Remvloeistof DOT 5.0 (op siliconebasis, niet 5.1)
Geplaatst: 10 feb 2016, 09:46
Goedendag,
Al 20 jaar werk ik veel met klassieke auto’s en bij deze vervang ik altijd de standaard remvloeistof (DOT 3, 4 of 5.1) voor DOT 5.0.
Dit is een vloeistof op silicone-basis en niet hygroscopisch (trekt geen water aan), een zeer ander erg groot voordeel is dat het de rubbers niet opvreet in de loop van de jaren. Uiteindelijk heb je minder kans op oxidatie en vervuiling door het ontbreken van water en rubberdeeltjes. Ook tast het de lak niet aan.
De oorsprong komt bij de VS-army auto’s vandaan ivm complete doorwadingen, ook is dit de vloeistof die in de Harley-Davidsons gebruikt wordt. Een voorwaarde voor de overstap is echter dat het bestaande systeem geheel leeg en gespoeld is.
http://www.harley-davidson.com/store/do ... 9990277--1
http://www.belray.com/bel-ray-silicone- ... rake-fluid
Ik heb het al jaren in mijn TDM850 zitten en overweeg het ook in de R1150RT (icm met het vervangen van oude slagen en spoelen van het systeem.
Ik heb het zelf nog niet in voertuigen met ABS pompen gebruikt.
En het wordt afgeraden voor ABS systemen omdat het slechter te ontluchten is. Deze vloeistof houdt langer kleine luchtbelletjes vast dus je moet zeker daar meer tijd voor uittrekken en na een dag herhalen.
Maar er blijven veel voordelen.........
Heeft iemand zich hier al eens in verdiept?
Wie wil de ervaringen delen?
Groet, Hendrik
Al 20 jaar werk ik veel met klassieke auto’s en bij deze vervang ik altijd de standaard remvloeistof (DOT 3, 4 of 5.1) voor DOT 5.0.
Dit is een vloeistof op silicone-basis en niet hygroscopisch (trekt geen water aan), een zeer ander erg groot voordeel is dat het de rubbers niet opvreet in de loop van de jaren. Uiteindelijk heb je minder kans op oxidatie en vervuiling door het ontbreken van water en rubberdeeltjes. Ook tast het de lak niet aan.
De oorsprong komt bij de VS-army auto’s vandaan ivm complete doorwadingen, ook is dit de vloeistof die in de Harley-Davidsons gebruikt wordt. Een voorwaarde voor de overstap is echter dat het bestaande systeem geheel leeg en gespoeld is.
http://www.harley-davidson.com/store/do ... 9990277--1
http://www.belray.com/bel-ray-silicone- ... rake-fluid
Ik heb het al jaren in mijn TDM850 zitten en overweeg het ook in de R1150RT (icm met het vervangen van oude slagen en spoelen van het systeem.
Ik heb het zelf nog niet in voertuigen met ABS pompen gebruikt.
En het wordt afgeraden voor ABS systemen omdat het slechter te ontluchten is. Deze vloeistof houdt langer kleine luchtbelletjes vast dus je moet zeker daar meer tijd voor uittrekken en na een dag herhalen.
Maar er blijven veel voordelen.........
Heeft iemand zich hier al eens in verdiept?
Wie wil de ervaringen delen?
Groet, Hendrik