Pagina 1 van 1
Hallo: Berry
Geplaatst: 05 okt 2009, 14:50
door Berrybeer
Ik heet Berry, ben 46 jaar, kom uit Noord-Brabant en ben hopelijk
bijna in het bezit van een r1150 rt :-) . Die ik nu op het oog heb wordt aanstaande vrijdag door Erik van Lent gekeurd..... dus tot die tijd houd ik mijn vingers gekruisd! Vorige week, bij een rode R1150RT in Groesbeek (gezien op Marktplaats) kwam Erik van Lent er achter dat het helemaal geen BMW was

, maar een "Heinemann R1150RT", bleek de motor géén bmw-frame te hebben.
Groetjes Berry
Re: Hallo
Geplaatst: 05 okt 2009, 15:37
door WoutG
Erik van Lent er achter dat het helemaal geen BMW was , maar een "Heinemann R1150RT", bleek de motor géén bmw-frame te hebben.
Geen idee wat het is maar het nut van keuringen wordt wel weer overduidelijk bewezen.
Welkom en succes bij de volgende.
Re: Hallo
Geplaatst: 05 okt 2009, 19:30
door Stingray
welkom op het forum en succes met het vinden van je RT. Veel veilige km toegewenst. Gr bas
Re: Hallo
Geplaatst: 05 okt 2009, 20:09
door peijsj
Beste Berry,
welkom op het forum.
Kun je iets meer zeggen van het frame. Lijkt me wel interessant. Het blok was dus wel BMW. Waarom zou de motor dan verder niet goed zijn ? Tenzij hij als helemaal BMW te koop stond en het frame niet deugt. Ben nieuwsgierig.
Groet
Jan
Re: Hallo: Berry
Geplaatst: 05 okt 2009, 20:44
door Ed Spijker
Hoi Berry welkom op het Forum en veel lees plezier
Ook ik ben benieuwd wat nu een Heinemann R1150RT", is ik heb de advertentie gevonden op markplaats kon niet echt iets
vinden als het geen echte r1150rt is kost die ook nog veel geld
http://link.marktplaats.nl/281115133" onclick="window.open(this.href);return false;
Groeten Ed
Re: Hallo: Berry
Geplaatst: 05 okt 2009, 20:46
door Berrybeer
Nou....eens kijken of ik het - in het kort- kan uitleggen

. De BMW stond (en staat nogsteeds) op MP en aangezien er maar zo'n 3000 Km op de teller stond had ik vorige week een afspraak met de verkoper gemaakt (ene Rene uit Groesbeek).
Aangezien het mijn 'droommotor' moest worden, sprak ik met de verkoper af dat de BMW eerst door Erik v L gekeurd zou worden. Het door hem gevraagd handgeld weigerde ik op dat moment al omdat ik er een vreemd gevoel bij had....zo was de verkoper 'vergeten' de kentekenpapieren mee te nemen...

Wel deelde de verkoper mij mee dat de BMW een dag eerder door de RDW was gekeurd omdat het een Duits exemplaar betreft en er zat ook idd een nieuw nederlands kentekenplaat op.
Vorige week dinsdagochtend heeft Erik de BMW gekeurd en ook toen was de verkoper de kentekenpapieren 'vergeten'.
Erik v L belde mij al vrij direct na zijn keuring op en beaamde de lage km-stand en verder was de BMW is een zeer goede technische staat, alleen.....er zat geen BMW frame op! Erik had het framenummer in een database ingevoerd en daar werd het niet als een BMW-frame erkend. Ook toen Erik navraag bij BMW-Nederland deed, kreeg hij hetzelfde te horen; het frame is niet door BMW gemaakt

. Toen ben ik zelf op het net gaan speuren en ben het volgende aan de weet gekomen, let wel; het volgende is in Duitsland van toepassing, hoe het in NL zit weet ik niet, maar goed...
* Als men om de één of andere reden een nieuw BMW-frame nodig heeft, dan mogen officiële BMW-dealers het oude frame innemen en het betreffende frame-nummer in het nieuwe frame dupliceren (op papier blijft het dan gewoon dezelfde BMW)
* onder bepaalde omstandigheden (welke dat precies in Duitslaand zijn ben ik helaas niet aan de weet gekomen), kan / mag ook een particulier garagebedrijf een "nieuw" frame maken. Dan moet de BMW wel eerst worden voorgeleid aan de Duitse TÜV en die slaan er, na goedkeuring, een zgn. TP-frame nummer in. TP staat dan voor 'technische prüfung" en in de reeks cijfers zit dan de code van het garagebedrijf. Alleen, dan wordt ook meteen het garagebedrijf als fabrikant van de motor gezien!
Het frame van de BMW in Groesbeek blijkt gemaakt te zijn door een garagebedrijf "Heinemann Kerken" en toen ik die verkoper daarvan telefonisch op de hoogte bracht, reageerde hij met de woorden 'ik dacht al zoiets op het kentekenbewijs gezien te hebben!". Hij wist er dus van af, logisch eigenlijk want die naam zal de RDW ook wel op het kentekenbewijs gezet hebben.
Ik kan niet tot een ander oordeel komen dat de BMW ooit ergens in Duitsland is gestolen, compleet geript is, men zich van het originele frame ontdaan heeft en er vervolgens gewoon een ander frame onder gezet heeft. Het is nu helaas wel zo dat die motor in Groesbeek nu volkomen legaal in Nederland is; hij staat niet als gestolen geregistreerd en er zit zelfs een authentieke NAP-pas bij! (inderdaad, met die lage km-stand).
Het zou eigenlijk niet mogen...maar goed, ik ben heel blij met die keuring van Erik en hoop van ganser harte dat hij aanstaande vrijdag niet iets 'bijzonders" vindt.
Wordt vervolgd.....
Re: Hallo: Berry
Geplaatst: 05 okt 2009, 20:50
door ltjl
Met harley's heb je dat ook vaker. Hoeft geen belemmering te zijn (als de prijs maar klopt :lol: )
Re: Hallo: Berry
Geplaatst: 05 okt 2009, 21:39
door peijsj
Toch nog even. Wellicht zijn er ook nog andere scenario's te bedenken bv. een ongeluk waarna het frame krom en niet meer te herstellen was waarna men zo'n frame heeft gebruikt. De houding van de verkoper lijkt me zeker dubieus.
Ik blijf toch nieuwsgierig naar dat frame. Hoeft niet slecht te zijn. Er zijn toch ook framebouwers die naam hebbn gemaakt zoals Nico Bakker bv.De achtergrond is dan een geheel andere.
Los van de historie dan. De motor is legaal. Als je kriminelen zou steunen met de aankoop dan zou ik het ook zeker niet doen. Maar dat weet je dus niet.
Zal toch eens gaan zoeken naar de achtergrond. Ik blijf nieuwsgierig.
groet
Jan
Re: Hallo: Berry
Geplaatst: 05 okt 2009, 22:16
door Berrybeer
Klopt....met dat frame zal wel niets aan de hand zijn want anders had de TÜV er nimmer haar TP-framenummer ingeslagen.
Technisch is er volgens het - overigens uitgebreide - keuringsrapport van Erik v L ook bijzonder weinig aan de hand en de lage km-stand klopt ook nog!

Alleen die naam......"ik heb een originele Heinemann Kerken R1150RT!"....Nee, als ik dan toch mijn zorgvuldig bij elkaar gespaarde euri's ga uitgeven, dan maar aan een echte BMW...zit volgens mij ook een stuk lekkerder..toch?
Re: Hallo: Berry
Geplaatst: 05 okt 2009, 23:12
door Dave
En dan te bedenken dat onze motoren niet eens een officieel frame hebben...
Re: Hallo: Berry
Geplaatst: 06 okt 2009, 17:31
door peijsj
Hoi Dave
Leg eens uit als je wilt.
groet
Jan
Re: Hallo: Berry
Geplaatst: 06 okt 2009, 18:51
door Dave
Is goed Jan, ik ga even op zoek naar wat plaatjes om het te verduidelijken. Maar het komt erop neer dat het motorblok deel uitmaakt van het frame. Ik werk straks dit bericht wel even bij met een koppeling naar een ander onderwerp op dit forum.
Groet,
Dave
Re: Hallo: Berry
Geplaatst: 07 okt 2009, 22:16
door Dave
Hoewel niet op de beloofde tijd, toch een
linkje naar de beloofde toelichting op het frame van de 4-kleps boxer. Veel leesplezier!
Re: Hallo: Berry
Geplaatst: 07 okt 2009, 22:24
door Berrybeer
Heb 'm net gelezen...ziet er mooi uit Dave!

Het R1150Rt-frame ziet er idd vrij klein uit.
Re: Hallo: Berry
Geplaatst: 07 okt 2009, 22:57
door peijsj
Hoi Dave,
Interessant verhaal, weer wat geleerd.
Dank je zeer
groet
Jan
Re: Hallo: Berry
Geplaatst: 07 okt 2009, 23:05
door Dave
Graag gedaan

Re: Hallo: Berry
Geplaatst: 09 okt 2009, 21:17
door Berrybeer
Yes!!!!.....Erik van Lent belde me vroeg in de avond om mij alvast te vertellen hoe de keuring van de R1150RT van vandaag was verlopen. Volgens Erik mankeert er nagenoeg niets aan de BMW en verkeert ie daadwerkelijk in nieuwstaat

. Er staat dan ook nog maar slechts 4000 km op de teller. Alleen de remolie moet een keer vervangen worden en ergens bij het linkerkuipdeel, ver beneden, ontbreekt een boutje ('t feit alleen al dat Erik dat heeft kunnen vinden getuigt van zijn vakmanschap, niet dan?)
Nu moet ik alleen nog de verkoper terugbellen om een afspraak te maken om 'm te komen ophalen......en betalen uiteraard.
Hij moet me alleen nog wel een hoop uitleggen over de BMW want is het voor het eerst in mijn leven dat ik op een BMW rijdt...en hopelijk ook oor de rest van mijn leven :lol: Zodra ik 'm heb zal ik er een foto van plaatsen!
Nu alleen hopen dat 't niet regent als ik 'm op ga halen....mijn jongensdroom!
O ja, volgens Erik komt zijn colom over de "Heinemann R1150RT" volgende maand in de 'Promotor'.
Re: Hallo: Berry
Geplaatst: 19 okt 2009, 19:28
door Berrybeer
Ik kreeg net een mailtje van Erik van Lent, zijn colom over de Heinemann R1150RT komt in de volgende uitgave van de
"Promotor".Het is nummer 9 en hij komt op 12 november uit

. Ik heb zijn colom al mogen lezen en hij is echt leuk geworden :lol:
Re: Hallo: Berry
Geplaatst: 19 okt 2009, 19:53
door Stingray
Gefeliciteerd met je nieuw aanwinst.

Klinkt goed 4000km gelopen. Betekend dat je hem nog wel moet inrijden maar dat zal wel geen probleem zijn. Van welk bouwjaar is ie? Enne foto's???
Re: Hallo: Berry
Geplaatst: 19 okt 2009, 20:32
door Berrybeer
Hallo Sting!
Hij is van september 2004 en als het goed is staan de foto's al bij 't topic "Showen die R1150RT".

Dat inrijden zal toch echt tot volgend voorjaar moeten wachten, hij gaat aanstaand weekend naar de winterstalling bij mijn dealer...helaas

Re: Hallo: Berry
Geplaatst: 20 okt 2009, 20:07
door DutchBear
WINTERSTALLING ?????

:)
Re: Hallo: Berry
Geplaatst: 20 okt 2009, 20:21
door Berrybeer
Is dat zo vreemd dan?

Kheb geen garage of schuur waar die in kan en rijden in de winter doe ik ook niet....weet 't ....ben 'n watje... :lol:
Re: Hallo: Berry
Geplaatst: 20 okt 2009, 20:37
door Stingray
Ik wil hem wel voor je inrijden deze winter

. Kost je helemaal niets en 's nachts staat ie binnen

Re: Hallo: Berry
Geplaatst: 20 nov 2009, 14:55
door Berrybeer
Ter finale afronding vwb de "Heinemann"....
http://www.motorkeuringen.nl/column/" onclick="window.open(this.href);return false;
ps,
hij staat nogsteeds op MP te koop en is zoals je kunt lezen
zo goed als goedgekeurd door EvL, dus als je het niet erg vindt om op een 'bijna BMW' te zitten......kun je misschien met dit artikel bij de hand nog een stuk van de prijs afdingen.