in NL. Op vakantie mag ie lekker breed worden. Je hebt dan toch een andere situatie.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,knip ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Gr, Frits
Ik zal altijd met mijn zijkoffers erop rijden. Ooit een keer van mijn motor afgereden door iemand die achteruit een haaks op de rijbaan gelegen parkeervak uitreed. Door mijn stroomlijn (kuip) en mijn rechter zijkoffer werd mijn rechterbeen niet vol "gepakt" door de achterkant van die auto. Daarbij kwam ik daarna ook nog eens ten val op de rechter zijkant van de motor terwijl ik er nog op zat. Wederom werd mijn rechter been "beschermd" door de stroomlijn (kuip) en de rechter zijkoffer die op het asfalt lagen. Mijn been zat in de "vrije ruimte" tussen de stroomlijn en de koffer en daardoor mogelijk niet bekneld tussen de motor en het asfalt. Dus voor mij altijd zijkoffers.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Re: Een soort van her-opstapper met de R1200RT
Ook ff pff-topic dan;
Eventueel kan je dan ook valbeugels aan de achterzijde overwegen;
In 't zwart;
http://www.wunderlich.de/shop/en/case-p ... bar-9.html
Zilver:
http://www.wunderlich.de/shop/en/case-p ... bar-3.html
Of zelfs chroom:
http://www.wunderlich.de/shop/en/case-p ... bar-4.html
Nadeel is dat je dan weer bijna net zo breed bent als met de reguliere zijkoffers.
Maar het punt van eventuele beknelling als de motor op je valt, om welke oorzaak dan ook, is zeker belangrijk om verder zeer goed over na te denken!
Eventueel kan je dan ook valbeugels aan de achterzijde overwegen;
In 't zwart;
http://www.wunderlich.de/shop/en/case-p ... bar-9.html
Zilver:
http://www.wunderlich.de/shop/en/case-p ... bar-3.html
Of zelfs chroom:
http://www.wunderlich.de/shop/en/case-p ... bar-4.html
Nadeel is dat je dan weer bijna net zo breed bent als met de reguliere zijkoffers.
Maar het punt van eventuele beknelling als de motor op je valt, om welke oorzaak dan ook, is zeker belangrijk om verder zeer goed over na te denken!
- Frits Hamann
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 29 mar 2016, 15:09
- Type: R1200RT
- Land: NEDERLAND
- Woonplaats of omgeving: NIEUWEGEIN
- Contacteer:
Re: Een soort van her-opstapper met de R1200RT
Inmiddels heb ik gister een rit gemaakt met topkoffer en passagier. Netjes vering enzo opnieuw ingesteld. Instabiliteit vanwege de topkoffer is verdwenen. Heerlijke cruisefiets, uiterst comfortabel. Het ligt dus echt aan het hoog geplaatste gewicht. Probleem(pje) opgelost.
Dank voor jullie support!
Mvg,
Frits

Dank voor jullie support!
Mvg,
Frits


Re: Een soort van her-opstapper met de R1200RT
Mooi, ben super-blij voor je!
En je had eventueel ook nog HyperPro veren kunnen overwegen, je herkent de motor niet meer terug.

En je had eventueel ook nog HyperPro veren kunnen overwegen, je herkent de motor niet meer terug.

- EileRT
- Erelid
- Berichten: 4589
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: Een soort van her-opstapper met de R1200RT
De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik dat volledig kan beamen. Ook ik heb daardoor een "andere" RT gekregen!
Eilert

![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Inspector Gadget schreef:En je had eventueel ook nog HyperPro veren kunnen overwegen, je herkent de motor niet meer terug.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
- SLSLNL
- Berichten: 107
- Lid geworden op: 14 jan 2016, 18:08
- Type: R1100RT
- Bijz: In de RS kleur gespoten
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Alblasserwaard
- Contacteer:
Re: Een soort van her-opstapper met de R1200RT
Goedenavond,
Welkom, beetje late reactie, maar toch en alsnog welkom :)
Edi
Welkom, beetje late reactie, maar toch en alsnog welkom :)
Edi
BMW R1100RT (96)
BMW R1100RT-p (00)
Goldwing 1500
Goldwing 1200
Goldwing 1100
Goldwing 1000
BMW R1100RT-p (00)
Goldwing 1500
Goldwing 1200
Goldwing 1100
Goldwing 1000
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!