gat in zuigermantel r1100rt
Moderator: RT_Patrick
gat in zuigermantel r1100rt
bij een snelheid van 180 km/pu houdt de motor plotseling twee keer achter elkaar in alsof ie geen brandstof krijgt.Draai het gas terug en lijkt weer normaal verder te willen rijden.Dan ruik ik een brandlucht en zie dat mijn hele linker arm en knie onder de olie zitten.Snel de vlucht strook op en vlak voordat ik de kontaktsleutel wil omdraaien slaat ie af.De olievuldop met zitting waren eruit geblazen. Thuis bleek 1,5 ltr. olie verloren te zijn/ uit het oliefilter liep met aluminiumvijlsel verzadigde olie en mm-grote stukjes zuigerveermateriaal /rechter bougie was zwart en olieversmeerd/ linker bougie droog,reebruin zoals het hoort. Na demontage re-cylinder: in de zuiger een 1,5 cm groot gat, alle drie zuigerveersloten stonden op een lijn op 6.00 uur en duchtige vreetsporen in de cylinderwand. KM-stand pas 81.000 waarvan zelf 61.000 km gedraaid. Tot dan toe heeft ie gelopen als een zonnetje met voorbeeldig olieverbruik ,niks op aan te merken. Ga hierna natuurlijk kontroleren hoe de zuigerveren van de linker kant staan ! Wie heeft nog meer van dat soort vastlopers beleefd ? (waarom is men afgestapt van de zuigerveer-nokjes ,dan kunnen de zuigerveren zich maar beperkt verschuiven ?) NB : rij per jaar gemiddeld 32.000 km ,voorheen 3 x r1100rs en nu mijn eeste r1100rt, nog vroeger de r51/3,de r60/5 en een r100 met zijspan. Deze r1100rt is van augustus 1997.
- JOS WRSM
- Erelid
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amsterdam
- Contacteer:
Re: gat in zuigermantel r1100rt
Wat een pech. Zelf heb ik dit gelukkig nooit mee moeten maken en heb daar dus geen ervaringen mee.
Het forum heeft een uitgebreide zoekfunctie en met het woord VASTLOPER komen er diverse onderwerpen naar voren.
Enfin klik maar even op deze link en kijk eens of er iets van je gading bij is. KLIK HIER >>
Het forum heeft een uitgebreide zoekfunctie en met het woord VASTLOPER komen er diverse onderwerpen naar voren.
Enfin klik maar even op deze link en kijk eens of er iets van je gading bij is. KLIK HIER >>
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Jos WRSM
- Ton1959
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
Wat voor kleur had de zuiger die beschadigd is aan de bovenkant? Het zou kunnen zijn dat de motor ergens valse lucht heeft aangezogen waardoor hij overhit is of het is een smeerprobleem. Zijn de kleppen okay? Als er 1,5 liter olie te weinig in zat dan kan het natuurlijk ook niet lang goed gaan. Terwijl die olievuldop die eruit klapt doet denken aan een behoorlijke overdruk in het carter die ook onstaat bij versleten zuigerveren. Ik heb eigenlijk nog niet bekeken hoe de carterventilatie werkt bij onze motoren maar als er geen ontluchting op zit dan moet de druk ergens weg kunnen. De weg van de minste weerstand is dan de vuldop.
Bij alle automotoren die ik tot nu zag werd de fout veroorzaakt door te weinig olie of olie die niet vaak ververst was. Maar een te arm mengsel veroorzaakt door valse lucht zal ook leiden tot een motor die snel overhit is en zeker op die hoge snelheid zal kunnen vastlopen. Ik weet ook niet hoe betrouwbaar de oliepomp is bij onze motoren maar daar ook nog geen klachten van gezien hier. Is er voor jou gevoel die olie pas uit gekomen toen het fout ging of kan het zijn dat het oliepeil al een tijdje vrij laag stond? Maar ook heel erg rijk mengsel kan de olie wegspoelen waardoor er smeerproblemen ontstaan. Dus ook de brandstofinjector moet goed zijn. Ik heb ooit bij een bromfiets meegemaakt dat de bougie los zat hierdoor loopt de motor ook warm.
Bij alle automotoren die ik tot nu zag werd de fout veroorzaakt door te weinig olie of olie die niet vaak ververst was. Maar een te arm mengsel veroorzaakt door valse lucht zal ook leiden tot een motor die snel overhit is en zeker op die hoge snelheid zal kunnen vastlopen. Ik weet ook niet hoe betrouwbaar de oliepomp is bij onze motoren maar daar ook nog geen klachten van gezien hier. Is er voor jou gevoel die olie pas uit gekomen toen het fout ging of kan het zijn dat het oliepeil al een tijdje vrij laag stond? Maar ook heel erg rijk mengsel kan de olie wegspoelen waardoor er smeerproblemen ontstaan. Dus ook de brandstofinjector moet goed zijn. Ik heb ooit bij een bromfiets meegemaakt dat de bougie los zat hierdoor loopt de motor ook warm.
- Kees BMW
Goedenavond.
Het kan gebeuren dat de slotspeling van de zuigerveren toevallig in één lijn stonden,omdat tijdens in het bedrijf zijn van de motor de zuigerveren draaien.
Gr-Kees.
Het kan gebeuren dat de slotspeling van de zuigerveren toevallig in één lijn stonden,omdat tijdens in het bedrijf zijn van de motor de zuigerveren draaien.
Gr-Kees.
Kees BMW
- Ton1959
- Bijz: R80
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
Dat is mijn ervaring ook Kees. De zuigerveren staan goed bij monteren maar gaan toch hun eigen plaats vinden. En dan zit er soms nog wel eens zoveel koolaanslag tussen dat ze ook amper van de plaats weg willen. Maar dat is dan weer bij motoren die ook wel wat olie verbruikn.Kees BMW schreef:Goedenavond.
Gr-Kees.
- Baird
- 2024
- Bijz: R1200GS LC
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Heb ook een vastloper/warmloper gehad bij 51k bij mijn vorige R1150RT, echte oorzaak nooit gevonden, leek erg op een smering- en dus koelingsprobleem. Gebeurde op vergelijkbare manier: ongeveer 170 km/h en twee keer inhouden, blok draaide nog wel maar niet meer harder dan 80 km/h/, geen gat in de zuiger. Nieuwe zuiger, kleppen en cilinder geplaatst, blok bleef wel trillen en uiteindelijk bij 101k probleem aan een ander gegeven. Heb het spul nog liggen thuis en vertrouw dus de boxer niet echt op hoge snelheid.
Mogelijk een setje (gebruikte) drijfstangen plaatsen, er heeft er eentje waarschijnlijk wel een opdonder gehad, succes.
Mogelijk een setje (gebruikte) drijfstangen plaatsen, er heeft er eentje waarschijnlijk wel een opdonder gehad, succes.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
- jaybmw
- Type: R1200RT
- Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: Brabant !
Zit er nu een gat in de zuigerbodem ( bovenkant zuiger ) of in het hemd van de zuiger ? Bovenkant zuiger is voor mij makkelijk uit te leggen , maar als er een gat in het hemd van de zuiger zit is dit ff verder zoeken om dit te verklaren . Indien er op het hemd een gat of vreetspoor zit lijkt mij dit te wijden aan niet goed afsluitende z.veren , detonatie , waardoor er een brandspoor vanaf zuigerbodem naar het hemd ontstaat . Als mede door de compressie en verbrandingshitte de smerende werking wegvalt is de mogelijkheid er dat door het vreten van de zuiger en veren een gat ontstaat op het hemd .
Al met al moeilijk te verklaren zonder foto's oid . Iets wat kan leiden tot zoiets dergelijks is inderdaad overmatige koolaanslag , detonatie of een slechte smering wat diverse oorzaken kan hebben . Ook falende bougie (s) kan oorzaak zijn .
Graag meer info . En suc6 met de reparatie .
Al met al moeilijk te verklaren zonder foto's oid . Iets wat kan leiden tot zoiets dergelijks is inderdaad overmatige koolaanslag , detonatie of een slechte smering wat diverse oorzaken kan hebben . Ook falende bougie (s) kan oorzaak zijn .
Graag meer info . En suc6 met de reparatie .
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
heb geprobeerd een foto van deze zuiger als bijlage te plaatsen. Lukte niet omdat het een te groot bestand was (JPEG). Beschikt dit Forum over een what-app-tel.nummer ? Dan kan ik illustrerende beelden tonen van zuiger en cylinder.... . Of moet ik deze beelden eerst comprimeren ? Groeten Marleen. (vandaar dat ik ook nog geen beeld van mijn motor kon sturen toentertijd bij aanmelding)
- HansD
- Type: R1200RT/LC
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Foto op een cloud-opslag plaatsen, bijv. Photobucket of Google en dan hier een linkje plaatsen.marleen schreef:heb geprobeerd een foto van deze zuiger als bijlage te plaatsen. Lukte niet omdat het een te groot bestand was (JPEG). Beschikt dit Forum over een what-app-tel.nummer ? Dan kan ik illustrerende beelden tonen van zuiger en cylinder.... . Of moet ik deze beelden eerst comprimeren ? Groeten Marleen. (vandaar dat ik ook nog geen beeld van mijn motor kon sturen toentertijd bij aanmelding)
(staat ook op de introductie paginas van het forum:
viewtopic.php?f=44&t=298
Heb nu de linker zuigerveren bekeken en hier het volgende beeld : de zuigerveersloten van de olieschraapveer en de bovenste compressieveer staan nagenoeg in dezelfde positie ( 5.20 uur), die van de tweede compressieveer staat helemaal naar boven( 12.00 uur). En precies op 5.20 uur een koolafzetting aanzameling van 4 mm dik ! Voor de rest zag alles er brandschoon uit .Ik vind het vreemd dat zuigerveren zo op de wandel kunnen gaan.Het beeld van deze koolafzetting zat op de rand van de cylinderkop en voor een klein deel ook op de zuigerbodem. Ik stel me zo voor dat deze kool begint te gloeien en zo het aluminium v.d.zuigerbodem begint weg te smelten zoals dat te zien was aan de rechter zuiger over een randlengte van 4 cm en langs de zuigermantel omlaag tot voorbij de olieschraapveer. Ik vind het nog steeds moeilijk om foto´s hiervan bij te sluiten :delen, kopieren ,linken gaat mijn vaardigheid blijkbaar een stap te ver, maar ik blijf proberen. Groetjes marleen.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht