Pagina 1 van 1

Oxidatie Startmotoraansluiting

Geplaatst: 25 feb 2016, 15:04
door strik
Graag even jullie hulp / kennis waar ik moet/kan gaan zoeken:
Gisteren na 1,5 uur rijden zonder enig probleem even mijn motor binnen zetten.
Hek open
Starten om naar binnen te rijden....
Niets....het lijkt wel of de dodemansknop om is gezet. Wel contact, licht aan, bij drukken op startknop gaat ook het licht uit en doen de knipperlichten het ook niet.
Zijstandaard een paar keer op en neer (ivm schakelaar) nog steeds niet. Je hoort wel dat dan de benzinepomp aangaat. Dus aan die schakelaar kan het niet liggen....
Ik dacht morgen weer licht dan gaan we wel kijken.
In de ochtend start ie weer alsof er niet aan de is.?!
Nu in de middag exact hetzelfde probleem. Contact gaat gewoon aan. De klok staat ook nog steeds op de juiste tijd. (accu is goed, ik rijd bijna iedere dag en hij start normaal direct)
Lijkt dus een elektrisch probleem....
Er zijn al een aantal relays vervangen maar het probleem bestaat nog steeds.

Waar kan ik aan denken/ zoeken.
Alvast bedankt!

Re: even meedenken....

Geplaatst: 25 feb 2016, 16:02
door Isaac
Bij de meeste motoren gaat het licht uit tijdens het starten om alle nodige energie te kunnen leveren voor het starten.
Wat belangrijker is of de controle lampjes uit gaan tijdens het starten. Zo ja, dan duidt het op een slecht kontakt in de dikke kabels. Dus aansluiting op de accu. Zo nee, dan kan het zijn dat er ergens iets niet aangestuurd wordt of niet kan schakelen omdat deze vast loopt.
Je zou dan kunnen denken aan een vastlopend startrelais (op de start motor zelf). Er zou dan wel wat stroom moeten lopen wat mogelijk net zichtbaar is omdat de controle lampjes iets minder fel gaan branden. Of dit laatste zichtbaar is weet ik niet zeker omdat de verlichting uitgeschakeld wordt en deze stroom dus weg valt. In ieder geval verlichting uit en de controle lampjes goed bekijken tijdens het testen.

Ik verwacht de startmotor die door warmte vast loopt.

Isaac

Re: even meedenken....

Geplaatst: 25 feb 2016, 16:48
door strik
Bedankt voor je optie. Ik ga dat checken.
De controle lampjes blijven gewoon fel branden.
Het is zo nadat je op de startknop hebt gedrukt (waarbij niets gebeurd, je hoort ook niet dat er bij de startmotor iets gebeurd) doen de lampen en knipperlichten het niet meer. Ook al druk je niet meer op de startknop.

Re: even meedenken....

Geplaatst: 25 feb 2016, 17:16
door Isaac
Begrijp ik het goed dat als het kontakt volledig aan staat;
- je de zij standaard of de dodemansknop aanzet gewoon even de pomp hoort lopen.
- je knipperlichten en gewone verlichting normaal kan bedienen en werkt.
- nadat je een start poging gedaan hebt de knipperlichten en verlichting niet meer werkt.

Bij schakelen van de dodemansknop blijft dan wel de brandstofpomp schakelen?
Dan heb ik wat meer gegevens om het probleem te benaderen.

Re: even meedenken....

Geplaatst: 25 feb 2016, 21:12
door strik
Begrijp ik het goed dat als het kontakt volledig aan staat;
- je de zij standaard of de dodemansknop aanzet gewoon even de pomp hoort lopen.
Juist precies andersom. Als je de zijstandaard uitklapt dan werkt het zoals het hoort te werken. Dus dan hoor je de pom niet.
Maar zodra je hem inklapt dan hoor je de pomp weer even.
Zo ook met de dodemansknop
- je knipperlichten en gewone verlichting normaal kan bedienen en werkt.
Wanneer je voor de eerste keer je contact aanzet doet het licht het en ook de knipperlichten.
Op het moment dat je op de startknop druk werken daarna het licht en knipperlichten niet meer.
- nadat je een start poging gedaan hebt de knipperlichten en verlichting niet meer werkt.
Klopt.
Bij schakelen van de dodemansknop blijft dan wel de brandstofpomp schakelen?
Ja dat klopt.
Dan heb ik wat meer gegevens om het probleem te benaderen.
Bedankt voor het meedenken!

Re: even meedenken....

Geplaatst: 25 feb 2016, 21:58
door Isaac
Volgende vraag. Als het starten weigert werkt dan je remlicht nog?
Deze aansluiting zit namelijk op de andere zijde van het relais van de verlichting.
Dan kunnen we mogelijk weer wat uitschakelen.

Er zijn 2 mogelijkheden. Als de remlichten ook niet werken (wat ik niet verwacht) dan is er een beginnende draadbreuk in/nabij het contactslot. Het komt bij de 1100 vaker voor dat de soldering op de print van het contactslot los breekt.
Wat ik echter verwacht is dat de remlichten wel werken. Dan is er een onderbreking in de zwarte draad naar de start motor. Deze stuurt het startrelais aan en zorgt er ook voor dat door de vrij lage weerstand van deze spoel een massa wordt gegeven aan het verlichtings relais.
Als het 2e van toepassing is dan kan ik nog wat test mogelijkheden doorgeven om het zeker te weten wat er stuk is.
We zijn er bijna.

Re: even meedenken....

Geplaatst: 25 feb 2016, 22:23
door strik
Alvast superbedankt! Ga ik morgen checken! Dank voor de goede richting.

Re: even meedenken....

Geplaatst: 25 feb 2016, 23:06
door Ton1959
Ik zou ook kijken of de aansluiting voor die zwarte draad goed zuiver is ( geen aanslag) dit kan ook een flinke overgangsweerstand geven.

Re: even meedenken....

Geplaatst: 26 feb 2016, 07:05
door strik
Dank je. Neem ik ook mee!

Re: even meedenken....

Geplaatst: 26 feb 2016, 10:55
door strik
Volgende vraag. Als het starten weigert werkt dan je remlicht nog?
Deze aansluiting zit namelijk op de andere zijde van het relais van de verlichting.
Dan kunnen we mogelijk weer wat uitschakelen.
Remlicht blijft gewoon branden. Zowel voor als achter.

Re: even meedenken....

Geplaatst: 26 feb 2016, 12:59
door Isaac
Dan kan het uitsluitend de zwarte draad zijn van/naar de startmotor zelf.
Deze dunne draad zit op de spoel van de startmotor vast. Zoals Ton ook al aangaf een slecht kontakt is uiteraard ook mogelijk.
Kijk eerst of de aansluiting goed vast zit. Zo nee -> probleem opgelost na het goed vast zetten.
Zo nee, weer enkele testjes noodzakelijk.
Als je de draad los neemt van de start motor (LET OP! de andere dikke draad zit rechtstreeks op de accu aangesloten) maak dus geen sluiting met je gereedschap, zou je de klacht moeten hebben zoals deze nu warm zou zijn. Dus geen verlichting.
Als je deze zwarte draad tegen massa duwt zou de verlichting aan moeten gaan. NIET proberen te starten want dan heb je vuurwerk.
Als dat zo is dan blijft er een onderbreking over in het startrelais van de startmotor zelf. (dat is het dunne deel van de startmotor)
Als je verlichting dan ook niet werkt zit er aan de andere kant van de zwarte draad (komt bij de relais uit) een slechte verbinding.

Weer afhankelijk van je testjes.

In afwachting.

Re: even meedenken....

Geplaatst: 26 feb 2016, 15:41
door strik
Na het schoonmaken van de zwarte kabel en de aansluitingen (dit jaar door veel pekel gereden...) loopt ie weer.
Nu hopen dat de storing die zo ineens op kwam weer geheel is verdwenen.

Bedankt voor al het meedenken en de goede tips. _004 _004

Mocht het weer terugkeren dan meld ik dat direct.

Re: even meedenken....

Geplaatst: 26 feb 2016, 17:42
door white
Mooie en goede diagnose!
Mooi dat ie het weer doet, hopelijk blijft het zo.

Misschien is het een idee om de titel van de topic aan te passen om voor iemand met hetzelfde probleem het zoeken iets te vergemakkelijken?

Re: even meedenken....

Geplaatst: 26 feb 2016, 18:49
door Ton1959
Fijn dat het weer werkt. Zo zie je maar hoe een klein beetje vuil grote gevolgen kan hebben. Op dat soort aansluitingen krijg je vaak een vorm van oxidatie die een hoge weerstand geeft. En daar komt toch stiekunm veel vocht en nat en ook pekel.

Re: even meedenken....

Geplaatst: 27 feb 2016, 12:03
door Isaac
Zolang er genoeg en juiste gegevens beschikbaar zijn is het een kwestie van schema lezen. Ik ben blij dat het weer werkt en dat we je hebben kunnen helpen.

Isaac

Re: even meedenken....

Geplaatst: 27 feb 2016, 15:28
door strik
Nogmaals superbedankt jongens. Dit scheelt zoveel zoekwerk. (ik ben niet zo goed in schema's....) _004

Bij de rt is het natuurlijk wel dat je 22 schroefjes van je kuip moet losmaken om daar goed schoon te maken.
Maar wanneer je met pekel rijdt is het toch verstandig dit te doen....is gebleken...

Goed idee om dit topic van een andere naam te voorzien.
Moet/kan ik dat doen of is dat iets voor de moderators?

Re: even meedenken....

Geplaatst: 28 feb 2016, 10:36
door Bert M
strik schreef:Nogmaals superbedankt jongens. Dit scheelt zoveel zoekwerk. (ik ben niet zo goed in schema's....) _004

Bij de rt is het natuurlijk wel dat je 22 schroefjes van je kuip moet losmaken om daar goed schoon te maken.
Maar wanneer je met pekel rijdt is het toch verstandig dit te doen....is gebleken...

Goed idee om dit topic van een andere naam te voorzien.
Moet/kan ik dat doen of is dat iets voor de moderators?
Bij deze geregeld!

Bert M
Moderator

Re: Oxidatie Startmotoraansluiting

Geplaatst: 28 feb 2016, 11:35
door white
Daar werd ik in de lijst "ongelezen berichten" door de nieuwe titel al even op het verkeerde been gezet. :mrgreen:
Ik denk: zie wel, er was al eens zo'n probleem behandeld.

Niet dus, het was hetzelfde verhaal, maar dan herkenbaarder door de titel _004