Een soort van her-opstapper met de R1200RT

Wij stellen het op prijs dat nieuwe forumleden zich hier even introduceren alvorens tot posten over te gaan.

Moderator: RT_Patrick

Frits Hamann
Type: R1200RT
Land: NEDERLAND
Woonplaats of omgeving: NIEUWEGEIN
Contacteer:

Een soort van her-opstapper met de R1200RT

Ongelezen bericht door Frits Hamann »

Hallo allemaal,

Jaren geleden heb ik op latere leeftijd mijn rijbewijs gehaald. Ben toen begonnen op een K75. Mijn vrouw had toen nog geen rijbewijs en met de K zijn we een aantal keer (zwaar) bepakt naar het buitenland geweest. Dat beviel eerlijk gezegd niet zo heel goed. De motor kon het eigenlijk niet aan en had wat stabiliteit problemen. Een Pan European aangeschaft en daarmee was het probleem opgelost. Vele keren ook in het hoog gebergte geweest en deze motor gaf geen krimp. Jaren achter elkaar diverse Honda's gehad. Probleemloos. Vrouw ook rijbewijs en dus met twee motoren op reis. Er volgde een periode met nauwelijks motorrijden. Gewoon geen tijd of afgeleid door andere zaken. Totdat het moment kwam dat door klachten aan de handen van mijn vrouw zij haar motor wegdeed. Dan kruip ik wel weer bij jou achterop was het antwoord. Dat vond ik niet zo'n goed idee, want ik had inmiddels een VFR. Een beetje licht voor een 2-persoonsbezetting. Dan, zei ik, wil ik graag mijn motor inruilen. Afweging: weer een Pan of een R1200RT. Gekozen voor de laatste, een exemplaar uit 2007. Ik moet zeggen ik heb hem nu vanaf 1 april en heb er diverse langere ritten mee gereden. Wel solo en nog niet vol bepakt. Ik vermoed echter dat dat wel snor zit. Het enige dat ik nu merk is met alleen de topkoffer (50L) de motor wat wiebelt, maar nooit gevaarlijk. Het maakt hem wel lekker smal zo zonder de standaard koffers aan de zijkant. Ik ben dus weer terug bij mijn roots. Tot zover....
Jeroen
2023
2023
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Moto Guzzi Stelvio
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn

Re: Een soort van her-opstapper met de R1200RT

Ongelezen bericht door Jeroen »

Hallo Frits,

icon_welcome Big RT Smile bij welke snelheid gaat de motor iets wiebelen ik heb zelf een 2006 RT rij alleen maar met de topkoffer en tot 130 geen centje pijn. In iedergeval veel veilige en plezierige kilometers op de RT.

mvg

Jeroen
Honda CB350 twin
Honda 550 K3
CX 500ES
Yamaha XV920
Honda VF 750 Sabre
BMW K100 RS
BMW K100/2
BMW R1200RT
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Welkom!

Trek-Duw-En-Draai-omhoog-omlaag-links-rechts eens aan je topkoffer, daarin moet vrijwel geen enkele bewegingen zitten.

Het kán zijn dat er rubbertjes in het klemmechanisme "verloren" zijn gegaan of dat het slotmechanisme niet helemaal ver genoeg uitschuift, waardoor de topkoffer los(ser) zit en dat merk je soms bij de hogere snelheden.

De topkoffer dient echt niet los te zitten, noch naar links/rechts, noch omhoog/omlaag.
Dus goed klem-vast.

Door met beide handen aan de topkoffer te duwen & te trekken, in allerlei richtingen kan je controleren of de topkoffer echt goed vast zit.

Eventueel, wat helaas ook wel eens voor komt, de bagage-drager plaat (dus zonder topkoffer erop) heel goed & nauwgezet controleren op scheuren en barsten. :$
(kijk dan goed naar eventuele verkleuringen aangezien sommige scheuren pas zichtbaar worden nadat de bagagedrager met het nodige gewicht belast wordt)
Bert M
Erelid
Erelid
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Ongelezen bericht door Bert M »

Van harte welkom op ons mooie RT-forum! Veel plezierige en veilige kilometers toegewenst, zowel solo als met z'n beiden _004

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
EileRT
Erelid
Erelid
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Woonplaats of omgeving: Drachten

Ongelezen bericht door EileRT »

Hallo Frits,

Van harte welkom op ons mooie RT-forum en veel plezier toegewenst met de -1200- . Het komt vast en zeker goed na de tips van Inspector Gadget over de topkoffer! _004

[groet] Eilert
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
ggrassi
Type: Overig R-serie
Bijz: Het rijdt altijd
Land: Nederlans
Woonplaats of omgeving: Landgraaf

Ongelezen bericht door ggrassi »

Dag Frits,

Mooi om te horen dat je de goede keuze hebt gemaakt. Niets zo erg als iets aanschaffen, wat best wel duur is, en er dan spijt van hebben. Ook ik heb een Bmw aangeschaft, een R1100R. Achteraf gezien had ik ook een RT moeten kopen. Ik gebruik m uitsluitend voor woon/werkverkeer.. Ben wel nog stiekem op zoek.

Ik wens je in ieder geval geweldige kilometers toe

Hartelijk groeten van iPad aan alle forumleden
Frits Hamann
Contacteer:

Allereerst dank voor jullie reacties. Dat doet me deugd dat het zo'n levendig forum is!

Wat de tkoffer betreft: die zit echt heel erg goed vast. Het heeft meer te maken met de massa die in de koffer zit terwijl ik onderin geen koffers gebruik. Het is ook niet eng of instabiel, maar gewoon hoge massa. De dealer heeft dat wel gezegd. Ik weet zeker, dat ik met volle belasting, inclusief de zijkoffers helemaal geen last zal hebben.

Praktisch gezien vind ik het gewoon lekker om zo slank mogelijk te rijden, zeker in NL. Op vakantie mag ie lekker breed worden. Je hebt dan toch een andere situatie. Eerder heb ik met de zijkoffers gereden met inhoud en toen was er zeker geen instabiliteit. Wellicht koop ik nog een keer de kleine uitvoering voor in NL.

Gr, Frits
Inspector Gadget

Gelukkig dat de koffer toch wel goed vast zit & geen bewegingen heeft. _004

Er is een relatief laag limiet wat je van Herrn BMW maximaal in de topkoffer mag meeslepen (10kg, uit het blote hoofd) en de maximum snelheid als je met een topkoffer rijdt. (180 km/uur, uit het blote hoofd).
De kleine topkoffer mag met maximaal 5kg geladen worden.

Maar je zou ook eens kunnen kijken of een "juiste" bandendruk soelaas kan bieden;
2,7 bar voorzijde, 3,0 bar achterzijde is wat ik gebruik en geen van jou ervaringen.
Maar ook de toestand/conditie en soms zelfs het merk van de banden kan van invloed zijn, weet ik uit eigen ervaringen.

Qua zijkoffers, die nogal fors qua afmetingen zijn, zou je eventueel de plattere city-deksels kunnen overwegen.
Heb je toch nog iets van een redelijke (extra) bergruimte en hoef je niet alles in de topkoffer "te proppen".
Dingeman
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Ongelezen bericht door Dingeman »

Frits Hamann schreef: ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,knip ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Praktisch gezien vind ik het gewoon lekker om zo slank mogelijk te rijden, zeker in NL. Op vakantie mag ie lekker breed worden. Je hebt dan toch een andere situatie.

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,knip ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Gr, Frits
Heel even off-topic.
Ik zal altijd met mijn zijkoffers erop rijden. Ooit een keer van mijn motor afgereden door iemand die achteruit een haaks op de rijbaan gelegen parkeervak uitreed. Door mijn stroomlijn (kuip) en mijn rechter zijkoffer werd mijn rechterbeen niet vol "gepakt" door de achterkant van die auto. Daarbij kwam ik daarna ook nog eens ten val op de rechter zijkant van de motor terwijl ik er nog op zat. Wederom werd mijn rechter been "beschermd" door de stroomlijn (kuip) en de rechter zijkoffer die op het asfalt lagen. Mijn been zat in de "vrije ruimte" tussen de stroomlijn en de koffer en daardoor mogelijk niet bekneld tussen de motor en het asfalt. Dus voor mij altijd zijkoffers.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Inspector Gadget

Ook ff pff-topic dan;
Eventueel kan je dan ook valbeugels aan de achterzijde overwegen;

In 't zwart;
http://www.wunderlich.de/shop/en/case-p ... bar-9.html

Zilver:
http://www.wunderlich.de/shop/en/case-p ... bar-3.html

Of zelfs chroom:
http://www.wunderlich.de/shop/en/case-p ... bar-4.html

Nadeel is dat je dan weer bijna net zo breed bent als met de reguliere zijkoffers.

Maar het punt van eventuele beknelling als de motor op je valt, om welke oorzaak dan ook, is zeker belangrijk om verder zeer goed over na te denken!
Frits Hamann
Contacteer:

Inmiddels heb ik gister een rit gemaakt met topkoffer en passagier. Netjes vering enzo opnieuw ingesteld. Instabiliteit vanwege de topkoffer is verdwenen. Heerlijke cruisefiets, uiterst comfortabel. Het ligt dus echt aan het hoog geplaatste gewicht. Probleem(pje) opgelost.

Dank voor jullie support!

Mvg,

Frits
Big RT Smile -1200-
Inspector Gadget

Mooi, ben super-blij voor je! _004

En je had eventueel ook nog HyperPro veren kunnen overwegen, je herkent de motor niet meer terug. _005
EileRT
Erelid
Erelid
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Woonplaats of omgeving: Drachten

Ongelezen bericht door EileRT »

De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik dat volledig kan beamen. Ook ik heb daardoor een "andere" RT gekregen! _004

[groet] Eilert
Inspector Gadget schreef:En je had eventueel ook nog HyperPro veren kunnen overwegen, je herkent de motor niet meer terug. _005
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
SLSLNL
Bijz: In de RS kleur gespoten
Woonplaats of omgeving: Alblasserwaard
Contacteer:

Ongelezen bericht door SLSLNL »

Goedenavond,

Welkom, beetje late reactie, maar toch en alsnog welkom :)

Edi
BMW R1100RT (96)
BMW R1100RT-p (00)
Goldwing 1500
Goldwing 1200
Goldwing 1100
Goldwing 1000

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Plaats reactie

Terug naar “Nieuw hier? Graag eerst even voorstellen”