Pagina 1 van 1
Waar moet dat heen
Geplaatst: 07 apr 2016, 09:53
door bmwalter
Re: Waar moet dat heen
Geplaatst: 07 apr 2016, 11:40
door WernerB
IMHO wordt het er zeker niet veiliger op en al helemaal niet leuker. Dat laatste hoef ik niet beargumenteren, denk ik zo.
dat er zelfrijdende (en denkende???) auto's komen, vind ik al erg genoeg. Wie is er, in geval van een calamiteit, de verantwoordelijke? De automobilist in zijn zelfsturende/rijdende/denkende vierwieler? De autofabrikant? De toeleverancier van software, camera, besturingssystemen?
Ik weet best dat je de ontwikkeling niet kunt soppen, maar houd toch stiekem mijn hart een beetje vast. En voor motoren zit ik er zeker niet op te wachten......Motorrijden moet leuk blijven!
Re: Waar moet dat heen
Geplaatst: 07 apr 2016, 12:29
door HansD
Als ik kijk naar de ontwikkelingen in het recente verleden op dit gebied dan is het stuk veiliger geworden:
ABS, Traction control, bochten ABS, ride-by-wire zijn allemaal electronische functies die mij als rijder werk uit handen nemen en het motorrijden merkbaar veiliger maken. Ik heb de ABS wel eens nodig gehad, met name in de winter zie ik met regelmaat de traction control ingrijpen en door de ride-by-wire heeft mijn motor een vriendelijk voorspelbaar karakter. Als dit zo verder gaat zonder mij het rijden en besturen af te nemen vind ik het prima. Zo heb ik nog geen bochten ABS maar zou het graag hebben.
Re: Waar moet dat heen
Geplaatst: 07 apr 2016, 12:51
door Ton1959
Er zitten in onze auto's al veel dingen ingebouwd die taken van ons over nemen. Als het goed werkt merken we er zelf weinig van. Als het fout gaat dan kan het leiden tot gevaarlijke situaties in sommige gevallen. Zo had Mercedes ooit een probleem met de ABS waardoor bij het afremmen ineens de maximum remkracht werd toegepast terwijl de bestuurder maar een klein beetje wilde afremmen. Met als gevolg auto's die erachter reden er meteen achter op reden. Maar toch als ik zo terug kijk naar mijn eerste jaren in de garage ben ik toch blij dat het niet allemaal zo is gebleven. Als ik weer een stuur zag wat verbogen was omdat de bestuurder toch krampachtig probeerde zijn hoofd bij de voorruit weg te houden. Niet dat dit gelukt was omdat ik aan al het bloed op de voorruit en de deuk in het glas wel kon zien dat die man er hoogstwaarschijnlijk weer niet levend uit gekomen was. Onze overlevingskans is wel groter geworden nu al hou ik er ook niet van dat mijn voertuig over genomen word electronica.
Het ergste is als je wend aan alles wat er dan bijkomt op je auto of je motor en je stapt dan een keer op een andere dat je wel zeer onprettig verrast kan worden. Gelukkig ben ik begonnen zonder al die electronica en ik heb mijn rijstijl daarop aangepast.
Mensen hebben ook de neiging om harder te gaan rijden als ze denken dat hun voertuig veiliger/ groter is. En dit heeft dan weer als effect dat als het een keer fout gaat er nu vaak een hoop metaal ligt waar je nog amper van kan zeggen wat het nou geweest was.
Maar een motor die zelf rijd zal ook storingen krijgen waardoor het wel eens fout gaat maar de mens die erop zit heeft meestal nog meer storingen dan de elecronica. En dan denk ik aan medische problemen maar ook gewoon al mensen die telefoneren en allerlei dingen doen onder het rijden waardoor ze niet met het verkeer bezig zijn. Elke dag ben ik verrast dat we niet veel meer ongelukken krijgen als ik zie waar iedereen mee bezig is in de auto. Wat ze ook veranderen nu het zal voor mij niet veel gevolgen hebben. Ik zal nog enkele keren een auto kopen en misschien nog eens een motor en dan ben ik toch ook klaar met zelf rijden.
Ik ben blij met mijn ouderwetse motoren zonder moderne gadgets en ik voel me redelijk veilig. Ik zal nooit een zelfrijdende auto of motor kopen. Ik hoef ook geen auto of motor op batterijen. Maar als iemand anders het wel wil mogen ze het hebben. Al ik echt veilig wil rijden doe ik wel een paar rondjes in de draaimolen.
Re: Waar moet dat heen
Geplaatst: 07 apr 2016, 22:53
door BeamerPol
Artikel is geplaatst op 31-03, is er een dag daarna geen reactie geweest !!

Re: Waar moet dat heen
Geplaatst: 08 apr 2016, 04:44
door Inspector Gadget
1 april grap dus?
Anyhoe, hoe meer hulpmiddelen, hoe gemakzuchtiger vaker de betreffende verkeersdeelnemer wordt, zijn de conclusies al eens geweest van de diverse onderzoekers.
En als je juist iets hebt wat "minder soepel" werkt, je juist vaak wat voorzichtiger bent.
Bijvoorbeeld de trommelremmen op klassieke auto's, bestuurders nemen dan vaak meer rijafstand omdat het daadwerkelijk tijdig remmen veel meer moeite kost versus moderne remmen.
En naar mate iets gemakkelijker is, heeft een verkeersdeelnemer nog vaker redenen om zich met andere zaken bezig te houden anders dan behalve het verkeer.
Het is nu al dat te vaak een bestuurder in een 4-wielige met de telefoon in de hand zit.

Re: Waar moet dat heen
Geplaatst: 08 apr 2016, 09:22
door Ton1959
BeamerPol schreef:Artikel is geplaatst op 31-03, is er een dag daarna geen reactie geweest !!

Ik heb niks gelezen op die datum. Maar al is het een 1 april grap ook die zelfrijdende motor zal eraan komen. Bij de motoren zijn ze ook al lang bezig om alles eenvoudiger /veiliger te maken. Het is niet verkeerd maar ik begin er niet meer aan.
Re: Waar moet dat heen
Geplaatst: 08 apr 2016, 09:39
door scan
Hoe meer hulpmiddelen hoe roekelozer je wordt.
Met daarbij de gedachte het "systeem" regelt het wel voor mij, niet dus.
Bij alles moet wel nog ook je gezonde verstand ingeschakeld blijven anders crasht het "systeem" alsnog.
Re: Waar moet dat heen
Geplaatst: 08 apr 2016, 19:01
door Ton1959
scan schreef:Hoe meer hulpmiddelen hoe roekelozer je wordt.
Met daarbij de gedachte het "systeem" regelt het wel voor mij, niet dus.
Bij alles moet wel nog ook je gezonde verstand ingeschakeld blijven anders crasht het "systeem" alsnog.
Voor sommige mensen zal het ideaal zijn maar ik wil ook graag zelf de controle houden over de motor. Of zelf kunnen in en uitschakelen waar ik zelf baas over wil blijven. Maar elk systeem verwacht allerlei dingen van de bestuurder. Dan krijg je weer de eis dat er maar één type band op mag bijvoorbeeld of een bepaald merk remblokken. Misschien worden we gewoon oud maar ik blijf ook graag de baas over de motor.