Pagina 1 van 1
Een kenner gezocht
Geplaatst: 14 apr 2016, 20:38
door Antonijn
Hallo allemaal,
Ik weet heel goed dat dit forum voor de modernere R serie is bedoeld. Ik kom van het bmwgs forum en ben hier naartoe verwezen omdat ik jullie hulp nodig heb. Ik zoek iemand die ervaring heeft met oudere boxers en ik denk dat er hier vast wel wat ervaringsdeskundige tussen zitten.
Maar eerst zal ik me even voorstellen
Ik ben Antonie, 19 jaar en wil al een poosje een BMW boxer kopen met een monoshock het liefst een R80, mijn huidige vervoer is een Zundapp cs50. Ik heb nog geen motorrijbewijs maar ik kan het niet laten om toch de hele dag maar rond te kijken op internet voor een mooie koop. Mijn doel is om wanneer ik iets leuks zie de motor te kopen en in de garage onder een doek te bewaren tot ik mijn rijbewijs heb.
Nu staat er in Helmond een R80rt uit 1988 te koop en ik ga hier morgen avond even langs om te kijken en als het mag van de eigenaar achterop een ritje te maken. Echter heb ik nog geen verstand van boxers en ik vraag me dus af of er misschien iemand in de buurt woont die morgen avond of een andere keer met mij mee kan/wil om te kijken in wat voor staat de motor is en of er veel aan mankeert.
Alvast bedankt
Re: Een kenner gezocht
Geplaatst: 14 apr 2016, 20:51
door Ton1959
Volgens mij kan je beter hier eens kijken.
https://www.bmwboxerclub.nl/v2/
Re: Een kenner gezocht
Geplaatst: 14 apr 2016, 21:23
door Antonijn
Zal ik doen, dankje
Re: Een kenner gezocht
Geplaatst: 14 apr 2016, 21:36
door Ton1959
Nou zie ik net dat ze geen forum daar meer hebben dat is nou weer wel jammer. Maar verschillende mensen die nou net die oudere modellen gerestaureerd hebben. Dus misschien bij hun meer info mogelijk. Zelf heb ik ook meer belangstelling maar ook geen ervaring met die modellen. Ik heb er al wel gezien die ik zo wil ruilen met die van mij.
Re: Een kenner gezocht
Geplaatst: 14 apr 2016, 21:38
door Antonijn
Nee ze hebben inderdaad geen forum
Re: Een kenner gezocht
Geplaatst: 14 apr 2016, 22:05
door Ton1959
Re: Een kenner gezocht
Geplaatst: 14 apr 2016, 22:19
door Antonijn
Haha hier heb ik het ook al in gevraagd:p
Re: Een kenner gezocht
Geplaatst: 14 apr 2016, 22:22
door Ton1959
Nou ja misschien zijn er hier nog enkele die er misschien nog een oudere boxer bij hebben. Het kan zo maar zijn dat hier nog wat liefhebbers verstopt zitten. Vast nog wel een handvol te vinden denk ik.
Re: Een kenner gezocht
Geplaatst: 14 apr 2016, 22:24
door Antonijn
Dat was ook mijn gedachten. Tussen al die BMW rijders moeten vast wel een paar klassieke kenners zitten
Re: Een kenner gezocht
Geplaatst: 14 apr 2016, 22:40
door Ton1959
Let in ieder geval op met de kilometerstand. Bij onze modelleen telt de teller door. Dus gaat verder dan 100000km Bij de oudere begint hij op 0 zover ik weet.
En de 2 kleppers hebben rond de 100000km de eerste revisie nodig. Dan bedoel ik klepseals/ klepgeleiders etc dus meer kop revisie.
Bij de 4 kleppers schijnt dit groot onderhoud pas bij het dubbele aantal kilometers nodig te zijn.
Maar het is maar info die ik ooit kreeg van een specialist.
Neemt niet weg dat ik de oudere modellen ook graag zie en hoor.
Re: Een kenner gezocht
Geplaatst: 14 apr 2016, 22:44
door PaPinkelman
Vraag ook eens op het forum van "De Hobbyist", specialist in onderdelen voor m.n. de 2-kleps boxers. Daar zal je zeker liefhebbers en specialisten vinden!
http://forum.hobbyist.nl/
Re: Een kenner gezocht
Geplaatst: 14 apr 2016, 22:46
door Antonijn
Dankje zal ik doen
Re: Een kenner gezocht
Geplaatst: 15 apr 2016, 21:53
door Baird
Jaren lang een R80ST gehad, dat was de versie waarvan de achterkant van de R80GS was en de voorkant een normale R80. Heb hier het blok ook volledig van uit elkaar gehad, de bak en cardan niet. Vond het een prima fiets en daarna kwam mijn R1100RT.
Ik kan je dus niet helpen bij het keuren van je motor maar weet nog wel hoe hij in elkaar zit dus dat kan wel.
Bij het keuren kijk je naar de standaard zaken: lekkage bij afdichtingen van olie, remvloeistof en brandstof, speling op het achterwiel (single-side ophanging), speling op de voorvork, remschijf (achter zit een trommel), de bak klakt toch wel
Veel plezier met je R80!
ps: geen idee welk rijbewijs je voor een antieke R80 nodig hebt?
Re: Een kenner gezocht
Geplaatst: 15 apr 2016, 21:58
door Antonijn
Heb vanochtend nog iemand gevonden die mee kon. Ben net langs geweest. De motor ziet er heel goed uit paar kleine dingetjes. Nog effe 2 nachtjes over slapen en dan een knoop doorhakken
Re: Een kenner gezocht
Geplaatst: 15 apr 2016, 22:31
door Ton1959
Antonijn schreef:Heb vanochtend nog iemand gevonden die mee kon. Ben net langs geweest. De motor ziet er heel goed uit paar kleine dingetjes. Nog effe 2 nachtjes over slapen en dan een knoop doorhakken
Foto?
Re: Een kenner gezocht
Geplaatst: 15 apr 2016, 22:41
door Antonijn
Re: Een kenner gezocht
Geplaatst: 15 apr 2016, 23:13
door Ton1959
Ziet er op de foto's goed uit.
Re: Een kenner gezocht
Geplaatst: 15 apr 2016, 23:15
door Antonijn
Dat klopt. En in persoon zeker niet slechter!
Re: Een kenner gezocht
Geplaatst: 17 apr 2016, 20:03
door Antonijn
Ik ben vandaag weer even gaan kijken bij de beste man en ben tot de conclusie gekomen om het niet te doen. Ik wil er heel erg graag een, maar het voelt gewoon niet goed om het te doen nu de beslissing echt gemaakt moest worden. Hoop dat ik er geen spijt van krijg...
Re: Een kenner gezocht
Geplaatst: 17 apr 2016, 20:20
door Ton1959
Antonijn schreef:Ik ben vandaag weer even gaan kijken bij de beste man en ben tot de conclusie gekomen om het niet te doen. Ik wil er heel erg graag een, maar het voelt gewoon niet goed om het te doen nu de beslissing echt gemaakt moest worden. Hoop dat ik er geen spijt van krijg...
Tja bij twijfel niet doen. Maar die motor komt er vast nog wel.
Re: Een kenner gezocht
Geplaatst: 17 apr 2016, 21:12
door DickL
Voor wat het waard is : Ik heb in 10 jaar zo'n 80000 km gereden met een R80 RT en moet zeggen dat dat mijn fijnste toermotor is geweest. Het normale onderhoud heb ik altijd zelf gedaan (net als bij mijn latere 1100 RT) en dat is goed te doen. Ik heb een keer een van de uitlaten moeten vervangen en rond de 120000 km moest er een nieuwe distributieketting in (dat heb ik laten doen) en verder geen problemen. Na 143000 km heb ik deze ingeruild voor een 1100RT wat natuurlijk heel wat anders was. Een groot nadeel van de hedendaagse toermotoren vind ik toch wel die voorgevormde zadels waardoor je niet meer zoals voorheen met de vlakke(re) buddyseats af en toe kon verzitten. Een ander nadeel vind ik het grote gewicht van de huidige toermotoren en dat is de reden dat ik die 1100RT heb weggedaan. Mijn R 80 RT woog zo'n 230 kg wat ruim 50 kg lichter is dan mijn 1100 RT en dat verschil voel je heel goed bij manoevreren. De gewone R 80 is dan natuurlijk nog wat lichter.
Conclusie : Zeker voor een beginner is die R 80 een prima motor - maar zoals gezegd : liefst wel een expert erbij !
gr. Dick