"Onzichtbare" elektrische storing R1150RT
Geplaatst: 02 apr 2016, 21:47
Bijna exact 4 jaar geleden kon mijn topic over de "ontstekings-storing" op mijn Baehr R1150RT intercom met succes worden afgesloten. Theo van de Hobbyist kwam er toen achter dat het irritante getik in mijn intercom tijdens het rijden werd veroorzaakt door de toen aanwezige Nokia carkit; carkit verwijderd, getik weg en ikke blij
Helaas kwam het getik halverwege het vorige motorseizoen weer terug en zodoende heb ik vanochtend weer een tripje naar Hunsel gemaakt en is Theo bijna anderhalf uur met de Baehr aan de slag geweest. Er zijn draden verlegd, bijgelegd, weggelegd, externe accu's gehaald, oude isolatietape verwijderd en er nieuwe opgezet, de hele unit vervangen door een nieuwe, etc, etc, etc. Theo's eindconclusie; met de Baerh zelf en alle bijbehorende draden is niets mis, het getik wordt veroorzaakt door een elektrisch euvel van de motor zélf.
En in dit laatste zit 'm nu net de kneep; volgens Theo kan dat van alles zijn! In het meest gunstige geval acht hij een loszittende of aangetaste stekker van de dynamo de schuldige..of van de bobine...of van de Halgevers, maar het zou ook zomaar iets heel anders kunnen zijn. (zelf heb ik op het net ook al legio oorzaken en even zo veel oplossingen gelezen)
En dan nu mijn vraag; is mijn probleem met één of ander diagnose apparaat "simpel" vast te stellen? Ik bedoel omdat mijn brommert het verder perfect doet, kan ik mij voorstellen dat zo'n diagnose apparaat dan ook geen fouten ziet.
Met vriendelijke groet,
Berry(beer)

Helaas kwam het getik halverwege het vorige motorseizoen weer terug en zodoende heb ik vanochtend weer een tripje naar Hunsel gemaakt en is Theo bijna anderhalf uur met de Baehr aan de slag geweest. Er zijn draden verlegd, bijgelegd, weggelegd, externe accu's gehaald, oude isolatietape verwijderd en er nieuwe opgezet, de hele unit vervangen door een nieuwe, etc, etc, etc. Theo's eindconclusie; met de Baerh zelf en alle bijbehorende draden is niets mis, het getik wordt veroorzaakt door een elektrisch euvel van de motor zélf.
En in dit laatste zit 'm nu net de kneep; volgens Theo kan dat van alles zijn! In het meest gunstige geval acht hij een loszittende of aangetaste stekker van de dynamo de schuldige..of van de bobine...of van de Halgevers, maar het zou ook zomaar iets heel anders kunnen zijn. (zelf heb ik op het net ook al legio oorzaken en even zo veel oplossingen gelezen)
En dan nu mijn vraag; is mijn probleem met één of ander diagnose apparaat "simpel" vast te stellen? Ik bedoel omdat mijn brommert het verder perfect doet, kan ik mij voorstellen dat zo'n diagnose apparaat dan ook geen fouten ziet.
Met vriendelijke groet,
Berry(beer)