Pagina 1 van 1
Zomerbenzine?
Geplaatst: 12 apr 2016, 21:09
door Harro
Twee weken geleden viel me op dat de aangegeven actieradius bij een volle tank opeens stukkem hoger dan anders was. Normaal rond de 400, nu richting 500. Twee tankbeurten verder is dat nog zo. Deed me denken aan toen ik een 530d reed en het verschil tussen zomerdiesel en winterdiesel ook in de actieradius terug zag. En hoewel bij diesel het verschil bekend is (voorkomen van vlokken bij vorst), heb ik nog nooit van zomerbenzine of winterbenzine gehoord. Wat verklaart dan het verschil?
Re: Zomerbenzine?
Geplaatst: 12 apr 2016, 21:18
door jaapwess
Zomer- en winterdiesel weet ik, van benzine heb ik het nog nooit gehoord.
Zelf heb ik altijd gedacht dat het komt doordat bij lage temperaturen de boordcomputer automatisch de injectie wat rijker zet.... Mijn (benzine) auto laat hetzelfde gedrag zien, en waar ik tank maakt niet uit (ik tank overal, behalve langs de snelweg)
Re: Zomerbenzine?
Geplaatst: 12 apr 2016, 22:32
door Harro
jaapwess schreef:Zomer- en winterdiesel weet ik, van benzine heb ik het nog nooit gehoord.
Zelf heb ik altijd gedacht dat het komt doordat bij lage temperaturen de boordcomputer automatisch de injectie wat rijker zet.... Mijn (benzine) auto laat hetzelfde gedrag zien, en waar ik tank maakt niet uit (ik tank overal, behalve langs de snelweg)
Klinkt aannemelijk

Re: Zomerbenzine?
Geplaatst: 12 apr 2016, 23:16
door siebke
Een koud motorblok loopt ook niet zo gesmeerd als eentje op bedrijfstemperatuur en iedere weerstand kost energie. En dat duurt in een koudere periode allemaal iets langer, waarbij de automatische choke ook nog eens langer een rijker mengsel 'maakt'.
Re: Zomerbenzine?
Geplaatst: 12 apr 2016, 23:53
door Ton1959
Bij dezelfde rijstijl zul je nooit 100 km verschil hebben . Zoveel verschil zit er niet tussen kouder en warmer.
Re: Zomerbenzine?
Geplaatst: 13 apr 2016, 08:39
door JC1150
Ton1959 schreef:Bij dezelfde rijstijl zul je nooit 100 km verschil hebben . Zoveel verschil zit er niet tussen kouder en warmer.
Dat kan ik, enkel uit mijn eigen ervaring met mijn R1150RS, beamen:

Sommigen kennen dit plaatje wellicht van mijn "statistiek-post" in de overige R1150 afdeling wellicht. Ik heb hier het verbruik uitgezet tegen de gemiddelde buiteluchttemperatuur over de gereden periode. Dit geeft een correlatiecoefficient (R) van 0,138733....niet echt een sterke correlatie dus....
..het is ook de vraag natuurlijk, wat zwaarder weegt: koude lucht is dikker, dus zou er meer lucht in je cilinder komen en dus kan de verbranding wat beter zijn. Aan de andere kant is door koudere lucht moeilijker te rijden, hetgeen het voordeel in de cilinder weer kan opheffen. Daarnaast heb je nog het eerder genoemde koudere blok dat zwaarder loopt door dikkere olie en (ietsje) nauwere passingen. Voor mij was het in ieder geval niet duidelijk en reden om het verbruik eens uit te zetten tegen de temperatuur, zoals hierboven..
Jeroen
Re: Zomerbenzine?
Geplaatst: 13 apr 2016, 13:08
door HansD
Koudere lucht is dikker en dichter (bevat meer moleculen per kubieke meter, dus ook meer zuurstof per kubieke meter). Het injectiesysteem meet dat en weet dan dat er meer benzine ingespoten kan worden, immers er is meer zuurstof voor het verbrandingsproces. De motor loopt niet beter of slechter, dat regelt het motor managementsysteem nu juist, maar je hebt bij koud weer iets meer vermogen, bij gelijke luchtdruk, vochtigheid etc.
Re: Zomerbenzine?
Geplaatst: 13 apr 2016, 15:39
door Harro
HansD schreef:Koudere lucht is dikker en dichter (bevat meer moleculen per kubieke meter, dus ook meer zuurstof per kubieke meter). Het injectiesysteem meet dat en weet dan dat er meer benzine ingespoten kan worden, immers er is meer zuurstof voor het verbrandingsproces. De motor loopt niet beter of slechter, dat regelt het motor managementsysteem nu juist, maar je hebt bij koud weer iets meer vermogen, bij gelijke luchtdruk, vochtigheid etc.
Dat zou dan weer betekenen dat de actieradius gelijk blijft of in ieder geval niet heel sterk beïnvloed wordt.
Re: Zomerbenzine?
Geplaatst: 13 apr 2016, 16:24
door HansD
Harro schreef:HansD schreef:Koudere lucht is dikker en dichter (bevat meer moleculen per kubieke meter, dus ook meer zuurstof per kubieke meter). Het injectiesysteem meet dat en weet dan dat er meer benzine ingespoten kan worden, immers er is meer zuurstof voor het verbrandingsproces. De motor loopt niet beter of slechter, dat regelt het motor managementsysteem nu juist, maar je hebt bij koud weer iets meer vermogen, bij gelijke luchtdruk, vochtigheid etc.
Dat zou dan weer betekenen dat de actieradius gelijk blijft of in ieder geval niet heel sterk beïnvloed wordt.
Het gebruik neemt iets toe, zeker als het beetje extra vermogen ook gebruikt wordt.
Re: Zomerbenzine?
Geplaatst: 13 apr 2016, 19:39
door Ton1959
Vrij logisch dat het verbruik iets hoger word in de winter natuurlijk. Maar het grotere verbruik kan ook zitten het feit dat met koud weer veel mensen hun handvatverwarming inschakelen en sommige hun zadelverwarming ook nog. En dit in combinatie met de olie in motor ,versnellingsbak en cardan die niet echt op temperatuur komt heeft wel wat effect. De opwarmtijd zal ook een stuk langer zijn.
Maar dan nog zal het verschil waarschijnlijk nog maar zo'n 5 % zijn . Misschien iets meer maar dan is het wel schat ik zo in.
Re: Zomerbenzine?
Geplaatst: 13 apr 2016, 22:40
door HansD
Mee eens. Temperatuurverschil maakt wel iets uit in gebruik ,maar is geen verklaring voor een 100 km grotere actieradius
Re: Zomerbenzine?
Geplaatst: 13 apr 2016, 22:57
door Ton1959
HansD schreef:Mee eens. Temperatuurverschil maakt wel iets uit in gebruik ,maar is geen verklaring voor een 100 km grotere actieradius
Misschien een kwestie van onjuiste dagteller reset.

Re: Zomerbenzine?
Geplaatst: 14 apr 2016, 20:12
door Harro
Ton1959 schreef:HansD schreef:Mee eens. Temperatuurverschil maakt wel iets uit in gebruik ,maar is geen verklaring voor een 100 km grotere actieradius
Misschien een kwestie van onjuiste dagteller reset.

En dat drie keer achterelkaar ondertussen (weliswaar niet elke keer 100 km, maar wel minstens 50 km)? Nee, er is een duidelijk verschil de laatste weken met daarvoor. Handvatverwarmimg zal het verschil ook nauwelijks verklaren, ik gebruik die zelfs in de winter niet altijd.
Re: Zomerbenzine?
Geplaatst: 14 apr 2016, 20:34
door Ton1959
Harro schreef:Ton1959 schreef:HansD schreef:Mee eens. Temperatuurverschil maakt wel iets uit in gebruik ,maar is geen verklaring voor een 100 km grotere actieradius
Misschien een kwestie van onjuiste dagteller reset.

En dat drie keer achterelkaar ondertussen (weliswaar niet elke keer 100 km, maar wel minstens 50 km)? Nee, er is een duidelijk verschil de laatste weken met daarvoor. Handvatverwarmimg zal het verschil ook nauwelijks verklaren, ik gebruik die zelfs in de winter niet altijd.
Alleen rijstijl of andere route misschien.

. Mijn verbruik is iets meer als het koud is maar het verschil is klein.