Bij de 1200RT was/is turbulentie (lees: comfort) een vaak terugkerend onderwerp, vandaar ook toentertijd Het Grote Ruit draadje.
Er is geen one-size-fits-all oplossing, in tegenstelling (min-of-meer) tot (bijvoorbeeld) de 1100RT.
Daar (b)lijkt de ZTechnik windscherm vaak uitkomst te bieden op de 1100RT maar ook de NedPlex kan het gewenste comfort bieden op de 1100RT.
De voorzijde/kant (neus) van de 1200RT (b)lijkt nogal flink anders te zijn wat de turbulentie verklaart.
Want daarom maakt AeroFlow niet alleen een ander windscherm maar ook een speciale deflector-kit (voor de 1200RT van vóór 2010 modeljaar).
En geeft AeroFlow aan dat deze kit niet nodig is bij modeljaar 2010. (..I rest my case ..)
Daarnaast heeft BMW bij de 1200RT waterbuffel wederom de voorkant/neus flink aangepakt en wederom (dit keer rigoureuzer) de windscherm herontwerpen. (wat naar verluid een OEM windscherm is van ZTechnik, btw)
En dat zijn mijn ervaringen ook, met mijn ongoing ruiten-fetisj op zowel de (toentertijd) 1100RT en (nu) de 1200RT;
(en zaken zoals windgevoeligheid tussen beide modellen, de eerder aangehaalde zitten-in versus zitten-bovenop de motor)
De 1200RT is in mijn optiek beduidend veel meer windgevoelig versus de 1100RT.
Vandaar ook dat BMW bij de 1200RT bij elk modeljaar de windscherm (en de voorkant/neus) beduidend heeft verandert, gok ik zo.
Als je dat met (bijvoorbeeld) met de K1600 serie vergelijkt.
Daarnaast, voor de volledigheid, het is ook afhankelijk van smaak, preferenties, lichaamsbouw, zadel, zithouding
Bij modeljaar 2010 heeft de 1200RT een veel betere stroomlijn aan de voorkant, waardoor de OEM windscherm vaak prima kan voldoen.
En is het verschil tussen de OEM windscherm met de 2010 modeljaar 1200RT versus de voorgaande modeljaren echt heel erg minimaal zoals je kunt zien in de voorgaande foto's.
Dus aan de ruit van modeljaar 2010 versus de voorgaande (OEM) windschermen ligt het niet, daarin zijn de verschillen tussen beide ruiten te klein, in mijn optiek.
In mijn verzameling heb ik AeroFlow, CALSCI, Cee Bailey, ERMAX, Laminar Lip, SecDEM, Wunderlich, ZTechnik, MRA, en Touratech (wind-deflector).
Waarbij ik van sommige merken diverse modellen heb.
Ik had ook de NedPlex maar die heb ik weer verkocht, ik kon maar niet wennen aan de vertekening door de flip-up, dus niet uitgebreid kunnen testen.
En voor mij beviel de Wunderlich nog het beste, alleen heb ik de AeroFlow nog niet kunnen testen.
Daar heb ik wel hoge(re) verwachtingen van.
Kortom, er is geen "harde" conclusie te trekken denk ik, zonder dat je zelf de diverse modellen gaat ervaren.
En dan nog vraag ik mij af, omdat we allemaal zo verschillend gebouwd zijn, andere zithouding hebben, ander zadel, eventuele stuurverhogers en zo een hele reeks meer zaken, het gewenste comfort bij iedereen haalbaar is.
Bij de 1100RT (en 1150RT) zou ik wel een redelijk bevestigende Ja durven te stellen, maar bij de 1200RT (b)lijkt het toch wel iets anders te liggen.
Geopende helm/vizier met relatief weinig turbulentie is m.i. wel mogelijk, maar zal je navenant ook een grotere/bredere ruit moeten gebruiken.
Ook zijn er ook nog de "g0ldw1ng"-achtige zijkant-deflectors (ook wel airwings genaamd) die er op de markt zijn voor (ook) de 1200RT.
Qua looks valt er wel wat af te dingen, maar blijkbaar is er wel een markt voor.
Maar misschien dat medelezers die wél dat comfort hebben, dat kunnen aangeven onder vermelding van welk merk windscherm (en model/grootte) en hun lichaamslengte.
Maar je kunt natuurlijk zelf ook gaan experimenteren en (bijvoorbeeld) een windscherm de zaag inzetten, deflectors op zetten en zo voort.
Om maar eens wat te opperen.
Want opzicht zijn je wensen niet onrealistisch maar zal wel de nodige onderzoek vergen.