Afgelopen vrijdag passeerde de teller de 120.000 kilometer (ondertussen bijna 400 km verder weer)
De RS is dus ruim 16.000 kilometer in mijn bezit, in 1 jaar en 4 maanden tijd. Toen ik vorig jaar september woon-werk begon te rijden van Rozendaal naar Nooteboom in Wijchen ben ik begonnen met het bijhouden van uitgebreide statistieken rond de RS, die ik jullie niet wil onthouden:
Ik heb de afgelopen 8425,8 kilometer over 202 dagen de gereden afstand, getankt volume, literprijs en buitentemperatuur in Deelen bijgehouden. Uit dit plaatje blijkt ook weer dat rijden op zich best duur is...het kostte me 755 euro om nog geen 8500 kilometer verder te komen. Ik heb maximaal 379.7 kilometer gereden met één tank (à 23 liter. Dat was spannend, toegegeven). Hieruit blijkt ook meteen dat mijn machine geen zuinigheidswonder is..
Het verbruik in de tijd: de blauwe lijn toont het verbruik op dat 'meetpunt', de rode lijn is het huidige gemiddelde en de groene lijn toont waar de rode lijn op dat moment lag. Er is weinig pijl te trekken op het verbruik over het algemeen. Wat wel heel duidelijk is, is de omslag van route. Vóór 1-2-2016 was ik werkzaam bij Nooteboom trailers te Wijchen. Ik reed hiernaartoe een gemengde route met een stukje snelweg maar ook veel provinciale weg en stadsverkeer. Vanaf februari ben ik afstudeerder bij VDL Weweler, en rijd ik 95% van de route snelweg. Dat vind je ook terug in de grafiek. Op 29-11 zijn echter de kleppen gesteld en is de fiets gesynchroniseerd. Toen liep ie heel lekker, maar zoop ie ook flink. Aan de kou kan dat ook niet gelegen hebben:
De temperatuur was toen niet uitzonderlijk laag. Het was zelfs op andere momenten ongeveer net zo warm (of koud) en het verbruik veel hoger. Het lijkt erop dat ik geen verband kan vinden tussen de temperatuur en de buitentemperatuur. Dat blijkt ook als ik de waarden uitzet in een scatter-plot:
De R^2 is bijzonder laag, alsmede de R: 0,138733. Geen sterk verband, kan wel gesteld worden.
Ten slotte, een stukje financiën. Ik rijd de fiets op dit moment voor 20,6 cent per kilometer, all inclusive. Dit is dus met brandstof, onderhoud, belasting en verzekering. Dat wordt steeds goedkoper, naar mate ik verder kom zonder stukken. Van die 20,6 cent is het grootste gedeelte brandstof, maar ook het periodieke onderhoud én incidenteel (maar ja, 120k km en 15 jaar oud...) onderhoud beslaan een groot stukje van de taart:
Gelukkig is de benzineprijs niet meer wat ie was in september. Dit soort dingen hoef je zelf eigenlijk niet bij te houden, maar de gegevens waren er toch:
Goed. Het is van belang niet al te veel waarde te hechten aan al het bovenstaande, ik houd het meer bij voor de lol dan voor wat anders. Het grootste punt der discussie is het feit dat ik de tank niet altijd tot hetzelfde niveau kan afvullen. Ik noteer het volume in 4 significante cijfers, maar daar kan dus niet al veel waarde aan gehecht worden. De significantie is sowieso te verwaarlozen wat betreft het verband tussen de temperatuur en het verbruik.....een steekproef van 1 is niet zo sterk...daarbij, ik ben geen wetenschapper maar een simpele ingenieur. :lol:
Ik ben benieuwd naar jullie reacties, en sta uiteraard open voor vragen/opmerkingen!