Welke motorheadset?
Moderator: RT_Patrick
- Nick_66
- Type: R1150RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Nederweert
Welke motorheadset?
Hallo allemaal,
Ik ben in het bezit van een Garmin Zumo 350 en wil nog een headset aan gaan schaffen voor mijn Schuberth C3 Pro helm. Schuberth heeft een eigen systeem wat je mooi in de helm in kunt bouwen, maar deze is behoorlijk aan de prijs!
Welke headset kunnen jullie mij het beste adviseren die ook nog redelijk betaalbaar is? Las op internet dat de meeste headsets wel een duo bluetooth kanaal hebben?
Is deze bv een goede keuze?
Ik ben in het bezit van een Garmin Zumo 350 en wil nog een headset aan gaan schaffen voor mijn Schuberth C3 Pro helm. Schuberth heeft een eigen systeem wat je mooi in de helm in kunt bouwen, maar deze is behoorlijk aan de prijs!
Welke headset kunnen jullie mij het beste adviseren die ook nog redelijk betaalbaar is? Las op internet dat de meeste headsets wel een duo bluetooth kanaal hebben?
Re: Welke motorheadset?
Cardo qua merk is in principe goed.
Dit model heeft inderdaad 2x kanalen.
Een mogelijk belangrijk punt in mijn ervaringen, is dat je de betreffende headset eventueel kunt updaten & instellen via software.
Ter verbetering van functionaliteit (bugs, compatibiliteit) en dergelijke, en dat is bij dit model helaas niet mogelijk.
Hoewel je ook kunt afvragen hoe vaak een dergelijke update beschikbaar komt.
Voor de Schuberth (wat een OEM van Cardo is) zitten we ook heel lange tijd op dezelfde versie.
Don't fix a working system :-?
Een goede review met de voors en tegens;
http://www.webbikeworld.com/motorcycle- ... qz-review/
PS: Veel lees je over het merk Sena, dat is ook een heel goed merk en gunstig geprijsd.
Dit model heeft inderdaad 2x kanalen.
Een mogelijk belangrijk punt in mijn ervaringen, is dat je de betreffende headset eventueel kunt updaten & instellen via software.
Ter verbetering van functionaliteit (bugs, compatibiliteit) en dergelijke, en dat is bij dit model helaas niet mogelijk.
Hoewel je ook kunt afvragen hoe vaak een dergelijke update beschikbaar komt.
Voor de Schuberth (wat een OEM van Cardo is) zitten we ook heel lange tijd op dezelfde versie.
Don't fix a working system :-?
Een goede review met de voors en tegens;
http://www.webbikeworld.com/motorcycle- ... qz-review/
PS: Veel lees je over het merk Sena, dat is ook een heel goed merk en gunstig geprijsd.
- bmwalter
- Type: Ik heb een andere motor
- Bijz: Toch maar overgestapt op een Harley...
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: nijmegen
Onlangs een Sena 3s aangeschaft en in mijn Schubert gezet. Niks boren, geen uitstulpingen aan de buitenkant van de helm, goede kwaliteit en voor minder dan € 100.
Tomos 4L,Zundap KS 50, Matchless 350, Jawa California, R69S, R60-7, Yamaha 920, Yamaha 920 Virago, R100RT, R1100RT, R1150RT, R1200RT, Harley Davidson Road King.
- HansD
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Zoals altijd eerst even nadenken wat je er wel en niet mee wilt doen: navigatie? bellen? intercom met je passagier? intercom met andere rijders? muziek? radio? Hoevaak en hoelang wil je hem gebruiken....etc.
Ikzelf gebruik de SENA SMH10R voor bluetooth intercom met andere rijders uitsluitend op toerritten. Eenvoudig in gebruik, smal profiel op je helm, lange gebruiksduur van de accu en behoorlijke range (tot 1,5 km!) voor een bluetooth apparaat.
Ikzelf gebruik de SENA SMH10R voor bluetooth intercom met andere rijders uitsluitend op toerritten. Eenvoudig in gebruik, smal profiel op je helm, lange gebruiksduur van de accu en behoorlijke range (tot 1,5 km!) voor een bluetooth apparaat.
-
- Type: Overig R-serie
- Woonplaats of omgeving: Amersfoort
Hier ook naar volle tevredenheid een Sena SMH10 (iets breder dan de SMH10R) 

- Tourist64
- Bijz: R1200 GS Adventure
- Woonplaats of omgeving: Ede
Ik gebruik de Sena S20 in combinatie met een Zumo 350 en een Android telefoon. Deze apparaten zijn afzonderlijk middels bluetooth aan de Sena gekoppeld. De telefoon gebruik ik uiteraard om af en toe een telefoongesprek aan te nemen maar eigenlijk veel meer om muziek via de headset af te spelen. Dat werkt op zich goed alleen is het af en toe een beetje tobben met het volume van de verschillende bronnen. Eigenlijk moet ik zeggen, het is even puzzelen om alles op het juiste volume te krijgen.
De nieuwe modellen van Sena (meer €) kunnen prachtig ingebouwd worden. Bij de dealer in Elst hebben ze een demonstratie model in een Shubert helm. Bij deze helmspecifieke modellen zit een afstandbediening die om het handvat geklemd wordt. Dat schijnt niet voor iedereen even lekker te werken in combinatie met de jog-dial.
Mijn 2 cts.
De nieuwe modellen van Sena (meer €) kunnen prachtig ingebouwd worden. Bij de dealer in Elst hebben ze een demonstratie model in een Shubert helm. Bij deze helmspecifieke modellen zit een afstandbediening die om het handvat geklemd wordt. Dat schijnt niet voor iedereen even lekker te werken in combinatie met de jog-dial.
Mijn 2 cts.
1992 Yamaha XJ750 Maxim, 1995 Honda VT1100 Shadow, 1999 Yamaha XJ900 Diversion, 2013 een R1200RT en sinds 2018 een R1200 GS Adventure
- Nick_66
Bedankt voor de reacties dusver!
Het wordt mijn eerste headset dus nog nul komma nul ervaring. Wil deze gebruiken icm mijn Zumo 350 en onderweg naar rustige muziek luisteren lijkt mij wel prettig. Intercom functie ga ik niet gebruiken denk ik, althans niet met de passagier. Met de Sena smh5 is het mogelijk deze te 'pairen' met andere motorrijders. Met de Cardo QZ is dit weer niet mogelijk.
Kwa prijs wil ik niet meer gaan uitgeven dan maximaal 120 euro. De Sena SMH10 ligt weer rond de 189 euro en vind ik erg prijzig voor een headset, zeker gezien het feit dat ik deze niet heel vaak zal gaan gebruiken.
Gevoelsmatig zeg ik dat de Cardo een betere bevestiging heeft dan de Sena. Weet alleen niet of de klem past op mijn Schuberth C3 pro helm.
De Sena 3s heeft zover ik kan zien bediening via de microfoon steel, dus niet aan de buitenzijde van de helm. Lijkt mij niet echt praktisch.
Zoals Inspector Gadget al schreef kan de firmware van de Cardo QZ niet bijgewerkt worden. Is dat direct een groot nadeel vraag ik mij af??
De Sena smh5 heeft tov de Cardo QZ meer mogelijkheden, alleen twijfel ik over de bevestiging aan de helm.
Het wordt mijn eerste headset dus nog nul komma nul ervaring. Wil deze gebruiken icm mijn Zumo 350 en onderweg naar rustige muziek luisteren lijkt mij wel prettig. Intercom functie ga ik niet gebruiken denk ik, althans niet met de passagier. Met de Sena smh5 is het mogelijk deze te 'pairen' met andere motorrijders. Met de Cardo QZ is dit weer niet mogelijk.
Kwa prijs wil ik niet meer gaan uitgeven dan maximaal 120 euro. De Sena SMH10 ligt weer rond de 189 euro en vind ik erg prijzig voor een headset, zeker gezien het feit dat ik deze niet heel vaak zal gaan gebruiken.
Gevoelsmatig zeg ik dat de Cardo een betere bevestiging heeft dan de Sena. Weet alleen niet of de klem past op mijn Schuberth C3 pro helm.
De Sena 3s heeft zover ik kan zien bediening via de microfoon steel, dus niet aan de buitenzijde van de helm. Lijkt mij niet echt praktisch.
Zoals Inspector Gadget al schreef kan de firmware van de Cardo QZ niet bijgewerkt worden. Is dat direct een groot nadeel vraag ik mij af??
De Sena smh5 heeft tov de Cardo QZ meer mogelijkheden, alleen twijfel ik over de bevestiging aan de helm.
Laatst gewijzigd door Nick_66 op 16 apr 2016, 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.
- Nick_66
Boren? Dat is toch ook niet nodig met een Cardo of Sena??bmwalter schreef:Niks boren
- Eric r1200rt
- Type: R1200RT
- Bijz: Esa, c.c., zadelverw., Senna SMH5, zumo 660
- Land: Nl
- Woonplaats of omgeving: Limburg
Senna smh5 op 2 helmen gemonteerd, geplakt, op shoei integraal en bmw 6 helm, zitten prima, inderdaad, boren niet vereist.
4 wheels move the body, 2 wheels move the soul
- Ton1959
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
Werkt dit ook goed voor brildragers. Ik had eerst een paar speakers in mijn helm maar dat voelde niet echt lekker.bmwalter schreef:Onlangs een Sena 3s aangeschaft en in mijn Schubert gezet. Niks boren, geen uitstulpingen aan de buitenkant van de helm, goede kwaliteit en voor minder dan € 100.
Het niet kunnen updaten van software kán een nadeel zijn in de wereld van de blauwe tand;Nick_66 schreef:Zoals Inspector Gadget al schreef kan de firmware van de Cardo QZ niet bijgewerkt worden. Is dat direct een groot nadeel vraag ik mij af??
Hoewel bluetooth een formele standaard is, blijkt het leeuwendeel van de diverse merken problemen te hebben met de andere merken.
Dat kan gaan om het eenvoudig weg niet willen/kunnen verbinden, tot het te onpas de verbinding verliezen, bepaalde functies niet of niet goed werken, het in de juist(!) volgorden aanzetten en/of koppelen van groot belang is, oftewel gewoon weg niet goed werkt.
Met alle gevolgen van dien.
(meest bekende probleem is het verliezen van de verbinding met de headset en de GPS, waarbij je, om gevaarlijke situaties te voorkomen, het beste ff kunt stoppen en alles opnieuw te verbinden.)
Aan de compatibiliteit schort nogal eens (te) vaak aan, soms zelfs binnen hetzelfde merk!
Een merk zoals Sena timmert behoorlijk aan die weg van de software & updates.
Waardoor Sena over het algemeen prima tot zeer goed kan samenwerken met andere merken en apparaten.
Cardo is een merk die daarin heel veel minder vooruitstrevend is, en dan lees je links-en-rechts de nodige uitdagingen van andere gebruikers.
Natuurlijk begrijp ik volledig dat budget een belangrijk punt is.
Misschien een 2eKansje overwegen?
Boren is nooit echt nodig in de helm (en is ook ten zeerste af te raden), hoogstens klem-verbindingen of hele stevige plakkers.
- Nick_66
Goede vraag inderdaad! Ik ben ook brildrager. Heb je als brildrager geen last van de speakers in je helm? Ook bij de andere headsets.Ton1959 schreef:Werkt dit ook goed voor brildragers. Ik had eerst een paar speakers in mijn helm maar dat voelde niet echt lekker.bmwalter schreef:Onlangs een Sena 3s aangeschaft en in mijn Schubert gezet. Niks boren, geen uitstulpingen aan de buitenkant van de helm, goede kwaliteit en voor minder dan € 100.
- Nick_66
Bedankt voor je uitgebreide uitleg! Ik neig dan toch te gaan kiezen voor een Sena.Inspector Gadget schreef:
Een merk zoals Sena timmert behoorlijk aan die weg van de software & updates.
Waardoor Sena over het algemeen prima tot zeer goed kan samenwerken met andere merken en apparaten.
Cardo is een merk die daarin heel veel minder vooruitstrevend is, en dan lees je links-en-rechts de nodige uitdagingen van andere gebruikers.
.
Moderne headsets bevatten platte/dunne speakers waardoor brildragers daar geen last meer van behoeven te hebben.Nick_66 schreef:..Ik ben ook brildrager. Heb je als brildrager geen last van de speakers in je helm? Ook bij de andere headsets.
Maar, als je ultimo bij je keuze komt van merk & model, kijk ook op de website van de fabrikant of daar de maatgevingen op staan.
Of anders hier op het forum vragen naar ervaringen van brildragers met krek hetzelfde merk & model.
- Nick_66
De Sena smh5 kun je 'pairen' met andere motorrijders, maar het bereik is tot 400m. Bereik bij de smh10 gaat tot 900m.
Als de afstand groter wordt, is de verbinding dan verbroken of gaat de koppeling weer automatisch?
Als de afstand groter wordt, is de verbinding dan verbroken of gaat de koppeling weer automatisch?
- Ton1959
Ik kocht eerder deze voor bij mijn Zumo. De HS 210 bedrade headset. Met deze speakers kon je de helm maar zeer kort op je hoofd houden. Dus misschien is een motorheadset beter. Maar dat was niet het ergste met deze headset er kwam ook bijna geen geluid uit.Inspector Gadget schreef:Moderne headsets bevatten platte/dunne speakers waardoor brildragers daar geen last meer van behoeven te hebben.Nick_66 schreef:..Ik ben ook brildrager. Heb je als brildrager geen last van de speakers in je helm? Ook bij de andere headsets.
Maar, als je ultimo bij je keuze komt van merk & model, kijk ook op de website van de fabrikant of daar de maatgevingen op staan.
Of anders hier op het forum vragen naar ervaringen van brildragers met krek hetzelfde merk & model.
- Nick_66
Nadeel van deze headsets vind ik toch wel de montage van de microfoon in de helm. Dat gaat met klitteband. Werkt dat wel echt goed?
De Sena smh10 heeft een vaste microfoon zag ik, maar die ligt ver boven mijn budget.
De Sena smh10 heeft een vaste microfoon zag ik, maar die ligt ver boven mijn budget.
- bmwalter
- Bijz: Toch maar overgestapt op een Harley...
- Woonplaats of omgeving: nijmegen
Discussie gevolgd. Ff reageren.
Om uit te proberen of het met de aanwijzingen van de zumo prettiger was als zonder heb ik een goedkoop setje geprobeerd. Dat paste niet lekker om de rand van de Schubert. Dus heb ik mij bezondigd aan 2 kleine gaatjes voor de bevestiging van het bedieningspaneel.. Bij de Sena niet nodig.
Moderne setjes hebben inderdaad platte speakers. Zo niet de sena3. Alle elektronische componenten en de batterijen zitten er bij in. Ik heb wat ruimte gemaakt door wat van het piepschuim weg te halen. De zeer geringe vermindering van de veiligheid weegt niet op tegen de enorme toename van het comfort. Brildragen geen probleem.
Overigens het volume ook niet: ook met oordoppen uitstekende verstaanbaarheid van wegwijzers, telefoon en mp3.
De bediening op de microfoon vind ik zeker niet onhandiger dan die buiten op de helm.
Ik heb geen aandelen maar onder de € 100 vind je geen betere dan de Sena 3. Zeker als je, zoals ik, onderweg niet zo nodig verbaal contact hoef te onderhouden met de maten. Daar zijn de tank- en terrasmomenten toch voor?
Om uit te proberen of het met de aanwijzingen van de zumo prettiger was als zonder heb ik een goedkoop setje geprobeerd. Dat paste niet lekker om de rand van de Schubert. Dus heb ik mij bezondigd aan 2 kleine gaatjes voor de bevestiging van het bedieningspaneel.. Bij de Sena niet nodig.
Moderne setjes hebben inderdaad platte speakers. Zo niet de sena3. Alle elektronische componenten en de batterijen zitten er bij in. Ik heb wat ruimte gemaakt door wat van het piepschuim weg te halen. De zeer geringe vermindering van de veiligheid weegt niet op tegen de enorme toename van het comfort. Brildragen geen probleem.
Overigens het volume ook niet: ook met oordoppen uitstekende verstaanbaarheid van wegwijzers, telefoon en mp3.
De bediening op de microfoon vind ik zeker niet onhandiger dan die buiten op de helm.
Ik heb geen aandelen maar onder de € 100 vind je geen betere dan de Sena 3. Zeker als je, zoals ik, onderweg niet zo nodig verbaal contact hoef te onderhouden met de maten. Daar zijn de tank- en terrasmomenten toch voor?
Tomos 4L,Zundap KS 50, Matchless 350, Jawa California, R69S, R60-7, Yamaha 920, Yamaha 920 Virago, R100RT, R1100RT, R1150RT, R1200RT, Harley Davidson Road King.
- jpauwels
- Bijz: Saphir Schwarz Metallic
- Woonplaats of omgeving: Riel
Hoi Nick,
Ik weet niet of je al een keuze hebt gemaakt, maar kijk ook eens naar de Sena 10u die heeft een specifieke inbouw set voor de C3 ala het src systeem. Lees ik hele goede dingen over.
Overigens spreek, ik niet uit eigen ervaring. Heb nog geen communicatie set :)
Sent from my iPad aan alle forumleden
Ik weet niet of je al een keuze hebt gemaakt, maar kijk ook eens naar de Sena 10u die heeft een specifieke inbouw set voor de C3 ala het src systeem. Lees ik hele goede dingen over.
Zie handleidingenNick_66 schreef:De Sena smh5 kun je 'pairen' met andere motorrijders, maar het bereik is tot 400m. Bereik bij de smh10 gaat tot 900m.

Als de gekoppelde headsets buiten bereik komen tijdens een gesprek dan zal de verbinding wegvallen. Statische ruis is hoorbaar en uiteindelijk zal de SMH5 de Intercom afsluiten. In dit geval zal de SMH5 automatisch om de 8 seconden proberen om de verbinding te herstellen.
Op JoeTube zijn er ook diverse gebruikers-vergelijken te vinden van de SMH5 versus de SMH10, en de SMH10 heeft diverse voordelen, zoals beter geluid (ook met oordoppen in), betere plaatsing van de microfoon, mogelijkheid bedrade MP3 aansluiting te gebruiken.Als u tijdens een intercom gesprek buiten het bereik van uw Intercomvriend komt zal de verbinding verbroken worden en zult u ruis horen. De verbinding zal nu automatisch verbroken worden. In dit geval zal de SMH10 automatisch om de 8 seconden verbinding proberen te maken. Een hoge dubbele piep is hoorbaar totdat de verbinding gemaakt is. Indien u dit wilt kunt u op de Jog Dial drukken om de pogingen, om op- nieuw te verbinden, te stoppen.
Dus, hoewel de SMH10 duurder is, krijg je ook meer waar voor je geld.
De SENA 3 is ook een prima set maar minder geschikt voor motorfiets-naar-motorfiets, het bereik van 200 meter is ruimschoots te weinig.
Je kunt er ook voor kiezen wat langer door te sparen;
Dan koop je iets waar je jarenlang veel plezier van zult hebben.
- Nick_66
Wel erg mooi systeem, maar echt te duur voor mij. Zeker als ik zo'n headset hooguit een paar keer per jaar ga gebruiken. Het is ook een systeem heel specifiek ontwikkeld voor de C3. Past zo'n systeem dan nog op een opvolger van de C3 vraag ik mij dan af. Ik kies dan toch liever voor een universeler systeem.jpauwels schreef:Hoi Nick,
- Nick_66
Juist om deze reden twijfel ik ook of ik zo'n intercom functie wel wil hebben.bmwalter schreef: Ik heb geen aandelen maar onder de € 100 vind je geen betere dan de Sena 3. Zeker als je, zoals ik, onderweg niet zo nodig verbaal contact hoef te onderhouden met de maten. Daar zijn de tank- en terrasmomenten toch voor?
De Cardo QZ had mijn eerste voorkeur, maar van deze kan de firmware niet bijgewerkt worden. Deze gaat dan misschien in de toekomst problemen geven met 'pairen' van een bluetooth apparaat.
De Sena smh5 heeft geen mooie bevestiging vind ik. Om de unit los te koppelen moet je ook het kabeltje van de oortjes loshalen. Dat heeft de Sena smh10 niet, maar die is gelijk een stuk duurder. Volgens mij heeft de Sena smh5 wel weer een FM radio en de smh10 niet.
Kwam ook de Cardo Q1 tegen. Kost nu bij Coolblue 138 euro. Heeft zelfs een FM radio.
Ja, de Sena 10U voor Schuberth past in zowel de C3 alsook in de opvolger van de C3, zijnde de C3Pro.Nick_66 schreef:.. Het is ook een systeem heel specifiek ontwikkeld voor de C3. Past zo'n systeem dan nog op een opvolger van de C3 vraag ik mij dan af. Ik kies dan toch liever voor een universeler systeem.
- Nick_66
Ik heb zelf een C3 Pro. Deze helm heb ik nu al zeker twee jaar in bezit en aangezien een helm als deze toch om de 5 jaar vervangen moet worden twijfel ik over zo'n speciaal ontwikkelde headset voor mijn helm. Past de headset dan nog in de opvolger van de C3 pro??Inspector Gadget schreef:Ja, de Sena 10U voor Schuberth past in zowel de C3 alsook in de opvolger van de C3, zijnde de C3Pro.Nick_66 schreef:.. Het is ook een systeem heel specifiek ontwikkeld voor de C3. Past zo'n systeem dan nog op een opvolger van de C3 vraag ik mij dan af. Ik kies dan toch liever voor een universeler systeem.
Sorry, maar die vraag kan alleen Schuberth beantwoorden of iemand die in de toekomst kan kijken.Nick_66 schreef:twijfel ik over zo'n speciaal ontwikkelde headset voor mijn helm. Past de headset dan nog in de opvolger van de C3 pro??

Toegegeven, Schuberth heeft met de C3 en C3 Pro dezelfde toeleverancier(= Cardo) gekozen voor het SRC systeem, maar even zo heeft Schuberth voor de andere nieuwe modellen weer andere ontwerpen gekozen.
Sena probeert compatible te zijn met "mainstream" producten, zoals diverse merk-helmen (niet alleen Schuberth) en GoPro's (om maar even een totaal ander product te noemen) maar is daarin natuurlijk ook afhankelijk van de fabrikant zelf met zijn toekomstige ontwikkelingen.
Wat ik wel durf te beweren is dat hetgeen wat compatible of ontworpen is voor 1 systeem, de creatieve krachten op het internet vaak ook een oplossing vinden om het ook op andere systemen te gebruiken. Vaak een kwestie van tijd, wil en creatieve aspiraties.
Maar soms zijn systemen zoals bijvoorbeeld de Sena's dusdanig flexible in hun ontwerp dat met enige handigheid het ook te gebruiken is op een ander.
Geen enkele garantie of dat daadwerkelijk zo zal zijn met de opvolger van de Schuberth C3 Pro, stel mij die vraag weer over pak 'm beet, 5 jaar of zo?

- Nick_66
Ik ben eens gaan zoeken naar een gebruikte headset en kwam bv een Cardo Scala Rider G4 set tegen. Iemand ervaring met dit model van Cardo?
Ook wat oudere modellen van Cardo kwam ik tegen, bv de Cardo Scala Rider Solo. Kan deze als set kopen, dus mijn vriendin kan zich dan ook bemoeien met het rijden :lol:
Ook wat oudere modellen van Cardo kwam ik tegen, bv de Cardo Scala Rider Solo. Kan deze als set kopen, dus mijn vriendin kan zich dan ook bemoeien met het rijden :lol:
Mijn zus heeft toentertijd zo'n G4 setje aangeschaft en is er redelijk tevreden over.
Hoewel de geclaimde "1 mile" ietwat overdreven is.
De Scala Rider Solo heeft volgens mijn informatie geen motor-naar-motor communicatie.
Mijn zwager kreeg deze toentertijd bijgeleverd bij zijn GPS maar die is uiteindelijk uit pure frustratie in stukken naar de milieustraat gegaan.
Hoewel de geclaimde "1 mile" ietwat overdreven is.
De Scala Rider Solo heeft volgens mijn informatie geen motor-naar-motor communicatie.
Mijn zwager kreeg deze toentertijd bijgeleverd bij zijn GPS maar die is uiteindelijk uit pure frustratie in stukken naar de milieustraat gegaan.

- Jos1200rt
- Type: R1250RT
- Bijz: Vstream ruit, BMW topcase, Navigator 6, Metzler
- Woonplaats of omgeving: Hoogland
Ik had een SRC set van Schuberth. Het nadeel van deze set vind ik dat je hem moeilijk kan bedienen en dat hij alleen kan pairen met andere Schuberth of Cardo sets. Ik heb sinds kort een Sena 10 U voor inbouw in de Schuberth. Het mooie aan deze set vind ik dat hij beter weggewerkt is dan de eigen set van Schuberth. Daarbij is het bedieningsgemak beter dan de SRC. De knoppen in de vizierrand zijn beter te bedienen. Ik kan universeel pairen, behalve met de SRC, en de afstandsbediening is ook een plus.
Ik heb al eerder een Sena set gehad. Ik moet zeggen dat ik ook daarvan het bedieningsgemak een plus vond. Kortom als ik nu moest kiezen zou ik niet voor de SRC gaan, maar voor een Sena set.
Jos
Ik heb al eerder een Sena set gehad. Ik moet zeggen dat ik ook daarvan het bedieningsgemak een plus vond. Kortom als ik nu moest kiezen zou ik niet voor de SRC gaan, maar voor een Sena set.
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Drive carefully, alleen n kat heeft meerdere levens.
+1 !
Je kunt niet echt zeggen dat Schuberth zo vooruitstrevend is qua bijhouden van de firmware, net zoals Cardo.
(want Schubert is afhankelijk van Cardo, en qua functies zo onderhand ongeveer gelijk)
Ik zou onderhand ook waarschijnlijker eerder gekozen hebben voor Sena 10U wat dat betreft.
Die afstandsbediening lijkt mij ook handig.
Hoewel ik vrijwel nooit iets bedien op mijn Schuberth SRC als deze eenmaal aanstaat, macht der gewoonte.
Je kunt niet echt zeggen dat Schuberth zo vooruitstrevend is qua bijhouden van de firmware, net zoals Cardo.
(want Schubert is afhankelijk van Cardo, en qua functies zo onderhand ongeveer gelijk)
Ik zou onderhand ook waarschijnlijker eerder gekozen hebben voor Sena 10U wat dat betreft.

Die afstandsbediening lijkt mij ook handig.
Hoewel ik vrijwel nooit iets bedien op mijn Schuberth SRC als deze eenmaal aanstaat, macht der gewoonte.
- mikanos
- Land: Zuid-Holland
- Woonplaats of omgeving: Gorinchem
Re: RE: Re: Welke motorheadset?
Ik heb deze set al een jaar of 6 op mijn schuberth helm. Ben er nog steeds tevreden mee. Ik gebruik hem een aantal keer per week voor het woon werk verkeer. Hij is gekoppeld aan mijn zumo 660 en samsung telefoon. Opladen hoef ik bijba nooit. Kan er zeker 3 weken mee doen. Geluid is ook prima en ben goed verstaanbaar. 1 nadeel is dat het microfoon sponsje versleten is, heb nog geen nieuwe gekocht.Nick_66 schreef:Ik ben eens gaan zoeken naar een gebruikte headset en kwam bv een Cardo Scala Rider G4 set tegen. Iemand ervaring met dit model van Cardo?
Hartelijke groeten van GT-I9505 aan alle forumleden
2014-Heden BMW R1200 RT, Full options
2009 - 2014 Honda VFR uit 2002
2009 - 2014 Honda VFR uit 2002
- Nick_66
De Cardo Scala Rider G4 gaat het niet worden. Was al verkocht.
De Schuberth SRC ook niet, want echt veels te duur. De Sena 10U is erg mooi, maar ook echt ver boven mijn budget. Ik vind het van de gekke om 250 euro uit te geven voor een set en als de helm vervangen moet worden, kan je gelijk ook de headset maar weer vervangen. Over een paar jaar moet mijn helm weer vervangen worden en dan is nog maar de vraag of de Sena 10U in de opvolger van mijn Schuberth helm gaat passen.
De Cardo QZ valt ook af. Twijfel nu over de Cardo Q1 of de Sena SMH5. Lees veel wisselende verhalen over gebruikers dat beide sets niet altijd even gemakkelijk in te bouwen te zijn. De klem zoals bij de Cardo past wel op de Schuberth maar echt mooi is het niet, want de nekrol in de helm sluit dan niet mooi meer aan. Dan moet je wel de andere methode kiezen en dus plakken.
Pffff.....valt nog niet mee om iets te vinden.
To be continued.....
De Schuberth SRC ook niet, want echt veels te duur. De Sena 10U is erg mooi, maar ook echt ver boven mijn budget. Ik vind het van de gekke om 250 euro uit te geven voor een set en als de helm vervangen moet worden, kan je gelijk ook de headset maar weer vervangen. Over een paar jaar moet mijn helm weer vervangen worden en dan is nog maar de vraag of de Sena 10U in de opvolger van mijn Schuberth helm gaat passen.
De Cardo QZ valt ook af. Twijfel nu over de Cardo Q1 of de Sena SMH5. Lees veel wisselende verhalen over gebruikers dat beide sets niet altijd even gemakkelijk in te bouwen te zijn. De klem zoals bij de Cardo past wel op de Schuberth maar echt mooi is het niet, want de nekrol in de helm sluit dan niet mooi meer aan. Dan moet je wel de andere methode kiezen en dus plakken.
Pffff.....valt nog niet mee om iets te vinden.
To be continued.....

- HansD
- Type: R1200RT/LC
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Ik snap het probleem niet, waar haal je deze info vandaan?
Een Sena smh10r is simpel op een schuberth te schroeven en even simpel er weer af en op een volgende helm. En dat geldt voor meer intercoms.
Praat eens met een specialist hierover dan ben je er zo uit....
Een Sena smh10r is simpel op een schuberth te schroeven en even simpel er weer af en op een volgende helm. En dat geldt voor meer intercoms.
Pas op dat je niet door de bomen op een gegeven moment het bos niet meer ziet;
Bij twijfel koop het anders bij een zaak die het ook voor jou kan inbouwen.
Sena is toch echt de betere keuze, SMH10 is de nog betere keuze.
De SMH5 is m.i. de wat mindere keuze, daar is een vergelijk te vinden met de SMH10 op YT.
Wat betreft die vermeende problemen aangaande de nekrol is de oplossing eenvoudig, en dat is de zachte stof-gedeelte iets insnijden nabij de hard-plastic rand en daar de draad van de SMH10 doorvoeren, daar is een filmpje van te vinden op YT en via g00gle ook wel, gok ik zo.
Je maakt het jezelf m.i. alleen maar nog moeilijker, als je niet oppast.
Het voordeel is dat Sena behoorlijk future-proof is, en als je ooit het op een andere helm moet plaatsen, kan je extra onderdelen eventueel nu al aanschaffen, zover ze niet in jou kitje van Sena zitten.
http://www.sena.com/product/smh10r/
(onderaan bij "Accessoires")
De SMH5 is m.i. de wat mindere keuze, daar is een vergelijk te vinden met de SMH10 op YT.
Wat betreft die vermeende problemen aangaande de nekrol is de oplossing eenvoudig, en dat is de zachte stof-gedeelte iets insnijden nabij de hard-plastic rand en daar de draad van de SMH10 doorvoeren, daar is een filmpje van te vinden op YT en via g00gle ook wel, gok ik zo.
Het voordeel is dat Sena behoorlijk future-proof is, en als je ooit het op een andere helm moet plaatsen, kan je extra onderdelen eventueel nu al aanschaffen, zover ze niet in jou kitje van Sena zitten.
- Nick_66
Las ik tussen de reviews bij online shops. Het lijkt mij ook niet heel moeilijk te installeren.HansD schreef:Ik snap het probleem niet, waar haal je deze info vandaan?
- Nick_66
Ik probeer deze week eens langs te gaan bij Waypoint in Vessem. Laat ik mij daar eens goed adviseren.Inspector Gadget schreef:Pas op dat je niet door de bomen op een gegeven moment het bos niet meer ziet;
Bedankt dusver voor alle adviesen!

- RT1
- Bijz: Honda GOLDWING 1800A
- Woonplaats of omgeving: Deurne
Hoi NickNick_66 schreef: Ik probeer deze week eens langs te gaan bij Waypoint in Vessem. Laat ik mij daar eens goed adviseren.
Bedankt dusver voor alle adviesen!
Hou ons op de hoogte van je bevindingen bij waypoint.
Ben zelf ook toe aan een draadloos ...ijzer na de vervanging van de garmin 2720 door de tomtom 400.

En alle info is welkom om een overwogen beslissing te nemen.
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Rob
[b]Honda: Gold Wing 1800 - Honda Deauville 650 - BMW R75/6[/b]: vroeger: R1200RT, PE 1100
-
- Bijz: een standaard BWM
- Woonplaats of omgeving: Vianen
Kijk eens naar een Uclear als je de andere sets veels te duur vindt...Nick_66 schreef:Hallo allemaal,
- Ton1959
Ik keek daar net ook even naar maar de speakers zijn wel erg dik.Viaantje schreef:Kijk eens naar een Uclear als je de andere sets veels te duur vindt...Nick_66 schreef:Hallo allemaal,
- Nick_66
Vandaag bij Waypoint in Vessem geweest en me laten adviseren. Naar huis gegaan met een Sena SMH5. Vond het prijsverschil tussen de SMH5 en de SMH10 best wel groot ook.
Zojuist gekeken hoe ik deze nu het beste in mijn Schuberth C3 pro kan installeren. Ben al snel tot de conclusie gekomen dat het niet gemakkelijk zal zijn deze in te bouwen. De klem die je vast kunt schroeven past op zich wel op de helm, echter zal de nekrol niet meer in de rand vallen van de helm daar waar de klem gemonteerd zit. Als ik daar de nekrol in snij, dan zal het denk ik wel gaan passen. Twijfel alleen dan of de draad van de microfoon lang genoeg is aangezien de headset verder naar achteren gemonteerd moet worden vanwege de schuif voor het zonnescherm.
Er kleeft ook een groot nadeel vast aan deze Sena. De draad ligt aan de buitenzijde bloot en ik zal ook de nekrol in moeten snijden om de draad door te voeren. Ik vind de draad dan ook erg kwetsbaar liggen zo aan de buitenzijde van de helm.
Kwa inbouw kan ik op Youtube eigenlijk ook weinig nuttige info vinden over hoe je deze Sena nu het beste in mijn helm in kan bouwen.
Conclusie: mijn Schuberth helm is geen gemakkelijke helm voor de Sena headsets om in te bouwen.
Ja, ben nu eenmaal een Pietje Precies en zo'n headset moet echt perfekt zitten. Enige wat dan nog overblijft is de Sena 10U of die SRC van Cardo. Deze vind ik echt veels te duur en daarbij zal ik weer een nieuwe moeten gaan aanschaffen als ik mijn helm moet gaan vervangen.
Iemand nog tips hoe ik deze nu het beste in kan gaan bouwen?
Zojuist gekeken hoe ik deze nu het beste in mijn Schuberth C3 pro kan installeren. Ben al snel tot de conclusie gekomen dat het niet gemakkelijk zal zijn deze in te bouwen. De klem die je vast kunt schroeven past op zich wel op de helm, echter zal de nekrol niet meer in de rand vallen van de helm daar waar de klem gemonteerd zit. Als ik daar de nekrol in snij, dan zal het denk ik wel gaan passen. Twijfel alleen dan of de draad van de microfoon lang genoeg is aangezien de headset verder naar achteren gemonteerd moet worden vanwege de schuif voor het zonnescherm.
Er kleeft ook een groot nadeel vast aan deze Sena. De draad ligt aan de buitenzijde bloot en ik zal ook de nekrol in moeten snijden om de draad door te voeren. Ik vind de draad dan ook erg kwetsbaar liggen zo aan de buitenzijde van de helm.
Kwa inbouw kan ik op Youtube eigenlijk ook weinig nuttige info vinden over hoe je deze Sena nu het beste in mijn helm in kan bouwen.
Conclusie: mijn Schuberth helm is geen gemakkelijke helm voor de Sena headsets om in te bouwen.
Ja, ben nu eenmaal een Pietje Precies en zo'n headset moet echt perfekt zitten. Enige wat dan nog overblijft is de Sena 10U of die SRC van Cardo. Deze vind ik echt veels te duur en daarbij zal ik weer een nieuwe moeten gaan aanschaffen als ik mijn helm moet gaan vervangen.
Iemand nog tips hoe ik deze nu het beste in kan gaan bouwen?
- Nico4sen
- 2023
- Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
- Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân
Vandaag de intercomsetjes overgebouwd in onze nieuwe helmen. Is inderdaad een redelijke crime... Nekrol/wangkussen zal inderdaad niet meer helmaal fijn aansluiten op de rand van de helmschaal.
Bij mijn helm moet de zaak ook ver naar achteren worden gemonteerd. De microfoon komt nu naast mijn mond uit, maar de verstaanbaarheid is prima.
De draden zou ik langs de klem naar binnen leiden. De draad voor de rechter luidspreker kun je dan boven de nekrol langs achter de voering doorvoeren.
Bij mijn helm moet de zaak ook ver naar achteren worden gemonteerd. De microfoon komt nu naast mijn mond uit, maar de verstaanbaarheid is prima.
De draden zou ik langs de klem naar binnen leiden. De draad voor de rechter luidspreker kun je dan boven de nekrol langs achter de voering doorvoeren.
- Dingeman
- Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
- Woonplaats of omgeving: West Brabant
Ik heb vorig jaar een duoset van de SMH10 ingebouwd in onze BMW systeem 6 helmen. Ook hier zat ik met de schuif van het zonnevizier. Ja, het is qua tijd even wat werk maar uiteindelijk naar volle tevredenheid gemonteerd. En hardstikke tevreden over de werking van deze Sena.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
- Nick_66
Vandaag dan eindelijk de Sena smh5 goed in kunnen bouwen in mijn Schuberth C3 pro helm.
Ik heb gebruik gemaakt van de bevestiging die geplakt moet worden. De beugel past wel, maar deze moet een heel stuk naar achteren geplaatst worden omdat daar pas een inkeping zit waar de Sena clamp geplaatst kan worden. Nadeel is dat de headset ook niet mooi netjes aansluit op de helm. Er ontstaat best wel wat ruimte tussen de helm en de headset.
Vanwege de nekrol kon ik in eerste instantie de draad ook niet netjes weggewerkt krijgen. Door het vaak loshalen van de nekrol braken er twee plastic pinnetjes af van de nekrol. Deze pinnetjes moeten aan de voorzijde bij het kinstuk in een klein gaatje gestoken worden zodat de nekrol op zijn plek blijft zitten. Dit heb ik eenvoudig op kunnen lossen door twee gaatjes te boren in de plastic rand en er een schroefje in te draaien. De kop van de schroef heb ik er dan af geknipt.
Nekrol pinnetjes gerepareerd
Halverwege de nekrol heb ik een opening gemaakt waardoor ik de draad heen kon geleiden.Nu sluit de nekrol ook goed aan in de rand van de helm.
Nekrol inkeping gemaakt
Het resultaat:
Resultaat
Foto volledig helm
Ik heb gebruik gemaakt van de bevestiging die geplakt moet worden. De beugel past wel, maar deze moet een heel stuk naar achteren geplaatst worden omdat daar pas een inkeping zit waar de Sena clamp geplaatst kan worden. Nadeel is dat de headset ook niet mooi netjes aansluit op de helm. Er ontstaat best wel wat ruimte tussen de helm en de headset.
Vanwege de nekrol kon ik in eerste instantie de draad ook niet netjes weggewerkt krijgen. Door het vaak loshalen van de nekrol braken er twee plastic pinnetjes af van de nekrol. Deze pinnetjes moeten aan de voorzijde bij het kinstuk in een klein gaatje gestoken worden zodat de nekrol op zijn plek blijft zitten. Dit heb ik eenvoudig op kunnen lossen door twee gaatjes te boren in de plastic rand en er een schroefje in te draaien. De kop van de schroef heb ik er dan af geknipt.
Nekrol pinnetjes gerepareerd
Halverwege de nekrol heb ik een opening gemaakt waardoor ik de draad heen kon geleiden.Nu sluit de nekrol ook goed aan in de rand van de helm.
Nekrol inkeping gemaakt
Het resultaat:
Resultaat
Foto volledig helm
- Nico4sen
- 2023
- Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
- Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân
Ziet er netjes uit
-
- Woonplaats of omgeving: Amersfoort
Ziet er goed uit
Ik moet wel zeggen dat ik met de SMH10 totaal geen problemen had met inbouw bij de Schuberth C3 van mijn vrouw, geen draadjes buitenom (alles binnendoor) en ook met de zonnebril geen problemen.

Ik moet wel zeggen dat ik met de SMH10 totaal geen problemen had met inbouw bij de Schuberth C3 van mijn vrouw, geen draadjes buitenom (alles binnendoor) en ook met de zonnebril geen problemen.
- Nick_66
Ik vond de klem van de Sena SMH5 niet echt mooi passen op mijn Schuberth helm. Heb daarom ook gekozen voor de plakker.Roel H schreef:Ziet er goed uit![]()
Gisteren de helm voor het eerst getest met de headset. Heerlijk! Lekker muziekje onderweg. Vond trouwens het geluid van mijn Zumo 350 minder doorkomen op de headset. Beetje vervormd. Muziek van mijn smartphone klonk wel goed. Moest even zoeken hoe ik de volume op mijn Zumo 350 kan regelen. Net op Youtube gevonden. Totaal overheen gekeken! Volgende keer proberen met een wat lager volume.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 0 Reacties
- 1569 Weergaves
-
Laatste bericht door george
-
- 1 Reacties