Pagina 1 van 1
lekke keerring uitgaande as versnellingsbak?
Geplaatst: 12 apr 2016, 15:50
door martijnK
Hallo iedereen,
Gisteren tijdens een tussenstop (gelukkig

) gezien dat er een flinke scheut olie op mijn achterband zat.
Mijn eerste verdachte was de aftapplug van het cardan omdat hier de druppels aanhingen.
Deze vaster gedraaid, de boel schoongemaakt en de laatste paar km's rustig naar huis gereden.
Thuis bleek het lekken niet gestopt, en na inspectie via de vulopening blijkt de het oliepeil in het cardan zelf netjes tot aan het schroefdraad te staan.
Na het los priegelen van de rubberen stofhoes kwam er nog een aardige scheut olie te voorschijn.
Conclusie is dus dat de keerring van de uitgaande as van de versnellingsbak het begeven heeft? Logisch?
Na het verwijderen van het achterwiel, cardan en de cardan-as (en de resterende versnellingsbak olie) is deze keerring te bereiken/vervangen?
Laatste vraag, wanneer ik de boel toch open heb liggen zou ik graag de splines willen smeren: heeft het de voorkeur om speciaal vet te halen bij de BMW-dealer? Of voldoet ander vet net zo goed?
Alvast bedankt voor het delen van jullie kennis

Re: lekke keerring uitgaande as versnellingsbak?
Geplaatst: 12 apr 2016, 17:33
door Ton1959
Had je ook in de cardantunnel naar voor gekeken om zeker te weten of de olie vanuit die richting kwam.
Bij mij liep de olie bij lekkage van de pignonkeerring uit waar de reactiestang onderaan het cardanhuis zat. En als de grote keerring aan de achterkant lekt zou ik me kunnen voorstellen dat net die olie dan bij de aftap zou komen. Maar ja misschien is het ondertussen al duidelijk dat de olie zeker van de voorste keerring komt.
Ik las dat er ook wel eens iemand molykote gebruikt had op de splines ( spiebanen).
Als het oliepeil al iets aan de hoge kant stond in de cardan kan ook deze olie door een slechte oliekeerring eruit gelopen zijn en dan is je peil nu nog goed . Ik zou het misschien eerst nog een keer droog maken en nogmaals controleren. Stond het versnellingsbak oliepeil wel te laag?
Re: lekke keerring uitgaande as versnellingsbak?
Geplaatst: 12 apr 2016, 20:59
door martijnK
Dat heb ik net gecontroleerd en ook in de versnellingsbak staat de olie tot aan het schroefdraad
De tunnel heb ik niet echt in gekeken, misschien moet ik dat morgen even doen.
Het enige wat ik nu nog kan verzinnen is dat de olie over meerdere beurten is opgehoopt in de mof? Alleen dat verklaard weinig over het ineens gaan lekken van een redelijke hoeveelheid olie...
Ik heb alles goed schoon gemaakt en de mof ook van binnen droog gemaakt, ik denk dat ik het even een ritje aankijk...

Re: lekke keerring uitgaande as versnellingsbak?
Geplaatst: 12 apr 2016, 21:09
door Ton1959
Ik vermoed voorste keerring cardan. Maar als je die moet vernieuwen zou ik de grote keerring aan de achterzijde ook meteen meenemen. Bij mij stond er ook veel olie in de rubber mof maar dat was afkomstig uit de cardan. Maar ik had er zelf het gereedschap niet voor dus ik heb beide laten vervangen. Maar hopelijk kan je snel zien waar het vandaan komt. Mijn cardanoliepeil was wel iets omlaag gegaan. Vernieuw je de aftapplugring ook altijd?
Re: lekke keerring uitgaande as versnellingsbak?
Geplaatst: 12 apr 2016, 21:32
door martijnK
Met voorste keerring cardan bedoel je de keerring om de uitgaande as versnellingsbak?
Dat was mijn vermoeden ook, tot bleek dat er geen olie bij kan in de versnellingsbak...
Re: lekke keerring uitgaande as versnellingsbak?
Geplaatst: 12 apr 2016, 23:42
door Ton1959
Ik bedoel de keerring van de cardan . Waar het zwarte streepje staat op de cardan op de foto ongeveer
Re: lekke keerring uitgaande as versnellingsbak?
Geplaatst: 13 apr 2016, 08:31
door Baird
Vraag eens aan Beemer-Tycoon, heeft dit kortgeleden ook gehad en opgelost.
Voor het vet op de splines Staburag (duur maar je koopt het maar één keer in je leven) gebruiken, bekijk het filmpje van Chriss Harris hoe aan te brengen, ik heb nog nooit iemand zo secuur splines zien insmeren

Re: lekke keerring uitgaande as versnellingsbak?
Geplaatst: 15 apr 2016, 09:29
door martijnK
Dank voor jullie reactie(s) Ton1959 en Baird.
Helaas nog geen tijd gehad om wat verder op onderzoek uit te gaan..
De voorste keerring cardan die wordt aangegeven op het bovenstaande plaatje zou wat mij betreft ook de boosdoener kunnen zijn.
Ik zag vanochtend dat er weer wat druppels olie onder de cardan lagen, ondanks dat ik de boel aardig schoongemaakt heb en er niet met de motor gereden is.
Ik hoop binnenkort tijd te vinden om de boel uit elkaar te halen, ik houd jullie op de hoogte van de bevindingen

Re: lekke keerring uitgaande as versnellingsbak?
Geplaatst: 15 apr 2016, 19:12
door Ton1959
martijnK schreef:Dank voor jullie reactie(s) Ton1959 en Baird.
Helaas nog geen tijd gehad om wat verder op onderzoek uit te gaan..
De voorste keerring cardan die wordt aangegeven op het bovenstaande plaatje zou wat mij betreft ook de boosdoener kunnen zijn.
Ik zag vanochtend dat er weer wat druppels olie onder de cardan lagen, ondanks dat ik de boel aardig schoongemaakt heb en er niet met de motor gereden is.
Ik hoop binnenkort tijd te vinden om de boel uit elkaar te halen, ik houd jullie op de hoogte van de bevindingen

Of de andere keerring aan de wiel kant van de cardan.
Re: lekke keerring uitgaande as versnellingsbak?
Geplaatst: 16 apr 2016, 16:01
door martijnK
Het was de keerring van het kroonwiel!
Nadat ik de remschijf eraf heb gehaald (de 2 bouten moeten verhit worden ivm de locktite) was het vrij duidelijk dat de kering achter het wiel het begeven had.
Olie uit het cardan laten lopen.
De oude kering met een schroevendraaier los gewipt.
Nieuwe kering gehaald (25 euro bij de officiële BMW dealer) en deze op zijn plaats gedrukt. Viel allemaal erg mee!
Het lager van het kroonwiel was nog vrij van speling en draaide netjes rond. Blij dat het met een euro of 30 en wat gepruts afgehandeld is, het had met alle olie op de achterband vervelender af kunnen lopen.
Dank voor het meedenken
Snap trouwens nog steeds niet hoe olie in de mof terecht gekomen is, dat blijf ik in de gaten houden komende tijd. Aan het einde van het seizoen misschien maar eens wat verder uit elkaar halen..
Re: lekke keerring uitgaande as versnellingsbak?
Geplaatst: 17 apr 2016, 13:18
door Baird
Mogelijk heb/had je 2 problemen ...............

Re: lekke keerring uitgaande as versnellingsbak?
Geplaatst: 17 apr 2016, 14:03
door Ton1959
Baird schreef:Mogelijk heb/had je 2 problemen ...............

Bij mijn motor waren ook beide cardan keerringen tegelijk aan vervanging toe.
Re: lekke keerring uitgaande as versnellingsbak?
Geplaatst: 18 apr 2016, 21:00
door Baird
Ton1959 schreef:Baird schreef:Mogelijk heb/had je 2 problemen ...............

Bij mijn motor waren ook beide cardan keerringen tegelijk aan vervanging toe.
Ik refereerde meer naar de uitgaande van de kardan en de uitgaande van de versnellingsbak, doordat de ingaande van de kardan droog was blijft de uitgaande van de bak over als oorzaak van de olie in de mof.
Re: lekke keerring uitgaande as versnellingsbak?
Geplaatst: 18 apr 2016, 21:04
door Ton1959
Baird schreef:Ton1959 schreef:Baird schreef:Mogelijk heb/had je 2 problemen ...............

Bij mijn motor waren ook beide cardan keerringen tegelijk aan vervanging toe.
Ik refereerde meer naar de uitgaande van de kardan en de uitgaande van de versnellingsbak, doordat de ingaande van de kardan droog was blijft de uitgaande van de bak over als oorzaak van de olie in de mof.
Ik heb nog niet gelezen dat de ingaande van de cardan al bekeken is. Daar stond de olie dus die kan nog steeds aan vervanging toe zijn. Maar de andere keerring lekte ook dus ik neem aan dat hij daarmee begonnen is terwijl de cardan nog gemonteerd was op de motor.
Re: lekke keerring uitgaande as versnellingsbak?
Geplaatst: 20 apr 2016, 14:14
door martijnK
Ingaande kering van de cardan inderdaad nog niet bekeken
De olie was niet helder rood zoals de olie in het cardan en de versnellingsbak, maar zag er wat vervuild uit. Kan van vuil zijn wat het onderweg naar de mof heeft opgepikt, of omdat het misschien wat ouder is?
Oliepeil in de versnellingsbak en het cardan was niet zichtbaar lager, maar in de mof zat toch een aardige scheut.
Zoals ik al zei ga ik in de gaten houden hoeveel olie zich nu nog in de mof verzameld.
Komende winter waarschijnlijk het cardan wat liefde geven :)
Re: lekke keerring uitgaande as versnellingsbak?
Geplaatst: 20 apr 2016, 20:33
door Ton1959
Bij mij werd het lek snel erger en dan zie je het oliepeil ineens wel omlaag gaan. Wacht niet te lang. Maar de mijne is weer 100% sinds ik nieuwe keerringen heb.
Re: lekke keerring uitgaande as versnellingsbak?
Geplaatst: 27 apr 2016, 08:57
door ggrassi
Ik heb dit zelfde probleem een drietal weken geleden gehad. Heb de keerring vervangen en de as goe schoon gemaakt daar deze nogal aangetast was. Nu lekt er helemaal niets meer. Tis ongeveer 2 uurtjes werk en een keerring kost circa €20,-
Gisteren nog de koppelingskabel vervangen. Deze had het na 53000 km begeven. Kabel en nippeltje vervangen en aan beide kanten van vet voorzien. Ik was eerst bang dat het druklager kapot zou zijn, wat weer een duurder grapje is.
Hartelijk groeten van iPad aan alle forumleden
Re: lekke keerring uitgaande as versnellingsbak?
Geplaatst: 27 apr 2016, 21:31
door Ton1959
ggrassi schreef:Ik heb dit zelfde probleem een drietal weken geleden gehad. Heb de keerring vervangen en de as goe schoon gemaakt daar deze nogal aangetast was. Nu lekt er helemaal niets meer. Tis ongeveer 2 uurtjes werk en een keerring kost circa €20,-
Gisteren nog de koppelingskabel vervangen. Deze had het na 53000 km begeven. Kabel en nippeltje vervangen en aan beide kanten van vet voorzien. Ik was eerst bang dat het druklager kapot zou zijn, wat weer een duurder grapje is.
Hartelijk groeten van iPad aan alle forumleden
Welke keerring heb je dan vervangen? De grootste keerring of die bij de pignon?
Re: lekke keerring uitgaande as versnellingsbak?
Geplaatst: 27 apr 2016, 21:32
door ggrassi
Pignon
Hartelijk groeten van iPad aan alle forumleden
Re: lekke keerring uitgaande as versnellingsbak?
Geplaatst: 28 apr 2016, 20:03
door Ton1959
ggrassi schreef:Pignon
Hartelijk groeten van iPad aan alle forumleden
Dan moest je zeker nog wel een speciale dop kopen en een tegenhouder maken zodat je de moer ook kon losdraaien?